Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Het viel me op dat tegenwoordig de Samyang XP lenzen een nieuw design hebben. De eerste versie wat meer rondingen en gewoon zwart. Nu blijkbaar met de gekende rode ring en weer wat rechter. Meer richting de oude styling.

Weet iemand toevallig of er ook optisch iets gewijzigd is met de nieuwe designs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb je misschien een specifiek type waarvan je het afvraagt? :p

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
De XP 35mm, XP 50 en de XP 85 zijn bijkbaar allemaal een nieuw ontwerp. De XP 10mm en XP 14mm zijn nog het oorspronkelijke ontwerp van de XP lenzen zoals zeker de 50mm en de 85mm geweest zijn.

oorspronkelijk: https://www.samyangbenelux.com/xp-14mm-f24.html

nieuw: https://www.samyangbenelux.com/xp-85mm.html

hier zie je de Samyang XP ( = Rokinon SP) in zijn oorspronkelijk jasje: YouTube: Rokinon (Samyang) SP 85mm f/1.2 | Final Review

[ Voor 46% gewijzigd door bucovaina89 op 29-07-2021 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Ah! Ik kijk Christopher Frost's reviews op YouTube en daar behandeld hij die Samyang lenzen ook. Ik hoor 'm vaak zeggen dat ze optisch nog hetzelfde zijn en hooguit de coatings zijn bijgewerkt.

Hier heb je bijvoorbeeld de 35mm versie:
YouTube: Samyang AF 35mm f/1.8 FE lens review with samples (Full-frame & APS-C)

Daar heeft hij het niet over een hergebruikte optische formule, dus ik denk dat je gelijk hebt.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Denk niet dat er veel gewijzigd is. Ze veranderen om de haverklap van design, dat is niks nieuws. Ik had vroeger een 14mm f/2.8 van hun met een gouden ring zoals hier te zien, uit deze review. Later weer verkocht en nog later toch weer een gekocht. Deze was optisch gewoon hetzelfde alleen met een ander design, namelijk dit.

De enige keer wanneer ze met nieuwe ontwerpen kwamen was voor APS-C mounts en met de XP serie. Het verbaasd mij dan ook niet dat ze het zelfde trucje blijven toepassen om maar aandacht te blijven krijgen.

Maar goed, ik heb zelf dus vooral veel met hun 14mm f/2.8 en 35mm f/1.4 gewerkt. Vooral de 35mm vond ik er fijn en optisch dik in orde. Bouwkwaliteit liet toch wel wat te wensen over als je het vaker gebruikt dan af en toe even een wandelingetje hier en daar.

[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 04-08-2021 16:30 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8