Netwerk splitsen in 2 gescheiden netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieskek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-10 19:35
Mijn vraag:
Mijn ouders hebben een senioren woning geplaatst bij hun oude woning. Ze delen het ziggo netwerk middels een apart accespoint in hun woning.

Nu wil ik graag dat het netwerk verkeer dat van dit accespoint komt niet bij de rest van het netwerk kan. Wat is de beste oplossing hiervoor?

- Vlan in richten met managed switch achter de ziggo modem?
- Ziggo modem in bridge mode zetten en er een router achter hangen met vlan mogelijkheden?
-oplossing 3:...

Het hoeft security niet helemaal dicht getimmerd te zijn, maar ik wil dat devices niet zomaar zichtbaar zijn in het andere netwerk.
Hun kleinkinderen hebben niet voor de eerste keer hun filmpjes afgespeeld op mijn chromecast.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Beste antwoord (via thieskek op 29-07-2021 11:37)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het slechts gaat om het per ongeluk op het andere netwerk komen en niet direct zichtbaar zijn is de AP vervangen voor door een router voldoende. Stel op het hoofdnetwerk en niet standaard subnet in en je bent een heel eind. Ja als je kennis hebt en bewust op zoek gaat kan je op het andere netwerk komen. Maar als daar geen servers open staan etc nou en. Het voorkomt wel dat kleinkinderen per ongeluk op jouw netwerk komen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:44
op het gastenverblijf een huis tuin keukentje routertje neerplanten met achterlijk moeilijk inlogpaswoord (de wifi code mag wel simpel zijn) ..

moet je ze alleen wijsmaken dat ze van de inkomende kabel moeten afblijven

dat hun achter dubbel-NAT hangen is niet echt spannend voor senioren die wat willen netflixen

[ Voor 11% gewijzigd door ijske op 28-07-2021 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Met de oplossing van @ijske kom je niet op hun netwerk, echter kunnen zij wel bij jouw netwerk. VLAN is de mooiste oplossing, daarvoor heb je een router nodig die dit ondersteunt. Maar daar komt iets meer bij kijken.

Wellicht kun je hun (via een Ziggo booster?) op een gastennetwerk zetten?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als de senioren woning een eigen adres heeft, kunnen ze eventueel een eigen internet aansluiting afnemen? :)
Anders zul je inderdaad met een router met VLAN ondersteuning aan de slag moeten.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2021 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieskek
@lier ze hebben nog een ouder accesspoint van Ziggo staan. Ik ga kijken of ik daar een gastennetwerk op in kan stellen, maar volgens mij werkt een gastennetwerk niet lekker op een accespoint, volgens mij komt je dan na het accesspoint weer in hetzelfde netwerk uit. Ik heb zelf wel wifi boosters als hoofdnetwerk misschien moet ik die 1 bij hen neerzetten met gastnetwerk. Kunnen devices op een gastennetwerk elkaar wel onderling zien?

@CH4OS De woningen liggen te ver weg van de openbareweg waardoor ziggo geen extra aansluiting neer wil leggen. Dit optie vervalt dus helaas.
Heb je toevallig tips voor een goede router met VLAN ondersteuning? Mocht het gastennetwerk niet werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

thieskek schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:14:
@CH4OS De woningen liggen te ver weg van de openbareweg waardoor ziggo geen extra aansluiting neer wil leggen. Dit optie vervalt dus helaas.
Heb je toevallig tips voor een goede router met VLAN ondersteuning? Mocht het gastennetwerk niet werken?
Ik neem aan dat elke managed switch of router van een respectabel merk dan op zich wel prima is. Zolang ze maar VLAN support hebben. :)

Ik denk dat een pricewatch: MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX wel goed is, maar heb deze enkel even opgezocht in de Pricewatch. Geen reviews bekeken oid. Wanneer je jouw LAN dan als "het internet" aansluit, dan zit je eigenlijk al goed. :)

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 29-07-2021 10:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als het slechts gaat om het per ongeluk op het andere netwerk komen en niet direct zichtbaar zijn is de AP vervangen voor door een router voldoende. Stel op het hoofdnetwerk en niet standaard subnet in en je bent een heel eind. Ja als je kennis hebt en bewust op zoek gaat kan je op het andere netwerk komen. Maar als daar geen servers open staan etc nou en. Het voorkomt wel dat kleinkinderen per ongeluk op jouw netwerk komen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thieskek
@Frogmen Dat is inderdaad het doel. Ziggo heeft volgens mij standaard al afwijkende subnets dus dat gaat goedkomen. Zojuist ook getest en het lijkt te werken.

Aan allen: bedankt voor jullie reacties een het meedenken.
Pagina: 1