Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxH93
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-07-2021
Mijn vraag

Beste allen,

Vandaag heb ik een upgrade gedaan van de i7 6700 naar AMD 5600x. Windows herkende direct het nieuwe moederbord en CPU en heb daarna geen clean install van Win. 10 gedaan. Op internet zie ik meerdere uiteenlopende meningen om dit wel/niet te doen, de een zweert erbij terwijl de andere zegt dat bij Win 10 dit niet hoeft en deze het automatisch voor je configureert.

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD 5600x Windows 10 Home. B550 Aorus Gigabyte Moederbord

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Pc werkt goed naar behoren en heb geen klachten.

Wil als het niet persé hoeft geen clean install doen.

Mijn vraag is dus:

Moet ik wel, of geen nieuwe install van Win 10 doen?

Ik ben namelijk erg bang dat ik mijn oude systeempje en vertrouwde settings niet terugkrijg.

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via MaxH93 op 29-07-2021 11:32)

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
Waarschijnlijk werkt het gewoon prima, zolang je niks geks merkt in performance zie ik geen reden om nu moeilijk te gaan doen. Als niet had gewerkt was je waarschijnlijk windows niet eens in gekomen. Enige wat je kan controleren is of je alle drivers van het oude spul hebt verwijderd, en de chipset drivers van je nieuwe moederbord hebt geïnstalleerd.
Los daarvan is het natuurlijk een goed idee om een backup te hebben van de belangrijke data, en mogelijk van je hele os partitie.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
Waarschijnlijk werkt het gewoon prima, zolang je niks geks merkt in performance zie ik geen reden om nu moeilijk te gaan doen. Als niet had gewerkt was je waarschijnlijk windows niet eens in gekomen. Enige wat je kan controleren is of je alle drivers van het oude spul hebt verwijderd, en de chipset drivers van je nieuwe moederbord hebt geïnstalleerd.
Los daarvan is het natuurlijk een goed idee om een backup te hebben van de belangrijke data, en mogelijk van je hele os partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vroeger was het vaak wel aangewezen om een verse installatie te doen omdat Windows weigerde op te starten bij het vervangen van je moederbord door een ander model.

Ik zou het zelf ook nog altijd doen omdat het een mooie kans is om nog eens 'vers' te beginnen maar als het allemaal werkt en Windows is nog mooi geactiveerd dan lijkt er mij niets aan de hand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-05 14:08
Koop je mooie nieuwe hardware, laat je het op een vervuild OS draaien.
Brrrrr... nee dat trek ik nooit haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Titelfix aangezien dit van Intel naar AMD is, niet andersom.

Oslik blyat! Oslik!