15a 12v apparaat startstroom op 2 stroombronnen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-06 16:17
Ik heb een Ecoflow River Max draagbare accucontroller, die heeft een max 10A 12v aansluiting

Daarnaast heb ik een draagbaar standkacheltje, dat ding brandt op diesel, maar heeft ook een 12v aansluiting en gebruikt tijdens het verwarmen volgens de spec 3A met name om de lucht rond te blazen tijdens het verwarmen.
Om de standkachel te starten (diesel) zou kortstondig 15A gebruikt worden.

Ik zou de standkachel eventueel willen gebruiken om tijdens vakantie de auto te verwarmen zonder de autoaccu aan te spreken.

Ik kan dus niet de standkachel starten op de Ecoflow, want dan ga ik over de 10A max heen en waarschijnlijk (vrij zeker) sluit de Ecoflow zich dan af, er van uitgaande dat de kachel inderdaad 15A gebruikt (is een max opgave).

Zou ik de standkachel parallel kunnen aansluiten op 2 12v autostekkers, en dan de kachel zowel op auto 12v als de ecoflow 12v kunnen aansluiten, dan de kachel starten, en zodra hij draait de stekker van de auto loshalen zodat hij met 3A verder draait op de ecoflow?

Ben niet helemaal van de electra, het lijkt me dat dit qua massa voornamelijk een probleem is? Het is imo niet echt anders dan 2 accu's parallel aansluiten? (alleen is de ecoflow niet zomaar een accu en die houdt er misschien niet van om parallel aan een andere stroombron te zitten?)

(zit met deze situatie omdat ik eerst een huishoudaccu in de auto wilde inbouwen, daar had de kachel op kunnen draaien, maar later tot de conclusie kwam dat de Ecoflow toch om allerlei andere redenen een betere keuze was)
Ben aan t kijken of de kachel eventueel toch te gebruiken is of dat ik die moet retourneren.

(Het is voor zover ik kan nagaan niet mogelijk om de stekker van de ene naar de andere om te zetten tijdens het draaien, dan zit ie zonder stroom en dat gaat niet)

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 28-07-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:48
Het probleem hiermee is dat het voltage van de Ecoflow en het voltage van je autoaccu nooit precies hetzelfde zijn. Afhankelijk van het verschil, zal de een de ander proberen op te laden. Dat is problematisch, want de apparaten zijn daar niet op berekend en dan kunnen er dingen kapot gaan.
Om dit te voorkomen, heb je twee diodes nodig: eentje zodat de Ecoflow de autoaccu niet kan opladen, en eentje zodat de autoaccu de Ecoflow niet kan opladen. Moeten uiteraard wel flinke diodes zijn, want ze moeten die 15 A aankunnen.
Vervolgens moet je bij het starten eerst alleen aansluiten op de autoaccu, na het starten de Ecoflow aansluiten en dan de autoaccu loshalen. Dat zou in principe prima moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ah oke, diodes. Ooit van gehoord maar nooit mee te maken gehad. Eenrichtingsverkeer voor stroom dus als ik google raadpleeg.

De autoaccu zal het wellicht niet zo'n probleem vinden , maar de ecoflow zal het waarschijnlijk inderdaad niet zo leuk vinden om stroomtoevoer op zijn 12v uitgang te krijgen. Waarschijnlijk zal hij dan afsluiten want ik ga er vanuit dat hij daar ook wel tegen beveiligd is, maar dat experiment ga ik niet uitproberen.

Dan zou ik dus twee stekkers parallel moeten monteren, met beide een diode ertussen op de pluspool, dat moet te doen zijn.

Zoiets?
https://www.conrad.nl/p/i...o-220-2-600-v-15-a-160606
Als ik lees blokkeerspanning 600v dan lijkt t me niet, want dan blokkeert ie niet bij 12v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
Voor diodes geld 1 watt pet ampere, en die diode doet zonder koeler maar 1 watt zonder te smelten.

Dit is wat makkelijker aansluiten en kan wat meer stroom, je moet hem nog steed op een metalen chassisdeel monteren. 15 A kan hij een seconde of wat doen. Continu kan deze wat meer 5A ongeveer, zeker gemonteerd op metaal.
https://www.conrad.nl/p/d...00-v-35-a-eenfasig-140735

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 28-07-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Stefke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:04:
https://www.conrad.nl/p/i...o-220-2-600-v-15-a-160606
Als ik lees blokkeerspanning 600v dan lijkt t me niet, want dan blokkeert ie niet bij 12v?
Nee, de blokkeerspanning is de spanning die hij maximaal kan blokkeren (en anders kapot gaat).

Dat ding dat @jeroen3 aanraadt lijkt me wel geschikt. Je krijgt dan 4 diodes in één pakket, waarvan je er maar 2 hoeft te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
jeroen3 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:17:
je moet hem nog steed op een metalen chassisdeel monteren.
Want hij moet zijn eigen aarding hebben? Of is dat voor keoling
Enkele sec 15a is wellicht te weinig, bij navraag werd aangegeven dat de start wel een minuut (of zelfs 2) kon duren, maar het is me nog onduidelijk of dat wel klopt; als de diesel eenmaal ontbrandt zal de ontsteking toch niet nog 1 of 2 minuten doordraaien.
Een vage kennis van me heeft zo'n standkachel en die zegt dat hij tijdens het draaien <1A gebruikt (en dus ook niet de opgegeven 3A)

[ Voor 10% gewijzigd door Stefke op 28-07-2021 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Stefke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Want hij moet zijn eigen aarding hebben?
Nee, hij moet de warmte ergens kwijt.
Enkele sec 15a is wellicht te weinig, bij navraag werd aangegeven dat de start wel een minuut kon duren, maar het is me nog onduidelijk of dat wel klopt.
Dat is wel problematisch voor een normale diode. Je zou kunnen zoeken naar een "ideal diode". Dat is een ding dat de werking van een diode nabootst met andere componenten maar met minder warmteontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:16
Monteer hem dan op een koellichaam. Zoiets wellicht?
https://www.conrad.nl/p/f...31-x-431-x-1651-mm-188492
De onderkant van de gelijkrichter is elektrisch geïsoleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 28-07-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Tom-Z schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:40:
Dat is wel problematisch voor een normale diode. Je zou kunnen zoeken naar een "ideal diode". Dat is een ding dat de werking van een diode nabootst met andere componenten maar met minder warmteontwikkeling.
Dat ziet er goed uit

Eigenlijk hoeft die beveiliging toch alleen maar aan de kant van de ecoflow? Mijn autoaccu lijkt het mij geen probleem te vinden als er af en toe wat stroom die kant op gaat vanaf de Ecoflow, zeker niet voor de korte periode dat ik de standkachel zou starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Stefke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:43:
[...]

Eigenlijk hoeft die beveiliging toch alleen maar aan de kant van de ecoflow? Mijn autoaccu lijkt het mij geen probleem te vinden als er af en toe wat stroom die kant op gaat vanaf de Ecoflow, zeker niet voor de korte periode dat ik de standkachel zou starten?
Maar je ecoflow vindt het misschien niet zo leuk om een autoaccu op te moeten laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Zolang het niet boven de 10A uitkomt (want dan schakelt de ecoflow uit).... Maar oke, er zit niks tussen dan wat dat zou beperken, dus wellicht dat de accu meer dan 10A zou trekken als ie niet volledig vol is of zo?

Maar het is natuurlijk ook geen probleem om 2 van die ideal diodes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:36
Je kunt toch zoiets op die Ecoflow aansluiten?
https://www.amazon.nl/Roy...enaansteker/dp/B074V48CHL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Stefke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:04:
Zolang het niet boven de 10A uitkomt (want dan schakelt de ecoflow uit).... Maar oke, er zit niks tussen dan wat dat zou beperken, dus wellicht dat de accu meer dan 10A zou trekken als ie niet volledig vol is of zo?

Maar het is natuurlijk ook geen probleem om 2 van die ideal diodes te gebruiken.
Ja, in theorie zou het meer dan die 10A kunnen worden. Daarom zou ik voor de zekerheid gewoon twee diodes doen, dan zit je altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
check

@HeldereM klopt, er zitten twee 220v aansluitingen op met een behoorlijk max wattage. Daar zou ik - met een omvormer - de kachel wel op moeten kunnen draaien. Dat is ook nog een optie.

Vraag me ook af of het zou kunnen werken met een schakelaar. In de manual van de standkachel wel gezien dat het niet de bedoeling is de stroom van een draaiende kachel af te halen, maar als ie eenmaal loopt met een schakelaar een fractie vd seconde de stroom omzetten?
Denk dat het controllertje dan in de war schiet of zo.

Het ding moet natuurlijk een korte stroomdip ook wel overleven lijkt me, niet overal in de wereld is de stroom even stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Belangrijk punt is dus wel dat je tijdens het starten alleen de auto aansluit. Als je het aan beide aansluit en de Ecoflow heeft een hogere spanning dan de auto dan zal de spanning van de auto pas aangesproken worden als die van de Ecoflow onder de spanning van de auto zakt. Maar of hij netjes (tijdelijk) inzakt of dat hij gewoon uit gaat wegens overbelasting is niet te zeggen.

De diodes zijn er dus alleen voor om te kunnen wisselen van bron zonder dat de kachel een onderbreking ziet. Je zou het parallel kunnen zetten aan een schakelaar, dan voeren de diodes maar echt heeeeeeel kort spanning. Koelen zal dan niet zo'n issue zijn. Maar heb je wel een (denk ik) 3-polige schakelaar nodig die 15A DC aan kunnen. Zonder diode zou je ook gewoon kunnen proberen.

Al je de 230V aansluiting zou gebruiken om weer 12V te maken mag je wel uitgaan van een stuk kortere runtime daar je dan veel meer verliezen zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat laatste snap ik ja, in feite een dubbele omvorming want eerst naar 220v in de ecoflow en dan weer terug naar 12v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Wat voor standkabel is het? waar word die 15A voor gebruikt? Ik neem aan voor het voorverwarmen van de brander, dan lijk het mij toch geen probleem om hem kortstond te onderbreken? Zo snel zal ie niet afkoelen. Moet je hem handmatig voorverwarmen met een schakelaar of gaat dat helemaal automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja dat is voor het opstarten. Dus voorverwarmen van de onsteking denk ik. Zal wel vergelijkbaar zijn met een sigarettenaansteker bedenk ik me nu, en die moeten ook altijd even een halve/hele minuut ingedrukt worden voor ze op temperatuur zijn.
Gaat automatisch met een controllertje op de kachel

Maar ik heb het ding nog niet kunnen gebruiken, hij zit nog nieuw in de verpakking en gaat eventueel retour, tenzij ik er nog een gebruik voor kan vinden.

Het is zo'n ding
https://www.marktplaats.n...-bus.html?previousPage=lr
(maar dan 5kw)

En dan dus volgens specs 3A tijdens het verwarmen, maar dat lijkt mij vrij veel voor het laten draaien van een controller en een ventilator

het opwarmen onderbreken kan vast wel (en bij "herstarten" zal ie eerder op temp zijn) maar het opwarmen kan gewoon niet op de ecoflow. DUs of die moet ondersteuning hebben van een zwaardere bron, of een soort omschakeling die de werking van de kachel eigenlijk niet onderbreekt

[ Voor 23% gewijzigd door Stefke op 28-07-2021 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Stefke schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:31:
En dan dus volgens specs 3A tijdens het verwarmen, maar dat lijkt mij vrij veel voor het laten draaien van een controller en een ventilator
En een dieselpompje, vergeet die ook niet he. :) En die ventilator zijn er 2, eentje voor de brander, eentje voor de luchtcirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Septillion schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:29:
De diodes zijn er dus alleen voor om te kunnen wisselen van bron zonder dat de kachel een onderbreking ziet. Je zou het parallel kunnen zetten aan een schakelaar, dan voeren de diodes maar echt heeeeeeel kort spanning. Koelen zal dan niet zo'n issue zijn. Maar heb je wel een (denk ik) 3-polige schakelaar nodig die 15A DC aan kunnen. Zonder diode zou je ook gewoon kunnen proberen.
Dat zou dan zoiets moeten zijn
https://www.12voltplanet....5-amps-at-12-volts-2.html

Hier een vergelijkbaar schema van het schakelen tussen twee stroombronnen
https://lh3.googleusercon...TilsnLeo3mRAmH-0AtbohY0qQ
Maar ik snap niet hoe ik de wisselschakelaar parallel aan diodes zet? In bovenstaand schema heb ik geen diodes nodig maar is het de vraag of de kachel het omschakelen verdraagt.

[ Voor 36% gewijzigd door Stefke op 29-07-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij is het nagenoeg onmogelijk om het met een enkele schakelaar te doen. Dus zit je aan twee schakelaars die je in de juist volgorde moet schakelen. Soort interlock.

Wat dat betreft vraag ik me nog wel af of hij er echt veel moeite mee gaat hebben dat hij even uit gaat. Want al met al is het omschakelen best wel een gedoe.

Je zou het kunnen doen met wat relays en een microcontroller maar dat brengt dit project wel naar heel ander niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik denk de kachel an sich wellicht niet, maar er zit een controllertje op die de opstart en het draaien regelt (regelt ook de temp als een soort thermostaat). Dat computertje zal mogelijk/waarschijnlijk uitvallen/resetten door een korte stroomonderbreking.
Als ik geen onderbreking wil dan zal ik denk ik zowel 2 diodes als 2 normale schakelaars nodig hebben. Dan kan ik starten op de autoaccu, vervolgens de Ecoflow bijschakelen als de kachel draait en dan de autoaccu uitschakelen. De diodes voorkomen dan dat er stroom de verkeerde kant op gaat tijdens het moment dat beide schakelaars even aanstaan.

Als ik op dat moment beide schakelaars vrijwel tegelijk omzet (auto uit, ecoflow aan) dan is het moment dat er stroom de verkeerde kant op gaat inderdaad maar een fractie v.e. seconde.

edit: O jij bedoelt ook 2 diodes met 2 schakelaars met je opmerking over parallel

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 29-07-2021 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkema_wind
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 15:19
Mogelijk kun je het zo ook oplossen.

Op deze wijze is de primaire stroom afkomstig vanaf de auto, zodra deze stekker losgekoppeld wordt springt deze snel over naar de alternatieve energiebron.

Kosten: 1x 5polig auto relais 2x Stekker 2x Glaszekering

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTZeuA2PfQZvf-gU6QWYPHYrRS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lKSf5CzwLS2b2sSSfC2vvEO8.png?f=fotoalbum_large

De vraag is dan of dit snel genoeg is voor het computertje.

[ Voor 3% gewijzigd door valkema_wind op 29-07-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
@valkema_wind Dat is nog wel te testen tzt, bedankt voor de mooie tip! :)

We gaan eerst 6 weken op vakantie, het kacheltje was hier eigenlijk voor bedoeld, maar gekozen voor andere oplossing, maar ik kreeg een aardige korting van de leverancier als ik het kacheltje niet retour zond.., Dus na de vakantie eens kijken of ik er toch wat mee kan op deze manier
Pagina: 1