Verouderde Shaders Grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregorium56
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 18:39
Enige tijd geleden heb ik een nieuwe pc gekocht en mijn oude grafische kaart erin gezet: een XFX Radeon R9 380X DD Black Edition OC 1030MHz 4GB DDR5.

Nu wil ik graag games spelen als Age of Wonders Platetfall en Baldur's Gate 3.

Mijn systeem valt op alle voorwaarden onder ''recommended'', behalve dus mijn videokaart. Ik heb een Pixel en Vertex Shader 5.0, terwijl ik blijkbaar 5.1 nodig heb. Nu is mijn vraag of ik deze spellen gewoon kan spelen of zal ik hier iets van merken dat ik verouderde Shaders heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33

Nemesizz

Untouchable

Als ik snel zoek op system requirements (Planetfall althans) geven ze als minimum een Radeon 7770 of een GeForce 650Ti aan.

Gezien de Radeon 380 nieuwer is dan een 7770 kun je er vanuit gaan dat de game gewoon zal starten maar mogelijk bepaalde grafische effecten mist.

*edit*
Baldursgate 3 heeft een Geforce GTX 780 of Radeon 280x als vereiste, daar zit de Radeon 380 ook boven, dus dat moet ook wel goed komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Nemesizz op 27-07-2021 19:01 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
en anders kan je altijd de instellingen iets minder hoog zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gregorium56
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07-02 18:39
Ja instellingen lager zetten kan idd altijd nog. Ik ben van plan om de aankoop van een nieuwe kaart nog even uit te stellen totdat de prijzen weer wat zijn gezakt.

Ik vroeg mij alleen af wat het verschil is tussen 5.0 en 5.1 en wat je hiervan merkt als je slechts 5.0 Shaders hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een snelle zoektocht met: "Pixel Vertex Shader 5.0 vs 5.1" leert mij dat t verschil tussen v3.0 en 4.0 voornamelijk programmeertechnisch is.

Ik vermoed dat het versieverschil van deze releases jou als gamer ook niets hoeven te interesseren. (mag wel natuurlijk) :)

Maar misschien is er in v5.0 een belangrijk effect/performance boost mogelijk gemaakt. Geen idee. Ik denk dat het voornamelijk om de te programmeren Vertex Shaders efficiënter te kunnen aansturen dmv. programmeren.

(maar ik kon zo gauw geen v5.0 vs.v5.1 comparison table vinden,ik vind je vraag wel interessant, dat versieverschil in de verschillende requirements is er natuurlijk niet voor niets) :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2021 19:32 ]