Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-08-2022
Mijn vraag
Ik heb een AVM FRITZ!Box 5490 van de provider tweak.
Ik heb een zeer slechte wifi, in de huiskamer zo’n vier meter verder heb al een slechte verbinding met de laptop, ipad en de iphone.
Ik heb de gekozen voor de 5490 van fritzbox omdat ie rechtstreeks op het glasvezel zit aangeslotenen dacht dus een schakel minder in het netwerk was dus sneller en probleemloos internetten is.
Nu ben ik opzoek naar een goed wifi apparaat en vond deze rapture van asus en zie erg goede reviews.
Is het mogelijk om deze te gebruiken voor alleen de wifi?
Dan gebruik ik de fritzbox als router/modem en dan de rapture alleen voor de goede wifi.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netgear 16 poort switch, AVM FRITZ!Box 5490,
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De ip adressen vast gezet zo wel lan en wlan.
De beste vrije kanalen gezocht en ook geprobeerd om deze op automatisch te zetten maar het signaal blijft slecht.
Nooit volle bak. Altijd twee of soms 1 streepje van de drie en op de eerste etage helemaal niets e; moet ik zelfs naar de 5 g overschakelen terwijl ik de router/modem kan zien op 6 meter afstand.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:45
Hier een zelfde setup; ook Tweak glasvezel met de 5490. Staat in de meterkast, op de bank in de woonkamer 8 meter verderop haal ik 500 Mbit op mijn iPad. Het kan dus wel met deze combi. Op mijn oudere iPhone kom ik overigens niet verder dan 133 Mbit.

Op de eerste verdieping heb ik uiteraard niet/nauwelijks WiFi verbinding met de 5490. Daarom een Fritz repeater 3000 bedraad aangesloten, daarmee is het opgelost. Uit welk bouwjaar is jouw huis? Veel beton?

Welke snelheid haal je bedraad? Hoe snel/langzaam is jouw slechte WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ceesie15 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:43:
Ik heb de gekozen voor de 5490 van fritzbox omdat ie rechtstreeks op het glasvezel zit aangeslotenen dacht dus een schakel minder in het netwerk was dus sneller en probleemloos internetten is.
Daar zegt je probleem en testen dan ook niets over ;) Internet != wifi

Maar ik zou eens beginnen met stoppen naar de balkjes te kijken en gewoon echte speedtests te doen. Wel beginnen met een baseline test met een kabel direct op je modem.

Als de verbinding echt zo slecht is betwijfel ik of het op te lossen is door gewoon een ander AP te plaatsen. Dan heb je gewoon veel beton of verstoring. Dan zal je misschien meerdere AP's strategisch moeten plaatsen. Voor het bedrag zou ik die Rapture zeker niet gewoon achter je huidige aansluiting gooien voor alleen Wifi. Voor dat geld kan je meerdere Ubiquiti UniFi AP-AC LITE's halen of zelfs Ubiquiti UniFi 6 Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helemaal met @Septillion eens. Zeker geen fancy router kopen maar goede AP. Maar omdat meten weten is kijk eerst eens naar het kanaal gebruik van de Wifi. Als je in een flat woont kan dat al een behoorlijk probleem zijn. Maar dan zeker in iedere kamer een AP.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mwa, elke kamer misschien ook wat overdreven en zonder ze individueel te knijpen (in vermogen) zullen ze elkaar waarschijnlijk aardig in de weg zitten. Ik red het in dit 90m2 appartement (inderdaad, wifi band vol, zie er zo even 15 op 2,4Ghz en 10 op 5Ghz) met één AP Lite. Dat doet de Ziggo box het inderdaad niet na :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En het voordeel met betaalbare losse AP's, als blijkt dat 1 te weinig is, dan is een 2e erbij hangen ook nog te overwegen.
Ik zou gewoon 1 zo'n Ubiquiti halen, daarmee kijken als je die strategisch plaatst of die voldoet voor je WiFi in huis. Mocht het niet lukken, kun je er altijd nog zo een bijhalen en ze makkelijk samen laten werken. Dat doe je met een apparaat van 400 euro toch iets minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Jammer dat jullie niet mijn verhaal goed lezen.
Ik had toch duidelijk geschreven dat ik ook naar de kanalen heb gekeken en vrije kanalen heb gekozen en dat hielp niet. Ook niet toen ik het maar weer terug zette naar automatisch goede kanalen kiezen.
Als ik op mijn nieuwe iphone 12pro weinig en vaak helemaal geen wifi heb zodat de iphone zelfs overschakelt naar 5g.
Ook
Dus er valt helemaal niets te meten dan.
Ook zelfs als ik de router kan zien van vier of vijf meter.
Ik woon in een vrijstaande woning van 13 jaar oud dus geen sprake van een betonnen flat.
Ook geen antwoordt op mijn vraag gekregen, alleen maar meten is weten. Hoedan als er geen signaal is.
Ik heb met alle lan verbindingen ruim de 900mbs en dus is dat goed en dat heb ik gemeten met de windows pc en met de bedraadde macbook pro en ook nog via een 4 poorts swich naar de 16 poort switch en dan naar de fritzbox modem/router.
Dus wel degelijk gemeten.
Ik wil geen fancy router maar een sterk, stabiel wifi signaal.
En ik zag dat iedereen er lovend over deze asus was, dus vandaar.
En wat adviseren jullie dan?
Een mesh systeem bouwen met meerdere punten?
Maar jongens het is toch van de gekke dat ik in een normaal huis binnen een straal van 6 meter geen fatsoenlijk e wifi heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:32
Als jij vrij zicht van 4 meter tussen die router en je devices hebt, dan zijn dit de enige mogelijkheden:
  • Er is een afscherming tussen je router en je devices die wifi tegen houd
  • De router staat op een heel lage signaalsterkte
  • Er is een sterkte storingsbron aanwezig
  • De router is defect
Andere apparatuur zal niets helpen, signaalsterkten van wifi apparatuur is aan een wettelijk maximum gebonden dus daar zul je geen verschil vinden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ceesie15 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
Ik wil geen fancy router maar een sterk, stabiel wifi signaal.
En ik zag dat iedereen er lovend over deze asus was, dus vandaar.
Als je geen fancy router wil, waarom kom je dan met die Asus op de proppen, dat lijkt me echt gigantisch overkill voor wat je nodig hebt. Vandaar het advies voor een los AP.
Maar jongens het is toch van de gekke dat ik in een normaal huis binnen een straal van 6 meter geen fatsoenlijk e wifi heb?
Nee hoor, WiFi is afhankelijk van veel factoren, zonder die te weten, kan er van alles aan de hand zijn. Als jij die fritzbox in de meterkast hebt staan, is dat gelijk een van de minder prettige plekken om je WiFi punt te hebben. Dus vandaar het advies om je WiFi te verplaatsen naar het punt waar je het ding nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Nee hoor, WiFi is afhankelijk van veel factoren, zonder die te weten, kan er van alles aan de hand zijn. Als jij die fritzbox in de meterkast hebt staan, is dat gelijk een van de minder prettige plekken om je WiFi punt te hebben. Dus vandaar het advies om je WiFi te verplaatsen naar het punt waar je het ding nodig hebt.

In de meterkast komt de glasvezel binnen en deze kan ik niet door trekken naar een andere plek dus ik moet hem helaas daar wel laten staan.

En beter overkill dan geen of slechte wifi.

Zelfs de buren die twee huizen verder staat ontvang ik goed met zijn drie apparaten van ziggo.
Ja je hoort het goed, er zit zelfs een heel vrijstaand huis tussen.
Ik ga wel verder kijken.
Bedankt voor alle goed bedoelde tips👍.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ceesie15 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:22:
Jammer dat jullie niet mijn verhaal goed lezen.
En bedankt dat je ons allemaal gelijk behandelt ;)
Dus er valt helemaal niets te meten dan.
Dat is natuurlijk BS. Als je een beetje netwerk heb kun je testen gaan doen. Die balkjes op je telefoon zijn maar super indicatief. Pak gewoon speetest.net erbij en doe dan eerst ook een baseline check via bedraad.
Dus wel degelijk gemeten.
We hebben geen glazen bol natuurlijk ;) als jij die data (en methode!) niet met ons deelt kunnen wij alleen gissen.
Told you :)
In een vrijstaand huis ligt het niet helemaal in de lijn der verwachting maar met hoe vol de banden zitten en hoe slecht ISP Wifi tegenwoordig werkt moet je ook geen 20m verwachten. Maar ik denk dat elke dedicated AP oplossing al beter zal werken dan een ISP doosje. Maar wil je goed overal => meerdere bedrade AP's.

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 28-07-2021 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:18
Ik heb meerdere fritzbox repeaters bedraad aangesloten. Daar heb ik vervolgens 1 mesh van gemaakt.

Werkt super, ik heb 1 netwerk in mijn hele huis. Kan met laptop van boven naar beneden lopen zonder dat verbinding verbroken wordt. Hij pakt gewoon de volgende repeater of mijn modem.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 28-07-2021 13:12 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Ik heb het signaal nu gemeten en het is niet hoger dan 140 Mbit.
En ik was vandaag bij mijn zus geweest en die heb een simpele ziggo box met het goedkoopste abo en daar heb had ik 430Mbit.
Dus het is echt erg weinig bij mij.
En daarom had ik gedacht een betere router aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:35
Ceesie15 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:57:
En ik was vandaag bij mijn zus geweest en die heb een simpele ziggo box met het goedkoopste abo en daar heb had ik 430Mbit.
Hoe heb je gemeten?
Overigens klinkt het dat je de overdrachts snelheid hebt gemeten en niet het signaal (wat je zou kunnen meten in sterkte, ruis, stabiliteit etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:08

GG85

.......

Ceesie15 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:57:
Log even in op je Fritz!Box en bekijk daar welke snelheid je device heeft en of je via 2.4G of 5G verbinding hebt.
Had zelf een 5490 (nu een 5530) in de meterkast beneden en icm een 1750E repeater (bedraad aangesloten) op de 2e verdieping heb ik in ons huis (140m2 woonoppervlak, veel betonnen tussenmuren, 2006) overal naadloos verbinding via Mesh. Ook in de tuin (meter of 35 van de 1750E, wel veel glas ipv beton) nog ~144Mbit link (90Mbit netto Speedtest) via 2.4G.

Let wel dat je netto snelheid via Speedtest altijd maar iets van max ~1/3e tot ~2/3e is van je linksnelheid, dat is nu eenmaal WiFi.
Dus nogmaals, kijk vooral in je Fritz!Box naar de linksnelheid van je devices.

TV in de woonkamer, 2 betonnen muren en 5 meter van de router heeft nog 520/520Mbit met de 5530 via 5G. iPad's en laptops nog wat meer.

Fritz! producten staan als erg goed en betrouwbaar bekend in de markt dus dubbelcheck nog even of je de laatste versie FW hebt en of je op de juiste kanalen zit (sommige devices doen het slecht op kanaal 100 en hoger bij 5G, zet hem eens op 48 ofzo) en of je max output op 100% staat en of je toch niet je device op een hele vreemde plek hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Ik heb gemeten met de app van fritzbox
Zie bijlage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8OV7uviUuu3PeY9Ub0QAT7Mv-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8SjuslLLuiRRRX8X9Y7K4riz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Dat zegt niet zoveel zonder omgevingsvariabelen zoals 2.4 of 5G, afstand, muren, orientatie etc.

Vergelijking met een ander huis en andere modem is appels en peren.

Post eens een screenshot van je Mesh en van je Wifi channel settings.

Dit heb ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8djFBPPRR3cNJ9MwR7r5hTykbpk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cUUHi7WrIlVajwMkrAf1MkdD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DobMMXf0ZFihnfDN4_7wGN309zc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/U8BEyKVJWxXClCoeoaprjtuZ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1uOiIPBzHHoM-mXPbp0zPYYYdk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Bx8SDoqdGPNy1QFZnCNOpUku.png?f=fotoalbum_tile

En zit je al op de laatste FW?

Daarnaast is en repeater (liefst bedraad) op hogere verdiepingen wel echt een must in een beetje grote/degelijke huizen. vanuit de meterkast kom je anders niet hoog genoeg qua signaal.
Dus tik een 2e hands 1750e op de kop of koop want anders van Fritz nieuw ipv jezelf op kosten te jagen. Misschien kan het zelfs via je provider?
Fritz is heel degelijk spul met goede perfomance dus denk niet dat dat het probleem is

[ Voor 76% gewijzigd door GG85 op 06-08-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
@ GG85. Is de 5530 beter? Heb je daar betere ervaring dus mee?
Ik zat ook nog te denken om inderdaad de 5530 te nemen en de repeater 6000 te nemen voor beneden en voor de eerste etage de repeater 2400 te nemen.
Wat vind je daarvan? Een goede configuratie?

En dit zijn nu mijn instellingen van de router.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lja7Si85_wf6vrt2pNlmKDefMd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khYfvICT8TyonjPjLbfYOpBq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K934NyKnIV9j23UxEBgKv4zjZ0k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YOFUlntxGIWBzbWqgpgfnhUl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXaimPzI2sXPZegLlUzBPi_Mi2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpR4AbliXo3VU7lyxfLPuMDL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjaPIVvTlPrUXx5ZsPIAZpleoUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I9mmUmfN5RFVdaydg2EWgs13.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs6IeJo7MtvCGE6Y1EOEpHs3Zi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qpWvKSfR4TEDTKsVoWa9Njnw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkdIsN4741AkWWUSK0maDpeYmYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4RvN6ngSl8ZzN1jzMZRfByW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JixZUtdHrznyExIVcLzG_XwgNGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHcl5Sw01tKx3CaoQgs6JpH6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Zoals je kan zien zijn de buren naast me en de buurman redeker die twee huizen 40 meterverder woont erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6zCnsiUYLowyV8LPhHixfOdXAM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aaf0MXqCLnfOneQywjm79x6M.png?f=user_large

Dit zijn paar van mijn resultaten. alle devices die je ziet zijn in de woonkamer.

Fritzbox (in meterkast) -> meterkast deur -> hal -> dichte trap met kast eronder -> 25cm betonnen muur (4 meter totaal)

en dan ~2 meter tot TV (6 meter totaal)
3 meter tot Telefoon (7 meter totaal)
5 meter tot Ipad in een kastje (9 meter totaal)

Ben hier heel prima tevreden mee.

Thuiswerken via de laptop gaat via de 1750E op dezelfde verdieping en dat is al vanaf maart 2020 probleemloos op 833Mbit/833Mbit. Heb in 1,5 jaar thuiswerken nog nooit downtime of issues gehad met mijn opstelling.

Had overigens soortgelijke resultaten met de 5490. 5530 gekregen wegens overstap naar Freedom en die heeft Wifi6 ipv 5 maar daar hoef je het niet perse voor te doen

5530 + repeater 6000 is mijn droomopstelling maar vind de repeater 6000 nu iets te duur met €225.
Een niet Wifi6 repeater van Fritz zou echt voldoende moeten zijn in je situatie.
Bij mij staat de 5530 ongeveer in het miden van het huis op de begane grond en de 1750e er hemelsbreed recht boven op de 2e verdieping (overal hoge plafonds, beton). Wel bedraad aangesloten uiteraard maar zoals ik al zei overal naadloos verbinding.

Focus je ook niet te veel op de getalletjes.

Mijn tv gaat bijv terug naar 40Mbit - 190Mbit als ik er niets mee doe maar zodra ik stream van mijn NAS gaat hij direct naar 530Mbit die je hierboven ziet.

Telefoon hetzelfde. Als ik ga speedtesten schakeld hij ineens naar 5G en link van ~670Mbit. Als ik de bandbreedte niet nodig heb vind ik het prima als hij 2.4G doet met een lagere linkssnelheid.

Ik zou je 2.4 lekker laten autochannelen en evt testen of je 5G devices hebt die het niet goed doen op hoge kanalen. Bij mij is dat de TV, die verliest verbinding of heel veel packetloss op kanalen 100 en hoger.

[ Voor 18% gewijzigd door GG85 op 06-08-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
Bedankt voor je reactie.
Ik wil een goede wifi verbinding en denk dat ik dan de 6000 ga doen voor in de woonkamer. Dan heb ik daar en in de tuin een goede wifi.
Voor de eerste etagetwijfel ik nog om misschien ook een 6000 te nemen of toch de 2400.
Bedankt voor het meedenken👍👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ceesie15 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:34:
Bedankt voor je reactie.
Ik wil een goede wifi verbinding en denk dat ik dan de 6000 ga doen voor in de woonkamer. Dan heb ik daar en in de tuin een goede wifi.
Voor de eerste etagetwijfel ik nog om misschien ook een 6000 te nemen of toch de 2400.
Bedankt voor het meedenken👍👍
Graag gedaan.

Als je het geld er voor over hebt vooral doen.
Icm de 5490 is de 3000 misschien een betere keus aangezien WiFi 6 (=6000) niet ondersteund wordt door de 5490.
Devices die dan verbinding maken met de 6000 hebben dan wel Wifi 6 maar de verbinding met de 5490 (bedraad) is maar 1Gb en de bottleneck.
Dat is de reden dat de 5530 een 2,5Gb poort heeft: voornamelijk zodat je een Wifi 6 repeater kan aansluiten.
Voor de 3000 gaan kan je dus kosten besparen.
Als je voor (meerdere) 6000's gaat en evt later upgrade naar de 5530 dan zou ik minimaal een 2.5Gb switch kopen omdat 1Gb bedraad de bottleneck is voor Wifi 6.
Draadloos aansluiten kan ook maar dan haal je nooit (!) de geadverteerde snelheden dus bespaar je in dat geval de moeite en ga voor een goedkopere oplossing.

Ben zelf voor een 10Gb switch gegaan voor deze reden.
1Gb switch kost €15, 2.5Gb kost ~€130 en een 10Gb die compatible is met al het andere € 245.
Ding staat 10 jaar in mijn meterkast dus maar voor de 10Gb gegaan qua voorbereid zijn en beste prijs kwaliteit tov 2.5G.

Dus:
- 5490 houden is Repeater 3000 of nog iets kleiner kopen
- (Ooit) upgraden naar 5530 = Repeater 6000 maar wel bedraad via de 2.5Gb op de 5530 aansluiten.
- Meerdere Wifi6 repeaters is bovenstaand + een 2.5/5/10Gb switch.

Succes :)

ps. laat tzt even weten wat het geworden is en of de Repeater 6000 de moeite is :)

update: sowiezo zegt het feit dat alle Wifi 5 repeaters (die vaak adventeren met 1733Mbit throughput) slechts een 1000Mbit bedrade aansluiting hebben wel genoeg. Bedraad aansluiten van repeater <-> router heeft altijd de voorkeur maar zelfs dan zou er theoretisch een bottleneck zijn.
Daaruit blijkt wel dat niemand verwacht dat je via Wifi5 ook daadwerkelijk meer dan 1Gbit effectief gaat halen.
Je ziet pas bij Wifi6 repeaters (met een theoretische 2400Mbit) een 2.5G poort verschijnen. Dat is omdat Wifi6 effectiever is en je dus hogere snelheden haalt en je tegelijkertijd een extra bedraag 1Gbit device aan kunt sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door GG85 op 06-08-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesie15
👍👍
Pagina: 1