Deco M5 onstabiel internet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:43
Er is al veel over problemen met TP Link Deco's geschreven maar ik krijg de ultieme oplossing niet gevonden.
Sinds enkele maanden maak ik gebruik van 4 stuks M5 Deco's, het probleem is dat elke dag de internet verbinding in het Deco netwerk weg valt. Erg irritant!

Ik heb een Connectbox van Ziggo, daarop zit de hoofdeco aangesloten. Via de ziggo app Smartwifi heb ik alle opties (wifi, upnp, etc) van de Connectbox uitgeschakeld.
Vervolgens heb ik een switch, TP-Link TL-SG108E, aangesloten op de hoofdeco. Op deze switch zijn de overige 3 deco's bedraad aangesloten en 2 pc's. De deco's zijn verspreid in huis voor een volledige wifi dekking.
Volgens de TP link website zou deze opstelling probleemloos moeten werken. Maar helaas...

Dagelijks zijn er diverse devices die gelijktijdig aanstaan en via de deco's internet krijgen. Via deze devices wordt er gewerkt op bijvoorbeeld Citrix en Youtube/netflix bekeken. Het enige wat ik nog kan verzinnen is dat de hoofdeco dit netwerkverkeer niet aankan en daardoor uitvalt?!?
Weet iemand een oplossing voor dit probleem?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15
In ap mode zetten?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Nog niet gedaan, maar dan wordt de connectbox de hoofdrouter, die ook een wifi signaal uitzend, en de deco's 'simpele' accespoints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:15
Ja

Ik zou sowieso wifi in de connectbox uitzetten
Is het trouwens wel je wifi? Zijn apparaten direct bekabeld in de connectbox wel stabiel?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robb. schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:59:
[...]

Nog niet gedaan, maar dan wordt de connectbox de hoofdrouter, die ook een wifi signaal uitzend, en de deco's 'simpele' accespoints?
Nee. WiFi en routerfunctie staan geheel los van elkaar.

Je kunt prima de Deco in AP-mode zetten en de Connectbox (welke? Ziggo heeft meerdere verschillende) laten routeren zonder dat WiFi aan staat.

Sterker nog, dat doe je nu al, want je hebt de Connectbox niet in bridge mode staan, dus zowel Connectbox als Deco routeren in deze situatie (dubbele NAT), wat onhandig is en soms voor issues kan zorgen.

Dat gezegd, ik zou geen aannames doen. Eerst en vooral controleren waar de verbinding wegvalt. Sluit iets bedraad aan direct op de modem. Verliest dat ook verbinding op moment dat zaken achter de Deco verbinding verliezen? Zo ja heeft je probleem met modem en internetverbinding te maken en niet de Deco. Zo nee zit het enkel in de Deco's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het even op de volgende wijze aangesloten:
* 2 deco's bedraad aangesloten op de Connectbox en in AP modus gezet
* wifi Connectbox intact gelaten en zend ook wifi signaal uit
* overige bedraden devices aangesloten via switch op Connectbox
* Connectbox en deco's hebben dezelfde ssid's

Eens kijken of dit stabiel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robb. schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:09:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het even op de volgende wijze aangesloten:
* 2 deco's bedraad aangesloten op de Connectbox en in AP modus gezet
Het is meestal beter om alle Deco nodes achter de eerste aan te sluiten.
* wifi Connectbox intact gelaten en zend ook wifi signaal uit
Waarom? Wat voegt die WiFi toe?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Weet je zeker dat het aan de Deco's ligt en niet aan je modem/aansluitpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-10 21:26
1) Wifi in connect box uitzetten
2) M5 instellen als accespoint > hierdoor is de DHCP in de M5 uit en wordt dit door door de router geregeld

Als je stap 2 niet uitvoert, heb je 2 DHCP servers en dit geeft problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
dion_b schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Het is meestal beter om alle Deco nodes achter de eerste aan te sluiten.

[...]

Waarom? Wat voegt die WiFi toe?
Tussen het wifi signaal van de router en de twee deco's zit een dikke betonnen vloer. Die signalen raken elkaar niet. Op één verdieping heb ik wifi rechtstreeks vanuit de Connectbox (scheelt weer een extra deco). Op de andere verdiepingen via een bedrade deco (in AP modus). Wellicht dat mijn logica niet klopt maar voor dit moment werkt het stabiel (weet alleen nog niet of dit permanent stabiel is ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
NotSoSteady schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:35:
Weet je zeker dat het aan de Deco's ligt en niet aan je modem/aansluitpunt.
Dit ga ik testen zodra ik weer problemen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

robb. schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:11:
[...]

Tussen het wifi signaal van de router en de twee deco's zit een dikke betonnen vloer. Die signalen raken elkaar niet. Op één verdieping heb ik wifi rechtstreeks vanuit de Connectbox (scheelt weer een extra deco). Op de andere verdiepingen via een bedrade deco (in AP modus). Wellicht dat mijn logica niet klopt maar voor dit moment werkt het stabiel (weet alleen nog niet of dit permanent stabiel is ;) ).
Deco is managed WiFi. Een AP binnen een netwerk dat niet managed is, noemen we niet voor niets een rogue AP. Als je dat toelaat had je net zo goed geen managed WiFi hoeven nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
Deco is managed WiFi. Een AP binnen een netwerk dat niet managed is, noemen we niet voor niets een rogue AP. Als je dat toelaat had je net zo goed geen managed WiFi hoeven nemen.
Dat wist ik niet, ik pas het aan. Bedankt voor de tip!
Pagina: 1