Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-12-2024

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Topicstarter
Hey beste tweakers,

Ik ben eenkastje aan het maken voor de PS5. Vraag niet waarom of een andere optie: Dit komt voor mij gemakkelijk uit voor de bekabeling en dergelijke. Laat me gewoon doen :P (Geen kastje is geen optie :> )
Nu wil ik dit kastje ook wat extra koelen met wat rondliggende case fans.

Ik ben momenteel aan de airflow bezig en het design en kom ik op de vraag: Hoe zet ik de PS5 nu?

Er wordt er gezegd dat het niet uitmaakt of je de PS5 horizontaal of verticaal zet zolang je het maar goed uitkuist en dergelijke...

Maar wat onder de perfectionisten onder ons? Ik stoot hier nu toch op tegen, why not discuss?
Het is duidelijk hoe de PS5 zijn airflow is. Dit kan je zien op dit filmpje: (Spring effe naar 19:55 minuten - PlayStation 5 Airflow Patterns)
YouTube: PS5 vs. Xbox Series X Airflow Testing: Cooling Design Efficiency & F...

Anderen suggesteren na dit filmpje dus de PS5 eerder verticaal te zetten vanwege de uitlaat en mogelijks beter cooling. (De deksels aflaten is ook beter hiervoor) Een ander agrument hierin was dat wanneer je de PS5 verticaal zet, je de verluchting in de bodem van de PS5 blockeerd en er ook mogelijks bij de diskversie meer geluid kan komen van de spinnende disk die verticaal moet draaien. (Zoals bij de PS4)

Er is al heel wat onderzoek gedaan op de PS4 / PS slim en de PS4 pro hierin dus de speculaties zijn hier ook aan gerelateerd. Bij de PS5 blijft dit verhaal echter nog miniem en zijn er nog niet veel heattest en cooling tests gedaan laat staan geluidstesten...

De grote vraag onder sommige is nog steeds: Welke effecten heeft het als je de PS5 horizontaal of verticaal zet? :o

Discuss!

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:51
Ik zou de PS5 gewoon neerzetten zoals hij het mooiste/beste staat in je interieur. Als dat bij jou een verticale kast is, dan lekker verticaal en anders horizontaal. Je geeft aan de kast te voorzien van casefans, dus zo'n issue zal de koeling dan niet zijn. Die van mij ligt (horizontaal), omdat ie dan goed in mijn tv meubel past.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starscreamer
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-02 16:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8mbyPqpbv5eSWcE_0qW8vtsY5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JqGUu89aBdSjZWcDHNSegZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Verticaal gaat zo moeilijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met iedere console die ik tot nu toe heb gehad welke officieel zowel horizontaal als verticaal kan staan, was het qua koeling imo vooral gerommel in de marge. In de video die jij linkt van GamersNexus, wat imo een goede is, zie je ook dat het geen enorm verschil maakt met de huidige consoles. Het belangrijkste is dat de console ruimte heeft om te "ademen" en de warme lucht niet terug de console in wordt gezogen door beperkte luchtcirculatie in de omgeving van de console (afgesloten kastje).

In het geval van de PS5 heeft het een stuk meer effect om de platen eraf te halen dan de oriëntatie aan te passen, maar dat geef je zelf ook al aan :)

Als je de console in een kastje plaatst zijn (stille) case fans natuurlijk ideaal ter ondersteuning van de luchtcirculatie. Maar vaak zijn ze niet nodig en als je ventilators plaatst moet je er voor zorgen dat ze geen extra weerstand geven voor de airflow van de console, positionering is belangrijk.

Wat je ook doet, blijf ver weg van ventilatorkits die je direct op een console "plakt". Deze zorgen doorgaans enkel voor extra weerstand en dus een slechtere airflow.

[ Voor 7% gewijzigd door Caayn op 28-07-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Caayn schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:53:
Met iedere console die ik tot nu toe heb gehad welke officieel zowel horizontaal als verticaal kan staan, was het qua koeling imo vooral gerommel in de marge. In de video die jij linkt van GamersNexus, wat imo een goede is, zie je ook dat het geen enorm verschil maakt met de huidige consoles. Het belangrijkste is dat de console ruimte heeft om te "ademen" en de warme lucht niet terug de console in wordt gezogen door beperkte luchtcirculatie in de omgeving van de console (afgesloten kastje).

In het geval van de PS5 heeft het een stuk meer effect om de platen eraf te halen dan de oriëntatie aan te passen, maar dat geef je zelf ook al aan :)

Als je de console in een kastje plaatst zijn (stille) case fans natuurlijk ideaal ter ondersteuning van de luchtcirculatie. Maar vaak zijn ze niet nodig en als je ventilators plaatst moet je er voor zorgen dat ze geen extra weerstand geven voor de airflow van de console, positionering is belangrijk.

Wat je ook doet, blijf ver weg van ventilatorkits die je direct op een console "plakt". Deze zorgen doorgaans enkel voor extra weerstand en dus een slechtere airflow.
Klopt als een bus. Ik ga hem wss rechtopzetten. Heb nog zelf wat test gedaan en ik vind persoonlijk hem rechtop beter zuigen en blazen. De zijkanten worden ook minder warm in vergelijking. Qua geluid heb ik niet getest maar dit is zowizo al een stil ding vergeleken de ps4 Pro |:(

Tot slot is het ontwerp een soort van pc case. Je kan het vergelijken met een kast b: 30 l: 46: h 58 2 dik Deze is gekoeld met 1 intake 1500rpm. en 2 ex. 1500rpm en een deurtje wat zachtjes op een kiertje staat. (0.5cm) De intake word vergezeld met een dust net om stof tegen te gaan. Alles word gevoed door een 12V 1Amp voeding. Beetje overpowerd voor deze fans. Mss nog lichtjes eraan koppelen? :O 8)7

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Looks cozy crampy
Oof is dat al een hoopje stof aan die inlaat? :X

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Hulleman schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:44:
Ik zou de PS5 gewoon neerzetten zoals hij het mooiste/beste staat in je interieur. Als dat bij jou een verticale kast is, dan lekker verticaal en anders horizontaal. Je geeft aan de kast te voorzien van casefans, dus zo'n issue zal de koeling dan niet zijn. Die van mij ligt (horizontaal), omdat ie dan goed in mijn tv meubel past.
Neen koeling denk ik zeker ook niet. Maar wil hem nu ook dustproof maken :p >:) Als ik zo de vergelijking maak lijkt verticaal iets beter maar dit is mijn persoonlijke ondervinding natuurlijk. Ik heb geen heatcamera maar enkel zo een Celsius stand op mijn meter en mijn handen om te voelen. _/-\o_

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Paramarenko schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Klopt als een bus. Ik ga hem wss rechtopzetten. Heb nog zelf wat test gedaan en ik vind persoonlijk hem rechtop beter zuigen en blazen. De zijkanten worden ook minder warm in vergelijking. Qua geluid heb ik niet getest maar dit is zowizo al een stil ding vergeleken de ps4 Pro |:(

Tot slot is het ontwerp een soort van pc case. Je kan het vergelijken met een kast b: 30 l: 46: h 58 2 dik Deze is gekoeld met 1 intake 1500rpm. en 2 ex. 1500rpm en een deurtje wat zachtjes op een kiertje staat. (0.5cm) De intake word vergezeld met een dust net om stof tegen te gaan. Alles word gevoed door een 12V 1Amp voeding. Beetje overpowerd voor deze fans. Mss nog lichtjes eraan koppelen? :O 8)7
Als het je doel is om zo min mogelijk stof in de buurt van de PS5 te krijgen dan moet je zorgen voor overdruk en dan het liefst enkel lucht toevoer via een stoffilter. Als je meer exhaust vermogen hebt dan wordt er lucht vanuit plekken aangezogen die niet persé via een stoffilter lopen.

Heel simpel, intake fans voorzien van stoffilters verder enkel een opening aan de achterzijde en de PS5+overdruk regelt de exhaust wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Caayn schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:50:
[...]
Als het je doel is om zo min mogelijk stof in de buurt van de PS5 te krijgen dan moet je zorgen voor overdruk en dan het liefst enkel lucht toevoer via een stoffilter. Als je meer exhaust vermogen hebt dan wordt er lucht vanuit plekken aangezogen die niet persé via een stoffilter lopen.

Heel simpel, intake fans voorzien van stoffilters verder enkel een opening aan de achterzijde en de PS5+overdruk regelt de exhaust wel.
Thanks for the tip mate!

Wubba lubba dub dub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paramarenko

Paramarenko

Topicstarter
Voor zij die nog interesse hebben om te volgen. Ik heb dit snel geschetst. Gaten ga ik erna inboren. heb nu 2 case fans van 1500 rpm. Heb even de Be quiet! Silent wings 2 van 1500rpm besteld als extra intake. Voeding van 12v - 1 amps en led strip van 30cm: 12v 4w

Dit is de schets: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yveb_6YBNMJ-nDrX1wcA2cpBvJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfl86DA8fzCS6KUM2k8Tbud0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Paramarenko op 29-07-2021 22:59 ]

Wubba lubba dub dub

Pagina: 1