Elektricien installeert verkeerde laadpaal aardlek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:14
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Beste antwoord (via talkatoo op 28-07-2021 22:36)

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 14:18

tijmeng

Panasonic 7J

Wallbox pulsar heeft ingebouwde DC detectie. Lekker laten zitten dus en laden met die wagen!

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25
Sowieso: ga je dat betalen?
Hij zet er de foutieve aardlek in, laat hem maar zorgen dat de goede erin komt.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:38
Wat zou er geïnstalleerd gaan worden? Neem aan type B? Dan moeten ze die gewoon plaatsen op hun kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 20:08
Is er wel een type B aardlekschakelaar nodig. Veel laadpalen hebben een type B aardlekschakelaar ingebouwd. En wat staat er in de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
caspervc schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:13:
Sowieso: ga je dat betalen?
Hij zet er de foutieve aardlek in, laat hem maar zorgen dat de goede erin komt.
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door talkatoo op 29-07-2021 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat staat er in de offerte? En welke laadpaal?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05
300mA van type B kom je op de Hager AFM420G. Die is 224 euro tegen 231 voor de module die je nu hebt. Ik snap wel waarom dat 600 euro moet kosten: de monteur heeft er geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
teacher schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:21:
Wat staat er in de offerte? En welke laadpaal?
De Wallbox Pulsar Plus 22kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oohh oops niet op het type gelet

[ Voor 88% gewijzigd door Fish op 28-07-2021 22:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Fish schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:24:
oohh oops niet op het type gelet
Deze zijn type A toch? Meet dus geen DC lekstroom?

Edit: te laat met reageren.

[ Voor 7% gewijzigd door talkatoo op 28-07-2021 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
die wallbox heeft toch gewoon zelf DC detectie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dan nog.. wat voor een hoofdaansluiting heb je? 3 fase x 25ampere? Of heb je een zwaardere hoofdaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Aapie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:27:
Dan nog.. wat voor een hoofdaansluiting heb je? 3 fase x 25ampere? Of heb je een zwaardere hoofdaansluiting?
3 fase x 25a inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:26:
Dit inderdaad. Geen type B ALS nodig.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Wallbox pulsar heeft ingebouwde DC detectie. Lekker laten zitten dus en laden met die wagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Ophidian schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:28:
[...]

Dit inderdaad. Geen type B ALS nodig.
twain4me schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:26:
Dus die type A aardlek is prima (veilig/geschikt) voor deze laadpaal? Is dit dan ook nog steeds volgens NEN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
talkatoo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:30:
[...]

[...]

Dus die type A aardlek is prima (veilig/geschikt) voor deze laadpaal? Is dit dan ook nog steeds volgens NEN?
zelfde als met zonnepaneel omvormers.. B is verplicht als het apparaat zelf geen DC beveiliging heeft, maar (bijna) alle A merken hebben het gewoon. Ja dus.

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 28-07-2021 22:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
Super fijn, ok dan ben ik hierin gerustgesteld. Dank allen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:13
niet goed gelezen, beschouw maar als niet gepost...

Ehm...

Ik denk dat je (veel) te coulant bent met je electricien...

Ik begrijp dat je blij bent dat er al iemand komt die het installeert... en fouten worden overal gemaakt..

Maar dan nog, je mag verwachten dat het geleverd wordt zoals op de offerte..

Ik zou de monteur mondeling (telefoon) vragen hoe we dit kunnen oplossen... Mocht hij dan stellig volhouden dat jij 600 moet betalen zodat hij zijn fout komt herstellen... Zou ik hem erop wijzen dat je opdracht hebt gegeven voor de werkzaamheden zoals in de offerte en dat je verwacht dat die ook zo worden uitgevoerd en dat je eigenlijk geen zin hebt om hem in gebreke te stellen en het liever gewoon oplost.

Blijft ie lastig, mailtje.

2 dagen later, ingebrekestelling...

Dat het op deze manier ook werkt (verwacht ik wel) mag kunnen.... Dan noch zou ik hem vragen dat schriftelijk te bevestigen en voor een periode van zeg 10 jaar te garanderen....

Desalniettemin, je hebt niet gekregen waar je voor hebt betaald...

/Papierriddermodus uit

[ Voor 3% gewijzigd door BjornHero op 28-07-2021 22:42 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
@BjornHero Hij heeft gekregen wat er op de offerte stond?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

talkatoo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:36:
Super fijn, ok dan ben ik hierin gerustgesteld. Dank allen!
Daarom vroeg ik het. Bijna alle nieuwe lader hebben dc beveiliging ingebouwd.

Geen stress, lekker laden en je electricien bedanken voor zn moeite.

De volgende vraag ik: hoeveel A laadstroom is ingesteld en heb je loadbalancing nodig? De plus kan het wel, maar heeft nog extra module nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:13
Ophidian schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:38:
@BjornHero Hij heeft gekregen wat er op de offerte stond?
Ik zie het nu ook... Had niet goed gelezen..

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:11
talkatoo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:17:
[...]
"kracht aardlekautomaat 20A type c"
De elektricien heeft een aardlekautomaat gespecificeerd en je verwijst alleen naar aardlekschakelaars.
Het is essentieel dat je een automaat neemt, dat is overstroombeveiliging plus aardlekbeveiling in èèn apparaat.

Volgens mij bestaat een type B300mA lekstroom plus een type C20A niet.
Dus dat kost een hele extra 4 module breedtes, dus wellicht een extra kastje.
Vandaar de meerprijs gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Nu online
Edit: verkeerd gelezen :+

[ Voor 171% gewijzigd door Ophidian op 28-07-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
teacher schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:41:
[...]

Daarom vroeg ik het. Bijna alle nieuwe lader hebben dc beveiliging ingebouwd.

Geen stress, lekker laden en je electricien bedanken voor zn moeite.

De volgende vraag ik: hoeveel A laadstroom is ingesteld en heb je loadbalancing nodig? De plus kan het wel, maar heeft nog extra module nodig.
De laadpaal zelf moet nog opgehangen worden maar dit is nu voorbereid in de meterkast, de extra module is dus volgens mij geplaatst.

[ Voor 25% gewijzigd door talkatoo op 29-07-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:20
Ja dat is hem inderdaad.
Dus alleen opletten dat hij op 3x22A3x18A wordt ingesteld maximaal.

[ Voor 6% gewijzigd door Jim423 op 29-07-2021 00:17 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

talkatoo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:50:
[...]

De laadpaal zelf moet nog opgehangen worden maar dit is nu voorbereid in de meterkast, de extra module is dus volgens mij geplaatst.

[Afbeelding]
Prima!
Jim423 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:10:
Ja dat is hem inderdaad.
Dus alleen opletten dat hij op 3x22A wordt ingesteld maximaal.
Doe maar 3x20 max, gezien de c20 alamat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
@teacher @Jim423 ok dank, dan kan ik wel met 11kW laden toch?

[ Voor 7% gewijzigd door talkatoo op 29-07-2021 05:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Met 11kW zou je aan 3x16A genoeg hebben. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@talkatoo Nu je er van overtuigd bent dat alles goed zit, ga je de beste monteur ook laten weten dat je je eerder verkeerd hebt geïnformeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09:28
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:34:
@talkatoo Nu je er van overtuigd bent dat alles goed zit, ga je de beste monteur ook laten weten dat je je eerder verkeerd hebt geïnformeerd?
De installateur komt hier gewoon heel goed mee weg. Jij wil dat TS nog zijn excuses aan gaat bieden ook?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Eerst iemand beschuldigen dat de verkeerde materialen zijn gemonteerd en terwijl dat niet zo is, vervolgens klagen dat dit dan €600 meer moet kosten en achteraf blijkt dat alles goed zit. Misschien heeft de beste man een andere aardlek op z'n offerte staan (€7 verschil met de automaat die nu geïnstalleerd is) en kun je daar een vraag over stellen. Dat is heel wat anders dan poneren dat iemand fout zit en de boel moet herstellen...

Dus ja, een excuses voor de foutieve beschuldiging mag best. En dat hoeft helemaal niet zo groots gemaakt te worden. "Sorry dat ik ben begonnen over die mogelijk verkeerde aardlek. Ik heb me verkeerd laten informeren. Je hebt het goed gedaan, bedankt daarvoor." En door...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• talkatoo
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:34:
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:21:
Eerst iemand beschuldigen dat de verkeerde materialen zijn gemonteerd en terwijl dat niet zo is, vervolgens klagen dat dit dan €600 meer moet kosten en achteraf blijkt dat alles goed zit. Misschien heeft de beste man een andere aardlek op z'n offerte staan (€7 verschil met de automaat die nu geïnstalleerd is) en kun je daar een vraag over stellen. Dat is heel wat anders dan poneren dat iemand fout zit en de boel moet herstellen...

Dus ja, een excuses voor de foutieve beschuldiging mag best. En dat hoeft helemaal niet zo groots gemaakt te worden. "Sorry dat ik ben begonnen over die mogelijk verkeerde aardlek. Ik heb me verkeerd laten informeren. Je hebt het goed gedaan, bedankt daarvoor." En door...
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Kijk, dat verandert de zaak aanzienlijk. En nee, ik had inderdaad niet kunnen vermoeden dat de situatie anders lag dan ik gelezen had. Duidelijk verhaal zo. Dit is naar mijn idee netjes opgelost met de betreffende monteur.

De reden waarom ik dit aankaartte is omdat er maar al te vaak wordt gewezen naar een persoon/bedrijf die het een en ander doet, de consument haalt info ergens van internet (wat niet altijd correct is) en gaat daarmee op hoge poten naar het bedrijf. Op het moment dat de consument fout blijkt te zitten is het moeilijk toegeven dat het beweerde niet klopt. Gezeur om niks dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng

tijmeng

Panasonic 7J

Dat kastje naast de automaat is voor loadbalancing. Heb m zelf ook. Als de automaat 3x20 is dan kan je de wallbox instellen op 3x20a. Dus 13,8kw max

Werkt perfect hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zou die elctricien een C karakteristiek automaat geplaatst hebben, is helemaal niet nodig bij een laadpaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:10:
Kijk, dat verandert de zaak aanzienlijk. En nee, ik had inderdaad niet kunnen vermoeden dat de situatie anders lag dan ik gelezen had. Duidelijk verhaal zo. Dit is naar mijn idee netjes opgelost met de betreffende monteur.
Nofi, maar gezien in de originele TS al stond dat de elektricien een andere aardlek had geinstalleerd dan hij zelf dacht en dat ook heeft toegegeven, had je dit wel kunnen vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:50

timovd

Voorsprong door techniek

sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:21:

Klopt, dat zou de TS sieren. Wel heb ik meerdere keren gezien dat een laadpaal zonder DC-lekstroomdetectie (bijvoorbeeld van Tesla) geinstalleerd (door gecertificeerde bedrijven) wordt op de manier zoals bij de TS. Dus dat zou ik wel expliciet vermelden.

Niet meer nodig voor de TS, maar let op:
Achter de twee aardlekschakelaars (Chint en Schnieder) moet ook nog een (B16) automaat. Dus dan was je er ook nog niet helemaal.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ael0721
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-09-2024
Gerenommeerd merk: Schneider
B20 300mA
Leverancier : Elektramat
https://www.elektramat.nl...elkarakteristiek%5B0%5D=B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:10:

De reden waarom ik dit aankaartte is omdat er maar al te vaak wordt gewezen naar een persoon/bedrijf die het een en ander doet, de consument haalt info ergens van internet (wat niet altijd correct is) en gaat daarmee op hoge poten naar het bedrijf. Op het moment dat de consument fout blijkt te zitten is het moeilijk toegeven dat het beweerde niet klopt. Gezeur om niks dus.
Even los van de inhoud, en dat monteur dus geen fout heeft gemaakt, gaan mijn nekharen wel overeind staan van uitspraken als "Dan installeer je het zelf maar, troep".

Ik begrijp dat installateurs graag met zelfgekozen materialen werken en soms moe worden van semi-capabele consumenten, maar dat kan je ook anders verwoorden. Zo'n uitspraak als "Dan installeer (/doe) je het zelf maar" zou ik niet eens naar collega's doen, laat staan naar klanten die me betalen.

Zou voor mij echt een reden zijn om in het vervolg een andere installateur te laten komen. Maar wellicht ben ik hier gevoelig voor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
talkatoo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:10:
Members only:
300mA is vooral minder veilig dan 30mA. Een lekstroom van rond de 100mA is voor een mens al dodelijk bij aanraking, echter zal een 300mA aardlek de spanning dan niet afschakelen omdat de grenswaarde van 300 nog niet bereikt is. Om die rede is 30mA veel gangbaarder in Nederlandse huizen en vanaf ~2005 v.z.i.w. ook verplich in huisinstallaties.

Nu heeft de door jouw gekozen laadpaal al een eigen detectie dus echt onveilig zal het met 300 ook weer niet zijn, zal me niet teveel zorgen maken dus. In dit geval is 300mA dus wel toegestaan omdat er geen door de gebruiker afkoppelbaar contact is tussen de detectie in je laadpaal en je meterkast. Maar waarom er niet 'gewoon' voor 30mA is gekozen weet ik zo niet.

[ Voor 11% gewijzigd door !mark op 29-07-2021 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:38
sOid schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:31:
[...]

Even los van de inhoud, en dat monteur dus geen fout heeft gemaakt, gaan mijn nekharen wel overeind staan van uitspraken als "Dan installeer je het zelf maar, troep".

Ik begrijp dat installateurs graag met zelfgekozen materialen werken en soms moe worden van semi-capabele consumenten, maar dat kan je ook anders verwoorden. Zo'n uitspraak als "Dan installeer (/doe) je het zelf maar" zou ik niet eens naar collega's doen, laat staan naar klanten die me betalen.

Zou voor mij echt een reden zijn om in het vervolg een andere installateur te laten komen. Maar wellicht ben ik hier gevoelig voor. ;)
*knip*, niet zo kinderachtig/op de man spelen

een beetje coulance voor de elektricien mag wel. Ik denk niet dat de beste man dit vak heeft gekozen omdat hij excellent kan communiceren en een toetsenbord-tijger is.
En hij heeft gewoon gelijk dat je geen onbekend spul moet willen als beveiliging die >10 jaar mee moet.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2021 10:53 ]

Pagina: 1