Allround setje bookshelf speakers met 'slimme' functies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gisteren is mijn Bose SoundTouch voor de 2e keer kapot gegaan. De eerste keer viel de reparatie nog onder garantie, maar nu helaas niet meer (een half jaar na de reparatie). Balen, want ik was er best tevreden mee. Maar goed, nu dan meteen maar doorpakken en upgraden.

Ik zoek een?
Ik zoek een setje (slimme) bookshelf/desktop stereospeakers met goed geluid (goh) en, ook niet onbelangrijk, een 'vriendelijk' uiterlijk. Zou eventueel ook een soudbar mogen zijn.

Wensenlijstje:
- Aan te sluiten op tv (apparatuur: AppleTV, PS4, later PS5). Tv heeft HDMI 2.1, mocht dat relevant zijn.
- Internetradio
- Streamindgiensten (sowieso Spotify)
- Airplay2
- HomeAssistant-intergratie
- Ethernetpoort & WiFi
- Mogelijkheid om subwoofer aan te sluiten
- Redelijk compact uiterlijk

Pluspunten, niet per se noodzakelijk
- Knoppen op apparaat om een paar presets (radio, playlist) aan te roepen
- Lokale streaming van audio vanaf NAS
- Multi-room systeem

Bluetooth streaming vind ik minder interessant. Bluetooth of WiFi-remote zou wel een pluspunt zijn. Integratie met Alexa of een andere voice assistant vind ik eerder een minpunt dan een pluspunt ;)

Wat is je budget?
Max 1500 euro, exclusief subwoofer. Maar liever minder. Ben een muziekliefhebber maar geen audiofiel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ongeveer 50-50 tussen muziek en televisie (series, films). Gamen doe ik minder. Muziekgenres zijn uiteenlopend van punk tot jazz.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben wel gecharmeerd van de KEF LSX. Qua uiterlijk precies wat ik zoek en de reviews zijn ook overwegend lovend. Voldoet ook aan mijn meeste wensen. Daarnaast is een setje Sonos Fives ook een optie. Maar die vind ik qua connectiviteit (oa aansluiten van tv) wel heel beperkt, dus heeft niet mijn voorkeur.

Ik twijfel echter of dit de juiste route is. Punt is natuurlijk dat door die 'slimme features' in de speakers zelf te integreren ze sneller outdated zijn. De Yamaha YSP-2700 (soundbar) zou namelijk ook een optie zijn maar die heeft bijvoorbeeld geen Airplay 2 en is dus outdated. Vind ik zonde om te kopen. Ben een beetje bang dat je dat blijft houden met dit soort systemen.

Vandaar dat ik ook kijk naar iets als de Yamaha WXA-50 kijk met een setje goede speakers, wellicht iets als de Wharfedale D310 of de Argon Audio Forte A4.

Voordeel van zo'n keuze is dat je hoogstens die amplifier moet vervangen en die speakers kan blijven gebruiken...

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien. Verstandig om voor iets als de KEF LSX te gaan of zo'n Yamaha wireless streaming amplifier (of een ander merk/type?) met een setje simpeler speakers. Daarnaast sta ik natuurlijk open voor alternatieve opties, want hoewel ik behoorlijk veel heb gelezen en onderzocht duizelt het toch een beetje. Iets met bomen en een bos... ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Van de KEF weten we dat het gewoon een goede luidspreker is, terwijl je andere opties meer een gok zijn. Eventueel alternatief is Genelec G-serie actieve luidsprekers i.c.m. een losse streamer (geen versterker!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
sOid schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:15:
Ik twijfel echter of dit de juiste route is. Punt is natuurlijk dat door die 'slimme features' in de speakers zelf te integreren ze sneller outdated zijn.
Dit idd.
Goede speakers gaan 30 jaar mee.
Een goede versterker gaat 20 jaar mee.
Electronica gaat 5 jaar mee.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-06 09:35
Bluesound Powernode met setje boekenplank luidsprekers? Bv Dali Oberon 3?

Hier staan een aantal combi's ter inspiratie:
https://www.hifiklubben.nl/stereo/stereo-sets/

[ Voor 51% gewijzigd door loeberce op 29-07-2021 10:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 13:46
sOid schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:15:
Vandaar dat ik ook kijk naar iets als de Yamaha WXA-50 kijk met een setje goede speakers.

Voordeel van zo'n keuze is dat je hoogstens die amplifier moet vervangen en die speakers kan blijven gebruiken...
Ik zou voor zo'n oplossing gaan. Dan heb je veel meer keus in speakers, blijf je flexibel en ben je (zoals je zelf zegt) niet overgeleverd aan de 'grillen' van slimme features en updates van fabrikanten. Een soundbar moet je niet doen. Dat is voor muziek echt prut. Met een MusicCast WXA-50 (of eenzelfde soort apparaat) hou je gauw € 1.000 over voor speakers. Daar koop je echt wat moois voor. De Focal Aria 906 is ook een mooie bookshelf en kost € 1.000 voor een paartje. Een knappe SVS subwoofer erbij en je hebt een top stereo set.

Advies is natuurlijk om zelf wat speakers te gaan luisteren. Voor zeg €1K aan budget zou ik me oriënteren op zoiets:
- Focal Aria 906
- Dali Opticon 2 of MK 2
- Triangle Comete Ez
- Dynaudio Emit 20
- Monitor Audio Silver 100

[ Voor 24% gewijzigd door Hulleman op 29-07-2021 10:48 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bedankt voor de input allemaal, fijn! In het specifiek ook @Hulleman; je noemt een paar merken die ik nog niet tegen was gekomen :) De powernode die @loeberce noemt ziet er ook erg interessant uit!

Op basis van jullie reacties heb ik nog een paar vervolgvragen.
- Stel dat ik toch voor die KEF LSX ga en daar voorlopig de ingebouwde functionaliteiten van gebruik. Kan ik die dingen later dan aansluiten op iets wat bluesound biedt met node/powernode? Of is dat een slecht idee?
- Het valt me op dat jullie vaak de mid-sized speakers noemen zoals de Monitor Audio Silver 100 en de Dali Oberon 3. Die vind ik puur fysiek wat aan de grote kant voor mijn interieur. Het kan wel, maar misstaat wat. Zijn er belangrijke redenen om niet voor de kleinere varianten zoals de Oberon 1 en de Audio Silver 50 te gaan?
- Zit er qua levensduur nog verschil in passieve speakers + Bluesound Powernode of actieve speakers + Bluesound Node?
- Ik ga ook in de toekomst geen platenspeler aansluiten en een 5.1 setup of iets in die richting zal er 99% zeker ook niet komen. Heeft het dan wel nut om een passief setje + versterker + streamer te kopen, of kan ik me dan beter oriënteren op actieve speakers (al is de keuze daar natuurlijk wel meer beperkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33
Je zult moeten luisteren om te ontdekken wat jouw smaak is. Zelf heb ik de MA Silver 50. Gebruik ze ruim 3 jaar voor film en muziek en het is elke keer weer een genot om naar te luisteren. Voor dieper filmlaag gebruik in een simpele Klipsch subwoofer, maar met muziek mis ik die vaak niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Luisteren is inderdaad het advies. Breng een bezoek aan een audiozaak, laat je adviseren en ga luisteren. Het is natuurlijk zo dat hoe minder iets geintegreerd is hoe langer het mee gaat. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn TV speakers staan die al meer dan 25 jaar oud zijn die het nog prima doen, aangesloten op een Yamaha receiver die inmiddels allang outdated is vanwege gebrek aan 4K en dolby atmos (maar het overigens ook nog prima doet). Maar ik denk dat je ook met een actieve smartspeaker nog steeds makkelijk 10 jaar kan doen hoor, en dan heb je het geld er ook wel uit.

Je zou ook nog kunnen kijken naar smartspeakers van Sonos of Bluesound, die kan je dan bijvoorbeeld in stereo pairen. Dan heb je geen speakerkabels of losse versterker nodig en de voordelen van hun app kan ook wat waard zijn. Die apps schijnen beter te zijn dan MusicCast van Yamaha, maar dat is enkel van horen zeggen.

Als je graag films/series kijkt dan kan je overwegen om toch voor een "klassieke" AV-receiver te gaan in combinatie met een 3.0/3.1 setje. Ik vind namelijk de centerspeaker erg belangrijk bij TV kijken, maar dat is ook iets wat je zelf zal moeten uitmaken. Kies dan voor een receiver met een smart-gedeelte voor de gewenste voordelen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
Ik gebruik een Yamaha WXA-50 met focal aria 905 speakers klinkt erg goed, wel zou ik die versterker bedraad aansluiten anders wil ie het netwerk wel eens kwijt raken.
Mn ervaring is dat dat beter is bij elke versterker de denon x3400 werkt ook voor geen meter op de wifi, en heb een goede wifi 6 router.

[ Voor 4% gewijzigd door Goofy1978 op 31-07-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sOid schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:53:

Het valt me op dat jullie vaak de mid-sized speakers noemen zoals de Monitor Audio Silver 100 en de Dali Oberon 3. Die vind ik puur fysiek wat aan de grote kant voor mijn interieur. Het kan wel, maar misstaat wat. Zijn er belangrijke redenen om niet voor de kleinere varianten zoals de Oberon 1 en de Audio Silver 50 te gaan?
Er is een directe relatie tussen volume van een speaker en weergave van lage tonen. Om die reden hebben veel mensen een voorkeur voor wat grotere speakers. Wil je kwalitatief en kwantitatief wel wat inleveren qua bas dan is een kleinere speaker geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:08
Juup schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:21:
Goede speakers gaan 30 jaar mee.
offtopic:
Ik luisterde tot voor kort tot volle tevredenheid naar B&W DM2/a speakers van bijna 50 jaar oud, omdat ik wat kleiners zocht heb ik deze door een set JBL 4406 monitors van ruim 30 jaar oud vervangen

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 31-07-2021 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-06 11:14
Je hebt op Hifiklubben toch die NAD AMP1 en Denon N10/N11. Daar kun je makkelijk een setje goeie luidsprekers op aansluiten zoals idd Dali Oberon 3/1 of een setje Elacs. Gezien je budget kun je gaan voor een setje Elac UB52 drieweg luidsprekers.

[ Voor 18% gewijzigd door youridv1 op 01-08-2021 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Wederom bedankt allemaal! Blijft mooi, zo'n forum ;) Ik ga binnenkort inderdaad maar luisteren. Ben benieuwd of ik überhaupt verschil hoor tussen verschillende speakers. Ben niet zo kritisch wat dat betreft. Maar wellicht verbaas ik mijzelf.

Ik neig, op basis van reviews e.d., naar Q Acoustics 3020i speakers met een Bluesound Powernode.
Ramon schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:07:
Je zou ook nog kunnen kijken naar smartspeakers van Sonos of Bluesound, die kan je dan bijvoorbeeld in stereo pairen. Dan heb je geen speakerkabels of losse versterker nodig en de voordelen van hun app kan ook wat waard zijn. Die apps schijnen beter te zijn dan MusicCast van Yamaha, maar dat is enkel van horen zeggen.
Die apps zijn wel een ding inderdaad. Van Sonos weet ik dat die goed is, van zowel Bluesound als Yamaha lees ik verschillende verhalen. Ik merk echter dat ik, mede door wat negatievere ervaringen met dat soort smartspeakers, toch liever voor een 'robuuster' setup ga. Wil ook niet dat Sonos er ineens voor kan zorgen dat de speakers van de een op de andere dat outdated zijn. Kan ik me nog ophef over herinneren van een tijdje terug.
Goofy1978 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:18:
Ik gebruik een Yamaha WXA-50 met focal aria 905 speakers klinkt erg goed, wel zou ik die versterker bedraad aansluiten anders wil ie het netwerk wel eens kwijt raken.
Dat is ook een mooi setje! Hoe vind jij de app van Yamaha? Inderdaad wel van plan om bedraad aan te sluiten. Om een of andere reden hebben die smartspeakers vaker gedoe met WiFi. Merk ik bij m'n ouders en vrienden ook. Gek genoeg heeft iets als een AppleTV veel minder vaak gedoe met WiFi, terwijl het daar om een stuk meer data kan gaan.
downtime schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:26:
[...]

Er is een directe relatie tussen volume van een speaker en weergave van lage tonen. Om die reden hebben veel mensen een voorkeur voor wat grotere speakers. Wil je kwalitatief en kwantitatief wel wat inleveren qua bas dan is een kleinere speaker geen probleem.
Ah juist. Volume zal niet zo'n probleem zijn vermoed ik. En als ik het goed begrijp is vervorming met goede kwaliteit speakers ook niet zo'n issue. Maar 2 kleinere speakers + een subwoofer kan dus gelijk zijn aan 2 grotere speakers zonder subwoofer, of is dat te kort door de bocht?
youridv1 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 13:12:
Je hebt op Hifiklubben toch die NAD AMP1 en Denon N10/N11. Daar kun je makkelijk een setje goeie luidsprekers op aansluiten zoals idd Dali Oberon 3/1 of een setje Elacs. Gezien je budget kun je gaan voor een setje Elac UB52 drieweg luidsprekers.
Die NAD en Denon inderdaad ook gezien. Ik ben dan toch meer gecharmeerd van de Powernode. NAD heeft Chromecast en daar ben ik niet zo dol op en die Denon heeft een cd-speler. Gebruik ik toch niet, maar maakt het apparaat wel meteen forser... Naar die Elac ga ik kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
@sOid geen probleem met de app van yamaha werkt snel en probleemloos, en raakt bedraad het netwerk niet meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Ik heb er zelf geen ervaring mee, dat zal ik even helemaal bovenaan zeggen.

Ik zie wel vaak reviews over bluesound apparaten voorbij komen waar de smart features juist als pluspunt gegeven worden door de gebruiksvriendelijkheid. Op youtube zag ik laatst van Andrew Robinson de review van de nieuwste generatie powernode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

sOid schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:39:

Ah juist. Volume zal niet zo'n probleem zijn vermoed ik. En als ik het goed begrijp is vervorming met goede kwaliteit speakers ook niet zo'n issue. Maar 2 kleinere speakers + een subwoofer kan dus gelijk zijn aan 2 grotere speakers zonder subwoofer, of is dat te kort door de bocht?
Daar komt het wel op neer. Subwoofers worden gebruikt als de speakers te klein zijn om de gewenste bas weer te geven.

Speakers moeten op een redelijk prominente plek in de kamer staan voor optimaal geluid en daarom hebben veel mensen liever wat kleinere speakers zodat ze niet zo opvallend zijn. Dan krijg je dus problemen met de basweergave en met een subwoofer kun je dat probleem redelijk verhelpen. Lage tonen zijn namelijk minder kritisch qua opstelling en die subwoofer kan daardoor wat groter zijn zonder dat ie persé prominent in het zicht moet staan.

Daarom hebben PC-speakers vaak ook een subwoofer. Dan heb je twee kleine speakertjes op je bureau staan en die (relatief) grote subwoofer zet je dan op de vloer waar ie minder in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:37
Voor muziekweergave zou ik liever iets grotere luidsprekers nemen en geen subwoofer. Desnoods dan maar iets minder laag weergave. Zeker de goedkopere subwoofers klinken niet geweldig voor muziek.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:30
Je kan ook voor actieve Dali Oberons gaan, draadloos.
Koop dr een Dali hub bij, en heb al je connectivity in de buurt van je tv

https://www.hifiklubben.nl/oberon-1c--sound-hub-compact_1/

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Houd er trouwens rekening mee dat als je later een subwoofer wil gebruiken voor het LFE kanaal, je wel een manier moet hebben om dat uit te sturen. Daarvoor heb je eigenlijk altijd een surround receiver/processor nodig. Als de subwoofer gewoon ondersteuning moet zijn bij muziek, dan hoef je daar natuurlijk geen rekening mee te houden.
Vulcan750 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:55:
Voor muziekweergave zou ik liever iets grotere luidsprekers nemen en geen subwoofer. Desnoods dan maar iets minder laag weergave. Zeker de goedkopere subwoofers klinken niet geweldig voor muziek.
Ik ben het me je eens, aangezien een goede subwoofer al snel 400,- of meer kost. Maar binnen zijn budget is het wel te doen, als je gaat voor ELAC Reference DBR62. Dat is een erg goede luidspreker en slechts €500,- voor een paar.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 08-08-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
caspervc schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:36:
Je kan ook voor actieve Dali Oberons gaan, draadloos.
Koop dr een Dali hub bij, en heb al je connectivity in de buurt van je tv

https://www.hifiklubben.nl/oberon-1c--sound-hub-compact_1/
Schiet je met dat "draadloos" in dit geval nu echt iets op? Je hebt dus drie stopcontacten nodig in plaats van 1 en gezien dit ook op de tv zal worden aangesloten staat het allemaal dicht bij elkaar in de buurt, waardoor een simpel speakerdraadje makkelijker is denk ik.
Zeker als je ooit de speakers of versterker zou willen vervangen of los wil doorverkopen. Dit setje kost 1300 euro en werkt eigenlijk alleen met zichzelf of andere Dali C modellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
De Powernode was overal uitverkocht dus het duurde even voordat ik kon luisteren. Vanmorgen was het eindelijk zo ver! Beviel me goed icm de Q Acoustics 3020i-speakers. Meteen mee naar huis genomen en terwijl ik dit tik naar mijn testplaylistje aan het luisteren.

Indruk van de software is op het eerste oog ook prima. Installatie eenvoudig, reageert allemaal erg snel. Grootste minpunt dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de Bluesound-apps geen echte Spotify-integratie hebben. Heb dus niet alles in 1 app zitten. Da's wel jammer. Kan met diensten als Deezer en Tidal geloof ik wel, dus wellicht moet ik dat eens onderzoeken.

Dank voor de adviezen allemaal! En in het bijzonder @loeberce voor het wijzen op de Powernode :) Weer muziek in mijn leven! *O*
Pagina: 1