Advies nodig over receiver upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firs
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11-2022
Hey iedereen,

Ik heb net een nieuwe LG GX77 gekocht (had een Panasonic Viera VT50). Omdat ik naar 4K overstap wil ik de juiste setup gebruiken om het maximale er uit te halen qua beeld & geluid.
Op dit ogenblik heb ik een Denon AVR X3000 reciever waaraan in mijn Xbox, TV box, ... aansluit en dan gaat het signaal naar de TV. Ik ben echter van mening dat het beter is om met de nieuwe TV alles rechtstreeks op de TV aan te sluiten en dan het geluid door te sturen via ARC of eARC.
De Denon heeft echter geen eARC en enkel ARC.
Ik vraag me dus af of dit een probleem zou geven qua audio. Mijn setup is een 5.1 systeem. Ik dacht mijn reciever te upgraden zodat ik Atmos & eARC zou hebben (plus aankoop 2 extra boxjes). In de Hifi winkel lieten ze me echter verstaan dat atmos minder belangrijk is en het best is om gewoon nog 2 betere front speakers te kopen. Ik dacht dan aan een Anthem AVR540 maar dat heeft maar 5 poorten achteraan dus dan zit ik met 2 boxen die ik niet kan aansluiten. Er staat wel op dat de reciever atmos kan maar ik zie niet goed hoe. Het zou zonde zijn om 2 boxen te verliezen omdat er geen poort is. Maar ik geloof niet in een 7.1 setup en mij lijkt de 2 boxen voor atmos gebruiken nuttiger.
Ik vind heel het audio gebeuren zo ingewikkeld. Nu begrijp ik echt waarom mensen gewoon een Sonos ARC kopen.

Sidenote: ik gebruik vooral Netflix en de maximale audio bitrate daarvan blijft onder de 1mb. Heeft eARC dan wel zin? Hebben games op xbox meer nodig?

Bedankt voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:04
De Anthem 540 kan een Atmos signaal verwerken maar zal deze naar max 7.1 converteren.
Met 7.1 heb je al een extra (eind)versterker nodig. Je hebt denk ik niet de mogelijkheid om deze laatste kanalen vrij te kiezen als atmos.
Oplossing is een andere anthem (740) of ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@Firs Aankoopadvies doen we in CEA; je topic is daarheen verplaatst. Tevens een fix van de topictitel; het is een receiver. ;)

Als je een nieuwe receiver koopt, kun je alles juist beter aansluiten op die receiver. Dan ben je niet afhankelijk van welke audioformaten de tv wel/niet begrijpt.

[ Voor 38% gewijzigd door S1NN3D op 28-07-2021 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

Firs schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:46:
Er staat wel op dat de reciever atmos kan maar ik zie niet goed hoe.
Er is een verschil tussen het aantal kanalen wat een receiver kan verwerken en wat een receiver aan kan sturen. De genoemde Anthem heeft zoals je zelf gezien hebt vijf eindversterkers waardoor deze vijf speakers aan kan sturen. Wil je de 7.1 gebruiken moet je met de pre-out gaan werken en nog een extra eindversterker koppelen om het vermogen naar de laatste speakers te sturen. Een receiver kan in theorie dus best 13 (7.2.4) kanalen kunnen processen maar hoeft niet hetzelfde aantal eindversterkers te hebben.
Nu begrijp ik echt waarom mensen gewoon een Sonos ARC kopen.
Tot je een Sonos ARC gehoord hebt en daarnaast een set met dedicated speakers...
Sidenote: ik gebruik vooral Netflix en de maximale audio bitrate daarvan blijft onder de 1mb. Heeft eARC dan wel zin? Hebben games op xbox meer nodig?
Netflix (Amazon Prime, Disney+) gebruiken Dolby Digital als basis en dat wordt Dolby Digital Plus als er ATMOS meta data aan toe wordt gevoegd. Dolby Digital Plus kan over HDMI ARC, daar hoef je de receiver niet voor te vervangen. Als je ATMOS wilt over Dolby TrueHD dan zal je naar eARC moeten. Wat de XBox doet durf ik niet te zeggen, zal ook afhangen van over welke Xbox je hebt hebt. De orginele? One? One X? Series X? Etc. Dat laatste maakt ook uit als je een receiver gaat halen en je eventueel alles via de receiver zou willen laten lopen (reden, zie verderop). Zonde als je bijvoorbeeld een Xbox Series X hebt (HDMI 2.1) om dan een receiver met HDMI 2.0 te halen.
S1NN3D schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:31:
Als je een nieuwe receiver koopt, kun je alles juist beter aansluiten op die receiver. Dan ben je niet afhankelijk van welke audioformaten de tv wel/niet begrijpt.
En dat laatste is iets waar je met een LG GX tegenaan gaat lopen, DTS (en alle bijbehorende HD of hoogte versies) worden namelijk niet (meer) door LG ondersteunt. Het is op te lossen door bronnen in te stellen om geen bitstream uit te sturen maar de bron te laten decoderen zodat er LPCM uit wordt gestuurd. Nadeel is dat je dan niet meer ziet op de receiver welke track/codec er af wordt gespeeld. Sommige bronnen kunnen per track instellen of je door laat sturen (bitstream) of decoderen (LPCM). Zo heb ik mijn Nvidia Shield TV ingesteld op alles van Dolby doorsturen en DTS decoderen. Qua geluid maakt het overigens niets uit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
Firs schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:46:
Ik heb net een nieuwe LG GX77 gekocht. Op dit ogenblik heb ik een Denon AVR X3000 reciever. Ik ben echter van mening dat het beter is om met de nieuwe TV alles rechtstreeks op de TV aan te sluiten en dan het geluid door te sturen via ARC of eARC.
Je Denon receiver vormt wel een bottleneck in het geheel. Die receiver heeft slechts HDMI 2.0 (niet de b versie) en geen HDCP 2.2 ondersteuning. Kortweg betekent dat, geen 4K60fps en geen HDR/Dolby Vision ondersteuning. Die bottleneck kun je wegnemen door inderdaad de apparatuur rechtstreeks op je tv aan te sluiten. Maar dan zit je inderdaad met het geluid via ARC of Optisch.

Ik vraag me of je het verschil hoort met gaming/netflix tussen een Dolby/DTS 5.1 track of een Dolby+ of zelfs de HD audioformaten. Door een upgrade van je receiver naar een nieuw modelletje (liefst dan wel HDMI 2.1) neem je dat probleem weg.

Een receiver hoeft natuurlijk niet meteen €2K te kosten, zoals de Anthem die je aanhaalt. Ik zou ook niet zo snel een AV receiver van een merk als Anthem of Arcam kopen. Dat moet allemaal lekker audiofiel zijn, maar bieden best weinig waar voor hun geld. Weinig hdmi poorten, ondersteunen vaak niet de nieuwste technieken (zoals HDMI 2.1). Ik zou lekker weer voor een Denon gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 28-07-2021 11:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firs
Wow, bedankt voor alle snelle reacties :).
Ik ben ondertussen wat verder aan het kijken en misschien moet ik naar een Denon AVC-X3700H overstappen. Deze heeft wel 2 height channels. Hierdoor kan ik 2 hele mooie nieuwe center speakers kopen en de oude als height channels instellen 5.1.2.

De Anthem 740 vind ik wel extreem duur.

Een beter idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Firs op 28-07-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Firs schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:54:
misschien moet ik naar een Denon AVC-X3700H overstappen.
De Anthem 740 vind ik wel extreem duur.
Zoals ik al zei, ik zou in jouw geval bij Denon kijken. Scheelt je gewoon veel geld en receivers van merken als Denon en Marantz leveren vaak gewoon meer functies voor (veel) minder geld dan bij merken als Anthem. Die Anthems zijn wel prachtig om te zien trouwens.

Je bedoelt 2 nieuwe fronts kopen en je huidige fronts als hoogtespeakers? Ik weet niet wat voor speakers je hebt en wat je zoekt, maar altijd een goed idee om speakers te gaan luisteren voordat je ze koopt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:52

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Firs gooi deze filters eens door de pricewatch Jorgen in "Keuze tussen receivers" welke receiver komt er dan uit?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik zou eerder naar Yamaha kijken als je nu een receiver met HDMI 2.1 zou willen kopen. Yamaha gaat het gehele HDMI board vervangen door een board zonder issues (voor de issues zie "https://tweakers.net/reviews/8364/de-ellende-genaamd-hdmi-21-een-niet-optimale-implementatie.html"). Denon en Marantz leveren een extra, extern kastje. Ik ben zelf ook in de race voor een receiver met HDMI 2.1 (ook ik heb namelijk HDMI 2.1 bronnen, een TV met HDMI 2.1 maar een receiver die ouder is) maar ik wacht het nog even af.

Persoonlijk zou ik in jouw geval de nieuwe TV kopen, alle bronnen aansluiten op de TV en via HDMI ARC naar de receiver. Heb je Dolby ATMOS met Netflix. Xbox durf ik zo niet te zeggen wat deze doet met ATMOS. Xbox kan je sowieso forceren op Dolby Digital, dus surround houd je sowieso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firs
@Hulleman Ik heb 4 monitor audio Radius 90's, 1 monitor audio Radius 200 (center) en ga 2 nieuwe Monitor audio Bronze 100's nemen als de nieuwe left & right front.

@Jorgen Als ik het zowat bekijk is de 3700h het meest compatibel met mijn noden

@FeaR mocht ik een issue hebben met de 2.1 in de Denon kan ik altijd gratis een extra HDMI adapter van Denon krijgen.

Edit: net even met Denon support getelefoneerd. Op recentere recievers is de adapter niet meer nodig. Dit is hardwarematig gefixed. De agent was er heel duidelijk over dat dit zeker het geval was en er geen problemen zullen zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Firs op 28-07-2021 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Firs schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:24:
Edit: net even met Denon support getelefoneerd. Op recentere recievers is de adapter niet meer nodig. Dit is hardwarematig gefixed. De agent was er heel duidelijk over dat dit zeker het geval was en er geen problemen zullen zijn.
Goed om te weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Firs schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:24:
@FeaR mocht ik een issue hebben met de 2.1 in de Denon kan ik altijd gratis een extra HDMI adapter van Denon krijgen.
Het ging juist om die adal, niet omdat Denon en Marantz geen fix hebben. Ik vind de fix van Yamaha gewoon vele malen beter, het HDMI board vervangen mocht je een oude versie in de doos treffen. De adapter van Denon en Marantz is weer een extra kastje, extra HDMI kabel en stroom. Waarbij ikzelf sowieso nog wacht omdat een receiver met één HDMI 2.1 ingang relatief weinig is. Ja, je kan alles op de TV aansluiten maar zoals aangegeven is (e)ARC niet zaligmakend.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 28-07-2021 14:05 ]

Pagina: 1