Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertanno
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-08 16:06
Na lang uitstellen ben ik nu eindelijk begonnen met het langzaam uitbannen van de Tuya-troep van Action uit mijn huis. Ik voelde me er al een tijdje niet heel fijn bij, gezien de wel-gedocumenteerde security problemen. Ik had een poging gedaan om ze te vervangen door WiZ, maar de dichtgetimmerde API maakte integratie met Home Assistant nagenoeg onmogelijk en dus steek ik daar verder niet meer mijn tijd in.

Ik heb nu uiteindelijk gekozen voor een Zigbee setup, ook om mijn WiFi-netwerk een beetje te ontlasten van de gigantische berg apparaten die er nu op staan aangesloten, en heb met dit doeleinde een Philips Hue Bridge met enkele Hue lampen aangeschaft. De kosten van individuele lampen zijn echter onverantwoordelijk hoog, zeker als je gekleurde lampen wil. Nu heb ik gezien dat Lidl's lampen ook via Zigbee werken en compatibel zijn met de Hue Bridge, zelfs zonder tussenkomst van een andere app dan die van Philips. Deze lampen zijn echter ook weer gemaakt door Tuya.

Ik ben niet geweldig bekend met de techniek achter Zigbee en kan het antwoord op deze vraag ook niet online vinden. Daarom deze (misschien domme) vraag: Zijn er security- of privacyimplicaties bij het gebruik van Zigbee-apparatuur van Tuya, zoals deze er ook zijn met hun wifi-apparatuur? Of is dat niet hoe Zigbee werkt? Ik krijg van wat ik online lees het idee dat bij Zigbee mijn enige zorg de Bridge is, maar ik heb geen idee of ik het nou goed heb begrepen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:45

Mimiix

Professioneel Prutser

Het is inderdaad enkel de bridge die het security vraagstuk betreft.

Zigbee zelf werkt niet zo.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
Heb je al gedacht aan een gescheiden wifi netwerk voor IoT dat afgeschermd is van het lokale netwerk? Dat is wellicht een praktischere oplossing.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Is het niet mogelijk je Tuya spul (heb je het nog?) te flashen met Tasmota firmware?

Heb hier ook een paar wifi-stekkers gekocht met Tuya software erop en daar (uiteindelijk) Tasmota op weten te krijgen, dat praat namelijk weer prima met home assistant en staat volledig los van alles wat Tuya is.