Standaardcommentaar op vaste topics kritischer beoordelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Menkoro
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 22:35
Ik lees nu een aantal jaar vrijwel dagelijks Tweakers. In eerste instantie vooral vanwege de vaak inhoudelijk sterke commentaren onderaan nieuwsberichten. Maar mijn hemel wat zijn die de afgelopen tijd toch treurig slecht aan het worden. Met name het 'standaardcommentaar' wat in werkelijk ieder bericht terugkomt is werkelijk om te janken.

- Een tem over Ziggo: 'Ja maar de upload'
- Een item over KPN: 'Ja maar het blokkeren van glasvezelaanleg'
- Een item over T-Mobile: 'Die keer dat traffic via Duitsland ging'
- Een item over GPU's: 'Ja die zijn toch niet te koop'
- Een item over Intel: 'Ja maar AMD is beter'
- Een item over AMD: 'Hoera AMD'

Dit is even wat flauw en kort door de bocht genomen, maar het gros van de comments komt hier op neer. Ook als het niets met de nieuwsberichten te maken heeft. Pure vervuiling dat wat mij betreft echt strakker gemoddereerd mag worden.

Edit: Als toevoeging: natuurlijk is het goed om kritisch te zijn en verder te kijken dan een enkel nieuwsbericht. Wat zo begint te schuren na verloop van tijd is dat bepaald commentaar echt teveel op elkaar begint te lijken. Zonde om een Tweakers-hivemind te laten ontstaan waarbij men zich tot in den treure blijft herhalen.

[ Voor 15% gewijzigd door Menkoro op 27-07-2021 13:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 37334

Ik snap werkelijk niet wat je hier probeert aan te kaarten. Reacties komen van gebruikers. Daar kan Tweakers toch niets asn doen?

Een soort spiegel wordt voorgehouden oid?

En zolang die 'klotecommentaren' geen +3 krijgen, is er niks aan de hand. Of moet een reactie precies in jouw straatje passen?

Wat.boeit.het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Tja, dan kan je ook wel zeggen dat een item als nieuws: Ziggo sluit 60.000 huishoudens Leiden aan op GigaNet voor download va... omdat er vaak genoeg ergens wat aansluitingen geplaatst worden, een beetje overbodig is.

En bijvoorbeeld hier, als de upload iets is waar veel mensen blijkbaar behoefte aan hebben, maar hier niet in wordt voorzien, dan is het toch niet raar dat mensen daar wat over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Aangezien dit over moderatie op de frontpage gaat, even een tikje naar het juiste forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:46

Nemesizz

Untouchable

Maar mijn hemel wat zijn die de afgelopen tijd toch treurig slecht aan het worden. Met name het 'standaardcommentaar' wat in werkelijk ieder bericht terugkomt is werkelijk om te janken.
Viel mij ook al op, en niet de laatste tijd alleen, is al een paar jaar gaande (maar lijkt wel iedere keer erger te worden).

Ik interesseer me vooral in het PC componenten deel, CPU, GPU, moederborden enz. Maar de comments onder de meeste nieuws items zijn gewoon ronduit slecht.

Totaal gebrek aan kennis bij veel personen, maar roepen maar wat (wat vaak niet klopt) wat een beetje populair is bij een bepaalde 'doelgroep' (fanboys meestal).

"So what?" zeg je dan, probleem is dat zulke onzin daadwerkelijk wel telkens omhoog gemod word, vaak +1 en nog vaker +2 (+3 nog net niet) terwijl het vaak 0 of zelfs -1 is. En ook vaak dezelfde figuren die telkens weer met de zelfde copy/paste tekst komen en gal spuwen over bedrijf X terwijl dat verder helemaal niks met het nieuws te maken heeft (maar wel weer karma scoren met +2's ).

'Mooi' (tussen haakjes) voorbeeld is bijvoorbeeld ook weer over dat Intel hun 10nm hernoemt naar Intel 7.
Overduidelijk hebben heel wat mensen die reageren alleen de titel gelezen en beginnen alweer gal te spuwen. Ze hebben helemaal geen kennis van de zaken, en hebben overduidelijk het artikel niet eens gelezen anders hadden ze wel beter geweten van hoe en wat.

Maar ja hoor "Typisch Intel! pure misleiding!" "10nm meuk verkopen als 7nm typisch Intel" (en ja, dat soort comments krijgt soms zelfs +3....).

Net als processor of videokaarten waar een model uitkomt die net tussen 2 andere modellen in zit.
"Zie door de bomen het bos niet meer!" "Opzettelijk om consumenten te verwarren!" "e-waste!"
Alsof ieder model processor/videokaart een eigen productielijn heeft... is gewoon een chip die net iets beter of slechter is dan bestaande modellen, en ipv weggooien (wat dus e-waste zou zijn) word het gewoon verkocht als een model dat net tussen 2 andere inzit. Dat soort kennis ontbreek volkomen tegenwoordig blijkbaar.

Dan zijn er nog mensen die proberen het vervolgens wel uit te leggen hoe het dan wel zit, maar die worden vaak op 0 of -1 gemod omdat dat niet in het straatje past van het beeld wat sommige hebben.

"Lees de comments dan niet" zal iemand dan wel weer zeggen. Maar toch... hoop je nog altijd dat er mogelijk iets informatiefs of interessants tussen staat... maar dat komt zelden meer voor tegenwoordig helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Het is inherent aan het systeem: of je laat een professionele moderator alle beoordelingen (onafhankelijk) doen óf zoals nu je wil ook gebruikers mee laten modereren. Als je dit laatste doet (wat ik persoonlijk een mooi onderdeel vind van betrokkenheid van de gebruikers) kan het soms even duren voordat een reactie die jij onwenselijk vindt op een juiste score wordt geplaatst. Het is m.i. altijd kiezen uit twee kwaden: of wel gebruikers kunnen niet modden of ze kunnen het wel maar dan inherent ook mismods. Ik weet wel dat een aantal modjes bij te veel mismods zulke moderators persoonlijk benaderen en bij geen verbetering de modrechten afnemen. Dus er is wel iets van een systeem in plaats om mismodden aan te pakken.

Niet het antwoord wat je zoekt denk ik, maar denk wel dat het onmogelijk is een perfect systeem te hebben waarin gebruikers mogen meedoen aan moderaties en alles toch op direct op een juiste score staat. Uiteindelijk hoort het via de mismodtopics en pro- en powermods goed te komen, maar inderdaad soms te laat bij “vers nieuws”.

Ik hoop dat ze zelf ooit nog eens gaan testen met een up- en downvote systeem, zoals op Reddit. Misschien werkt het niet beter, maar als je het niet test kom je er ook niet achter.

[ Voor 30% gewijzigd door CyberMania op 29-07-2021 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Anoniem: 37334 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:07:
Ik snap werkelijk niet wat je hier probeert aan te kaarten. Reacties komen van gebruikers. Daar kan Tweakers toch niets asn doen?

Een soort spiegel wordt voorgehouden oid?

En zolang die 'klotecommentaren' geen +3 krijgen, is er niks aan de hand. Of moet een reactie precies in jouw straatje passen?

Wat.boeit.het.
Ik heb juist het tegenovergestelde, ik begin mij juist aan de 'social police' te ergeren - alles moet hun eigen toon aanslaan want Jantje of Pietje wilt X of Y zien of horen maar niet Z, nee Z vindt hij niet leuk. Idem met social media met (automatisch) verbergen van commentaren of content.
Dank denk ik eerder - zijn dit jouw levensprioriteiten dat je je aan iemands mening ergert? Er loopt en kruipt al bijna 8 miljard man op deze aardkloot en iedereen is anders. Tenslotte - het zijn comments en geen Encyclopedia Britannica, wil je meer weten over een onderwerp dan kun je dat zo opzoeken en daarnaast kun je gerust op kwaliteit van het commentaar sorteren, niet relevante meuk wordt vanzelf op 0 of -1 gemod door users. Laten we hier alsjeblieft niet nog een grotere stasi-staat van maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Notenkraker20 op 30-07-2021 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 20:16
Ik wilde hier net een topic over aanmaken, maar dat hoeft nu niet meer :P

Soms is het modereren ook wat willekeurig. Plaats je bijv. een standaardreactie over Google's graveyard (evt. voorzien van link), dan word je massaal genuld of gemind, maar plaats je bij Nintendo een standaardreactie over cease & desist, dan schieten de berichten omhoog met +1, maar vaak ook +2 en +3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Zelfde bij Playstation nieuws berichten. Onder elk bericht wordt er standaard weer berichten geplaatst waarom xbox beter is. En waarom Sony evil is. En vervolgens wordt alles wat positief is voor Sony een -1 gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Anoniem: 306567 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 15:09:
Zelfde bij Playstation nieuws berichten. Onder elk bericht wordt er standaard weer berichten geplaatst waarom xbox beter is. En waarom Sony evil is. En vervolgens wordt alles wat positief is voor Sony een -1 gegeven.
Hoe kan dat. Want de Xbox mag dan wel iets krachtiger zijn op hardware-gebied, want op exclusive game-gebied is Sony nog steeds king of the hill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:18
CyberMania schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Hoe kan dat. Want de Xbox mag dan wel iets krachtiger zijn op hardware-gebied, want op exclusive game-gebied is Sony nog steeds king of the hill.
Is dat niet heel erg afhankelijk van welke games je houd? Ik kan me voorstellen dat als je een Halo gamer bent bijvoorbeeld dat Xbox dan je ding is, terwijl iemand die The last of Us wil spelen weer voor Sony zal kiezen.

Sony kan misschien de meeste exclusives hebben, als dat echter games zijn die mij (of ieder ander games) niet interesseren zal Sony voor die gamers ook niet 'king of the hill' zijn.

Verder zijn die exclusives natuurlijk sowieso al een doorn in het oog voor veel gamers, immers betekent het voor veel gamers simpelweg dat ze beide consoles zullen moeten kopen, wat niet heel consument vriendelijk is.

Dat Sony, juist omdat ze heel erg inzetten op Exclusives, daardoor wat minnetjes ophaalt, kan ik dan ook best begrijpen, al zou het eigenlijk niet mogen, want aan meningmodden hebben we niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Snap ik maar bijna alle Xbox-games zijn ook op de PC te spelen. Dus zo exlusive is dat allemaal niet, want tal van ons hier hebben al krachtige PC staan. Bij Sony is dat anders, daar is lang niet altijd een pc versie voor te vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door CyberMania op 31-07-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15

Lordy79

Vastberaden

Haha en het gaat in dit topic nu ook over Sony vs Xbox.
Jongens en meisjes... Ik kom hier al een jaar of 20 en het is nooit anders geweest... Fanboys van Intel vs fangirls van AMD of omgekeerd en binnenstebuiten.

De crew hier weet er dus van en accepteert het. Wat ik wel bijzonder vind is dat het forum zeer strak en over het algemeen correct wordt gemodereerd terwijl op de FP dingen gebeuren die ik niet zou durven proberen op GoT (behalve in the huiskamer en area61 natuurlijk)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Gebruikers die een duidelijke voorkeur hebben voor een merk, of juist afstand van een merk zijn van alle tijden. Reacties als simpel “Heb ik ook last van” of “werkt hier ook niet” zie je ook lang. In principe is er het moderatie systeem om de scheiding te maken tussen nuttig, niet nuttig en ongewenst. Wellicht dat het meer is gaan opvallen. Daarnaast speel ook het type artikel een grote rol. Dat reacties fout gemodereerd werden gebeurd inderdaad wel. Afgelopen tijd zijn er dan ook verschillende veranderingen doorgevoerd in het moderatiesysteem (afschaffen boost, verandering vereiste voor moderatie statussen en sneller uitschakelen van moderatierechten bij verkeerd gebruik).

Op de frontpage zie je ook wel eens reacties inderdaad die op het forum weggehaald zouden worden. vaak vooral bij -1 reacties. Echter is het zo dat wanneer gebruikers aan de lopende band -1 reacties verzamelen ze hierop ook aangesproken kunnen worden. Er zijn zeker dus ook grenzen, het valt wellicht alleen minder op omdat er ook minder met modbreaks gewerkt wordt maar meer met de -1 of -2 indien nodig of een PM.

Verder is de FP ook gewoon een hele andere discussie dan het forum. Bij FP artikelen lopen discussies vaak snel, maar slechts gedurende een korte tijd gezien het om actualiteit draait. Dat maakt ook dat je op de FP wellicht wat sneller herhaling ziet tussen artikelen. Forum topics zijn discussies die jaren kunnen lopen (met vaak ook een vaste groep reagerende gebruikers in een topic).

Select * from fish

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Wellicht zou er ook beter ipv -1 TM +3 een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen:

1. Nuttig
2. Niet nuttig
3. Ongewenst (spam/trol)

Precies zoals jij zegt @Zeehond !

Dan heb je dus geen getallen meer en als mensen dan onterecht zaken op ongewenst modereren kun je ze inderdaad de mod rechten ontnemen.
De nuttige bijdragen komen dan bovendrijven.

Dat Intel fanboys dan pro AMD als niet nuttig modereren hou je dan maar op zich is niet nuttig van een veel minder kwalijke categorie dan spam of trol reacties.

Sowieso vind ik nu het verschil tussen een +2 en +3 arbitrair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Lordy79 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:35:
Wellicht zou er ook beter ipv -1 TM +3 een onderscheid gemaakt kunnen worden tussen:

1. Nuttig
2. Niet nuttig
3. Ongewenst (spam/trol)

Precies zoals jij zegt @Zeehond !

Dan heb je dus geen getallen meer en als mensen dan onterecht zaken op ongewenst modereren kun je ze inderdaad de mod rechten ontnemen.
De nuttige bijdragen komen dan bovendrijven.

Dat Intel fanboys dan pro AMD als niet nuttig modereren hou je dan maar op zich is niet nuttig van een veel minder kwalijke categorie dan spam of trol reacties.

Sowieso vind ik nu het verschil tussen een +2 en +3 arbitrair.
In principe is die scheiding nu gemaakt met de getallen waarbij je de betekenis direct eronder ziet staan in de moderatie pop-up. Daarbij heb je dan nog de +2 voor de informatieve reacties en de +3 voor de absolute must read reacties met kennis van experts. Mening moderaties zul je echter helaas altijd wel blijven behouden en tegen moeten optreden. Belangrijk is wel dat de eindscore correct komt te staan, juist dan doet het moderatie systeem goed zijn werk.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik weet het dat die betekenissen erbij staan maar óf de moddereter wil t niet begrijpen of leest niet.
Enfin het zal toch niet veranderen.

Pagina: 1