Toon posts:

Simpele audio setup voor TV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een
audio setup om iets meer te hebben i.p.v. van de ingebouwde speakers van onze LG 55C7 TV

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Alle gekende video streaming diensten af te spelen + spotify vanaf de smartphone. DAB+ radio is een mooie toevoeging als optie.

Welke vragen heb je hier nog over?
Voor mijn usecase kom ik al snel uit op een setje van een soundbar + subwoofer, van eender welk merk tussen de 300-450euro.
Ik heb hier nu al wat rond gelezen en een soundbar wordt toch afgeraden door velen, misschien moet ik dan toch kiezen voor een receiver en 2 front speakers als startpunt?
Het biedt op zich wel mogelijkheden naar de toekomst toe, zoals een platenspeler wat wel leuk zou zijn of eventueel nog rear speakers als ik de kabeltjes kan wegwerken... .

Ik ben zeker geen audio kenner en niet veeleisend. Nu hebben we gewoon onze TV en een Google nest mini voor een woonkamer ruimte van 50m² te vullen, maar het mag nu wel iets meer zijn :).

De vraag is dus:

Soundbar of receiver?
In beide gevallen, wat is er een goede combo voor eenvoudig dagelijks gebruik die prijs/kwaliteit is qua prijs?

Op losse speakers kan ik geen budget kleven, daar ken ik niks van en de receivers van bv. Denon/Marantz lijken ook redelijk te schommelen met allerlei features en termen :P Die zijn waarschijnlijk al overkill.

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-07-2021 14:01)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:52
Als je 850 euros aan een soundbar overweegt uit te geven dan is met jouw wensen een receiver als de Denon AVR-X1600H DAB met een setje Q Acoustics 3020i een beter idee voor muziek. Let wel op dat veel receivers matig leverbaar zijn - wellicht is het een goed idee de leverancier even te bellen voor je op 'bestel' klikt ...
Bij deze speakers zijn ook centers, subs, en achter speakers van dezelfde fabrikant leverbaar - daar zou ik op letten met speaker keuze, het liefst heb je die - wellicht met uitzondering van de sub - van dezelfde leverancier.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 27-07-2021 20:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik heb 60m2 te vullen.

en gebruik een lg soundbar en sub
prima te vrede mee.

met de optische poort zou ik nog een platen speler kunnen aansluiten.
Maar aangezien het mijn pc scherm is zal dat voor mij niet nodig zijn.[

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXTQcL8zkLNhDWxn8Dt-odQcpYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rY6SkdU3QkD4UUZurR53tcae.jpg?f=fotoalbum_large

dit is de c1 48 oled
en de LG DSN8YG

[ Voor 17% gewijzigd door jack zomer op 27-07-2021 16:56 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar je ook op uitkomt, kies iets met HDMI. Aansluiten met optical / coaxial kan, maar jouw Lg serie ondsteunt geen DTS meer dus dan zit je qua geluid aan max Dolby Digital. Over HDMI kun je eigenlijk alles sturen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Als je hoofd doel een wat beter geluid bij je TV is zou ik een soundbar/sub uitzoeken. Als je iets zoekt om je muziek beter te laten klinken, en later ook nog een platenspeler geven velen de voorkeur aan een stereo setje. Een nieuwe multichannel receiver met twee luidsprekers wordt wel lastig voor 450 euro max - prijzen voor receivers beginnen bij zo'n 400 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:00

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:58:
...maar jouw Lg serie ondsteunt geen DTS meer dus...
LG C7 is vier jaar terug, die doet nog gewoon DTS. DTS niet doorsturen is iets van de laatste twee jaar (X- en 1-reeks).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jack zomer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:53:
ik heb 60m2 te vullen.

en gebruik een lg soundbar en sub
prima te vrede mee.

met de optische poort zou ik nog een platen speler kunnen aansluiten.
Maar aangezien het mijn pc scherm is zal dat voor mij niet nodig zijn.[

[Afbeelding]

dit is de c1 48 oled
en de LG DSN8YG
Ik zie die op coolblue voor 419, zelf had ik er nog de Samsung HW-Q70T/XN bijgenomen.
Iets goedkoper, geen Google Assistant maar dat was ook geen vereiste en positieve reviews.
The Eagle schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:58:
Waar je ook op uitkomt, kies iets met HDMI. Aansluiten met optical / coaxial kan, maar jouw Lg serie ondsteunt geen DTS meer dus dan zit je qua geluid aan max Dolby Digital. Over HDMI kun je eigenlijk alles sturen :)
Goeie tip :) Thanks
martyw schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:32:
Als je hoofd doel een wat beter geluid bij je TV is zou ik een soundbar/sub uitzoeken. Als je iets zoekt om je muziek beter te laten klinken, en later ook nog een platenspeler geven velen de voorkeur aan een stereo setje. Een nieuwe multichannel receiver met twee luidsprekers wordt wel lastig voor 450 euro max - prijzen voor receivers beginnen bij zo'n 400 euro
Voor een receiver + speakers zou ik het budget uiteraard omhoog doen, dat kan ook niet anders. Voor 'maar' een soundbar kan ik moeilijk hetzelfde geld geven als een receiver die gewoon meer kan, ook al gebruik je die in het begin niet volledig.
bv.: zo'n Sonos Arc is misschien wel netjes maar die prijs lijkt me wat overdreven. De naam en ecosysteem zal daar wel iets mee te maken hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Als je 850 euros aan een soundbar overweegt uit te geven dan is met jouw wensen een receiver als de Denon AVR-X1600H DAB met een setje Q Acoustics 3020i een beter idee voor muziek. Let wel op dat veel receivers matig leverbaar zijn - wellicht is het een goed idee de leverancier even te bellen voor je op 'bestel' klikt ...
Bij deze speakers zijn ook centers, subs, en achter speakers van dezelfde fabrikant leverbaar - daar zou ik op letten met speaker keuze, het liefst heb je die - wellicht met uitzondering van de sub - van dezelfde leverancier.

[ Voor 18% gewijzigd door martyw op 27-07-2021 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 19:06
Ik heb ooit 18 jaar geleden een receiver gekocht met 2 speakers. Was een rib uit mn lijf maar de speakers heb ik nog steeds. Ik heb 15 jaar geleden toen ook mijn set aangevuld met 2 extra speakers voor achter en gebruik alles nog.
Ik heb vanwege veroudering van technologie de receiver een paar jaar geleden vervangen voor een Denon 2600 serie, welke veel functies heeft. Beetje speakers kosten wel wat geld, maar je hebt er jaren plezier van, want de aansturing kan je vervangen als het verouderd.

Ik ben totaal geen van van een soundbar, al helemaal niet voor muziek. En koop nu een soundbar en een paar jaar later is ie verouderd en wil (moet) je hem weer vervangen.
Dat is met een receiver ook wel zo, maar de speakers kan je gewoon heel lang gebruiken en het geluid is gewoon vele malen beter.

Een Denon avrx1600h is prima om mee te starten met een mooie set speakers als startpunt. Mijn tip is, ga naar een winkel en fysiek luisteren naar speakers en receivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
martyw schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:56:
Ik zie inderdaad een slechte leverbaarheid bij velen, maar zo dringend is het nu ook niet.
Ik denk dat ik dan maar een setup als deze ga nemen.
DBC87 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:45:
Ik heb ooit 18 jaar geleden een receiver gekocht met 2 speakers. Was een rib uit mn lijf maar de speakers heb ik nog steeds. Ik heb 15 jaar geleden toen ook mijn set aangevuld met 2 extra speakers voor achter en gebruik alles nog.
Ik heb vanwege veroudering van technologie de receiver een paar jaar geleden vervangen voor een Denon 2600 serie, welke veel functies heeft. Beetje speakers kosten wel wat geld, maar je hebt er jaren plezier van, want de aansturing kan je vervangen als het verouderd.

Ik ben totaal geen van van een soundbar, al helemaal niet voor muziek. En koop nu een soundbar en een paar jaar later is ie verouderd en wil (moet) je hem weer vervangen.
Dat is met een receiver ook wel zo, maar de speakers kan je gewoon heel lang gebruiken en het geluid is gewoon vele malen beter.

Een Denon avrx1600h is prima om mee te starten met een mooie set speakers als startpunt. Mijn tip is, ga naar een winkel en fysiek luisteren naar speakers en receivers.
Dat verhaal hoor ik ook van familie leden, sommige hebben een receiver van +10jaar oud.
En het lijkt mij ook wel makkelijker als ik later toch eens wil wisselen van speakers of uitbreiden :)

Ik hou dus de Denon AVR-X1600H DAB in de gaten :9 In mijn omgeving is er niet direct een winkel waar ik die kan zien dus het wordt online bestellen.

Dank aan allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-10 10:57
Je zou wellicht ook nog kunnen kijken bij DALI of Elac voor speakers. Imho zijn de Elac debut b5.2 en DALI Spektor 2 net iets fijnere speakers om naar te luisteren. Smaken verschillen natuurlijk.
Pagina: 1