Setaber schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:04:
Bedankt voor alle reacties, ik wacht netjes af wat de garage houder me gaat mededelen,
Achteraf is alles makkelijker 1e keer aanschaf zelf gedaan, Nooit meer dus! Niemand is meer te vertrouwen blijkbaar in deze business.
Ford Ka 2004 met deze km stand tussen 800 en 1400 dus wel degelijk onderzoek gedaan, maar heb er zelfs 120 km voir gereden zoals gezegd,
Ieder zijn vak, ik laat het de volgende keer wel aan iemand anders over,
Bedankt allemaal
Laat je door een ervaring als deze niet uit het veld slaan. Ja het kan een dure les zijn, maar dat is geen reden om dan in de toekomst niet zelf wat te doen. Ondanks dat ik gek op auto's ben, ben ik in het begin ook wel eens volledig de mist in gegaan met aanschaf van een auto.
Mijn eerste auto was een Opel Kadett Station. Overgenomen van mijn pa. Na een jaar flink verrot, schrok mijn vader ook van. Na een paar jaar een Toyota Celica gekocht. Rampenbak eerste klas. Waarschijnlijk een ton meer gelopen dan op de teller stond. Zoop meer olie dan een 2-takt brommer aan mengsmering. Dit ondanks het feit dat ik een maat met kennis had meegenomen. Daarna uit ellende de Celica verkocht en een goedkope Astra diesel overgenomen met zogenaamd lekkende koppakking. Niets was minder waar, ding heeft 3 jaar zonder enige problemen rondgereden. Daarna een Alfa 156 JTD gekocht, die ik van 220k naar 330k heb gereden zonder rare fratsen. Wel wat roestissues en op het laatst de hogedrukbrandstofpomp, wat een standaard issue was bij eerste serie JTD's. Daarna veel jongere en duurdere auto's gekocht met garantie.
Tips waar je als een niet-expert wat aan hebt:
Kijk naar de algehele staat van de auto. Ziet alles er strak en netjes uit, dan is dat een pré.
Onder de kap mag het bij een oudere auto niet te schoon zijn. Als het eruit ziet als dat er flink gepoetst is, dan zijn er mogelijk problemen met lekkages. Hoeft niet, maar kan een indicatie zijn.
Trek de losse matten uit de auto en voel of het tapijt niet vochtig/nat is. Zowel, dan is er ergens lekkage van de rubbers of de kachelunit.
Check de kofferbak of alles aanwezig is en op afwezigheid van water.
Bij de testrit in ieder geval ook de snelweg op. Check op vibraties en onbalans.
Daarnaast op een vlakke lege weg goed remmen, kijken of alles rechtdoor blijft gaan. Handrem aantrekken en kijken of bij de koppeling laten opkomen de auto afslaat of door de handrem gaat. Als de auto niet afslaat en blijft staan, is de koppeling aan vervanging toe. Gaat ie door de handrem, dan is de handrem slecht.
Airco? Zet hem op maximaal koud en kijk of het echt koud uit de ventilatiegaten komt. Electrische ramen? Alle ramen testen open en dicht. Goed opletten dat er geen haperingen zijn. En zo test je alle opties. Ook al heb je geen verstand ervan, dit soort zaken kan je als leek testen en dan lijk je tenminste voorbereid te zijn.
Voordat je naar de garage gaat, check op de autosites naar vergelijkbare auto's met ongeveer hetzelfde aan opties en kilometerstand en bouwjaar. Is de markt tussen 2000-3000€, dan is een verkoopprijs van 1500€ een reden om op te letten. Geen enkele garage zal 500€ winst laten liggen, tenzij daar een goede reden voor is. Een particulier die onder de marktprijs zit ten opzichte van andere particulieren, daar kunnen meer redenen voor zijn. Misschien geldproblemen, auto moet weg, want nieuwe is er al of problemen met de auto zelf. Hou er ook rekening mee dat een particulier voor verkoop vaak geen tot weinig onderhoud meer pleegt, vooral bij oudere auto's en een lage prijs. Dit maakt de auto automatisch duurder, omdat jij die kosten binnenkort zal hebben.
Ik heb niet veel auto's gehad, maar wel van de onderkant van de markt (500€ voor de Astra) tot nu een 3 jaar oude auto van 40.000€ voor import. Van kilometervreters tot sportauto's. Met gezond verstand, logisch nadenken kom je een heel eind en soms je onderbuikgevoel niet negeren als je denkt dat er iets niet klopt. Er zijn tig auto's te koop. Vind je de juiste vandaag niet, dan morgen of volgende week/maand wel.