Verhuurder vervangt douche met minderwaardig product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-05 09:22
Hallo Tweakers,

Nu een maand geleden zijn mijn vriendin en ik gaan samenwonen, we hebben een prachtig huurhuisje gevonden waar we tot nu toe met veel plezier in leven en zeer tevreden mee zijn. Na een week hadden we wat defecten geconstateerd, één van de ramen kon niet open en de mengkraan van de douche bleef soms een beetje hangen waardoor de temperatuur bleef hangen. Dat eerste probleem bleek niet opgelost te worden, maar dat was geen drama. De mengkraan zou naar gekeken worden. De installateur zou contact opnemen voor het tweede probleem.

We hadden een prachtige regendouche die bij verhuur al aanwezig was in het huis, inclusief op de foto's. Nadat gisteren de installateur langs was geweest bleek dat de douche vervangen was door een simpele 'standaard' douche. 1 kop, waar een straat uit komt waar ik niet bepaald gelukkig van wordt. De verhuurder geeft aan dit te mogen doen. Ik heb daar echter mijn vraagtekens bij, wanneer ik de douche van de muur had getrokken weet ik vrij zeker dat ik voor de volle lap er een nieuwe regendouche op had mogen laten zetten. Enig contact dat wij tussen de mail en installatie door hebben gehad is met de installateur, die aangaf te gaan proberen het onderdeel voor de mengkraan te gaan vervangen, waarna we enkel nog bevestiging van de datum dat de installateur langs zou komen hebben gehad.

Ik weet het, het is een luxeprobleem en we kunnen douchen. Toch vind ik het niet helemaal netjes. Voor de een is echter een mooie tuin belangrijke, voor de ander een mooie douche. Is dit volledig correct verlopen, of had de verhuurder de douche met een gelijkwaardig product moeten vervangen?

Als bijlage nog enkele passages uit het contractAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2hHy2e1gX3GESg6iJQ0iZMWs6Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UMGk7yhvqYE8DXKBEQc3BvfC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMQStzsmxGY6d-FiJVdziBgTlp4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4ZlmA8c7VCN7mwJFkhqubRxU.png?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Er moet verhuurder staan in de.topic titel.

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-05 13:28

snmght

imho dan he

Hoewel het niet netjes is staat je verhuurder in zijn recht; de douche was defect en is vervangen voor een functionerende douche.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het geciteerde artikel 4 gaat over het gemeubileerd zijn van de woning, een douche valt daar niet onder (ook niet-gemeubiliseerde woningen hebben een douche), en derhalve gaat artikel 4 dus niet op voor de douche.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
naitsoezn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:38:
Het geciteerde artikel 4 gaat over het gemeubileerd zijn van de woning, een douche valt daar niet onder (ook niet-gemeubiliseerde woningen hebben een douche), en derhalve gaat artikel 4 dus niet op voor de douche.
Zeg ik ook niet, toont wat mij betreft echter wel aan dat er een beetje met twee maten wordt gemeten.
snmght schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:37:
Hoewel het niet netjes is staat je verhuurder in zijn recht; de douche was defect en is vervangen voor een functionerende douche.
Daar was ik al bang voor, de staat waarin de douche verkeerde toen de overeenkomst is afgesloten maakt daar niks voor uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het gaat nu om een douche wat redelijk banaal lijkt maar als de verhuurder bijvoorbeeld een nieuwe keuken installeert kan het huurbedrag wel omhoog gaan omdat het comfort verbetert? In welke mate geldt dit dan ook voor een meer of minder luxe douche? Wellicht gaat het dan maar om een paar euro maar toch.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:33

LankHoar

Langharig tuig

Toch te gek voor woorden dit? Een huurwoning is met een bepaalde maat van luxe gebouwd, en word tegen een dito prijskaartje verhuurd. Hoe meer en hoe luxer, hoe hoger dat prijskaartje. Als er dan iets kapot gaat, verwacht ik als huurder iets van gelijkwaardige kwaliteit terug.

Als de kookplaat vervangen moet worden die nu 4 pitten heeft, en de verhuurder zet hier een enkel pits camping gasstel voor in de plaats, dan lijkt me dat dit ook niet geaccepteerd word toch? Verschil mag groter zijn, het principe lijkt me hetzelfde.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vind dit wel een lastige ..
Je kunt er mee douchen ✔, maar het is zeker niet hetzelfde en als je tussen twee woningen hebt kunnen kiezen (stel je had die luxe) dan is het goed mogelijk dat je bijvoorbeeld voor deze woning koos omdat deze juist luxer ingericht is.

Wat als je inductiekookplaat niet meer functioneert en de verhuurder dit vervangt voor een gaskookplaat, dit voelt ook niet fair. Ja je kunt nog steeds koken, maar is het eerlijk?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Het door jou geciteerde artikel 4 geeft een verplichting voor huurder, niet voor verhuurder.
Op basis van welke contractuele verplichting zou verhuurder volgens jou de regendouche moeten vervangen door eenzelfde exemplaar? En als die regendouche voor jou zo belangrijk is, waarom vervang je deze zelf niet en monteer je bij vertrek weer het standaard exemplaar? Heb je voor je volgende woning in ieder geval een mooie douche! ;)

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupie0172
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-03 17:53
Als er maar een klein straaltje water uitkomt zoals je zegt lijkt het me dat hij bij een regendouche een nog kleiner straaltje geeft. Is er niet iets mis met de waterdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
LankHoar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Toch te gek voor woorden dit? Een huurwoning is met een bepaalde maat van luxe gebouwd, en word tegen een dito prijskaartje verhuurd. Hoe meer en hoe luxer, hoe hoger dat prijskaartje. Als er dan iets kapot gaat, verwacht ik als huurder iets van gelijkwaardige kwaliteit terug.

Als de kookplaat vervangen moet worden die nu 4 pitten heeft, en de verhuurder zet hier een enkel pits camping gasstel voor in de plaats, dan lijkt me dat dit ook niet geaccepteerd word toch? Verschil mag groter zijn, het principe lijkt me hetzelfde.
Exact mijn redenering, de makelaar vond dit onzin dus ben opzoek naar iets dat dit ondersteunt.
Rizzi schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:59:
Het door jou geciteerde artikel 4 geeft een verplichting voor huurder, niet voor verhuurder.
Op basis van welke contractuele verplichting zou verhuurder volgens jou de regendouche moeten vervangen door eenzelfde exemplaar? En als die regendouche voor jou zo belangrijk is, waarom vervang je deze zelf niet en monteer je bij vertrek weer het standaard exemplaar? Heb je voor je volgende woning in ieder geval een mooie douche! ;)
Ik probeer er enkel mee aan te tonen dat het meten met dubbele maten is, zoals ik eerder ook al aangeef. De verhuurder heeft gekozen voor een ingewikkelde constructie, waardoor het niet perse verstandig is een nieuwe douche aan te schaffen ivm herbruikbaarheid. Misschien is een gebruikt model iets.
Huupie0172 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:03:
Als er maar een klein straaltje water uitkomt zoals je zegt lijkt het me dat hij bij een regendouche een nog kleiner straaltje geeft. Is er niet iets mis met de waterdruk?
Het is gewoon een kleine straat qua oppervlak, eerst kon je er prima met z'n tweeën onder staan, nu vind ik het in m'n eentje al krapjes.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Onderhoud van de douche is voor de huurder. Uiteraard moet het initieel netjes opgelost worden, daarom heeft de verhuurder dat gedaan, maar die zal daar niet veel geld voor uitgeven.

Koop zelf een nieuwe fijnere douche, monteer die en haal hem weer weg als je weer gaat verhuizen. Kleine moeite en je hebt er vol profijt van.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 12:08
Ben het met je eens dat je het gevoel hebt dat er met 2 maten worden gemeten.
Ik zou namelijk exact dezelfde beredenering hebben, ik betaal voor iets, en er komt iets van mindere kwaliteit/luxe voor terug. Not done IMO.

Daarentegen, de huizenmarkt is schaars, en voor jou 100 andere. Misschien wat bot, maar zo is het wel tegenwoordig.

Oplossing? Ja die is er wel, wordt je er blij van? geen idee.
Je zou een regendouche kunnen kopen die je aansluit met een kort slangetje op de bestaande kraan.
Zo behoud je de kraan, maar kan je toch je eigen douchekop gebruiken.

even terzijde, gezien het om een nieuwe douchekop gaat, verwacht ik dat er een waterbesparingsfilter in gemonteerd is. Deze kun je eruit halen. Gaat niemand iets van merken, heb ik ook vaak zat gedaan.
Draai de douchekop van de slang af, kijk in de douchekop. Hier zie je waarschijnlijk iets van een plastic filter ofzoiets zitten. Pak een tang, trek het eruit, en monteer de douchekop weer.
Ik had exact hetzelfde op 4 hoog, en mijn douchestraal is nu 10x beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Het ligt eraan wat het algemene luxe niveau vd woning is.

Is de hele woning simpel, dan is 't te begrijpen, is de woning in zijn algeheel luxe, dan is 't gek. Maar wst let je om - voor je eigen comfort - een regendouche op te hangen? Hang je dat prut ding terug als je 't huis weer verlaat....

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
Misschien heeft de vorige huurder die luxe regen douche kop achter gelaten en heb jij daar even profijt van gehad.
Nu hij kapot is is deze terug vervangen naar een standaard douchekop
Jij als huurder kan altijd dingen aanpassen die je fijn vind voor eigen kosten.

[ Voor 40% gewijzigd door Roos79 op 29-07-2021 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

BasV. schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:42:
[...]

Daar was ik al bang voor, de staat waarin de douche verkeerde toen de overeenkomst is afgesloten maakt daar niks voor uit?
De staat wel, maar het model niet. Tenzij er expliciet in de overeenkomst staat dat er een regendouche aanwezig is.

Op de foto's staat dan misschien wel een regendouche, maar foto's kunnen ook van vorige huurders zijn die misschien zelf wel de originele douche teruggeplaatst hebben voor ze eruit gingen. Dat hebben wij bij onze vorige huurwoning ook gedaan, omdat de verhuurder ook een heel klein kopje had hangen. We hebben toen bij de Praxis voor een paar tientjes een iets luxere douchekop gekocht, die opgehangen en bij vertrek weer teruggeruild.

Die optie heb jij nu natuurlijk ook gewoon. Regendouche is wat lastiger qua bevestiging, maar als je nu zo'n kop hebt waar een miezerig straaltje uit komt en de waterdruk voor een regendouche aanwezig is kun je gewoon een flinke douchekop gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Haal een zes standen douchekop bij de Action, kost 5 euro. Dat zijn superfijne douchekoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

BasV. schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:07:
[...]
Ik probeer er enkel mee aan te tonen dat het meten met dubbele maten is, zoals ik eerder ook al aangeef. De verhuurder heeft gekozen voor een ingewikkelde constructie, waardoor het niet perse verstandig is een nieuwe douche aan te schaffen ivm herbruikbaarheid. Misschien is een gebruikt model iets.
Het aangehaalde artikel 4 is uiteraard bedoeld om verhuurder / eigenaar een verhaalrecht te geven op jou als huurder in het geval er schade is ontstaan. Er wordt daarmee niet met 2 maten gemeten. Misschien voelt dat zo, maar juridisch zie ik niet waar of hoe er met 2 maten wordt gemeten.

Gelukkig geef je zelf ook aan het een luxeprobleem is. Ik herken het overigens wel. Ik heb ooit een appartement in de vrije huursector gehuurd met een waardeloze douche. Zo waren er wel meer dingen die niet goed gingen, zoals een bijbehorende privé parkeerplek die veel te laat werd opgeleverd (wat voor jou een douchekop is, was voor mij die parkeerplek wegens de hoge parkeerdruk in de wijk). Heel vervelend allemaal (zeker als je om 23:00 thuis komt en je auto nergens kwijt kunt), maar uiteindelijk ook maar een luxeprobleem. En in het geval van een parkeerplek betaal je dus ergens voor waarvan je nog geen gebruik van kunt maken.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wellicht heeft de vorige bewoner de douche vervangen voor de regendouche en heeft de verhuurder nu dus een nieuwe douchekop gemonteerd, zoals het er eerst op gezeten heeft. Volgens mij mag je als huurder altijd een woning aanpassen, mits het een verbetering is van de woning. Met andere woorden; als jij liever een andere, betere douchekop hebt, mag je die best monteren. Maar check daarvoor even de voorwaarden goed van de verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Rizzi schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:39:
[...]

Het aangehaalde artikel 4 is uiteraard bedoeld om verhuurder / eigenaar een verhaalrecht te geven op jou als huurder in het geval er schade is ontstaan. Er wordt daarmee niet met 2 maten gemeten. Misschien voelt dat zo, maar juridisch zie ik niet waar of hoe er met 2 maten wordt gemeten.

Gelukkig geef je zelf ook aan het een luxeprobleem is. Ik herken het overigens wel. Ik heb ooit een appartement in de vrije huursector gehuurd met een waardeloze douche. Zo waren er wel meer dingen die niet goed gingen, zoals een bijbehorende privé parkeerplek die veel te laat werd opgeleverd (wat voor jou een douchekop is, was voor mij die parkeerplek wegens de hoge parkeerdruk in de wijk). Heel vervelend allemaal (zeker als je om 23:00 thuis komt en je auto nergens kwijt kunt), maar uiteindelijk ook maar een luxeprobleem. En in het geval van een parkeerplek betaal je dus ergens voor waarvan je nog geen gebruik van kunt maken.
Voor die ontbrekende parkeerplek krijg je wel huurverlaging tegen marktconform tarief. Was bij mij +/- 8% maand huur. Dat is namelijk niet conform de huur overeenkomst (woning + parkeerplaats nummer x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:04
Heb hier toch een dubbel gevoel bij, met name omdat dit een gemeubileerd huurhuis is. Dan zit de kwaliteit van het meubilair in de huurprijs. Er is een bepaalde standaard geaccepteerd bij de huurovereenkomst en verwacht ik dat de standaard gelijk blijft gedurende de gehele huurperiode. Dat doet de verhuurder zelf ook door zijn opmerking in artikel 4 dat alles in dezelfde staat moet worden opgeleverd bij vertrek. Dat is meten met 2 maten.

Dat er krapte is op de woningmarkt is een kulargument. Zelf een luxe versie kopen en de oude bewaren vind ik ook een dooddoener, dat kost opslagruimte die je beter kunt benutten.

IANAL en misschien staat de verhuurder in zijn recht, fraai is het niet.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
BasV. schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:29:
Ik weet het, het is een luxeprobleem en we kunnen douchen. Toch vind ik het niet helemaal netjes. Voor de een is echter een mooie tuin belangrijke, voor de ander een mooie douche. Is dit volledig correct verlopen, of had de verhuurder de douche met een gelijkwaardig product moeten vervangen?
Niet correct. Je hebt het huis gehuurd zoals geadverteerd met een bepaald niveau van luxe, op basis daarvan is het contract ondertekent en betaal je een bepaald bedrag per maand. Als er iets kapot is zal de verhuurder het moeten vervangen door een gelijkwaardig product. Als hij het niet wil vervangen zou ik het gewoon zelf doen, en vervolgens inhouden van de huur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

eL_Jay schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Voor die ontbrekende parkeerplek krijg je wel huurverlaging tegen marktconform tarief. Was bij mij +/- 8% maand huur. Dat is namelijk niet conform de huur overeenkomst (woning + parkeerplaats nummer x)
Ik heb ook overwogen om de huurprijs te laten verlagen; de parkeerplek was zelfs gespecificeerd tegen EUR 50 /maand en ik heb er 3 maanden geen gebruik van kunnen maken. Uiteindelijk niet gedaan, maar ik moet ook toegeven dat ik er zelf geen financiële 'schade' van heb ondervonden. Mijn werkgever betaalde het appartement (tweede woning).

What's a cube to you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:47
Hooglander1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:09:
Onderhoud van de douche is voor de huurder. Uiteraard moet het initieel netjes opgelost worden, daarom heeft de verhuurder dat gedaan, maar die zal daar niet veel geld voor uitgeven.

Koop zelf een nieuwe fijnere douche, monteer die en haal hem weer weg als je weer gaat verhuizen. Kleine moeite en je hebt er vol profijt van.
Helemaal mee eens! Zoveel mensen maken van dit soort dingen een principe kwestie terwijl zelf er geld aan uit geven vaak veel minder moeite kost en jijzelf er het meeste van profiteert.
Zelfde met zaken op kantoor. Het is fijn als je werkgever bepaalde zaken voor je betaald maar soms wil ik iets hebben wat niet standaard is. En aangezien ik dat soms 40 uur per week gebruik geef ik daar graag eigen geld aan uit.
Zelfde hier met een douchekop. Voor de verhuurder is een douchekop maar een douchekop maar blijkbaar voor @BasV. is die veel belangrijker.
Dus TS, wees verstandig. Koop zelf een mooie regendouche waar je lekker samen onder kan staan. Dan vergeet je al heel snel dat je hem zelf heb betaald O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasV.
chrisborst schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Helemaal mee eens! Zoveel mensen maken van dit soort dingen een principe kwestie terwijl zelf er geld aan uit geven vaak veel minder moeite kost en jijzelf er het meeste van profiteert.
Zelfde met zaken op kantoor. Het is fijn als je werkgever bepaalde zaken voor je betaald maar soms wil ik iets hebben wat niet standaard is. En aangezien ik dat soms 40 uur per week gebruik geef ik daar graag eigen geld aan uit.
Zelfde hier met een douchekop. Voor de verhuurder is een douchekop maar een douchekop maar blijkbaar voor @BasV. is die veel belangrijker.
Dus TS, wees verstandig. Koop zelf een mooie regendouche waar je lekker samen onder kan staan. Dan vergeet je al heel snel dat je hem zelf heb betaald O-)
Ik wil er ook absoluut geen principe kwestie van maken, ik wil gewoon lekker wonen zonder gezeik. Echter betaal ik wel een huur die redelijk boven de puntengrens ligt. Dit komt natuurlijk door de luxe zaken die aanwezig zijn in de woning, bijvoorbeeld een prachtige oven, qooker wasmachine+droger etc. Dat ik nu zonder enig overleg zo'n simpele douchekop krijg voelt gewoon heel wrang. Zeker omdat de verhuurder wel wil dat wanneer ik de designerbank sloop, daar niet een houten bankje van de IKEA voor terug komt. Juridisch haal ik er niks uit, maar het voelt heel verkeerd en vooral kinderachtig.

Ik denk dat we maar voor de optie van het zelf kopen van de douche gaan, dat is me makkelijker dan het gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
@BasV. Heb je wel de vraag gesteld?
En dan dus vriendelijk en open zo van er hing een heel andere douche kop is dit geen foutje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 07:11
Roos79 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:50:
@BasV. Heb je wel de vraag gesteld?
En dan dus vriendelijk en open zo van er hing een heel andere douche kop is dit geen foutje?
Heb je het topic al eens goed gelezen?
Zo van, 'ik lees alles wat TS schrijft'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-05 16:41

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Nee, hij moet een douche herplaatsen van gelijke luxe als de vorige (Het wooncomfort blijft gelijk). Dat zit verweven in je huurprijs. Even netjes een aangetekende brief met het verzoek de douche te herstellen met een luxe inrichting, of de huursom naar beneden bij te stellen. En dan haal jij een douchekop die je wel bevalt. De oude bewaar je voor het geval je gaat verhuizen, en dan plaats je de oude weer terug.

Alle inbouw die vervangen wordt in de toekomt, moet ook van gelijkwaardig niveau zijn. Meubilair wat je meehuurt, verliest zijn waarde door gebruik (slijtage) en als je vertrekt kunnen ze daar nooit nieuwwaarde o.i.d. voor eisen. Dat geldt ook voor alle andere zaken in huis. Alleen de goederen die je verwijtbaar kapot hebt gemaakt daarvan mag rederlijker wijs een vergoeding worden gevraagd. (bijvoorbeeld gat in deur).

Als dat designer bankje 10 jaar oud is, jij dat sloopt en er een nieuw ikea bankje neerzet die de restwaarde vertegenwoordigd, dan mag dat gewoon. Maar daar heb je een inboedel / avp verzekering voor waarop je een beroep kunt doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Nijl op 29-07-2021 14:47 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasV.
Nijl schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:38:
Nee, hij moet een douche herplaatsen van gelijke luxe als de vorige (Het wooncomfort blijft gelijk). Dat zit verweven in je huurprijs. Even netjes een aangetekende brief met het verzoek de douche te herstellen met een luxe inrichting, of de huursom naar beneden bij te stellen. En dan haal jij een douchekop die je wel bevalt. De oude bewaar je voor het geval je gaat verhuizen, en dan plaats je de oude weer terug.

...
Zo denk ik er ook over, echter heb ik niets om dit standpunt te ondersteunen. Enkel zeggen dat het zo is heeft weinig zin lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Hooglander1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:09:

je hebt in theorie gelijk:
https://www.rijksoverheid...-welke-voor-de-verhuurder
maar dan lees je verder:
Vernieuwing van:

leertjes voor de kraan
onderdelen van kranen
deurknoppen
sloten
hang-en-sluitwerk
vloerroosters
plafondroosters

sleutels van sloten (binnen en buiten)
garnituur voor douche en toilet
garnituur wc
elektrische schakelaars
stopcontactdozen
deurbellen
kabelaansluitingen
telefoonaansluitingen

computeraansluitingen
onderdelen van datanetwerken
al het dik gedrukte heb ik liever niet dat de huurders zelf mee gaan klooien.
Die bellen ons dan wel.
Die paar euro betaal ik liever zelf dan dat ze zelf gaan klooien of een slecht bedrijf in schakelen.

Wij hebben bij een paar "commerciele" huurders dus al per brief hun verboden dat zij zelf aan de technische installatie kwamen of hun eigen installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

BasV. schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Zo denk ik er ook over, echter heb ik niets om dit standpunt te ondersteunen. Enkel zeggen dat het zo is heeft weinig zin lijkt mij.
Nee dat staat op de pagina van de huurcommissie voor herstellingen aan gehuurde. Je betaald de huur voor een bepaalde kwaliteit, en als die minder wordt na herstel, dan klopt je huurprijs gewoon niet meer. De huur mag wel wat omhoog als er wat luxers voor in de plaats kom. Maar bij herstel moet een gelijkwaardige alternatief komen. Een regendouche is luxer dan een douchekop.

Als hij niet reageert op je brief weer een brief sturen met de mededeling dat je de huur met 10 euro per maand (tijdelijk) verlaagd totdat het is vervangen met een gelijkwaardig produkt. Als de juiste douche is geplaatst herleef je de afgesproken huur weer. De gekorte huur hoef je niet in te halen. Als hij denkt dat hij dan alsnog gelijk heeft, dan gaat hij zelf maar naar de rechter. En als je daar dan bent, dan zeg je ook maar dat 10 euro in jouw ogen nog schappelijk is omdat er ook een raam niet functioneerd. Die wil je hersteld hebben in je tegeneis. Alles wat je aan gebreken tegenkomt, hem in kennis stellen en de tijd geven om dat te maken. Doet hij dat niet, dan al die punten meenemen als je uiteindelijk toch voor een rechter moet verschijnen.

Als je dit laat gaan, dan zal hij bij elk defect met goedkoop spul aan komen zetten, terwijl je wel de volle mep betaald.

[ Voor 70% gewijzigd door Nijl op 29-07-2021 18:00 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:22
Nijl schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:43:
[...]

Nee dat staat op de pagina van de huurcommissie voor herstellingen aan gehuurde. Je betaald de huur voor een bepaalde kwaliteit, en als die minder wordt na herstel, dan klopt je huurprijs gewoon niet meer. De huur mag wel wat omhoog als er wat luxers voor in de plaats kom. Maar bij herstel moet een gelijkwaardige alternatief komen. Een regendouche is luxer dan een douchekop.

Als hij niet reageert op je brief weer een brief sturen met de mededeling dat je de huur met 10 euro per maand (tijdelijk) verlaagd totdat het is vervangen met een gelijkwaardig produkt. Als de juiste douche is geplaatst herleef je de afgesproken huur weer. De gekorte huur hoef je niet in te halen. Als hij denkt dat hij dan alsnog gelijk heeft, dan gaat hij zelf maar naar de rechter. En als je daar dan bent, dan zeg je ook maar dat 10 euro in jouw ogen nog schappelijk is omdat er ook een raam niet functioneerd. Die wil je hersteld hebben in je tegeneis.
Dat kan allemaal wel, maar is het sop de kool wel waard? Ik kan de verhuurder niet inschatten, maar als je bijvoorbeeld een tijdelijk huurcontract hebt zou ik er mee oppassen. Zeikerds* gooien ze er dan weer uit.

* Vanuit het oogpunt van de verhuurder, lang niet altijd terecht. In geen geval zou ik willen insinueren dat de OP een zeikerd is.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

big bang schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Dat kan allemaal wel, maar is het sop de kool wel waard? Ik kan de verhuurder niet inschatten, maar als je bijvoorbeeld een tijdelijk huurcontract hebt zou ik er mee oppassen. Zeikerds* gooien ze er dan weer uit.

* Vanuit het oogpunt van de verhuurder, lang niet altijd terecht. In geen geval zou ik willen insinueren dat de OP een zeikerd is.
edit:

Heb niet gelezen dat het tijdelijke huur is.

[ Voor 107% gewijzigd door Nijl op 29-07-2021 18:22 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Nijl schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Op die bijlage 1 staan nog wel meer punten die NIET voor HUURDER zijn!
Dat kan echt niet jongens.

Ontstoppen riool is voor verhuurder. (GEBRUIK NOOIT ONTSTOPPINGSMIDDELEN! Die maken het erger)
Onderhoud ramen/deuren hang sluitwerk is voor verhuurder
schoonmaken dakgoten, schoorsteen, ventilatie is voor verhuurder
schoonhouden filters en het vervangen in het ventlatiesysteem is voor verhuurder
reparaties keukenblok is voor verhuurder
wespen/bijen aan de buitenkant van woning is voor verhuurder
trapleuningen herstellen is voor verhuurder
lampen in publieke ruimte (centrale hal) is voor verhuurder

Een huurder hoeft alleen maar kleine zaken te onderhouden zoals een leertje bij een lekkende kraan. Moet de kraan vervangen worden dat is het voor de verhuurder. Een grote boom in de tuin is van de verhuurder. Een takje snoeien kan de huurder nog doen, maar als er een hoogwerker bij moet, dan is de verhuurder daarvoor het aanspreekpunt. Die moet ook de boom weghalen als deze gevaarlijk of hinderlijk wordt. De huurder is niet de eigenaar van de boom.

En wat betreft vervangen van een bank die op is door een bank van de gelijke waarde.. ECHT niet!
Kan je dit onderbouwen met een bron die zegt dat dit soort dingen juridisch niet houdbaar zijn?

Want deze link van de Rijksoverheid geeft aan dat wat je zegt gewoonweg niet waar is:

[ Voor 7% gewijzigd door Hooglander1 op 29-07-2021 18:16 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl

Nijl

Hooglander1 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 18:15:
[...]

Kan je dit onderbouwen met een bron die zegt dat dit soort dingen juridisch niet houdbaar zijn?

Want deze link van de Rijksoverheid geeft aan dat wat je zegt gewoonweg niet waar is:

edit 1
Ik ga dat even nalezen. Dan heb ik kennelijk een afslag gemist.

edit 2
Ik heb de fout gemaakt dat die zaken vaak gergeld zijn bij sociale verhuur waar een aanvullend collectief service contract is. Mijn excuus.

[ Voor 12% gewijzigd door Nijl op 29-07-2021 18:27 ]

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0cc0
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-02-2023
Je kan de slang even van de douchekop halen en kijken of er een rubber ringetje in de douchekop zit. Dit is vaak voor waterbesparing=klein straaltje uit de douchekop.

Ben je misschien snel geholpen met iets meer water uit je kleine douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nijl schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:38:
Even netjes een aangetekende brief met het verzoek de douche te herstellen met een luxe inrichting, of de huursom naar beneden bij te stellen. En dan haal jij een douchekop die je wel bevalt. De oude bewaar je voor het geval je gaat verhuizen, en dan plaats je de oude weer terug.
Ah ja, want dat maakt je relatie tussen huurder en verhuurder wel beter en zorgt er voor dat je 'zonder gezeik' daar kan wonen 8)7 8)7

Een aangetekende brief en het voorstel om de huur naar beneden bij te stellen is wel het állerlaatste dat je in dit geval wil doen, want dan ben je ver voorbij 'hey laten we dit oplossen' en kom je akelig dicht bij juridische stappen om je borg terug te krijgen.

Gewoon zelf een andere douche ophangen. Er is een douche aanwezig dus het wooncomfort is absoluut niet geschaad. TS kan altijd de verhuurder vriendelijk vragen of er een gehangen kan worden die meer lijkt op de vorige, maar dat is helemaal niet iets dat de verhuurder verplicht is, en als die verhuurder meteen een aangetekende brief krijgt heb je ook meteen je hele relatie met de verhuurder verziekt om een douchekop van een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voorheen had ik een diepspoel WC maar de schroeven begonnen te roesten.
Ik kreeg een nieuwe WC pot van de verhuurder. Het budget was € 20 en niet meer, weet nog niet zeker of dat inclusief installatie of exclusief was, maar het zal wel inclusief zijn want het was nog geen 5 minuten werk en daarna lekte de boel ook nog en hing de zooi scheef.
Wat een verschrikkelijk WC pot was dat, ging van een Plieger naar een of ander plastic geval en het was vlakspoel.
Zo zijn verhuurders en budget is zo laag mogelijk en huurders mogen de max gaan betalen. Nou die pot stond binnen twee dagen op Marktplaats voor € 10.
Uiteindelijk een zwevend toilet erin gezet (had ook nog € 100 bespaard maar moest wel even in België de pot halen).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
itsalex schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:54:
Voorheen had ik een diepspoel WC maar de schroeven begonnen te roesten.
Ik kreeg een nieuwe WC pot van de verhuurder. Het budget was € 20 en niet meer, weet nog niet zeker of dat inclusief installatie of exclusief was, maar het zal wel inclusief zijn want het was nog geen 5 minuten werk en daarna lekte de boel ook nog en hing de zooi scheef.
Wat een verschrikkelijk WC pot was dat, ging van een Plieger naar een of ander plastic geval en het was vlakspoel.
Zo zijn verhuurders en budget is zo laag mogelijk en huurders mogen de max gaan betalen. Nou die pot stond binnen twee dagen op Marktplaats voor € 10.
Uiteindelijk een zwevend toilet erin gezet (had ook nog € 100 bespaard maar moest wel even in België de pot halen).
Zo zijn slechte verhuurders.
Zoals je aangeeft ging dat prul lekken. Dat wil je als verhuurder niet...

Ik durf wel te stellen dat de meeste van onze woningen die wij verhuren luxer uitgerust zijn dan menig "eigen huis" en het onderhoud ook vele malen beter geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 08:04
Waar hier sprake van is is het schenden van het woongenot. Een huurder heeft een bepaald genot van het gehuurde. Door deze aanpassing is dat genot afgenomen. Hierdoor zal de verhuurder dit genot weer in ere dienen te herstellen.

Maar ik vraag me wel af in hoeverre het onderhoud aan een eventuele douchekop de verantwoordelijkheid van de verhuurder is.

Conclusie: ik zou er een mailtje aan wagen waarbij je aangeeft dat jouw woongenot is geschaad, graag zie je dit dan weer in ere hersteld door de verhuurder en verwacht je dit binnen een x termijn. (hou het zakelijk zeker niet onvriendelijk)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• BasV.
Mochten mensen nog geïnteresseerd zijn; nog een keer vriendelijk met de verhuurder gebeld die vond dat ik toch wel een goed punt had. We krijgen dus alsnog een fijne regendouche. Bedankt aan ieder die gereageerd heeft, heeft zeker geholpen ter bevestiging van mijn standpunt en de bewoording ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
LankHoar schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Het hangt er van af wat er verwacht mag worden in de woning en wat er in de andere woning zit. Als alle woningen van een verhuurder in hetzelfde rijtje een simpele douche hebben en de vorige bewoner toevallig zelf een regendouche heeft gemonteerd (en achter heeft gelaten) wordt er bij reparatie de standaard douche gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:33

LankHoar

Langharig tuig

Frame164 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Het hangt er van af wat er verwacht mag worden in de woning en wat er in de andere woning zit. Als alle woningen van een verhuurder in hetzelfde rijtje een simpele douche hebben en de vorige bewoner toevallig zelf een regendouche heeft gemonteerd (en achter heeft gelaten) wordt er bij reparatie de standaard douche gemonteerd.
Wanneer ik een woning huur dan ga ik uit van de woning die ik bekeken heb, en voor getekend heb, niet van de woningen die de verhuurder ook verhuurd, of in hetzelfde rijtje. Zou een leuke bak zijn als al die huizen een ouderwetse kiep emmer als douche zouden hebben...

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Pagina: 1