Beste tweakers, Het is hier onderhand wel eens tijd voor een nieuwe pc want de nieuwste games op een i5 4440, 8gb met een 1050ti daar wordt ik niet gelukkig van.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gewoon vloeiend op 1080p 60fps voor nu met de optie om later misschien op 1440p over te gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €900,- (€1500,- Inclusief de al bestelde GPU van €600)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapperatuur is er in overvloed.
Opslag is er voor games in de vorm van 2 1tb ssd's
Voor windows heb ik een 250gb ssd, Maar overweeg daar een m.2 vervanger voor.
GPU is al besteld voor €600 en komt morgen binnen:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kern, Dus: kast, voeding, mobo, cpu, koeler, ram.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen voor het moederbord, Dat moet een Asus zijn.
En daar heb ik geen goede onderbouwing voor buiten twee slechte ervaringen met gygabyte moederborden (waarvan 1 doa), En dat ik het nu ook in mijn huidige pc en die van mijn pa heb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet weer 5 tot 7 jaar bruikbaar zijn, met alleen eventueel een gpu upgrade.
Kast: goede airflow heeft lijkt mij wel verstandig met een 2-fan koeler op de GPU, PC staat gemiddeld 1,5 meter bij mij vandaan + ik game altijd met headphones op dus geluidsproductie is geen bezwaar.
Verder gewoon kwaliteit en betrouwbaarheid in de componenten, Aan glazen zijpanelen en rgb lampjes heb ik geen behoefte maar heb er ook geen bezwaar tegen als het goedkoper is. (Kijk toch nooit naar mijn pc, Zelfs niet bij het aanzetten want dat doe met een app.)
Oh en dan is er nog deze:
Het zou fijn zijn als Mobo, CPU en werkgeheugen bij één en dezelfde betrouwbare winkel op voorraad zijn, Daar betaal ik graag 2 tientjes extra voor. Dit om gezeur en kastje naar de muur geneuzel te voorkomen in geval van eventuele problemen met deze onderdelen. (Ik ken mijn geluk ondertussen wel
)
Geheugen kan eventueel bij amazon, Die doen immers niet zo moeilijk met omruilen en/of retourneren.
Ga je overklokken?
Nee, Wil gewoon een stabiel systeem zonder gekkigheid.
Wat verwacht je van ons?[i]
Hulp bij keuze van de kast, CPU-koeler, geheugen en voeding. Die zijn voor nu op basis van BBG en andere topics ingevuld.
CPU is gekozen op basis van de BBG en zelf inlezen.
Het mobo is gekozen op basis van socket + Asus = deze
(de extra pci sloten en wifi van zijn iets duurdere broer daar heb ik geen behoefte aan.)
+ Eventueel advies voor een goedkope en snelle m.2 drive voor het OS.
Voorlopig opzet:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, gewoon vloeiend op 1080p 60fps voor nu met de optie om later misschien op 1440p over te gaan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Max €900,- (€1500,- Inclusief de al bestelde GPU van €600)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapperatuur is er in overvloed.
Opslag is er voor games in de vorm van 2 1tb ssd's
Voor windows heb ik een 250gb ssd, Maar overweeg daar een m.2 vervanger voor.
GPU is al besteld voor €600 en komt morgen binnen:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Videokaarten | ASUS DUAL GeForce RTX 3060 Ti V2 MINI OC Edition | € 809,- | € 809,- |
| Totaal | € 809,- | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De kern, Dus: kast, voeding, mobo, cpu, koeler, ram.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alleen voor het moederbord, Dat moet een Asus zijn.
En daar heb ik geen goede onderbouwing voor buiten twee slechte ervaringen met gygabyte moederborden (waarvan 1 doa), En dat ik het nu ook in mijn huidige pc en die van mijn pa heb.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet weer 5 tot 7 jaar bruikbaar zijn, met alleen eventueel een gpu upgrade.
Kast: goede airflow heeft lijkt mij wel verstandig met een 2-fan koeler op de GPU, PC staat gemiddeld 1,5 meter bij mij vandaan + ik game altijd met headphones op dus geluidsproductie is geen bezwaar.
Verder gewoon kwaliteit en betrouwbaarheid in de componenten, Aan glazen zijpanelen en rgb lampjes heb ik geen behoefte maar heb er ook geen bezwaar tegen als het goedkoper is. (Kijk toch nooit naar mijn pc, Zelfs niet bij het aanzetten want dat doe met een app.)
Oh en dan is er nog deze:
Het zou fijn zijn als Mobo, CPU en werkgeheugen bij één en dezelfde betrouwbare winkel op voorraad zijn, Daar betaal ik graag 2 tientjes extra voor. Dit om gezeur en kastje naar de muur geneuzel te voorkomen in geval van eventuele problemen met deze onderdelen. (Ik ken mijn geluk ondertussen wel
Geheugen kan eventueel bij amazon, Die doen immers niet zo moeilijk met omruilen en/of retourneren.
Ga je overklokken?
Nee, Wil gewoon een stabiel systeem zonder gekkigheid.
Wat verwacht je van ons?[i]
Hulp bij keuze van de kast, CPU-koeler, geheugen en voeding. Die zijn voor nu op basis van BBG en andere topics ingevuld.
CPU is gekozen op basis van de BBG en zelf inlezen.
Het mobo is gekozen op basis van socket + Asus = deze
+ Eventueel advies voor een goedkope en snelle m.2 drive voor het OS.
Voorlopig opzet:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-11700 Boxed | € 329,- | € 329,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B560M-PLUS | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 96,- | € 96,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) | € 36,75 | € 36,75 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16 | € 158,99 | € 158,99 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM650x (2018) Zwart | € 75,95 | € 75,95 |
| Totaal | € 825,69 | |||