|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Vraag
Beste antwoord (via evilution op 29-07-2021 18:18)
Dan is je huidige accu dus niet kapotevilution schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:04:
Correctie, dat begrenst de voeding. Er heeft continu een voltmeter aangehangen.
Ga er maar gewoon van uit dat ik wèl weet wat ik aan het doen ben.
Rest van je vragen:
Auto start gewoon en laadspanning is iets boven de 14 V bij stationair lopen.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Alle reacties
Je kunt de accu nog even laten testen bij een autoonderdelen winkel (als je die nog kan vinden).
Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?
Nee de accu is 3-4 jaar geleden vervangen door hulpdienst Renault. Hulp was gratis, accu kostte 350 euro, heb ik nog omlaag gegregen naar 250 maar voor een Varta op internet ben ik voor ruim minder dan 100 klaar.sypie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:34:
Is dat nog de accu uit 2008? Dat betekent dat die al 13 jaar oud is. Ja, die is dan wel eens aan vervanging toe... (vervangen kun je zelf, zijn maar een paar boutjes)
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ja, met een accu op de fiets een paar kilometer rijden. Dank je feestelijkJuup schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:34:
Waarschijnlijk wel.
Je kunt de accu nog even laten testen bij een autoonderdelen winkel (als je die nog kan vinden).
Onder welke omstandigheden was je accu leeg ?evilution schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:32:
Twee dagen geleden was de accu van mijn auto (2008 Laguna 3 2.0T) leeg. Vanochtend heb ik de accu er uit gehaald en aan een voeding gehangen waarmee ik met 3-3,5 A kan laden. Ik begon op 5 komma nog wat V op de accu, is nu inmiddels 12,32 V, dus 70% opgeladen.
Wanneer ik nu echter de voeding los haal, daalt de accuspanning na 1 minuut met 0,25 V.
Is het tijd een nieuwe accu te bestellen?
edit: accu is 60 Ah, voeding Philips PE1512, meter Fluke177.
Kon je de auto starten op de 12,32V ?
Laad de dynamo de accu niet, wat is de spanning bij lopende motor ?
Veel vragen nog voor je een nieuwe accu koopt, wat je al hebt gedaan.
3-4j oude accu raakt niet zomaar kapot
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Als je accu leeg is en je meer nog maar 5 Volt, dan is hij diep ontladen en waarschijnlijk onherstelbaar beschadigd.
350 euro voor een accuevilution schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:36:
Hulp was gratis, accu kostte 350 euro
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 29-07-2021 09:01 ]
Dat doen hele volksstammen dagelijks hoorevilution schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:37:
[...]
Ja, met een accu op de fiets een paar kilometer rijden. Dank je feestelijk
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Een accu gaat volgens de ANWB zo'n 3 tot 6 jaar mee. In uitzonderlijke gevallen komt 10+ jaar ook voor, maar dat is vaak met auto's die (bijna) elke dag (een lang stuk) rijden. Hoe kwam het dat de accu uberhaupt zo leeg was? Is de dynamo in je auto nog wel goed, of ben je een keer de lampen vergeten oid?
Diep ontladen is voor een loodaccu niet leuk. 5V is veel te weinig en daar heeft hij ongetwijfeld een knauw van gekregen. Of hij nog goed is is redelijk te testen door te proberen (goed opladen en als hij een paar dagen later nog start is hij goed genoeg), maar als hij het in de zomer al nauwelijks doet dan weet je zeker dat hij je in de winter zal laten staan. In dat geval vervangen (voor de goedkoopste passende accu online).
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Ik laad met constante stroom. Open spanning ergens tussen de 15 en 20 volt de voeding begrenst dat dan, stroomregeling dan in dit geval maximaal omdat het een relatief lichte voeding is.EMP schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:24:
Je hebt een labvoeding gebruikt om een accu op te laden? Op welke spanning had je hem ingesteld? Ik heb zelf een acculader van een paar tientjes die de accu vol laad en vervolgens op druppelladen overstapt. Als je vaker een accu wilt laden kan ik aanraden ook een acculader te kopen.
Een accu gaat volgens de ANWB zo'n 3 tot 6 jaar mee. In uitzonderlijke gevallen komt 10+ jaar ook voor, maar dat is vaak met auto's die (bijna) elke dag (een lang stuk) rijden. Hoe kwam het dat de accu uberhaupt zo leeg was? Is de dynamo in je auto nog wel goed, of ben je een keer de lampen vergeten oid?
Diep ontladen is voor een loodaccu niet leuk. 5V is veel te weinig en daar heeft hij ongetwijfeld een knauw van gekregen. Of hij nog goed is is redelijk te testen door te proberen (goed opladen en als hij een paar dagen later nog start is hij goed genoeg), maar als hij het in de zomer al nauwelijks doet dan weet je zeker dat hij je in de winter zal laten staan. In dat geval vervangen (voor de goedkoopste passende accu online).
Moet dan wel zelf even tijd en/of spanning in de gaten houden om overladen te voorkomen.
Denk inderdaad verbruiker aan laten staan.

"Service" heet dat bij <dealer>. Laaienlichters zijn het.FastFred schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:00:
[...]
350 euro voor een accuDie hulp was echt niet gratis, je hebt betaald voor de accu, de tijd, de voorrijkosten, de brandstofkosten, en waarschijnlijk ook het kopje koffie en de lunch van die man en al zijn collega's
Een accu laadt je met stroomFastFred schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:50:
Een auto accu laad je met ~14 volt, niet met 15-20
Een accu laadt je met een acculader. verder heb je mijn vragen nog niet beantwoord, wat voor andere lezers ook leerzaam kan zijn.evilution schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:55:
[...]
"Service" heet dat bij dealer. Laaienlichters zijn het.
[...]
Een accu laadt je met stroom
[ Voor 1% gewijzigd door tweakduke op 30-07-2021 09:15 . Reden: Quote aangepast ]
De accu begrenst dat?evilution schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:39:
[...]
Ik laad met constante stroom. Open spanning ergens tussen de 15 en 20 volt de accu begrenst dat dan,

Zo ziet een accu eruit na een waterstofexplosie:
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Rest van je vragen:
[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 29-07-2021 17:01 ]
Mijn simpele advies. Werkt de accu nog naar behoren? Kan je enkele keren starten zonder de auto lang te laten lopen? Voldoet hij aan je gebruik? Dan niet vervangen. Anders wel.
[ Voor 10% gewijzigd door TereZz op 29-07-2021 15:16 ]
Prima dat je eigenwijs doet, maar kom dan straks niet klagen als een accu ontploft of dat er straks brand bij je uitbreekt.evilution schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:04:
Ja dat begrenst de accu wel.
Laten we daar maar niet van uitgaan, anders had je nooit een leeggelopen accu met 20 volt proberen te laden. En dan had je nooit gevraagd of 0,25 volt verlies na 1 minuut een probleem zou zijn (accu is na 1 minuut namelijk nog niet in rust).Ga er maar gewoon van uit dat ik wèl weet wat ik aan het doen ben.
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Nu naar de toekomst. Koop een goede accu, hoeft niet meer dan €100 te zijn. Meet of je auto geen lekstroom heeft. Als je je auto een tijdje niet gebruikt, hang hem dan aan een druppellader, daarmee kan je je acculevensduur makkelijk verlengen tot 5-10 jaar, zo niet langer.
Divide and conquer.
De nieuwe accu ga ik terugsturen.
<dealer> ga ik aanspreken op het feit dat mij een nieuwe accu is gefactureerd en een oude accu is geleverd.
De accu is in 2019 vervangen. Op de accu staat een productiedatum van 2016 en uiterste installatiedatum van 2017. Ik heb dus de hoofdprijs betaald voor ouwe meuk.
Edit: zie eerder edit, de accu begrenst niet maar de voeding. Die levert nooit meer dan 3,5 A anders kakt de spanning in. Laden is gewoon tijd x stroom.
Als je de open klemspanning van een acculader meet gok ik dat je ook hoger dan 14,4 V meet...
[ Voor 26% gewijzigd door evilution op 29-07-2021 18:35 ]
Dan is je huidige accu dus niet kapotevilution schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:04:
Correctie, dat begrenst de voeding. Er heeft continu een voltmeter aangehangen.
Rest van je vragen:
Nee, klopt. Ik heb inderdaad de fout gemaakt door de accu niet tot rust te laten komen en voorbarig conclusies te trekken.
Verder sta ik nog volledig achter mijn laadmethode. Het enige wat een acculader doet is automatiseren.
Ik heb de accu nog rustig opgeladen met 3,5 A. En zoals ik eerder zei, ik denk dat de open klem spanning van een acculader ook ruim meer dan 14 V is..., laden is stroom x tijd.
Ik heb de accuspanning vs lading % bekeken en berekend hoe lang ik moest laden. Ik kwam uit op vannacht 4 uur. Uit veiligheidsoverwegingen de accu en voeding vannacht losgekoppeld en vanochtend na opstaan nog geladen tot minimaal 12,8 V. Tijdens het laden controleer ik regelmatig de spanning.
Zoals ik eerder al vermeld heb.
Ik heb eea misschien niet handig verwoord, mea culpa, maar ik ben niet zomaar wat aan het prutsen.evilution schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:39:
[...]
Ik laad met constante stroom. Open spanning ergens tussen de 15 en 20 volt de voeding begrenst dat dan, stroomregeling dan in dit geval maximaal omdat het een relatief lichte voeding is.
Moet dan wel zelf even tijd en/of spanning in de gaten houden om overladen te voorkomen.
Denk inderdaad verbruiker aan laten staan.
[ Voor 23% gewijzigd door evilution op 30-07-2021 18:51 ]
Wat is dan wel een goed accumerk?wimpie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:02:
Ja, die accu is overleden. Ja, €350 is extreem veel. Nee, Varta is geen goed accumerk. Nee, realiseer je dat je niet weet wat je aan het doen bent, een loodzuur accu op 5V is klaar. Laden op 20V is ronduit gevaarlijk.
Nu naar de toekomst. Koop een goede accu, hoeft niet meer dan €100 te zijn. Meet of je auto geen lekstroom heeft. Als je je auto een tijdje niet gebruikt, hang hem dan aan een druppellader, daarmee kan je je acculevensduur makkelijk verlengen tot 5-10 jaar, zo niet langer.
Varta is niet slecht, maar zou wel een van de goedkopere moeten zijn. Yuasa is bv een topmerk.
Divide and conquer.
Ik ga maandag mijn rechtsbijstandsverzekering bellen om advies hoe dit aan te vliegen. Ik voel me flink genaaid.
[ Voor 18% gewijzigd door evilution op 30-07-2021 18:56 ]