Een loze leiding, meerdere loze dozen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wassol
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik wil thuis utp en coax gaan trekken vanuit de meterkast. In het huis zitten meerdere loze dozen, echter is er maar één loze leiding vanuit de meterkast. Hier zit trekdraad in. Als ik een afdekkapje van een loze doos weghaal zie ik twee lege gaten zitten. Hoe waarschijnlijk is het dat deze dozen allemaal onderling verbonden zijn en 'via elkaar' naar de meterkast lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:10

Zorian

What the fox?

Het zou behoorlijk ongebruikelijk zijn om het zachtjes uit te drukken.
Ik denk eerder dat die dozen bijvoorbeeld onderling verbonden zijn (als er 2 strak boven elkaar zitten qua verdieping is dat een voormalig telefoonsnuitdoosje) of dat er nog meer loze leidingen in de meterkast uitkomen maar een beetje uit het zicht achter een plankje die je kan wegschuiven oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:35
Heb je al bovenin de meterkast gekeken? Bij mij vond ik alle loze leidingen voor de 1e en 2e verdieping boven het houten afdekpaneel bovenin de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
wassol schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:02:
Ik wil thuis utp en coax gaan trekken vanuit de meterkast. In het huis zitten meerdere loze dozen, echter is er maar één loze leiding vanuit de meterkast. Hier zit trekdraad in. Als ik een afdekkapje van een loze doos weghaal zie ik twee lege gaten zitten. Hoe waarschijnlijk is het dat deze dozen allemaal onderling verbonden zijn en 'via elkaar' naar de meterkast lopen?
Komt die trekdraad ook in een van die dozen uit?

Er zijn een aantal situaties waarbij loze dozen met elkaar verbonden zijn en die kun je vaak logisch beredeneren. Hou er rekening mee dat normale elektra-leidingen doorgaans recht omhoog gaan, een bocht maken om van de muur naar het plafond te gaan en dan rechtstreeks naar de centraaldoos in de kamer (waar je doorgaans je lamp ophangt). Kijk dus in de centraaldoos of daar ook een loze leiding in uitkomt.

Zoals @Zorian al aangaf was het vroeger gebruikelijk om 2 telefoon-aansluitingen te hebben. Die zijn vaak onderling met elkaar verbonden en worden 'gevoed' uit de kruipruimte of meterkast. In oudere huizen waren dat echt grote inbouwdozen dus die herken je vrij gemakkelijk. Ook voor de CAI aansluiting kan een soortgelijke constructie met reguliere inbouwdozen gemaakt zijn. Verder is het mogelijk dat de keuken is voorbereid op elektrisch koken, vaatwasser, oven enz. en dat er ergens stroompunten voor een wasmachine en/of droger zijn voorzien. In geval van een wasmachine is er vaak een koudwater aansluiting en een afvoer voorbereid of aanwezig.

Tenslotte kan het in een relatieve nieuwe woning gebeuren dat er voorbereidingen zijn getroffen om een bedraad thuisnetwerk aan te leggen. Maar dan is het logisch dat er in de meeste ruimten die iets van betekenis hebben een loze doos ligt.

Om uit te vinden of twee loze dozen met elkaar verbonden zijn, pak je simpelweg een schroevendraaier die je bij doos 1 in de leiding steekt en dan tegen de leidingwand aan laat tikken. Iemand anders gaat dan bij de overige dozen luisteren of het getik daar te horen is. Simpel, goedkoop en doeltreffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 15:04

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Tip die @Zorian geeft eis een goeie: telefoonleidingen zijn handige om te gebruiken als je iets aan wilt leggen in woningen waar verder weinig voorbereid is. In mijn oude woning zelf ook gedaan: telefoon eruit en netwerk erin.
Voor elektrotechnische doeleinden worden zaken meestal doorgelust naar de centraaldoos. Voor netwerk is dat zeer onlogisch omdat je altijd direct naar de meterkast wilt (of je moet een switch in een van de dozen willen plaatsen ;)).
Neem aan dat het extra aansluitingen zijn die je aan wilt leggen? Coax in de woonkamer zit in de meeste woningen wel.
Als je coax en netwerk aan wilt leggen: als je dikkere buizen hebt krijg je deze ook in 1 leiding getrokken naast elkaar. Dit lukt echter lang niet altijd; persoonlijk zou ik dan de voorkeur voor netwerk geven. Bij Ziggo kun je bijvoorbeeld ook prima TV kijken via een chromecast oid.