Wit kastje bovenop lantaarnpaal. Wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Het viel me recentelijk op dat bovenop deze lantaarnpaal een wit kastje zit. In het donker is te zien dat het ding groen knippert, maar ik heb geen idee wat voor ding het is...

Hebben jullie enig idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvgOa2TI6XO8obhZbWWv0-Ira1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0HxIzjNFCGLQ1Akb0csR8Ss.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zsKWt_BzjPrZElTDi4Bb56amdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PBbFEGqUoZJdFkGg1kmUxEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxgmCMFXRoBIA4heKYy8YcQNdr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TzkCU7K3l6matL5coXFFPsti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udwXrp3il-hF_tNo5XofE9gM23M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTIcWdWtticaTjr8RM7zZ2YY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Wolfboy op 28-07-2021 14:52 . Reden: betere foto's ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:56

EvH

5g antenne?
Een variant van IgniteNet MetroLinq 60? Deze worden ook toegepast op lantaarnpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet dat er een aantal lantaarnpalen zijn die een lichtsensor hebben om bij lokale duisternis (bijvoorbeeld een stevige lokale bui) de groep aan te zetten. Maar of dat er zo uit ziet?!

Kijk eens wat er gebeurd als je iets als een donkere sjaal over dat ding heen gooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
RiDo78 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:36:
Ik weet dat er een aantal lantaarnpalen zijn die een lichtsensor hebben om bij lokale duisternis (bijvoorbeeld een stevige lokale bui) de groep aan te zetten. Maar of dat er zo uit ziet?!

Kijk eens wat er gebeurd als je iets als een donkere sjaal over dat ding heen gooit...
Dat gaat lastig worden, de paal is (gok ik) zo'n 5-6 meter hoog en staat 3-4 meter van mijn raam :P

Mijn theorie op dit moment is dat het misschien een geluidssensor is om vuurwerk te detecteren (locatie: Rotterdam Zuid)
EvH schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:15:
5g antenne?
Een variant van IgniteNet MetroLinq 60? Deze worden ook toegepast op lantaarnpalen.
Zou kunnen inderdaad

[ Voor 15% gewijzigd door Wolfboy op 28-07-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
5g niet, wel een ontvanger in die signaal krijgt om de lamp aan/uit te schakelen. Soms gaat dat via een straatkast waar een groep lampen op aangesloten is en soms via een ontvanger zoals hier.

Aan de overkant lijkt ook een paal te staan.. heeft die ook een kastje bovenop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Iets om vogels weg te houden dmv geluid/licht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:56
Mailtje sturen naar de gemeente? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:01:
Iets om vogels weg te houden dmv geluid/licht?
Waarom zouden vogels weggehouden moeten worden ? Niet echt iets waar ze zich druk over maken denk ik die vogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gitano schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:03:
[...]

Waarom zouden vogels weggehouden moeten worden ? Niet echt iets waar ze zich druk over maken denk ik die vogels.
Misschien stoep/parkeerplaats die anders compleet onder gescheten wordt? Doe ook maar een suggestie....

edit: er lijkt een terras naast te zitten(?), misschien dat de uitbaters daarvan het weten?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 28-07-2021 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Gitano schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:01:
Aan de overkant lijkt ook een paal te staan.. heeft die ook een kastje bovenop ?
Nee, maar dat is ook een volledig ander soort lantaarnpaal (zo'n hoge smalle) dus daar zou het misschien ook niet goed op passen.
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:09:
[...]
Misschien stoep/parkeerplaats die anders compleet onder gescheten wordt? Doe ook maar een suggestie...
Als dat het is dan is het niet bijzonder effectief, het zit hier vanwege de markt (die je aan de andere kant van de weg op de achtergrond ziet) vol met meeuwen die zich nergens iets van aantrekken :P
ThinkPadd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:03:
Mailtje sturen naar de gemeente? :)
Dat is inderdaad ook een optie, maar ik verwacht/hoop eigenlijk dat er wel tweakers zijn die het weten. Zo niet, dan vinden ze het antwoord misschien wel interessant :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wolfboy schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:12:
[...]
Als dat het is dan is het niet bijzonder effectief, het zit hier vanwege de markt (die je aan de andere kant van de weg op de achtergrond ziet) vol met meeuwen die zich nergens iets van aantrekken :P
Maar zitten ze ook op de lantarenpaal ;) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vermoed dat het onderdeel is van de in ontwikkeling zijnde Digital Twin / Digitale Stad van Rotterdam. Zie https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/digitaal/
Staat me bij dat er in Zuid idd mee gestart is. Op de site die ik link staat een emailadres. Mail ze eens zou ik zeggen. Zou alleen niet te snel antwoord verwachten - het is vakantie en het zijn ambtenaren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Anoniem: 590973 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Maar zitten ze ook op de lantarenpaal ;) ?
Ja, met regelmaat :P
The Eagle schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:14:
Ik vermoed dat het onderdeel is van de in ontwikkeling zijnde Digital Twin / Digitale Stad van Rotterdam. Zie https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/digitaal/
Staat me bij dat er in Zuid idd mee gestart is. Op de site die ik link staat een emailadres. Mail ze eens zou ik zeggen. Zou alleen niet te snel antwoord verwachten - het is vakantie en het zijn ambtenaren ;)
Gedaan, wie weet is dat het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 19:32

skate master

Autodesk Educator Expert

Grote kans dat dit de ontvanger is waarmee de verlichting aangestuurd wordt.
Deze worden met een draadloos signaal per lamp aangestuurd via een dim protocol.

De beheerder kan dan per mast meer of minder licht instellen. Ook kunnen ze dan op afstand zien welke lamp defect is.
Verder kunnen ze in het geval van een calamiteit in een straat een beperkt deel van de masten vol aan zetten in plaats van een hele wijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marc_1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-08-2024
skate master schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:36:
Grote kans dat dit de ontvanger is waarmee de verlichting aangestuurd wordt.
Deze worden met een draadloos signaal per lamp aangestuurd via een dim protocol.

De beheerder kan dan per mast meer of minder licht instellen. Ook kunnen ze dan op afstand zien welke lamp defect is.
Verder kunnen ze in het geval van een calamiteit in een straat een beperkt deel van de masten vol aan zetten in plaats van een hele wijk.
Ikzelf werk dagelijks aan dit soort systemen en jou opmerking klopt volledig. Doorgaans zijn nieuwe lantaarnpalen voorzien van een standaard connector (veelal Zhaga of Nema) waarop een apparaatje kan worden aangesloten. Aansturing kan op basis van tijd, lichtsterkte, of direct via een request. Soms kom je onder de lantaarnpaal ook een apparaat tegen wanneer je voorbij gangers wil reageren.
Steeds meer wijken en straten gaan naar 24/7 spanning ipv geschakeld, dus is er een apparaat nodig on de lamp te besturen.
Het beperk zich overigens niet alleen tot straat verlichting, maar denk bijvoorbeeld ook aan stadions of sportvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Topicstarter
Dank voor de reacties. Dan is de vraag beantwoord denk ik :)

Pagina: 1