Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Kweetnie080
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON1pwH_td1MpsHswFs-JCwN4t88=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SHwWmpd2OS1anRHAZVLv6QS9.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Komende Oktober wordt het dak van de garage vervangen en komt er nog een schuur aan. Het dak van de schuur zal doorlopend zijn aan de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wt6eGS2qPKFajPWtgd7H3a9CZ1Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1HsGJ7daXrktPmSq5UEC7pZ.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
We hebben schaduw van een aantal bomen. Deze bomen zijn ongeveer 20m hoog en staan op 10meter van de achterzijde van de gevel (uiterste). Vandaar dat ik een parallel oplossing wil. In de zomer zouden we geen last hebben van de bomen vwb schaduw. In de winter is dit anders..

Tuin ligt (100%) op het zuiden.
Jaarverbruik
Huidig verbruik is 6500kwh per jaar. Waarbij ik verwacht dat dit gaat toenemen door nieuwe airco en in de toekomst een elektrische auto. Vandaar dat ik calculeer met ongeveer 8000kwh opbrengst. Maar waar ik nog wel ruimte over hou om extra panelen aan te leggen. Eventueel ooit op het schuinde dak. Dit is nu niet mogelijk vanwege asbest.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Slimme meter 3 fase en meterkast is afgelopen jaar aangepast en er is nog voldoende ruimte.
Budget en doel
€9000,-, besparen op elektriciteit
Wie gaat het project uitvoeren
leverancier zonnepanelen, er loopt een mantelbuis van meterkast naar de plek waar omvormer komt te hangen.
Bijhouden van data
Per paneel
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvXMCvDufrm_rZ8RKosesog1qaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP9VXjvbjJ8Os0zYlLuj1Ij5.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Noord Brabant.
Vragen
Wat vinden jullie van de offertes en keuzes die tot nu toe gemaakt zijn?

Tegelijkertijd ben ik benieuwd wat jullie van die hyundai 395wp vinden. Er is weinig over bekend.. Wat ik lees is dat ze de goedkoopste zijn met deze techniek. Tegelijkertijd hebben ze 25 Jr garantie en zijn ze compacter en een flinke opbrengst. Ik twijfel dan ook tussen dit aanbod en de longi 375 wp panelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kweetnie080 op 27-07-2021 19:26 ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is er ook al uitgerekend wat de onderlinge rijafstand wordt tussen de panelen?
Lijkt me erg krap....

Edit: als ik dit mag geloven is landscape en schaduw van een voorliggende rij not done met de hyundai
JWT in "Offerte Check zonnepanelen"

Is een oost/west niet beter? Die kan je tegen elkaar aanleggen
Op het grote vlak van 5,9 (6,6-0,7) x ~11 mtr, passen al 28 panelen (3x10 -2 dakkoepel)
Eventueel op dual betonvoeten.
Moet je niet de brede hyundai nemen.

Op het schuine huisdak heb je al minder last van schaduw. Edit: oh ik lees nu pas asbest... 8)
Is dat geen optie?

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2021 20:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Met weinig ruimte kiezen wij doorgaans voor oost west, en inderdaad, de opstelling op de afbeelding is funest voor de opbrengst. Ik vraag me af of dit van een installateur komt.

Ik ben niet bekend met de Hyundai panelen, maar broodje aap verhalen zijn er genoeg in de zonnepanelen markt. Laat je niks wijs maken, doorgaans is de techniek die gebruikt wordt bij panelen zoals PERC en half cut overal gelijk, bijna ieder merk gebruikt deze technieken. De Hyundai panelen hebben een afmeting van 1,72 bij 1,14 meter, flink breder dan normaal, iets korter dan gebruikelijk, ter vergelijking, een Denim 410 is 1,92 bij 1,04 en een Trina 400 is 1,75 bij 1,09 meter, dus de afmeting van de Hyundai is niet compacter, hij is wat minder lang maar daardoor wel veel breder.

[ Voor 25% gewijzigd door RobertV70 op 27-07-2021 19:49 ]

• Kweetnie080
Dank voor jullie reactie. Alle offertes komen eigenlijk van bekende zonnepanelen leveranciers.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:34:
Is er ook al uitgerekend wat de onderlinge rijafstand wordt tussen de panelen?
Lijkt me erg krap....
Volgens mij werd de rijafstand 32cm dmv de solarstell koppelstukken.
RobertV70 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:41:
Met weinig ruimte kiezen wij doorgaans voor oost west, en inderdaad, de opstelling op de afbeelding is funest voor de opbrengst. Ik vraag me af of dit van een installateur komt.

Ik ben niet bekend met de Hyundai panelen, maar broodje aap verhalen zijn er genoeg in de zonnepanelen markt. Laat je niks wijs maken, doorgaans is de techniek die gebruikt wordt bij panelen zoals PERC en half cut overal gelijk, bijna ieder merk gebruikt deze technieken. De Hyundai panelen hebben een afmeting van 1,72 bij 1,14 meter, flink breder dan normaal, iets korter dan gebruikelijk, ter vergelijking, een Denim 410 is 1,92 bij 1,04 en een Trina 400 is 1,75 bij 1,09 meter, dus de afmeting van de Hyundai is niet compacter, hij is wat minder lang maar daardoor wel veel breder.
Twee (lokale) partijen zijn langs gekomen en overige zijn op afstand maar allemaal komen ze zelf met een zuid opstelling. De offertes zijn van greenchoice, zonnig, solar-concept, greenguys en SveaSolar.

Het verhaal van de Hyundai zit mij ook niet helemaal lekker vandaar dat ik ook op zoek naar ervaringen. De topic waar @AUijtdehaag naar verwees is zeker goede informatie. Zeker omdat de panelen iets breder zijn en omdat ze ook dicht tegen de schuinde dakrand aan komt te staan.

ik zal me eens verdiepen wat mogelijk is met een oost/west opstelling. ik heb me hier niet in verdiept dus ik weet niet precies wat mogelijk is.

• RobertV70
Een oost west opstelling is met name interessant zodra de salderingsregeling er af gaat, met een systeem op het zuiden lever je erg veel terug rond het middag uur, nu is dat nog lucratief maar over enkele jaren krijg je voor iedere terug geleverde kWh nog maar 7 cent en betaal je 23 cent voor de stroom die je inkoopt.

Met een oost west opstelling levert het systeem iets minder op maar liggen de panelen niet bij elkaar in de schaduw en gebruik je relatief veel van je eigen opgewekte stroom, je krijgt een redelijk lineaire opbrengst over de dag heen. Met een oost west opstelling lever je doorgaans minder terug want je verbruikt zelf meer van je opgewekte stroom waardoor het systeem rendabeler is.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Weet niet of deze klopt, maar ik krijg hele andere afstanden tussen de rijen dan 32 cm ;)
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Maar als je veel schaduw hebt in de winter, maakt het ook niets meer uit.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2021 21:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kweetnie080
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:26:
Weet niet of deze klopt, maar ik krijg hele andere afstanden tussen de rijen dan 32 cm ;)
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/

Maar als je veel schaduw hebt in de winter, maakt het ook niets meer uit.
Ideale afstand met Hyundai zou 187cm zijn en met longi 171cm. In beide gevallen is 32cm te kort.. hmm dit zet je inderdaad aan het denken.

• Kweetnie080
RobertV70 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:24:
Een oost west opstelling is met name interessant zodra de salderingsregeling er af gaat, met een systeem op het zuiden lever je erg veel terug rond het middag uur, nu is dat nog lucratief maar over enkele jaren krijg je voor iedere terug geleverde kWh nog maar 7 cent en betaal je 23 cent voor de stroom die je inkoopt.

Met een oost west opstelling levert het systeem iets minder op maar liggen de panelen niet bij elkaar in de schaduw en gebruik je relatief veel van je eigen opgewekte stroom, je krijgt een redelijk lineaire opbrengst over de dag heen. Met een oost west opstelling lever je doorgaans minder terug want je verbruikt zelf meer van je opgewekte stroom waardoor het systeem rendabeler is.
Maar is tegen die tijd niet interessanter om te kijken naar een accu oplossing?

Hier overigens de zon stand van vandaag. De foto in het begin topic met de indeling van de panelen is overigens vorig jaar genomen rond begin augustus. De schaduw van de boom is hier ook goed op te zien. in de zomer heb ik hier dus geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyt4hRmexM7UXYo53Cgj5ABbh_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJs9uC54Cyr6zHOz2FEjEUer.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
@Kweetnie080 Met Oost-West kun je mogelijk een groter percentage van het dak vol leggen zonder dat panelen schaduw op elkaar werpen, en dus meer opbrengst realiseren.

Meer panelen is best wel heel goedkoop.

Mocht de accu rendabel worden zou een en ander de benutbaarheid van de accu ook weer kunnen verbeteren, want betere spreiding = kortere nacht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
Accu is nog niet rendabel, ook dan niet, kost je gewoonweg een hele nieuwe omvormer met accu. houd rekening met 3 tot 4 duizend euro. Velen denken dat je een accu aan kunt sluiten op een normale omvormer, maar dat is niet aan de orde, je zult altijd een tussen schakel of gelijk een hybride omvormer moeten aanschaffen naast de accu.

• Kweetnie080
Inmiddels weer twee nieuwe offertes binnen en gebaseerd op het oost-west advies. Beide partijen hadden er in eerste instantie moeite mee. Één partij ging er uiteindelijk mee na een toelichting. Echter die partij zit wel aan de te hoge kant qua opbrengst. Ik denk dat dit een fout is, ik heb dit nu nagevraagd.

Wat denken jullie Longi panelen of first solar? Daarnaast twijfel ik of ik juist niet een kleinere omvormer moet kiezen, SE8k.Dan heb ik alleen geen ruimte meer om uit te breiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0wHLHxZwdhZ5jJlTcZ_QLaX2BE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHw0VHLcKZPsXq8fO57cr5sS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Kweetnie080 op 28-07-2021 19:13 ]

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Ik denk dat de keuze van panelen in de basis weinig uitmaakt. Misschien dat SolarEdge-kenners kunnen aangeven of er nog verschil is in compatibiliteit met bepaalde optimizers.

De opbrengstberekeningen tussen aanbieder 1 en 6 lopen wel flink uiteen.
Met 2 * 13 * Longi 375 op 70 graden west en -110 graden oost komt Sunnydesign uit op 8.457 kWh per jaar.

Daarbij wordt een 8 kW omvormer geadviseerd. Pas wanneer ik het vermogen handmatig limiteer op 7,8 kW is er sprake van een klein beetje aftopping (0,1%), dus 9 kW lijkt onnodig veel bij de oost-west opstelling.
Je kunt nog simuleren of je wel genoeg hebt aan de 1 kW ongebruikte ruimte of dat je dan alsnog eigenlijk een tweede omvormer nodig hebt van bijvoorbeeld 3 kW of groter.

Aanvulling: ook 23 panelen van 375Wp op -20 graden zuidoost heeft aan een 8 Kw omvormer genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door schumacher op 28-07-2021 20:11 ]

• Kweetnie080
schumacher schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:01:
Ik denk dat de keuze van panelen in de basis weinig uitmaakt. Misschien dat SolarEdge-kenners kunnen aangeven of er nog verschil is in compatibiliteit met bepaalde optimizers.

De opbrengstberekeningen tussen aanbieder 1 en 6 lopen wel flink uiteen.
Met 2 * 13 * Longi 375 op 70 graden west en -110 graden oost komt Sunnydesign uit op 8.457 kWh per jaar.

Daarbij wordt een 8 kW omvormer geadviseerd. Pas wanneer ik het vermogen handmatig limiteer op 7,8 kW is er sprake van een klein beetje aftopping (0,1%), dus 9 kW lijkt onnodig veel bij de oost-west opstelling.
Je kunt nog simuleren of je wel genoeg hebt aan de 1 kW ongebruikte ruimte of dat je dan alsnog eigenlijk een tweede omvormer nodig hebt van bijvoorbeeld 3 kW of groter.

Aanvulling: ook 23 panelen van 375Wp op -20 graden zuidoost heeft aan een 8 Kw omvormer genoeg.
Aanbieder 1 was ook minder overtuigd van het geheel. Ik d8 juist dat aanbieder 6 een fout had gemaakt in de calculatie.

Op zich vind ik het niet erg om meer capaciteit te hebben qua omvormer. Er kunnen (qua oppervlakte) ook nog meer panelen bij dus dan vandaar wat extra ruimte. Of zal daardoor het geheel minder effecient gaan werken?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Waarom leg je die extra oppervlakte niet gelijk vol dan?

Een te grote omvormer kiezen is zonde, dat kost ten eerste onnodig veel geld en je opbrengst zal (ietsje) lager zijn.

Een paar m² overlaten om later panelen bij te leggen is net zo zonde, dat ga je toch nooit meer doen. Dat kan eigenlijk nooit economisch uit, zeker niet als je het uitbesteed.

Daarover gesproken, waarom leg je het niet zelf? Dak lijkt me gemakkelijk toegankelijk...

• Kweetnie080
Idee van zelf leggen is later zeker een optie.

Alleen mijn budget is niet oneindig. Ik weet niet hoe dat bij jou werkt, maar vind een bedrag van 9500 (netto investering) ten opzichte van een budget van 9000 al te ruim.

• Kweetnie080
Kweetnie080 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:37:

Alleen mijn budget is niet oneindig. Ik weet niet hoe dat bij jou werkt, maar vind een bedrag van 9500 (netto investering) ten opzichte van een budget van 9000 al te ruim.

Tegelijkertijd ligt er nu op het schuine dak asbest maar als dat er ooit af is kunnen daar ook nog een paar panelen.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05

Dan zeker voor de 8kW omvormer gaan en extra panelen of lagere prijs onderhandelen.
Samenstellen bij een webshop brengt je inclusief installatie excl BTW wel onder de 9000 euro.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:51

Dan zou ik monitoring per paneel schrappen, is leuk voor in het begin, maar als je weinig schaduw hebt, wat voegt het toe?
Dit kan gewoon met een nette string omvormer.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Ja als dat het probleem is, absoluut voor zoveel mogelijk panelen gaan. Meer panelen levert altijd meer stroom op dan optimisers e.d.
Pagina: 1