Auto APK goedgekeurd toch een gevaar op de weg, wat nu.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 01-08-2021
Beste allemaal

Deze week een 2e hands auto aangeschaft voor mijn vriendin, auto is 3 weken geleden goedgekeurd, en verder geen opmerkingen,

Auto is bij een garage gekocht zonder garantie nu 2 dagen later merk ik dat auto wat naar links trekt, naar eigen garage en daar doen ze schrikbarende ontdekkingen, auto is scheef schokbrekers kloppen van geen kant zitten vast gelast en hebben hoogte verschil niets aan te stellen de auto heeft niet juiste spoor,

Hij zwabbert werkelijk over de weg bij 70km/u of harder levensgevaarlijk,

De auto garage van aankoop doet zich wat makkelijk af ja hij is een jaar gekeurd, en nu?

Gr Ralph

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:17

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Hoeveel heb je voor de auto betaald? Dit ivm eventuele bovag garantie. Heb je een aankoopkeuring en/of proefrit gemaakt?

Volgens de wet is een verborgen gebrek reden tot ontbinding, maar je hebt wel onderzoeksplicht.

Apk let overigens alleen op veiligheid op de weg en milieu eisen: uitlaat gasdicht, gen uitstekende delen, geen roest gaten in dragen delen, doen de remmen het goed, banden enzovoort. Naar links trekken of slecht veren testen ze niet.

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-07-2021 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:36

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wat voor soort garage ook?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-07 17:50
Beetje dreigen om de APK keuring door te geven aan de RDW?
Zie ook reactie hierboven

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:56
elders een onafhankelijke APK laten doen. En daarmee wat ^^ zegt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Setaber schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:19:
Beste allemaal

Deze week een 2e hands auto aangeschaft voor mijn vriendin, auto is 3 weken geleden goedgekeurd, en verder geen opmerkingen,

Auto is bij een garage gekocht zonder garantie nu 2 dagen later merk ik dat auto wat naar links trekt, naar eigen garage en daar doen ze schrikbarende ontdekkingen, auto is scheef schokbrekers kloppen van geen kant zitten vast gelast en hebben hoogte verschil niets aan te stellen de auto heeft niet juiste spoor,

De auto garage van aankoop doet zich wat makkelijk af ja hij is een jaar gekeurd, en nu?

Gr Ralph
Heb je deze auto niet testgereden voor aanschaf? 8)7 Dan waren deze gebreken meteen opgevallen tijdens de rit. Als je bij een garage een auto koopt, zonder garantie en zonder proefrit, dan vraag je er om om bedonderd te worden. Zoals gezegd is een APK niet zaligmakend. De vraag is nu of deze auto met deze gebreken überhaupt goedgekeurd had mogen worden. Die vraag zou ik aan het RDW stellen en op basis daarvan kijken of er nog wat te halen valt. Want je lijkt niet echt aan je eigen onderzoeksplicht te hebben voldaan.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 21:55
Melden bij de RDW en evt. bij een RDW keuringsstation opnieuw laten keuren. In het ergste geval had die auto zo nooit de weg op gemogen en raakt die garage z'n APK certificaat kwijt. Dit soort zaken moet je bij de wortel uitroeien.

[ Voor 72% gewijzigd door FastFred op 28-07-2021 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-07 22:26
Beste allemaal

2 dagen later merk ik dat auto wat naar links trekt
Als ik je post knip in 3 stukken, dan klinkt het wel redelijk tegenstrijdig. Heb je dit tijdens de proefrit niet gemerkt? Daarnaast is APK een momentopname, kan er mee gesjoemeld worden (met risico op steekproef) en kan een auto die op alle punten net aan binnen de APK marges vallen alsnog een barrel zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-07 15:23
Sowieso vind ik het slecht dat garages tegenwoordig je bijna verplichten om een dure garantie aan te schaffen bij een tweedehands auto (onlangs ook een tweedehands gekocht, sommigen vragen wel >800). Ze moeten toch gewoon een werkende auto verkopen, als garage kunnen ze als de beste inschatten wat een auto kan en waard is. Als is het maar een week. Gelukkig zijn er nog garages die daar niet moeilijk over doen.

Maar wat al eerdere gevraagd is... geen proefrit gemaakt? Je moet toch op z'n minst eventjes over de snelweg om te horen of er niets rammelt. Klinkt als een overhaaste beslissing.

[ Voor 6% gewijzigd door Sluw op 28-07-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-07 14:37

killercow

eth0

HTT-Thalan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
Hoeveel heb je voor de auto betaald? Dit ivm eventuele bovag garantie. Heb je een aankoopkeuring en/of proefrit gemaakt?

Volgens de wet is een verborgen gebrek reden tot ontbinding, maar je hebt wel onderzoeksplicht.

Apk let overigens alleen op veiligheid op de weg en milieu eisen: uitlaat gasdicht, gen uitstekende delen, geen roest gaten in dragen delen, doen de remmen het goed, banden enzovoort. Naar links trekken of slecht veren testen ze niet.
2de hands maakt geen klap uit, een bedrijf moet gewoon een deugdelijk product leveren, weliswaar moeten de verwachtingen passen bij het bedrag dat er voor het product betaald is, maar een auto die APK gekeurd is, moet gewoon APK-veilig zijn, dat is immers een hele duidelijke verkochte eigenschap waar hij dus aan moet voldoen.

Een volledige APK test omvat ook de remmerij, en eendie zou echt wel moeten uitslaan als de auto niet recht-uit kan remmen. (zowel voor als achteras)

[ Voor 7% gewijzigd door killercow op 28-07-2021 12:11 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:42
Wat voor auto is het? Wat is de kilometerstand en wat heb je er voor betaald?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-07 17:36

lasharor

7 december 2004

Gewoon terug. Auto is niet conform. Eventueel na beoordeling van een onafhankelijke expert (RDW)

https://www.aldersebaas.n...geen-wettelijke-garantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
TS is ook niet conform. Er is kennelijk geen onderzoek gedaan waardoor niet voldaan is aan de onderzoeksplicht.

Dit betekent uiteraard niet dat je zelf onder of in de auto moet kruipen, dat kun je ook door een derde (betaald) laten doen.

Op de blauwe ogen van de verkoper geloven is het minst goede wat je kunt doen voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07 18:04
Je kan protest aantekenen tegen de APK keuring bij de RDW. Dan volgt er een herkeuring.
Als het mankementen zijn waarvan je zeker kan zeggen dat ze er bij de APK ook al waren dan maak je goede kans, anders niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

lasharor schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:12:
Gewoon terug. Auto is niet conform. Eventueel na beoordeling van een onafhankelijke expert (RDW)

https://www.aldersebaas.n...geen-wettelijke-garantie/
En als ze 250€ betaald hebben voor de auto?

Er is blijkbaar ook geen (behoorlijke) proefrit gemaakt

Dus wat mij betreft gegokt en verloren en helemaal niks terug. Eigen verantwoording is een eng woord tegenwoordig maar daarom niet minder relevant.

Het lijkt me dus handig als de ts aangeeft wat er voor de auto betaald is en hoe het kan dat ze het tijdens de proefrit allemaal niet gemerkt hebben.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
Jeetje zoveel reacties in zo'n korte tijd,

Auto is een 2e hands Ford KA bouwjaar 2004 136000 op de teller 950 euro voor auto betaald ter overbrugging een auto voor wellicht een jaar

Garage bedrijf heeft goede recenties en met RDW kom ik niet verder, het zijn punten waar bij een keuring niet naar gekeken wordt, ben nu met Rechtsbijstand bezig.

Proefritje gemaakt, niet echt opgemerkt, ook niet harder dan 65 gereden, pffffff

Op de snelweg merkte ik het, en dacht het zal wel uitlijning zijn, wat wil je ook voor een auto van 950 euro, maar zeker bij een garage verwacht ik niet dat ze je een gevaar mee geven.

Mijn monteur gebeld en gevraagd of hij eens wilde kijken of het met uitlijnen verholpen was, en de rest van verhaal kennen jullie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:17

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Setaber schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:18:

Auto is een 2e hands Ford KA bouwjaar 2004 136000 op de teller 950 euro voor auto betaald ter overbrugging een auto voor wellicht een jaar

Garage bedrijf heeft goede recenties en met RDW kom ik niet verder, het zijn punten waar bij een keuring niet naar gekeken wordt, ben nu met Rechtsbijstand bezig.

Proefritje gemaakt, niet echt opgemerkt, ook niet harder dan 65 gereden, pffffff

Op de snelweg merkte ik het, en dacht het zal wel uitlijning zijn, wat wil je ook voor een auto van 950 euro, maar zeker bij een garage verwacht ik niet dat ze je een gevaar mee geven.

Mijn monteur gebeld en gevraagd of hij eens wilde kijken of het met uitlijnen verholpen was, en de rest van verhaal kennen jullie
Dus, volgende keer:

- uitgebreide(re) proefrit maken
- die monteur van jou van te voren naar het hok laten kijken (en niet na aanschaf)

Ik denk dat het niet hebben uitgevoerd van deze twee handelingen je gaat nekken bij een eventuele 'procedure'. Verborgen gebreken mogen niet, maar jij had ze zelf kunnen spotten.

opgelost, slotje :P.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 28-07-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Je hebt een auto gekocht zonder garantie dus valt niets meer aan te doen. Het is wat het is.

Heb onlangs ook een auto geimporteerd zonder testrit of grondig nazicht, waren ook nog gebreken aan die niet zichtbaar waren. Wil je zekerheid dan koop je een auto met garantie bij een betrouwbare garage.

De term "goedkoop duurkoop" bestaat ook niet voor niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Eerlijk is eerlijk, de APK zegt lang niet alles, en is eigenlijk een lachtertje. Ja, het controleert op veiligheidspunten zoals banden/remmen/carrosserie en ruiten, maar zegt niet iets over hoe de auto daadwerkelijk rijdt.

Hopelijk krijg je het op een goedkope manier opgelost.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Xanthine schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:23:
Je hebt een auto gekocht zonder garantie dus valt niets meer aan te doen. Het is wat het is.

Heb onlangs ook een auto geimporteerd zonder testrit of grondig nazicht, waren ook nog gebreken aan die niet zichtbaar waren. Wil je zekerheid dan koop je een auto met garantie bij een betrouwbare garage.

De term "goedkoop duurkoop" bestaat ook niet voor niets.
Dat is gelukkig niet waar. Ook bij een 2ehands auto kan conformiteit geeist worden.

Dit soort opmerkingen moeten echt stoppen, zo blijven alle kopers denken dat ze geen rechten hebben en blijf je malafide verkopers in de hand werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07 22:18

M2M

medicijnman

Anoniem: 472287 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Dat is gelukkig niet waar. Ook bij een 2ehands auto kan conformiteit geeist worden.

Dit soort opmerkingen moeten echt stoppen, zo blijven alle kopers denken dat ze geen rechten hebben en blijf je malafide verkopers in de hand werken.
En niet iedereen is even auto-onderlegd. Als je een bak koopt, 2e hands of niet, van een bedrijf, dan verwacht je met een keuringsrapport dat de schokbrekers niet vastgelast zijn en het ding niet bij 100km/h uit elkaar trilt. In sommige delen van Nederland kun je voor een proefrit niet eens 100km/h halen, tenzij je anderhalf uur weg blijft.

Je mag derhalve van de garage verwachten dat ze de onwetende klant eerlijk voorlichten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-04 11:55
M2M schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:30:
[...]

En niet iedereen is even auto-onderlegd. Als je een bak koopt, 2e hands of niet, van een bedrijf, dan verwacht je met een keuringsrapport dat de schokbrekers niet vastgelast zijn en het ding niet bij 100km/h uit elkaar trilt. In sommige delen van Nederland kun je voor een proefrit niet eens 100km/h halen, tenzij je anderhalf uur weg blijft.

Je mag derhalve van de garage verwachten dat ze de onwetende klant eerlijk voorlichten.
Ook zonder dat je auto-onderlegd bent heb je onderzoeksplicht. Als jij voor 950 euro een auto koopt die krapaan 10k per jaar gereden heeft, en je ziet dat het gros via de autosites met vergelijkbare km's en bouwjaar hard richting de 1500 euro gaan, heb je zelf toch te weinig onderzoek gedaan.

Ook kan het zo zijn dat gebreken niet bekend zijn bij de garage, daarom moet je altijd een gedegen proefrit maken. Al lijken de omschreven problemen en de recente APK toch geen zaken die niet bekend waren bij deze garage O-) Toch had TS dit bij de proefrit echt wel moeten merken.

Maar, inderdaad als je de auto nog maar 2 dagen hebt, is het aan de garage om te bewijzen dat het allemaal goed was toen jij de auto kocht (dit geldt tot 6 maanden na aankoop). Mochten ze dit doen door te zeggen dat de APK goedgekeurd is, aankaarten bij de RDW en herkeuring vragen bij een onafhankelijke garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

De garage is sowieso aan zet. Binnen 2 dagen na aankoop issues kun je gewoon terug naar de winkel, ongeacht het product. Maar ik blijf erbij dat niet iedereen evenveel hersencellen heeft, of kennis van auto's. Onderzoeksplicht, ja, maar je moet mijn partner niet vragen waar de schokdemper zit en of de auto uberhaupt zo'n ding heeft.

En ja bij het kopen van een nieuwe wagen is alles normaliter in orde en kun je afgaan op reviews die online te vinden zijn. 2e hands exemplaren kun je enkel afgaan op reviews van het model, niet het specifieke koekblik dat "altijd van een oude oma geweest is, gebruikt voor boodschappen", die compleet afgeragd kan zijn door iemand die het leuk vind om de drempel als schans te gebruiken.

Bij het kopen van een huis kun je een aankoopmakelaar in de arm nemen. Bij het kopen van een auto zou je de wagen naar een 2e, onafhankelijke garage kunnen brengen voor een onafhankelijke inspectie. In het geval van een particuliere verkoopspartij, zou ik dat ook zeker doen. Of zou een consument er als grondbeginsel vanuit moeten kunnen gaan, niet opgelicht te worden met een rammelbak, verkocht door een professioneel bedrijf?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-07 19:51
M2M schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Als je een rijbewijs hebt kun je bij een proefrit harder dan 65km/u gaan rijden. En je hoeft geen expert te zijn als de auto dan gevaarlijk gaat slingeren of uit elkaar valt.

Zelf een keer een proefrit gemaakt waar de uitlaat er na een half uur onderuit viel. Bleek door degene die hem had ingeruild met schilderstape te zijn vastgemaakt. En de garagehouder claimde dat ze de auto zelf nog niet op de brug hadden gehad.

Zeker als je een auto koopt die "verrassend goedkoop" is, moet je heel goed opletten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Auto voldoet niet aan wat je ervan mag verwachten met nieuwe APK. Dat jezelf onderzoekt doet, zegt niets over misbruik van APK, wat hier waarschijnlijk is gebeurt. Melding maken bij het RDW, en terug met de auto als het echt een wrak is.

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 28-07-2021 14:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43

Speedmaster

Make my day...

Ik ga je niet blij maken, maar als deze niet meer door de keuring komt krijg je 75,= van de sloper....
Les voor de volgende keer, laat een onafhankelijke partij je auto even bekijken. Dit scheelt een kat in de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

RocketKoen schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Zeker als je een auto koopt die "verrassend goedkoop" is, moet je heel goed opletten.
Het punt dat ik probeer te maken is dat jij weet wat goedkoop is. En waarschijnlijk de meeste bezoekers van deze website prima in kunnen schatten wat een nieuwe auto kost en hoeveel een 10-jaar oude Ka op moet brengen. Bezoekers van het Libelle forum waarschijnlijk niet, en die kopen ook auto's.

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wat moet de rechtsbijstand doen dan? Die zal tot een zelfde conclusie komen.
Dan had de auto de APK toch niet gehaald? :? De APK is een Algemene, Periodieke Keuring, waarin gekeken wordt of er veilig gereden kan worden met de auto (verblind het anderen niet, kun je snel genoeg afremmen, dat soort dingen).

Het kijkt expliciet niet naar de technische staat van de auto over alle onderdelen. Het maakt voor de APK niet uit of je overal trommel- of schijfremmen hebt, zolang je maar hard genoeg kan remmen als het nodig is.

Strict voor de APK gezien is de auto dus prima, maar zijn er wel verborgen gebreken aan de auto. Daarover had de garage je moeten inlichten dan wel waarschuwen, zodat je een betere beslissing kon maken. Dit stuk is wat de verkoop eigenlijk non-conform maakt. Ook bij een auto die dat bedrag kost, mag je best verwachten dat het gewoon netjes kan rijden op de openbare weg.

Het vervelende is alleen wel, dat er meer van dit soort garages zijn. :( Klagen bij de RDW en een herkeuring laten doen zal denk ik weinig opleveren.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07 18:04
Als het punten zijn waar niet naar gekeken word bij de APK dan heeft een herkeuring aanvragen ook geen zin natuurlijk. Maar een verkeerde bevestiging van de schokdempers valt daar sowieso wel onder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:17
HTT-Thalan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:23:
Hoeveel heb je voor de auto betaald? Dit ivm eventuele bovag garantie.
Dat heeft niets met de prijs te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BadEendTerror schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:29:
Als het punten zijn waar niet naar gekeken word bij de APK dan heeft een herkeuring aanvragen ook geen zin natuurlijk. Maar een verkeerde bevestiging van de schokdempers valt daar sowieso wel onder,
Ik was laatst bij de keuring van mijn eigen auto, maar heb weinig controles gezien of onderdelen wel op de juiste plaats zaten of dat ze niet stiekem vast gelast waren e.d. Maar goed, mijn eigen auto is een 8 jaar nieuwer (uit 2012), wellicht dat dat wat uitmaakt, geen idee.
Wat zijn de APK keuringseisen bij het controleren van de schokdempers?

Auto's moeten voorzien zijn van deugdelijke goed werkende en gemonteerde schokdempers. Bij een APK zal door een visuele inspectie en het enkele malen inveren van de auto de staat beoordeeld worden. In geval van twijfel word er een proefrit uitgevoerd.

Een lekkende schokdemper is geen APK afkeuring zolang de werking van de schokdemper voldoende is conform hierboven beschreven inspectie.
Een lekkende schokdemper is wel een APK adviespunt welke op het keuringsformulier vermeld dient te worden.
Een zwetende schokdemper is geen APK afkeurpunt en ook geen adviespunt op het keuringsrapport.
Hierbij is deugdelijk, goed werkend natuurlijk niet heel objectief en laat dat ruimte voor discussie. Anyhow, een APK-keuring kan daar dus nooit op vallen en enkel een waarschuwing opleveren.

[ Voor 54% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2021 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:11
Beste allemaal

Gr Ralph
Helaas pindakaas jij noemt geen gebrek wat een apk-eis is. Of de schokbrekers moeten lek zijn?

Ze moeten deugdelijk vast zitten, lijkt mij wel als ze gelast zitten.
Niet uitgelijnd zijn van de ophanging is ook geen eis.

Dat je suf moet sturen om auto recht op de weg te houden is ook geen afkeur. Als de stuur kogels niet versleten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 28-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04:36
Je hebt onderzoeksplicht (zelf te doen, of te laten doen als je een auto koopt). Hier zijn ook simpele checklijsten voor te downloaden, bijvoorbeeld bij de ANWB.

APK was blijkbaar goed ten tijde van de keuring. Met de APK loopt men niet alle onderdelen langs. Daar is een onderhoudsbeurt of auto onderzoek voor. De aanpassingen zouden ook later gedaan kunnen zijn. Waarschijnlijk niet, maar hier heb je dus niets wat je kan bewijzen.

Ik denk dat je dus niets kan met dit verhaal. Alleen het APK keuringsstation melden, dat deze misschien niet deugt.

[ Voor 12% gewijzigd door Jumpman op 28-07-2021 16:21 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jumpman schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:19:
Je bent verplicht vooraf zelf onderzoek te doen, of te laten doen als je een auto koopt.

APK was blijkbaar goed ten tijde van de keuring. Met de APK loopt men niet alle onderdelen langs. Daar is een onderhoudsbeurt of auto onderzoek voor. De aanpassingen zouden ook later gedaan kunnen zijn. Waarschijnlijk niet, maar hier heb je dus niets wat je kan bewijzen.

Ik denk dat je dus niets kan met dit verhaal. Alleen het APK keuringsstation melden, dat deze misschien niet deugt.
Niet deugt omdat onderdelen die niet meetellen voor de APK niet gecontroleerd zijn? :? Niemand kan hier wat mee, ook de RDW niet. En een herkeuring gaat niets opleveren, want de onderdelen vallen niet onder de APK-keuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
CH4OS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:21:
[...]
Niet deugt omdat onderdelen die niet meetellen voor de APK niet gecontroleerd zijn? :? Niemand kan hier wat mee, ook de RDW niet. En een herkeuring gaat niets opleveren, want de onderdelen vallen niet onder de APK-keuring.
Bedoel ik toch ook, APK staat los van de verdere staat van het voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jumpman schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:23:
Bedoel ik toch ook, APK staat los van de verdere staat van het voertuig.
Wat deugt er niet dan, dat de RDW ingeschakeld moet worden volgens jou? :?

(Bij de RDW kun je klagen over APK-keuringsstations)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
CH4OS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:24:
[...]
Wat deugt er niet dan, dat de RDW ingeschakeld moet worden volgens jou? :?
Geen idee, maar als TS zegt dat er zaken niet goed zijn, die voor de APK wel goed moeten zijn. Dan zou ik dit melden, zo kort na keuring is dat apart natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:44

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op het APK-bewijs moet een kilometerstand staan ten tijde van goedkeuring.
Op het aankoop-bonnetje staat hopelijk een kilometerstand ten tijde van overschrijven.
Wijken beide kilometerstanden "aanzienlijk" af in de 2 weken tussen keuring & kopen, kan de auto dus ook "misbruikt" zijn.

Ook dat mis ik een beetje in het verhaal; allicht ter extra info voor @Setaber om alsnog uit te zoeken? Heb je de auto bij de RDW al nagetrokken; is er zelfs in de afgelopen 2 weken een andere eigenaar nog geweest?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat staat er bij de advies- en herstelpunten op het APK-bewijs? Is de APK wel door de verkopende garage uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Eigenlijk komt de oorzaak van het probleem neer op een paar onderdelen die horen bij een proefrit, zeker bij een dermate goedkope auto:
-Altijd de snelweg op
-Altijd op een vlak leeg stuk weg op redelijke snelheid het stuur loslaten en het gedrag beoordelen
-Altijd een keer goed remmen vanaf hogere snelheden
-Altijd een keer hard optrekken vanuit stilstand
-Altijd een paar drempels pakken om de ophanging te toetsen (met een beetje gevoel merk je dan versleten dempers of defecten in de ophanging wel)
-Altijd even kijken naar de stand van de wielen ten opzichte van elkaar (de auto van een afstandje van voor en achter bekijken), bij schade-auto's zie je de afwijking vaak wel

En dat lijstje gaat nog wel even door, dit zijn alleen de punten qua ophanging en remmerij.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 28-07-2021 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TMDC schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:30:
Wat staat er bij de advies- en herstelpunten op het APK-bewijs?
Ik gok niks want (zoals al gezegd) uitlijnen en vastgelaste dempers zijn geen APK-eis/afkeur/opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jumpman schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:26:
Geen idee, maar als TS zegt dat er zaken niet goed zijn, die voor de APK wel goed moeten zijn. Dan zou ik dit melden, zo kort na keuring is dat apart natuurlijk.
Maar we waren het er net over eens dat voor de APK alles goed is en er niemand dus iets aan kan doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TMDC schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:30:
Wat staat er bij de advies- en herstelpunten op het APK-bewijs? Is de APK wel door de verkopende garage uitgevoerd?
Want? De verkopende garage kan ook bij een APK-keuringsstation aankloppen om de APK te (laten) doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:32:
[...]
Want? De verkopende garage kan ook bij een APK-keuringsstation aankloppen om de APK te (laten) doen.
TS wil op hoge poten naar de garage, maar als de APK door een ander is uitgevoerd dan moet de RDW daarheen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:57

Spotmatic

Ken sent me

Ik merk ook in mijn kennissenkring dat ze bij de aankoop van een auto het belang van het maken van een lange proefrit onderschatten. "Oh, het rijdt prima in deze straat en de garage lijkt betrouwbaar, dus het zal wel goed zitten". Het probleem daarmee is dat je met een tweedehands auto altijd de ellende van een ander koopt. De meeste garages aan de onderkant van de markt interesseert het ook echt geen hol en willen zo snel mogelijk van een tweedehands auto af. Die gaan echt niet elke auto van A tot Z helemaal doorlichten.

Daarom is een uitgebreide proefrit ook zo belangrijk. Geneer je niet, maar rij er tientallen kilometers mee, ook op de snelweg. Je merkt dan echt wel wanneer er iets bijzonders mis is.

(Ik heb zelf wel eens een uitgebreide proefrit gemaakt, de zaak goed geïnspecteerd en vervolgens de auto van 9.000 euro zonder garantie en APK gekocht. Puur en alleen vanwege mijn eigen inspectie en proefrit. Dat heeft me in aanschaf honderden euro's bespaard maar ik besef dat dat niet voor iedereen is weggelegd. We zijn nu trouwens alweer 70.000 km verder en er zijn 0 gebreken geweest. Alleen de standaard slijtage zaken zoals distributieriem, waterpomp en remschijven- en blokken).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TMDC schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:35:
TS wil op hoge poten naar de garage, maar als de APK door een ander is uitgevoerd dan moet de RDW daarheen natuurlijk.
Nogmaals, waarom moet de RDW daarheen dan? Er zijn geen punten waar een APK-keuring op kan vallen (of staan, for that matter). Wat wil je bereiken met een dergelijk (nutteloos) verzoek/bezoek? :?

@Setaber Is de garage aangesloten bij de Bovag? Zo ja, dan kan je daarmee contact opnemen, kijken wat zij kunnen doen, maar ik denk dat ook zij niet veel kunnen betekenen voor je.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd. Hieraan wordt voor wat betreft veerschotels voldaan, indien deze niet zijn doorgeroest. Indien een veerschotel is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd. Bij luchtveerbalgen mogen de koordlagen zichtbaar zijn, maar niet beschadigd. Indien er sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk verscheidene keren wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.

Vering waar aan gebakken en gebraden is door laswerk, wat geen normale montage methode is, valt dus onder 'enige twijfel'

Aanvullende permanente eisen

Verder lijkt het me niet makkelijk,. om bij een scheve auto een goed lichtbeeld te krijgen van de verlichting

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hackus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:52:

Verder lijkt het me niet makkelijk,. om bij een scheve auto een goed lichtbeeld te krijgen van de verlichting
Dat is echt ontzettend makkelijk; zolang beide koplampen qua hoogte hetzelfde zitten, hoef je dus "alleen maar" de auto enkele centimeters uit het lood ten opzichte van de muur te parkeren. Lichtbeeld opnemen. Perfect. Klaar.

Dat alles na je A-stijl zo krom is als een hoepel of desnoods weggeblazen is met een RPG, doet niets af aan de hoogte van beide koplampen en de "rechte" lijn tussen beide koplampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
Bedankt voor alle reacties, ik wacht netjes af wat de garage houder me gaat mededelen,

Achteraf is alles makkelijker 1e keer aanschaf zelf gedaan, Nooit meer dus! Niemand is meer te vertrouwen blijkbaar in deze business.

Ford Ka 2004 met deze km stand tussen 800 en 1400 dus wel degelijk onderzoek gedaan, maar heb er zelfs 120 km voir gereden zoals gezegd,

Ieder zijn vak, ik laat het de volgende keer wel aan iemand anders over,

Bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:57

Spotmatic

Ken sent me

MAX3400 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:58:
[...]

Dat is echt ontzettend makkelijk; zolang beide koplampen qua hoogte hetzelfde zitten, hoef je dus "alleen maar" de auto enkele centimeters uit het lood ten opzichte van de muur te parkeren. Lichtbeeld opnemen. Perfect. Klaar.

Dat alles na je A-stijl zo krom is als een hoepel of desnoods weggeblazen is met een RPG, doet niets af aan de hoogte van beide koplampen en de "rechte" lijn tussen beide koplampen.
Ik snap wat je zegt, maar het juiste lichtbeeld van een auto is voor het gros van de mensen eigenlijk nauwelijks goed te bepalen. Bovendien is het lichtbeeld altijd asymmetrisch (de koplamp aan bestuurderskant schijnt lager en in een andere richting om tegenliggers niet te verblinden). Ik weet veel van auto's maar heb het ook nooit gedaan. Veel te veel werk; daar heeft mijn vaste garagist wel een leuke testkast voor. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Setaber schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:04:
Bedankt voor alle reacties, ik wacht netjes af wat de garage houder me gaat mededelen,

Achteraf is alles makkelijker 1e keer aanschaf zelf gedaan, Nooit meer dus! Niemand is meer te vertrouwen blijkbaar in deze business.

Ford Ka 2004 met deze km stand tussen 800 en 1400 dus wel degelijk onderzoek gedaan, maar heb er zelfs 120 km voir gereden zoals gezegd,

Bedankt allemaal
Je moet sowieso Jet-Cars en kornuiten links laten liggen. Dit lijkt ook zo een soort verkoper/handelaar.

Enige onderzoek wat je kunt doen is een proefrit, en buiten terrein van verkoper
Visueel inspectie houden, gladde banden, roest. En zelf een goede remproef doen
als het wegdeel het toelaat. Je mag van een auto, zeker met nieuwe APK verwachten dat ie voldoet waar ie voor bedoelt is. oa veilig rijden de eerste km’s.
Prijs hangt vaak van bouwjaar af, en de staat van de auto (visueel).

Een auto die bij 70km/ niet meer normaal te besturen is, valt daar niet onder en mag je - niet conform- noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
MAX3400 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:27:
Op het APK-bewijs moet een kilometerstand staan ten tijde van goedkeuring.
Op het aankoop-bonnetje staat hopelijk een kilometerstand ten tijde van overschrijven.
Wijken beide kilometerstanden "aanzienlijk" af in de 2 weken tussen keuring & kopen, kan de auto dus ook "misbruikt" zijn.

Ook dat mis ik een beetje in het verhaal; allicht ter extra info voor @Setaber om alsnog uit te zoeken? Heb je de auto bij de RDW al nagetrokken; is er zelfs in de afgelopen 2 weken een andere eigenaar nog geweest?
Nog geen 50km verschil APK keuringsstation ligt 15km verder, hij zegt dat hij niets gemerkt heeft en dat vindt ik opmerkelijk

Maar dat een Herkeuring niets oplevert dat verwacht ik ook niet, maar verborgen gebreken zijn er wel, en misschien treft het hem geen blaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
@Setaber Hoewel ik het je eigen schuld vind, een auto kopen zonder garantie en dan achteraf klagen:

Volgens de wet heb je altijd recht op een product dat voor normaal gebruik geschikt is (ook bij tweedehands). Een auto die zo veel naar links trekt is niet voor normaal gebruik geschikt. Dit had de verkoper je van te voren moeten vertellen. Nu dit niet het geval is heb je recht op herstel of ontbinding overeenkomst.

Als je er niet uitkomt kan je kijken of de garage bij een geschillencommissie is aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Setaber
Zwaarder sturen dacht dat het met bandenmaat te maken kon hebben 195/40/15 maar zoals gezegd ieder zijn vak, ik dacht iets goed te doen, en ben nu voor 950 genaaid en kan er niets aan doen,

Maken van de gebreken lopen al gauw tussen de 250 en 600 euro als je wist dat je dan een veilige auto had dan was het nog oke maar ook dat is geen garantie,

Dus zal mijn verlies nemen, helaas.

Rechtsbijstand heb ik om advies gevraagd en meer niet hun kwamen met verborgen gebreken maar gingen het uitzoeken aangezien het binnen 2 dagen is,

Je kunt me veel wijs maken maar ik denk dat hij het wel wist en misbruik maakt van mijn onkunde, zo zit ik niet in elkaar, maar ieder zijn vak.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Je kan een auto hebben die voldoet aan de apk maar gevaarlijk rijdt.
Een apk is een vaste lijst er kan nog veel meer stuk aan een auto.
Nu is een ford ka zo’n auto die echt heel belabberd kunnen zijn. Weggedrag was bij die dingen nieuw al niet best. Het is natuurlijk een model wat begin jaren 90 al is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
Hackus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:13:
[...]

Je moet sowieso Jet-Cars en kornuiten links laten liggen. Dit lijkt ook zo een soort verkoper/handelaar.

Enige onderzoek wat je kunt doen is een proefrit, en buiten terrein van verkoper
Visueel inspectie houden, gladde banden, roest. En zelf een goede remproef doen
als het wegdeel het toelaat. Je mag van een auto, zeker met nieuwe APK verwachten dat ie voldoet waar ie voor bedoelt is. oa veilig rijden de eerste km’s.
Prijs hangt vaak van bouwjaar af, en de staat van de auto (visueel).

Een auto die bij 70km/ niet meer normaal te besturen is, valt daar niet onder en mag je - niet conform- noemen.
Klopt helemaal, een remproef gedaan en even gekeken buiten de standaard roestplekken niets te zien zo leek het, met de remproef niks geks gemerkt maar zoals al eerder benoemd, ieder zijn vak, ik had beter moeten weten en alweer geleerd van een hoop achteraf advies, ik had beter eerst moeten reageren, goede harde leer voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
leonbong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:39:
Nu is een ford ka zo’n auto die echt heel belabberd kunnen zijn. Weggedrag was bij die dingen nieuw al niet best. Het is natuurlijk een model wat begin jaren 90 al is ontworpen.
Voor mijn vriendin de 3e Ka jaren plezier van en nu nog geen dag, beetje sneu, maar het is niet anders,

Kan wel gaan jammeren maar helpt toch niet en terug bellen doet hij ook niet, dus ik kan me conclusie hier wel uit halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Setaber
CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:38:
@Setaber Hoewel ik het je eigen schuld vind, een auto kopen zonder garantie en dan achteraf klagen:

Volgens de wet heb je altijd recht op een product dat voor normaal gebruik geschikt is (ook bij tweedehands). Een auto die zo veel naar links trekt is niet voor normaal gebruik geschikt. Dit had de verkoper je van te voren moeten vertellen. Nu dit niet het geval is heb je recht op herstel of ontbinding overeenkomst.

Als je er niet uitkomt kan je kijken of de garage bij een geschillencommissie is aangesloten.
Hard gezegd maar wel 100% de waarheid, bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hackus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:52:
De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd. Hieraan wordt voor wat betreft veerschotels voldaan, indien deze niet zijn doorgeroest. Indien een veerschotel is doorgeroest mag deze niet zijn gerepareerd. Bij luchtveerbalgen mogen de koordlagen zichtbaar zijn, maar niet beschadigd. Indien er sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk verscheidene keren wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd.

Vering waar aan gebakken en gebraden is door laswerk, wat geen normale montage methode is, valt dus onder 'enige twijfel'

Aanvullende permanente eisen
En wordt er dus niet over het functioneren van de schokdemper gesproken.

EDIT:
En bij nader inzien lijkt dit meer te gaan over de vering. Vering != schokdemping.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2021 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:04
Of misschien is er wel iets heel anders aan de hand en leek het voor TS of de dempers gelast zijn. Ik vemroed dat er laswerk gebeurd is in de omgeving van de schokdempers of vering. Anders is er niet eens mee te rijden als die dingen vastgelast zijn. Maar ja, het is moeilijk te beoordelen wat de technische kennis van een TS is in zo'n topic.

Als hij een APK gehaald heeft hoeft dat niets te betekenen, er izjn nog genoeg plekken waar een apk gekocht kan worden zonder dat de auto ooit een brug gezien heeft. Krijgt de keurmeester teveel strafpunten dan is er morgen een andere keurmeester aan de beurt om het klusje over te nemen.

Benno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

CyberMania schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:38:
En juist om misbruik van consumenten te voorkomen is conformiteit een dwingend recht waar je geen afstand van kunt doen. Je kunt dus niet iets zonder wat in de volksmond garantie heet kopen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
FirePuma142 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:59:
[...]

En juist om misbruik van consumenten te voorkomen is conformiteit een dwingend recht waar je geen afstand van kunt doen. Je kunt dus niet iets zonder wat in de volksmond garantie heet kopen.
Ja scherp opgemerkt, dat is zo.
Enige wat je kan zeggen is dat je wel extra garanties kan bijkopen bovenop waar je volgens de wet al recht op hebt. Bijv als je er meer mee wilt gaan doen dan bij normaal gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door CyberMania op 28-07-2021 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
FirePuma142 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Ja leuk.

Maar APK is volgens de wet om de veiligheid en mileu te waarborgen. Je kan dus stellen dat in het optiek van de wet de auto veilig is.
Dus wat betreft kan je dan ook stellen het product is conform, wat je kan verwachten voor deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-07 18:38
Kijk ik weet niet wat de staat van de auto voor de rest is maar als je in die prijs category zoekt koop je eigenlijk altijd een auto waar wel wat aan mankeert. Zelf ook verschillende keren in deze prijs category ge-shopped en hier horen wat gebreken bij.

Mijn advies, als de rest van de auto gewoon goed is, carrosserie en moter-tje, gewoon laten maken. Kost je nu dan €600 maar je weet wat je hebt. Als je hem naar de sloop breng krijg je nagenoeg niks. En je heb zelf niks en dus moet je nog een keer bijna €1000 uitgeven met een nieuw risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

leonbong schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Ja leuk.

Maar APK is volgens de wet om de veiligheid en mileu te waarborgen. Je kan dus stellen dat in het optiek van de wet de auto veilig is.
Dus wat betreft kan je dan ook stellen het product is conform, wat je kan verwachten voor deze prijs.
Nee, dat ligt wat gecompliceerder. Conformiteit betekent dat het verkochte product aan de verwachtingen moet voldoen. Als verkoper heb je die verwachtingen voor een groot deel in de hand, als je eerlijke waar eerlijk aanprijst, verkoop je op af en toe een vervelende misser na altijd conforme waar.

Mits niet als wrak verkocht kun je een gevaarlijke auto echt nooit een conforme auto noemen. Dat kan niet omdat een professionele verkoper een verdergaande onderzoeksplicht heeft dan een particuliere koper. En uit die onderzoeksplicht zal altijd onveiligheid moeten blijken.

In de wet staat het zo:
De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
Veilig is voor een auto normaal. Daar hoef je echt geen aanvullend onderzoek voor te doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat hoef je niet onderzoeken dat toont de APK aan helaas. Dat is voor de wetgever namelijk een vereiste periodieke keuring in het kader van veiligheid in mileu.

;)

https://tvblik.nl/mr-fran...t-uitspraak/aflevering-24
En dan met name wat rechter vind van de APK. Mr Frank Visser stelt APK is gelijk aan de minimale wettelijke eisen voor veiligheid, dus daar kan je de weg mee op.

[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 28-07-2021 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

Setaber schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:04:

Bedankt allemaal
Laat je door een ervaring als deze niet uit het veld slaan. Ja het kan een dure les zijn, maar dat is geen reden om dan in de toekomst niet zelf wat te doen. Ondanks dat ik gek op auto's ben, ben ik in het begin ook wel eens volledig de mist in gegaan met aanschaf van een auto.

Mijn eerste auto was een Opel Kadett Station. Overgenomen van mijn pa. Na een jaar flink verrot, schrok mijn vader ook van. Na een paar jaar een Toyota Celica gekocht. Rampenbak eerste klas. Waarschijnlijk een ton meer gelopen dan op de teller stond. Zoop meer olie dan een 2-takt brommer aan mengsmering. Dit ondanks het feit dat ik een maat met kennis had meegenomen. Daarna uit ellende de Celica verkocht en een goedkope Astra diesel overgenomen met zogenaamd lekkende koppakking. Niets was minder waar, ding heeft 3 jaar zonder enige problemen rondgereden. Daarna een Alfa 156 JTD gekocht, die ik van 220k naar 330k heb gereden zonder rare fratsen. Wel wat roestissues en op het laatst de hogedrukbrandstofpomp, wat een standaard issue was bij eerste serie JTD's. Daarna veel jongere en duurdere auto's gekocht met garantie.

Tips waar je als een niet-expert wat aan hebt:
Kijk naar de algehele staat van de auto. Ziet alles er strak en netjes uit, dan is dat een pré.
Onder de kap mag het bij een oudere auto niet te schoon zijn. Als het eruit ziet als dat er flink gepoetst is, dan zijn er mogelijk problemen met lekkages. Hoeft niet, maar kan een indicatie zijn.
Trek de losse matten uit de auto en voel of het tapijt niet vochtig/nat is. Zowel, dan is er ergens lekkage van de rubbers of de kachelunit.
Check de kofferbak of alles aanwezig is en op afwezigheid van water.
Bij de testrit in ieder geval ook de snelweg op. Check op vibraties en onbalans.
Daarnaast op een vlakke lege weg goed remmen, kijken of alles rechtdoor blijft gaan. Handrem aantrekken en kijken of bij de koppeling laten opkomen de auto afslaat of door de handrem gaat. Als de auto niet afslaat en blijft staan, is de koppeling aan vervanging toe. Gaat ie door de handrem, dan is de handrem slecht.
Airco? Zet hem op maximaal koud en kijk of het echt koud uit de ventilatiegaten komt. Electrische ramen? Alle ramen testen open en dicht. Goed opletten dat er geen haperingen zijn. En zo test je alle opties. Ook al heb je geen verstand ervan, dit soort zaken kan je als leek testen en dan lijk je tenminste voorbereid te zijn.
Voordat je naar de garage gaat, check op de autosites naar vergelijkbare auto's met ongeveer hetzelfde aan opties en kilometerstand en bouwjaar. Is de markt tussen 2000-3000€, dan is een verkoopprijs van 1500€ een reden om op te letten. Geen enkele garage zal 500€ winst laten liggen, tenzij daar een goede reden voor is. Een particulier die onder de marktprijs zit ten opzichte van andere particulieren, daar kunnen meer redenen voor zijn. Misschien geldproblemen, auto moet weg, want nieuwe is er al of problemen met de auto zelf. Hou er ook rekening mee dat een particulier voor verkoop vaak geen tot weinig onderhoud meer pleegt, vooral bij oudere auto's en een lage prijs. Dit maakt de auto automatisch duurder, omdat jij die kosten binnenkort zal hebben.

Ik heb niet veel auto's gehad, maar wel van de onderkant van de markt (500€ voor de Astra) tot nu een 3 jaar oude auto van 40.000€ voor import. Van kilometervreters tot sportauto's. Met gezond verstand, logisch nadenken kom je een heel eind en soms je onderbuikgevoel niet negeren als je denkt dat er iets niet klopt. Er zijn tig auto's te koop. Vind je de juiste vandaag niet, dan morgen of volgende week/maand wel.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-07 19:04
Pardon :?
De Ford Ka was juist (nog voor de Focus) de eerste Ford die echt goed reed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 09:31

-tom-562

Oliesjeik

Klopt, als ik zo in de topicstart lees, lees ik niet iets wat APK afkeur is. Dus er valt weinig te halen denk ik. TS had ook beter zelf onderzoek moeten doen natuurlijk (even de snelweg op b.v.)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Hierbij de APK puntenlijst:
https://www.mijngarage.nl...3g3QSuEAAYAiAAEgKEpfD_BwE

Vwb die vastgelaste(?) schokdempers:
Veersysteem: De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken, scheuren of uitstulpingen vertonen. Ook mag het veersysteem niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moet het goed zijn bevestigd.
Lijkt me dat je hier wel iets mee zou moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 09:31

-tom-562

Oliesjeik

Vast = vast. En we lezen hier een TS die niet zo heel veel kennis heeft van zaken, dus ik ben benieuwd wat er allemaal precies bedoeld wordt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Setaber
Maandag rijdt ik 110km terug naar garage hij heeft zich toch gemeld en is bereid zelf de mankementen te bekijken, wat ermee gebeurd geen idee... Ik laat het weten, bedankt allemaal.
Pagina: 1