Geschakelde stopcontact/dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 17:34
Hallo,

Ik heb een vraag: in een woning ben ik geschakelde stopcontacten tegengekomen. Men heeft enorm veel stopcontacten, maar een aantal hiervan zijn aangesloten op de dimmer.

Hoe kan ik dit ongedaan maken? Zo ver ik weet zijn geschakelde stopcontacten op dezelfde manier aangesloten, maar kun je via de schakelaar of dimmer de stroom tijdelijk onderbreken. Klopt dit?

Ik wil graag dat alle stopcontacten altijd stroom hebben, ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Betreft de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
Als je een blauwe en een bruine draad hebt dan kan je die gebruiken om er weer een gewoon stopcontact van te maken.

Waarschijnlijk loopt er een zwarte draad naar de schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
HammerT schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:12:
Als je een blauwe en een bruine draad hebt dan kan je die gebruiken om er weer een gewoon stopcontact van te maken.

Waarschijnlijk loopt er een zwarte draad naar de schakelaar.
Beste Hammer, het bijzondere is dat er bijvoorbeeld 4 stopcontacten naast elkaar zijn waarvan er twee niet geschakeld zijn en de andere twee wel. Hoe kan dit? Door de gehele woonkamer zijn er willekeurig stopcontacten die wel continue stroom hebben en anders zijn ze geschakeld.

Ik moet bij de dimmer/schakelaar zijn om dit aan te passen neem ik aan? Ik heb zojuist een wisselschakelaar binnen gekregen en die ga ik dan aansluiten ipv de dimmer. Alleen is de vraag hoe, normaliter sluit je een bruine en zwarte draad aan op de schakelaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:39
Je moet achter je stopcontacten kijken. Deze zullen aangesloten zijn met een blauwe en een zwarte draad maar er moet daar ook een bruine draad lopen. Je vervangt de zwarte draad dan met de bruine draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
dirkus7 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:36:
Je moet achter je stopcontacten kijken. Deze zullen aangesloten zijn met een blauwe en een zwarte draad maar er moet daar ook een bruine draad lopen. Je vervangt de zwarte draad dan met de bruine draad.
Je hebt gelijk! Dank je wel! Hopelijk loopt daar ook een bruine draad, anders maar met lasklemmen werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:26
De stopcontacten met vaste spanning zijn aangesloten met blauw+bruin (+evt aarding). De stopcontacten op de schakelaar of dimmer zijn waarschijnlijk aangesloten met blauw+zwart (+evt aarding). Je kunt de zwarte draad afkoppelen van het stopcontact en afdoppen, en van het naastgelegen stopcontact met vaste spanning de bruine draad aftakken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-05 13:07
turkeyhakan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Je hebt gelijk! Dank je wel! Hopelijk loopt daar ook een bruine draad, anders maar met lasklemmen werken..
De meeste stopcontacten hebben twee (of meer) aansluitingen voor de draden, deze kan je dus gewoon steeds van de doos ernaast door koppelen met kleine stukjes bruin draad. Dus lasklemmen zijn niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
De post van @dirkus7, @Ivow85 en @nirgilis heeft mijn vraag opgelost. Dank allen. We hebben weer een normaal stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:18
turkeyhakan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Het kan veel simpeler, gewoon de bruine en de zwarte draad achter de dimmer doorverbinden.
Omdat zwart meestal een 1,5mm2 is ipv 2,5mm2 kan je de geschakelde wandcontactdozen voor langere periode minder zwaar belasten maar til daar niet te zwaar aan, dat opwarmen van de draad gaat echt niet snel.
Voorbeeld: een stofzuiger van 1500watt heeft ook gewoon een 1mm2 draadje (en misschien wel 0,75mm2).

edit: beetje laat zie ik nu :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:05
ybos schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Het kan veel simpeler, gewoon de bruine en de zwarte draad achter de dimmer doorverbinden.
Omdat zwart meestal een 1,5mm2 is ipv 2,5mm2 kan je de geschakelde wandcontactdozen voor langere periode minder zwaar belasten maar til daar niet te zwaar aan, dat opwarmen van de draad gaat echt niet snel.
Voorbeeld: een stofzuiger van 1500watt heeft ook gewoon een 1mm2 draadje (en misschien wel 0,75mm2).

edit: beetje laat zie ik nu :X
Dit is gewoon slecht beunwerk en niet zoals het hoort , en wil je dus in een normale (maar eigenlijk altijd) situatie vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
S-te-fan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:50:
[...]

Dit is gewoon slecht beunwerk en niet zoals het hoort , en wil je dus in een normale (maar eigenlijk altijd) situatie vermijden.
Ik heb alles via 2,5mm bruine draden aangesloten. Sommige via een lasklem en sommige via het stopcontact ernaast. Dit maakt verder niet uit toch? Ook niet als er drie stopcontacten naast elkaar zijn? Lasklem van 5 zat vol, heb een stopcontact met de stopcontact ernaast verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:05
@turkeyhakan dat is inderdaad een goeie manier
Pagina: 1