Windows 10 kan niet verbinden met Nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-02-2024
Update 4-08-2021 OPGELOST. Iedereen bedankt voor de tips! Heb geen beste antwoord aangevinkt, maar jullie zijn allemaal het beste antwoord geweest!

###################################################################################

Mijn vraag
...
Goedenavond,

Een kennis van mij heeft een Synology EDS14 met een paar shares erop. Van de een op de andere dag kunnen beide windows 10 computers geen verbinding meer maken via netwerk locaties.

Via de mac en telefoons lukt het wel om verbinding te maken. Bij het verbinden met de nas krijg ik de melding.

Gebruikersaccount isverlopen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYpLazQImyWzE-sZVOg1U6Y8YYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3j1JWF4ez6UgsXPGIIKawOF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kom er niet meer uit. De eds14 is wat verouderd en er is geen update meer voor. Een paar weken geleden werkten het nog. Iemand hier ervaring mee? Het is
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10 home 20h2
Synology eds14
Er worden lokale gebruikersaccounts gebruikt op de W10 machines

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een nieuw gebruikersaccount(Admin rechten) aangemaakt op de nas. Geprobeerd met deze gegevens in te loggen. Zelfde melding

Bij referentiebeheer ( in windows 10) alle opgeslagen gegevens verwijderd die betrekking hadden tot de eds14

Smb1 ingeschakeld ( geen idee waarom was ten einde raad) en weer uitgeschakeld.

Ik zie wel via \\ip of \\eds14 de shares op de nas maar bij het openen van een shared folder dus bovenstaande melding.

Hoor het graag! Mochten jullie nog meer info nodig hebben dan probeer ik dit aan te leveren.

Gr Kevin
...

[ Voor 6% gewijzigd door kevinyfz op 04-08-2021 10:39 . Reden: Oplossing ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
Excuus in de tekst hierboven staat: "Het is" dit hoort er niet te staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:23

FreakNL

Well do ya punk?

Heb je al een “net use * /delete” gedaan op de clients?

En daarna “net use \\ip-nas /user:nieuw-aangemaakte-user”

Dan zou er een prompt moeten komen met password. Vul die in en als je daarna in verkenner naar \\ip-nas gaat zou het moeten werken.

Maak dus even nieuwe user aan (als test) met volledige rechten op de NAS voor deze handeling

[ Voor 51% gewijzigd door FreakNL op 28-07-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Van de een op de andere dag kunnen beide windows 10 computers
Al van 1 van beide computers bekeken of & welke WindowsUpdates er geinstalleerd zijn "sinds die andere dag" en allicht een restore point terugzetten?

Logischerwijs: als je zegt dat de NAS zo oud is dat er geen updates meer zijn, dan "moet" het issue dus op beide Windows-installaties tegelijk zitten.

Alternatief, zoek een oudere Windows 10 ISO zoals een 1907-build, installeer deze op een lege disk en kijk of die nog wel kan verbinden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Toevallig een Windows 10 update binnengehaald die SMB1 uit heeft geschakeld?

Go to Control Panel-->Programs-->Turn Windows features on or off
Check SMB 1.0/CIFS

En restart

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
Bedankr voor de tips! Net use * /d heb ik al gedaan net als een nieuwe user aangemaakt op de nas met admin rechten en met deze credentials ingelogd via windows.

@Onbekend Check SMB 1.0/CIFS zie ik niet staan, sterker nog zie helemaal niks meer staan over smb via onderdelen toevoegen/verwijderen.

Ik ga er morgen weer heen! Zal even kijken of er recent nog updates zijn geïnstalleerd. De windows 10 machines gaan maar eens in de zoveel tijd aan. Hiervoor draaide her keurig met 20h2 en 2004. Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denarius
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05 16:06
Check of SMB 1.0/CIFS aangevinkt is.
Laatst ook gehad met mijn NAS die ook alleen maar SMB 1.0 ondersteund.

Hier te vinden (Foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BukRnTZsm5CSwJi1Fa0USxDFZPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CHGlVAIe0yr2HaqNwxKah9Fg.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
Denarius schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:29:
Check of SMB 1.0/CIFS aangevinkt is.
Laatst ook gehad met mijn NAS die ook alleen maar SMB 1.0 ondersteund.

Hier te vinden (Foto)
[Afbeelding]
Deze optie stond er niet, vreemd want mijn 21h2 pc heeft het wel. Ik ga vanavond nog een keer goed kijken, misschien heb ik eroverheen gekeken! Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kevinyfz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:59:
[...]

Deze optie stond er niet, vreemd want mijn 21h2 pc heeft het wel. Ik ga vanavond nog een keer goed kijken, misschien heb ik eroverheen gekeken! Bedankt.
+
Smb1 ingeschakeld ( geen idee waarom was ten einde raad) en weer uitgeschakeld.
Wat heb je dan wel gedaan volgens je startpost????

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
MAX3400 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:26:
[...]

+

[...]

Wat heb je dan wel gedaan volgens je startpost????
Via powershell smb1 ingeschakeld. Enable-WindowsOptionalFeature -Online -FeatureName "SMB1Protocol" -All ik neem aan dat dit alles van smb1 toevoegd? Of zit ik fout?

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om op afstand de computer over te nemen. Ik verwacht dit weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:59
Je kunt het ook omdraaien, heb je al op de NAS gekeken of SMB2 aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
Nielson schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:00:
Je kunt het ook omdraaien, heb je al op de NAS gekeken of SMB2 aan staat?
Ja staat aan, configuratie zoals ie nu is heeft al een jaar gewerkt. Dacht eerst misschien komt het door de upgrade van 2004 naar 20h2, maar de andere windows 10 laptop heeft nog 2004 en daar werkt het helaas ook niet op.

Ik houd jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Deze foutmelding zou ik niet direct als een rechtenprobleem benaderen.

Hij geeft aan dat het gebruikte account is verlopen.
Maak dus een ander account en log daarmee in op de share.
Als dat wel werkt moet je op de NAS eens naar het eerder gebruikte account gaan kijken. Reset het wachtwoord eens en zorg dat-ie niet kan verlopen.

Schakel ook het admin account uit en wijs een nieuw account toe als admin gebruiker als je toch bezit bent. Dat is tegenwoordig vanuit Synology best practice.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
nelizmastr schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:33:
Deze foutmelding zou ik niet direct als een rechtenprobleem benaderen.

Hij geeft aan dat het gebruikte account is verlopen.
Maak dus een ander account en log daarmee in op de share.
Als dat wel werkt moet je op de NAS eens naar het eerder gebruikte account gaan kijken. Reset het wachtwoord eens en zorg dat-ie niet kan verlopen.

Schakel ook het admin account uit en wijs een nieuw account toe als admin gebruiker als je toch bezit bent. Dat is tegenwoordig vanuit Synology best practice.
Geprobeerd. Had al een testgebruiker aangemaakt en met die credentials ingelogd. Admin was al uitgeschakeld.

Met de nieuwe gebruiker als admin zie ik uiteindelijk wel de mappen die gedeeld zijn op de NAS via netwerk maar zodra ik een gedeelde map wil openen krijg ik dezelfde melding. Dus met nieuwe credentials ook de melding gebruikersaccount verlopen..

log vanavond weer in! Zal het eea van hierboven proberen. Mijn gedachten gaat uit naar Windows10 omdat de credentials wel werken vanaf een Mac en telefoon.

To be continued

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:44
kevinyfz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

Geprobeerd. Had al een testgebruiker aangemaakt en met die credentials ingelogd. Admin was al uitgeschakeld.

Met de nieuwe gebruiker als admin zie ik uiteindelijk wel de mappen die gedeeld zijn op de NAS via netwerk maar zodra ik een gedeelde map wil openen krijg ik dezelfde melding. Dus met nieuwe credentials ook de melding gebruikersaccount verlopen..

log vanavond weer in! Zal het eea van hierboven proberen. Mijn gedachten gaat uit naar Windows10 omdat de credentials wel werken vanaf een Mac en telefoon.

To be continued
Gooi op windows 10 de credentials van de nas eens weg uit de credentials store

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinyfz
Hallo allemaal,

Vraag me niet hoe maar heb het opgelost.

Wat ik heb gedaan. Op de nas ingelogd. Zag dat de NFS service was uitgeschakeld met windows bestandservice. Deze ingeschakeld. Vreemde is dat hij bij de volgende check weer uit stond. Daarna vroeg de EDS14 ook om ftp in te stellen... Dit was verplicht. Ook maar smb3 ingeschakeld op de EDS14 geen idee of dit ondersteund wordt. Wifi van de laptops op 2.4ghz en niet meer op 5ghz.

Net use * /d en opnieuw via netwerk gebladerd naar de Nas. Alle shares waren weer toegankelijk.

Beide laptops doen het weer! Ik wil iedereen bedanken voor de tips!

p.s voor ik het vergeet smb1 stond dus aan maar heb de laatste optie van SMB1 server ook maar aangezet.

Welke actie nu de oplossing is geweest. Schiet mij maar lek.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en oplossingen!
Pagina: 1