[Vakantie] Slovenie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-05 16:50
Ik lees op Tweakers dat steeds meer mensen naar Slovenië gaan voor een mooie vakantie. Ook bij mij staat dit op de planning. Eind augustus zal ik ongeveer 10 dagen in Slovenië zijn. Ik ben benieuwd of mensen tips hebben voor in Slovenië.

Voor nu staan de volgende punten op het lijstje:
- Lake Bled op Camping Bled in een hutje met hottub erbij;
- Vervolgens willen we de Triglav gaan beklimmen (hoogste berg in Slovenië);
- Uitrusten bij Bohinj (meer);
- Ljubljana bezoeken
- Wijngebied Brda verkennen

Hierna trekken we weer weg uit Slovenië. Zijn er andere mensen met ervaringen in Slovenië? Tips om te bezoeken, verblijf, restaurants etc.

Heeft iemand bijvoorbeeld de Soča Trail gelopen? Of een goede wijnboerderij bezocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:03
Ik zou goed op het weer letten, elke keer als wij in Slovenië zijn regent het er dagen lang. Maarja met de tent valt dat ook erg op.

Mooi land. Ziplinen en Canyoning hebben wij daar gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10-05 10:34

HSG

Wij zouden vorig jaar naar Slovenië gaan maar i.v.m. Corona waren Nederlanders daar nog niet welkom. 3 dagen nadat wij de boel hadden geannuleerd stonden wij op de groene lijst.

Dit jaar zitten wij in Polen. Lekker weer en veel te beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Je hebt bij het Bled meer ook een uitzichtpunt in de buurt, bankje bovenop een berg. Vanaf die plek heb je prachtig uitzicht over het meer.

Verder even opletten wanneer ze daar feestdagen hebben. Wij zijn er half september eens geweest (op doorreis naar Kroatië, ook een aanrader) toen het een nationale feestdag was. Erg druk toen bij het Bled meer.

Is al even geleden dat ik er geweest ben, volgens mij kon je in het Triglav National Park ook prachtig wandelen. De Vintgar kloof die hieronder wordt genoemd is volgens mij in/net buiten het Triglav NP en is erg mooi inderdaad.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2021 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Vintgar kloof en de Tolmin Gorges zijn ook prachtig en zeker een bezoekje waard.

Andere dingen:
ThinkPadd schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:55:
Je hebt bij het Bled meer ook een uitzichtpunt in de buurt, bovenop een berg. Vanaf die plek heb je prachtig uitzicht over het meer.
Dat uitkijkpunt is heel gaaf inderdaad. Ook vrij rustig, omdat lang niet iedereen van het bestaan af weet.

[ Voor 78% gewijzigd door GermanPivo op 27-07-2021 23:06 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-05 12:48
Ik ben een aantal jaar terug in Slovenië geweest en ik kan het alleen maar aanraden. Je zegt er 10 dagen te zijn met oa de Triglav beklimmen, nu weet ik natuurlijk niet hoe fit je bent. Maar als je én de Triglav wil beklimmen én de overige dingen op je lijstje te willen doen denk ik persoonlijk dat 10 dagen te kort is.

Ik heb toen bewust de Triglav overgeslagen omdat op een later moment te gaan doen, zodat ik na de beklimming nog gewoon een paar dagen kan relaxen.

Zoals eerder benoemd zijn het uitkijkpunt bij het meer van Bled erg gaaf, en de Vintgar Kloof is ook zeker een aanrader. Ljubljana bezoeken moet je zeker maximaal een dag voor rekenen, ik had het daar al wel snel gezien. De stad is dan ook niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
HeldereM schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:41:
Ik zou goed op het weer letten, elke keer als wij in Slovenië zijn regent het er dagen lang. Maarja met de tent valt dat ook erg op.

Mooi land. Ziplinen en Canyoning hebben wij daar gedaan.
Ik hoop inderdaad dat het droog is die periode. :P In welk gebied ben je dat wezen doen?
GermanPivo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:57:
Vintgar kloof en de Tolmin Gorges zijn ook prachtig en zeker een bezoekje waard.

Andere dingen:[...]

Dat uitkijkpunt is heel gaaf inderdaad. Ook vrij rustig, omdat lang niet iedereen van het bestaan af weet.
Thanks! Heb het uitkijkpunt en de pizza zeker genoteerd. Overige tips houden we ook in de buurt.
xK0etj3 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:45:
Ik ben een aantal jaar terug in Slovenië geweest en ik kan het alleen maar aanraden. Je zegt er 10 dagen te zijn met oa de Triglav beklimmen, nu weet ik natuurlijk niet hoe fit je bent. Maar als je én de Triglav wil beklimmen én de overige dingen op je lijstje te willen doen denk ik persoonlijk dat 10 dagen te kort is.

Ik heb toen bewust de Triglav overgeslagen omdat op een later moment te gaan doen, zodat ik na de beklimming nog gewoon een paar dagen kan relaxen.

Zoals eerder benoemd zijn het uitkijkpunt bij het meer van Bled erg gaaf, en de Vintgar Kloof is ook zeker een aanrader. Ljubljana bezoeken moet je zeker maximaal een dag voor rekenen, ik had het daar al wel snel gezien. De stad is dan ook niet zo groot.
We willen de Triglav via Krma valley bewandelen, schijnt de meest makkelijke approach te zijn. We zijn beide wel vrij fit, dus hoop dat het goed komt. Via ferrata is ons ook niet vreemd.

Hebben mensen ook ervaringen in Brda? Leuke wijnboederijen en een mooi dorpje als uitvalbasis? Meest positieve hoor ik over Smartno.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Vergeet ook het kleine stukje kust niet! Wij zijn toen een dagje in Piran geweest. Het doet in dat deel van het land best wel Italiaans aan.
Ook hebben wij in die streek wat wijn gekocht bij lokale wijnboeren.
Sowieso is de wijn in Slovenië van erg goede kwaliteit. En een glas wijn kost je op een terras of in een restaurant nog geen twee euro.

Het weer kan inderdaad tricky zijn. Wij waren er in mei 2019, en toen lag er in de bergen een halve meter sneeuw, en moesten we vanwege zware sneeuwval rechtsomkeert maken.
Aan de kust was het bijna 30 graden...
Slovenië is een klein land, maar het landschap en klimaat is erg afwisselend.

Wij hebben overigens een auto gehuurd in Ljubljana. Deze konden we de laatste dag gewoon parkeren op het vliegveld. Ideaal! Wij huurden de auto bij Hertz in het centrum van de stad.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
Zelf in 2007 geweest, aanrader!. Over de bewoners: niets dan positief.

Bled is leuk om een dagje te bezoeken, rondje om het meer lopen en het klooster op het eiland bezoeken, bovenop de berg je eigen flesje wijn kurken en van het uitzicht genieten.

De grotten van Postonja zou ik ook aanraden, de natuur in de omgeving van Maribor.

In Celje een museum bezocht met opgravingen, persoonlijke rondleiding van de directeur gekregen toen hij hoorde dat we voetbalfans waren, een van mijn beste museum ervaringen ooit!

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
De kwik mijnen en verwerking in Idrija vond ik erg interessant. Verder is Kobarid wel een mooie plek met Slap Kozjak en een eerste wereldoorlog museum. Bij Tolmin is hiervan ook nog een knekelhuis (vlak bij waar de soca en tolminka bij elkaar komen). Skofja Loka vond ik ook erg leuk om doorheen te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vipava heeft goede wijnen (ook het enige wijngebied waar ik geweest ben, maar het stelde niet teleur).

Verder eens met wat er allemaal al genoemd is. Het is een prachtig land.
Alles wat @GermanPivo noemt is zeker de moeite waard!

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boe80
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09:49
Omgeving van Mozirje is ook schitterend. Mooie natuur en wandelingen hebben we gemaakt in Logarska Dolina.
Al met al is Slovenië een fantastisch land. Wij zijn met jonge kinderen gegaan, de volgende keer moeten ze 10+ zijn, dan heeft het land meer te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Die had ik inderdaad ook al gezien, sluit erg goed aan bij wat wij willen!
Boe80 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:21:
Omgeving van Mozirje is ook schitterend. Mooie natuur en wandelingen hebben we gemaakt in Logarska Dolina.
Al met al is Slovenië een fantastisch land. Wij zijn met jonge kinderen gegaan, de volgende keer moeten ze 10+ zijn, dan heeft het land meer te bieden.
Wij blijven (helaas) vooral aan de westkant, er is zo veel om uit te kiezen. Maar las inderdaad dat meer richting het noord-oosten er ook veel mooie oerbossen zijn!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 15:09

Lapras

Ice beam

Mijn vriendin is een Sloveense. Zij heeft een simpele brochure opgesteld voor Slovenie met de plekken die zij als hoogtepunten beschouwt.

Ik kan hem evt wel delen, maar dan liever niet te publiekelijk. De samenvatting daarvan is:
- Radovljica bij het meer van Bled.
- Meer van Bled zelf is erg mooi en erg toeristisch. Meer van Bohinj is ook mooi en een stuk rustiger. Veel hikes daar ook. Richting de Savica waterval bijvoorbeeld.
- De omgeving van Kranjska Gora is schitterend.
- Ljubljana is een geweldige stad. Daar ontmoetten we elkaar ook. Metelkova is bijzonder om te bezoeken, zeker 's nachts.
- Ik deed ooit een gratis graffiti tour die ik erg leuk vond in LJ. Op vrijdag is er soms Open Kitchen, wat de moeite waard is. Zelf heb ik ook dronken herinneringen aan de Kolibri cocktail bar. Geen idee of die nog bestaat.
- De Vipava vallei is schitterend. Veel wijn daar natuurlijk.
- Je hebt dat (erg dure) Michelin star restaurant: Gostilna pri Lojzetu. Bij Chef's Table op Netflix kwamen ze ook een keer langs. Die aflevering kan je kijken voor beter beeld bij die omgeving.
- Er zijn meerdere grotten complexen. Postonja is de meest bekende, inclusief een erg fraai kasteel in de buurt. De Skocjan grotten zijn wat minder bekend en daarom de moeite meer waard.
- Het kleine beetje kust is ook de moeite waard. Met name Piran is de moeite waard. Ook Koper en, in mindere mate, Portoroz kan je bezoeken.
- Ik vond zelf Maribor ook wel bijzonder. Het is wat ruiger dan Ljubljana en nog meer een studentenstad.
- Celje, Ptuj zijn wat kleinere plekken die, als de route het toestaat, je nog aan kan doen.

Het is niet zo'n groot land, maar er is relatief veel te zien. Omdat de aantrekkingskracht met name in de natuur en in de outdoor beleving zit (wandelen, fietsen, klimmen, raften etc) hoef je ook niet erg veel te reizen. Mijn vriendin zweert bij het westen van het land, maar dat is ook omdat ze daar opgegroeid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nou dateert mijn ervaring van 30 jaar terug, maar Bled was toen al heel touristisch en Bohinj een stuk minder. Wel heerlijk om in te zwemmen :)
Als je toch in de regio bent, vergeet de Vintgar kloof niet: https://www.reislegende.nl/vintgar-kloof/

Qua accomodatie zie ik dat die van ons in 1990 ook nog bestaat en een B&B geworden is: https://goljabled.wixsite.com/golja-bled
Ok, geen hottub maar wel een prima bed en goede reviews. En net buiten het centrum maar dicht genoeg bij om alles te doen en zien wat je wilt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:20
Raften over Soča rivier. Niet super spectaculair qua actie maar wel een prachtige omgeving.

En inderdaad je via ferrata gear niet vergeten als je (veilig) de Triglav op wilt. En als je wilt slapen in een hut onderweg, deze op tijd reserveren. Zeker privé kamers moet je een jaar van te voren al voor bellen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
Thanks voor de reacties. @Lapras Mocht je de brochure via DM oid willen delen, zou dat erg fijn zijn! Goed om tips van (oud-)locals te krijgen! De cocktailbar lijkt iig nog te bestaan!
https://www.google.com/se...-d&q=Kolibri+cocktail+bar

Verder klinken alle tips goed en zit er ook redelijk wat overlap in de tips, dat belooft veel goeds. We kiezen er wel echt voor om een beetje aan de westkust te blijven, we moeten de tijd toch een beetje efficient verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-05 16:42
Wij hebben ook SLovenie in de planning staan voor oktober!

@Lapras als ik die brochure ook mag ontvangen? Graag!

@Slabbysl ik zal in de PB ons reisschema delen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

@Lapras Die brochure heb ik ook zeker interesse in.

Was al tijdje in dit topic aan het leechen, ik vertrek a.s. vrijdag richting Slovenie (met een tussenstop in zuid duitsland). 2 nachten in Ljubljana en daarna 4 nachten in Zatolmin.

We nemen de mountainbikes mee dus willen lekker veel met de fietsen op pad gaan en ook zeker een dagje hiken.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

Elkaar aanspreken op taalfouten is niet de bedoeling. Als je denkt dat iets tegen het beleid is, kun je een TR indienen.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 02-08-2021 17:34 ]

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slabbysl
J2S schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:00:
@Slabbysl Waarom kan je niet gewoon Slovenië schrijven? Dit komt nogal lui en disrespectvol over, vooral in de topic titel.
Waarom kan je niet gewoon respectloos schrijven? Nogal oneerbiedig voor de Nederlandse taal.

Maar excuses als het je zo stoort, ik zal er rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 21:53
@Lapras Ik heb ook interesse in de brochure. Hoewel het nog niet zeker is, staat dit land op de shortlist van mogelijk vakantieland over 3 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 19:55
Zijn er vorige maand 4 weken geweest!

Triglav was toen voor ons een stap te ver, er lag veel sneeuw nog en zonder gids zou ik die alleen maar doen als je echt ervaring hebt. Er gebeuren regelmatig ongelukken daar en er vallen ook doden... Het is echt pittiger dan een normale bergwandeling, en zonder klettersteigset moet je er al helemaal niet aan beginnen.

Verder raften is in deze tijd niet echt raften meer, je zit laat in het seizoen en de Soca is al een stuk rustiger geworden... Wel erg leuk nog om gewoon "touristisch" te doen.

Via Ferrata hebben wij ook gedaan, zelf onze klimspullen meegenomen... Zijn genoeg klimroutes te vinden.

Canyoning is een aanrader... Hebben wij in de omgeving van Bovec gedaan, erg gaaf. Hebben daar al veel ervaring mee dus een geavanceerde route gepakt.

Daarnaast hebben wij een paar meerdaagse huttentochten gedaan, dat waren echt wel de hoogtepunten... En veel gewandeld.

Beide meren ook bezocht.... Toen wij er waren waren er nog amper touristen, toch ook vonden wij Bled de minste van de 2.

Kijk vooral even op mijn Instagram voor de foto's, als je wat leuks ziet waarvan je wilt weten waar het is dan geef een gil!

www.instagram.com/tomdevian

https://wren.co/join/Devian

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:05
Hey @Slabbysl ,

Wij hebben ook plannen om naar Slovenië te gaan en vroegen ons af hoe het bevallen was en of je nog Do's en Dont's hebt voor onze reis.

@Lapras Is het mogelijk dat ik de gids mag ontvangen via DM?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slabbysl
@Leroy1991 Hi Leroy,

Ik zal kort omschrijven wat wij gedaan hebben en hoe het was: we zijn als eerste naar Bled gegaan, zaten we in zo'n houten hutje: https://www.wearetravelle...e-glamping-bij-lake-bled/ Dat was top, als je met z'n tweeen bent, zeker een aanrader!

Vervolgens zijn we naar de top van de Triglav gedaan, hadden geluk met het weer. Was een pittige hike, maar uitzicht op de top was zeer de moeite waard! Mocht je sportief en fit zijn, zou ik dat zeker aanraden.

Bohinj is niet zo toeristisch, was redelijk rustig toen wij er waren. Die dagen waren wij enigszins vermoeid van de bergbeklimming, dus rustig aan gedaan. Wel nog een kloof en waterval bezocht en rustig gekanood over het meer. Ljubljana is een mooie stad, niet al te groot. Daar hadden we een free tour (https://ljubljanafreetour.com/), is een leuke aanrader. Tips voor koffie en eten zijn: Črno Zrno en Kodila Gourmet wat mij betreft. Ook was er een leuke food market toen wij er waren.

Als laatste zijn we via de Škocjan grotten naar Brda (Kozana/Smartno) gereden en hebben we een heerlijke wijnproeverij + rondleiding gehad.

Het weer zat de hele vakantie erg mee, dus was wel een klein geluk. Verder is het prettig dat praktisch iedereen behoorlijk Engels spreekt. Mocht je willen dat ik ergens dieper op in ga, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aanrader qua eten trouwens: bestel Wikipedia: Ćevapi

Heerlijk, aanrader :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Leroy1991
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:05
Wij zijn ondertussen ook naar Slovenië geweest en hebben genoten. Het is een prachtig land en de mensen zijn zeer vriendelijk. Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor de tips en het ons enthousiast maken in dit topic en daarbij even onze ervaring delen, om hopelijk meer mensen richting Slovenië te krijgen.

Wij zaten net na het vakantieseizoen, dit loopt in Slovenië na september af. Hierdoor was het volgens ons en de Slovenen die we gesproken hebben, een stuk rustiger. Covid helpt hier ook in mee. (Niet voor de Slovenen zelf natuurlijk.)

Wij zijn met de auto naar Slovenië gereden en een rondrit in het westen van het land gemaakt. Allereerst hebben we een paar nachten overnacht in Studor, vlakbij het Bohinj meer. Dit omdat dit meer als mooier en rustiger omschreven werd dan het meer van Bled. Iets wat zeker waar is. Daar hebben wij het meer bezocht en de Savica waterval. Het is een kleine klim omhoog, maar dat is het zeker waard. Achteraf werd ons door een lokal ook de Mostnice kloof aangeraden, maar door gebrek aan tijd hebben we deze niet meer bekeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHsAidl38aDV5Ypm_5z_u3U-egs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzNzANnA8tTIe0vOvd0eWNUa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22Co287AzE4KrQOrwGO_KTcWd8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMekm0L5vPHN3txDyAeSADBk.jpg?f=fotoalbum_large

De dag erna zijn we naar de Vintgar kloof geweest en hadden daar veel geluk met de hoeveelheid mensen. Namelijk nihil. Vooraf werden we bang gemaakt dat je er normaal over de koppen kan lopen. Een super mooi aanzicht, maar vanwege Covid is de kloof een richting. Hierdoor moet je via de bergrug terug naar de parkeerplaats. Iets wat helemaal niet erg is, want je loopt hierbij door velden met schapen, koeien en geiten, waarbij je kunt genieten van het uitzicht in het dal.
Vanuit hier zijn we naar Bled gereden en zijn we in het kasteel geweest. Deze geeft een mooi uitzicht op het meer. Zoek je iets meer uitdaging, kun je aan de westzijde een van de heuvels beklimmen, voor een nog beter uitzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNgLe0YkktVMIob9pDTPFaoPUOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTB21wSkc5Mt1b6AKkOOQDlF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvCggIGogdcLcEizOvAwxdxy3Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxI2wIrXkjlJ6HHufoa3mnBp.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna zijn we doorgereden naar Ljubljana. Hierbij hebben we Kranj en Skofa Loka aangedaan. Kranj zou ik zelf overslaan. Stad staat bekend om zijn WO2 tunnel, maar deze is alleen met rondleiding te bezoeken kwamen wij achter. Skofa Loka is wel de moeite waard vanwege de iets wat romantische sfeer die er hangt.
In Ljubljana zelf de FreeTour gevolgd welke ons langs de meeste highlights leiden. Verder hebben wij het kasteel bezocht en genoten van het uitzicht. Met behulp van de stadsfietsen welke je voor een week voor €1,- kunt huren, (mits je hem op tijd terug zet) begeef je je heel gemakkelijk rondom de stad. Op vrijdag hebben we de food market bezocht, waar alle lokale restaurants hun eten uitstallen. Een tip om van alles wat te kunnen proberen.
Zelf vond ik Ljubljana klein aandoen en denk dat je met 2 dagen alles goed kunt zien.

Vanuit Ljubljana zijn we doorgereden naar Dolenjske Toplice. Iets wat ik dus niet meer zou doen. We dachten dat hier wel te doen zou zijn, naast onze geplande activiteiten, maar dat viel tegen. Er is een degelijk restaurant en daar houdt het mee op. Een volgende keer zou ik Novo Mesto uitkiezen. (Welke wij helaas niet bezocht hebben)
De reden dat we hier naar toe kwamen is voor een tour langs de Kočevski Rog. Een oerbos (een van de vele) welke beschermd is en waar de natuur zijn gang kan gaan. Iets totaal anders dan onze aangeplante bossen met asfalt pad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1wijzmKpfoiMDCbBP89Ytc7gmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGcuRjhiqEkmzGBOFjIs6OFI.jpg?f=fotoalbum_large

Onze weg ging vervolgens naar Piran. Daarbij hebben we een tussenstop gemaakt bij de Predjamaburcht. Een aanrader om te zien en naar binnen te gaan. Een kasteel welke in de bergwand gebouwd is en daardoor nauwelijks in te nemen was. Piran zelf is een klein 'auto vrij' dorp aan de Adriatische zee. Een soort klein Venetië waar je je een dagje kunt vermaken, kunt dwalen door kleine steegjes en kunt genieten van het Middellandse zee klimaat.

Vanuit Piran zijn we naar de Skocjan grotten (Skocjanske Jama) gereden. Dit is zeker een aanrader. Elke Sloveen raden ons deze grotten aan, in plaats van de 'Postojnska jama'. De wandeling door de grotten duurt ongeveer 1,5u en nog wat extra om terug te komen bij de parkeerplaats. Vergis je niet het aantal treden dat je op en af moet, maar de gehele ervaring is het zeker waard. Let op dat de tour op bepaalde tijden begint, zodat je niet net de tour mist en lang moet wachten. Helaas mochten er in de grot zelf geen foto's gemaakt worden en de tour in verband met Covid, wat informatieloos, om stoppen/stilstaan in de grot zelf te voorkomen.

Onze laatste stop was in Soča, waar de Soča rivier zich door het gesteente heeft gewerkt en waar je mooi kunt wandelen. Bij een outdoor bedrijf in Bovec hebben we canyoning trip geboekt en hierbij de Fratarica kloof bedwongen. Dit was mijn eerste keer canyoningen, maar ik heb genoten.

Vanuit hier zijn zouden we terug rijden via Vršič-pas. Helaas was het slecht weer en mogelijk sneeuwval op het hoogste punt (helaas geen webcams om dit te controleren) en rade een lokal ons af dit te proberen op de vroege ochtend. Bij beter weer zou dit een aanrader zijn.

Na een kleine 3200km en wat uurtje in de auto zijn we terug van onze vakantie. Iedereen die afwisseling zoekt en van ongerepte natuur houdt, zou ik Slovenië zeker aanraden. Wij hebben ons twee weken meer dan vermaakt en hadden er zo nog twee weken aan vast kunnen plakken.

Wat wij gedaan hebben is een kleine greep uit hetgeen wat Slovenië allemaal te bieden heeft.

Voor mensen die met de auto gaan. Let goed op welke tolwegen/vignetjes (en voorzieningen in de auto) je nodig hebt. Ook voor de reis er naar toe. Daarnaast gelden er in Slovenië een aantal aparte verkeersregels. Allemaal op te zoeken. Wees je er daarnaast ook op bedacht dat een aantal Sloveense 'hoofd' wegen gravel wegen zijn. Deze worden goed bij gehouden, maar zijn vaak wat smaller en onverlicht.

[ Voor 28% gewijzigd door Leroy1991 op 25-10-2021 20:41 . Reden: sfeer beelden toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Vorig jaar dit topic zien langskomen en na wat zoekwerk en het bekijken van foto's hebben we besloten dat we komende zomer naar Slovenie gaan.

Bedoeling is om 14 dagen te gaan, waarbij we 4 dagen nodig hebben voor reizen van en naar Slovenie. Dat betekent dat we dus 10 dagen hebben om het land te bekijken.

Ik ben begonnen met het maken van een Google Maps kaartje met daarbij markers op alle genoemde hoogtepunten en de hoogte punten welke ik nog in de diverse lijstjes op verschillende websites ben tegen gekomen.

Vervolgens hebben we gekeken welke van deze hoogtepunten we graag willen zien en daar is het volgende uit gekomen:
  • Ljubljana
  • Vintgarkloof
  • Predjamaburcht
  • Skocjankse Jama
  • Ojstrica
  • Idrija
  • Savica Waterfall
  • Piran
  • Mostnica
  • Meer van Bohinj
  • Bled meer
  • Tolmin Gorges
  • Vršič-pas
We hebben hierbij de volgende overnachtingen bedacht:
  • Eerst 4 nachten in het Triglav gebied
  • Vervolgens 1 nacht in Ljubljana
  • Dan 2 nachten in Piran
  • En eindigen met 2 nachten in Tolmin
We hebben dus nog 1 nacht over ergens.

Denken jullie dat dit lijstje haalbaar is? En nog een tip waar we die ene nacht nog het beste door kunnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Moeilijk zeggen zonder te weten wat je leuk vind..

Wij zijn 4 weken in het noord-westen van Slovenia geweest (Bovex/Triglav), en weg moeten gaan terwijl we nog niet alles gedaan hebben wat we wilden doen....

Maar dan houden wij ook van actieve vakanties, bergwandelingen, raften, via ferrata klimmen, canyoning, huttentochten, etc etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapras
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-05 15:09

Lapras

Ice beam

Robbie T schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:30:
Vorig jaar dit topic zien langskomen en na wat zoekwerk en het bekijken van foto's hebben we besloten dat we komende zomer naar Slovenie gaan.

Bedoeling is om 14 dagen te gaan, waarbij we 4 dagen nodig hebben voor reizen van en naar Slovenie. Dat betekent dat we dus 10 dagen hebben om het land te bekijken.

Ik ben begonnen met het maken van een Google Maps kaartje met daarbij markers op alle genoemde hoogtepunten en de hoogte punten welke ik nog in de diverse lijstjes op verschillende websites ben tegen gekomen.

Vervolgens hebben we gekeken welke van deze hoogtepunten we graag willen zien en daar is het volgende uit gekomen:
  • Ljubljana
  • Vintgarkloof
  • Predjamaburcht
  • Skocjankse Jama
  • Ojstrica
  • Idrija
  • Savica Waterfall
  • Piran
  • Mostnica
  • Meer van Bohinj
  • Bled meer
  • Tolmin Gorges
  • Vršič-pas
We hebben hierbij de volgende overnachtingen bedacht:
  • Eerst 4 nachten in het Triglav gebied
  • Vervolgens 1 nacht in Ljubljana
  • Dan 2 nachten in Piran
  • En eindigen met 2 nachten in Tolmin
We hebben dus nog 1 nacht over ergens.

Denken jullie dat dit lijstje haalbaar is? En nog een tip waar we die ene nacht nog het beste door kunnen brengen?
toon volledige bericht
Piran is aardig, maar verder erg klein. LJ is top en daar is genoeg te doen. Ik zou eerder daar twee nachten doorbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 21:01
Devian schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 11:35:
Moeilijk zeggen zonder te weten wat je leuk vind..

Wij zijn 4 weken in het noord-westen van Slovenia geweest (Bovex/Triglav), en weg moeten gaan terwijl we nog niet alles gedaan hebben wat we wilden doen....

Maar dan houden wij ook van actieve vakanties, bergwandelingen, raften, via ferrata klimmen, canyoning, huttentochten, etc etc...
Goede. We zijn best actief maar hebben twee kleine kinderen (8 en 9) waardoor iets als canyoning of raften er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Robbie T schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Goede. We zijn best actief maar hebben twee kleine kinderen (8 en 9) waardoor iets als canyoning of raften er niet in zit.
Ik meen mij te herinneren dat Canyoning meestal wel kan vanaf 8 jaar. Vooral de niet zo moeilijke Canyons lijkt mij heel leuk om te doen, ook met kinderen. Als ze kunnen zwemmem moet het niet zo snel een probleem zijn.

Niet goedkoop, maar echt een super activiteit om eens gedaan te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DraZ666
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:28
Je kan ook overwegen meerdere dagen in bijv Tolmin te verblijven. Daar is meer dan genoeg te doen, maar veel is daarvandaan ook goed aan te rijden.
Lubjana ben je zo, Bovec, maar je kan vanuit daar ook een ronde maken door over de 203 en 206 richting Bled en dan via de zuid route weer terug rijden.
Ook Koper, Piran, Trieste etc zijn goed te doen in een dag, die plaatsen zijn wel ontzettend toeristisch. Vervolgens via Bovec, Tarvisio, Arnoldstein richting NL krijg je nog mooie uitzichten en een mooi meer in Italië.
Zo heb je eigenlijk geen vignet nodig tenzij je perse naar Koper/Piran wilt.
Mocht je toch meerdere dagen in Koper willen blijven, dan kan je ook nog met de ferry naar Venetië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

Thompson

Beeromaniac

Vanuit Tolmin is dit zeker een aanrader om even een kijkje te gaan nemen; Kolovrat Muzej Prve Svetovne Vojne - Open-Air Museum Kolovrat WWI Italian Third Line

Ook het kerkje in de bergen boven Tolmin is mooi met wat historische info; Memorial Church of the Holy Spirit
Cerkev Sv. Duha v Javorci

Als je zin hebt in een pizza; Pizzerija Jezero.

Beeromaniac

Pagina: 1