Wij zijn ondertussen ook naar Slovenië geweest en hebben genoten. Het is een prachtig land en de mensen zijn zeer vriendelijk. Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de tips en het ons enthousiast maken in dit topic en daarbij even onze ervaring delen, om hopelijk meer mensen richting Slovenië te krijgen.
Wij zaten net na het vakantieseizoen, dit loopt in Slovenië na september af. Hierdoor was het volgens ons en de Slovenen die we gesproken hebben, een stuk rustiger. Covid helpt hier ook in mee. (Niet voor de Slovenen zelf natuurlijk.)
Wij zijn met de auto naar Slovenië gereden en een rondrit in het westen van het land gemaakt. Allereerst hebben we een paar nachten overnacht in Studor, vlakbij het Bohinj meer. Dit omdat dit meer als mooier en rustiger omschreven werd dan het meer van Bled. Iets wat zeker waar is. Daar hebben wij het meer bezocht en de Savica waterval. Het is een kleine klim omhoog, maar dat is het zeker waard. Achteraf werd ons door een lokal ook de Mostnice kloof aangeraden, maar door gebrek aan tijd hebben we deze niet meer bekeken.
De dag erna zijn we naar de Vintgar kloof geweest en hadden daar veel geluk met de hoeveelheid mensen. Namelijk nihil. Vooraf werden we bang gemaakt dat je er normaal over de koppen kan lopen. Een super mooi aanzicht, maar vanwege Covid is de kloof een richting. Hierdoor moet je via de bergrug terug naar de parkeerplaats. Iets wat helemaal niet erg is, want je loopt hierbij door velden met schapen, koeien en geiten, waarbij je kunt genieten van het uitzicht in het dal.
Vanuit hier zijn we naar Bled gereden en zijn we in het kasteel geweest. Deze geeft een mooi uitzicht op het meer. Zoek je iets meer uitdaging, kun je aan de westzijde een van de heuvels beklimmen, voor een nog beter uitzicht.
Daarna zijn we doorgereden naar Ljubljana. Hierbij hebben we Kranj en Skofa Loka aangedaan. Kranj zou ik zelf overslaan. Stad staat bekend om zijn WO2 tunnel, maar deze is alleen met rondleiding te bezoeken kwamen wij achter. Skofa Loka is wel de moeite waard vanwege de iets wat romantische sfeer die er hangt.
In Ljubljana zelf de FreeTour gevolgd welke ons langs de meeste highlights leiden. Verder hebben wij het kasteel bezocht en genoten van het uitzicht. Met behulp van de stadsfietsen welke je voor een week voor €1,- kunt huren, (mits je hem op tijd terug zet) begeef je je heel gemakkelijk rondom de stad. Op vrijdag hebben we de food market bezocht, waar alle lokale restaurants hun eten uitstallen. Een tip om van alles wat te kunnen proberen.
Zelf vond ik Ljubljana klein aandoen en denk dat je met 2 dagen alles goed kunt zien.
Vanuit Ljubljana zijn we doorgereden naar Dolenjske Toplice. Iets wat ik dus niet meer zou doen. We dachten dat hier wel te doen zou zijn, naast onze geplande activiteiten, maar dat viel tegen. Er is een degelijk restaurant en daar houdt het mee op. Een volgende keer zou ik Novo Mesto uitkiezen. (Welke wij helaas niet bezocht hebben)
De reden dat we hier naar toe kwamen is voor een tour langs de Kočevski Rog. Een oerbos (een van de vele) welke beschermd is en waar de natuur zijn gang kan gaan. Iets totaal anders dan onze aangeplante bossen met asfalt pad.
Onze weg ging vervolgens naar Piran. Daarbij hebben we een tussenstop gemaakt bij de Predjamaburcht. Een aanrader om te zien en naar binnen te gaan. Een kasteel welke in de bergwand gebouwd is en daardoor nauwelijks in te nemen was. Piran zelf is een klein 'auto vrij' dorp aan de Adriatische zee. Een soort klein Venetië waar je je een dagje kunt vermaken, kunt dwalen door kleine steegjes en kunt genieten van het Middellandse zee klimaat.
Vanuit Piran zijn we naar de Skocjan grotten (Skocjanske Jama) gereden. Dit is zeker een aanrader. Elke Sloveen raden ons deze grotten aan, in plaats van de 'Postojnska jama'. De wandeling door de grotten duurt ongeveer 1,5u en nog wat extra om terug te komen bij de parkeerplaats. Vergis je niet het aantal treden dat je op en af moet, maar de gehele ervaring is het zeker waard. Let op dat de tour op bepaalde tijden begint, zodat je niet net de tour mist en lang moet wachten. Helaas mochten er in de grot zelf geen foto's gemaakt worden en de tour in verband met Covid, wat informatieloos, om stoppen/stilstaan in de grot zelf te voorkomen.
Onze laatste stop was in Soča, waar de Soča rivier zich door het gesteente heeft gewerkt en waar je mooi kunt wandelen. Bij een outdoor bedrijf in Bovec hebben we canyoning trip geboekt en hierbij de Fratarica kloof bedwongen. Dit was mijn eerste keer canyoningen, maar ik heb genoten.
Vanuit hier zijn zouden we terug rijden via Vršič-pas. Helaas was het slecht weer en mogelijk sneeuwval op het hoogste punt (helaas geen webcams om dit te controleren) en rade een lokal ons af dit te proberen op de vroege ochtend. Bij beter weer zou dit een aanrader zijn.
Na een kleine 3200km en wat uurtje in de auto zijn we terug van onze vakantie. Iedereen die afwisseling zoekt en van ongerepte natuur houdt, zou ik Slovenië zeker aanraden. Wij hebben ons twee weken meer dan vermaakt en hadden er zo nog twee weken aan vast kunnen plakken.
Wat wij gedaan hebben is een kleine greep uit hetgeen wat Slovenië allemaal te bieden heeft.
Voor mensen die met de auto gaan. Let goed op welke tolwegen/vignetjes (en voorzieningen in de auto) je nodig hebt. Ook voor de reis er naar toe. Daarnaast gelden er in Slovenië een aantal aparte verkeersregels. Allemaal op te zoeken. Wees je er daarnaast ook op bedacht dat een aantal Sloveense 'hoofd' wegen gravel wegen zijn. Deze worden goed bij gehouden, maar zijn vaak wat smaller en onverlicht.
[
Voor 28% gewijzigd door
Leroy1991 op 25-10-2021 20:41
. Reden: sfeer beelden toegevoegd ]