Internet ontvangen buitenaf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-01-2023
Beste mensen,

Ik zit met de volgende kwestie,

Ik wil graag internet ontvangen bij een afgelegen woning in zuid frankrijk.

Volgende punten

Hier is geen mobiel bereik
Hier ligt geen glasvezel (mogelijk binnen de komende 5 jaar dat dit komt)
Er ligt een adsl maar deze is eigenlijk niet te gebruiken

Doel is om gewoon een video te kunnen bekijken, evt op 2 devices, camera beelden terug te kunnen kijken en normaal op het internet te kunnen surfen.

Zijn er oplossingen waar ik niet over na heb gedacht?

Hoor graag van jullie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Satelliet?

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RovloSQL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:28
Misschien is Starlink daar beschikbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe ver is de eerste buur die wel internet heeft? Eventueel een straalverbinding-opzetje realiseren?

Maar ja, wat vind jij "camera beelden terugkijken en normaal internetten"? Is dat 3Mbit? 9Mbit? 60Mbit?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07-05 17:44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
buren/vrienden in de buurt met een goede connectie?

ik heb op het pand van een vriend een fiber abbo genomen, en deze verbinding straal ik 1200 meter naar het huis

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Buren is geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 20:30

M2M

medicijnman

Dus er ligt geen kabel en geen 4g. Dan is de enige optie satelliet, maar dat is traag en heeft gigantische latency en prijskaart. Starlink is nieuw, indien dat bereik heeft, dan kost het slechts 100 euro/maand.

edit, skyDSL valt nog mee... 40Mbit voor 3 tientjes

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 27-07-2021 23:40 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En vrienden met Line of sight met een goede internet verbinding in de buurt.?
Anders starlink

[ Voor 3% gewijzigd door jack zomer op 28-07-2021 00:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 13:25

d-Frag

74% completed

Duckzelf schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:23:
Zijn er oplossingen waar ik niet over na heb gedacht?
Om te beginnen, kijk niet met Nederlandse verwachtingen naar een internet verbinding.

Vroeger had ik een loadbalancer om van een adsl verbinding en een kabel verbinding een acceptabele verbinding te maken (lage latency op adsl, bandbreedte van de kabel).
Zoiets kan je ook overwegen voor adsl/satelliet internet.

Maar wat je nog niet verteld hebt, is het voor permanent gebruik (evt thuiswerk) of voor een paar maanden per jaar etc.
Maakt ook nogal uit in het bedenken van alternatieven.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Mobiel bereik zou ik eerlijk gezegd niet zo snel afschrijven. Dat je mobiele telefoon het niet doet zegt niet dat een 4G dongle met een goede antenne niets kan ontvangen.

Starlink is waarschijnlijk je beste optie, maar daar zal je waarschijnlijk nog ~6 maanden op moeten wachten voor het beschikbaar gaat zijn. Dat kost overigens 560 voor de setup en 100 euro per maand daarna.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-05 15:45
Dan ben je compleet off grid met geen enkele kabel die je verbind met het internet.

Dan schiet enkel satteliet en radio (zoals Winlink) over, echter radio krijg je met moeite een mailtje over, word eerder gebruikt voor noodcommunicatie, met snelheden van 0,01 tot 0,03 Mb/s kan je een foto doorsturen wel vergeten laat staan dat in de buurt komt van wat je vraagt.

Het enige andere wat ik kan nog kan bedenken, er ligt een wel een telefoonkabel maar die heeft een enorm slechte signal to noise ratio. Is er een mogelijkheid om die te verbeteren? Zit die ADSL modem meteen waar de telefoonkabel binnenkomt of gaat die eerst nog via (oude) telefoonkabels in de woning? Of gezien het een afgelegen woning is, loopt de kabel eerst een lange afstand op privé terrein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:41

Theo

moederbord

Waarom is de ADSL niet te gebruiken? Is deze net betrouwbaar? Is de snelheid te laag? (wat voor snelheden kun je max halen op de lijn?) Is het te duur?

Heb je wel mobiel bereik? Dus kun je wel mobiel bellen? Vaak kun je dan een 4G router plaatsen, deze hebben een wat krachtigere antenne dan je telefoon en kunnen nog net wel het 4G oppakken wat je telefoon niet meer ziet.
Je telefoon is namelijk een tradeoff tussen lang op een accu mee moeten gaan, zo klein mogelijk zijn en 4G kunnen ontvangen, en in alle horizontalen/verticale posities moeten werken.

Bij een losse 4G router wordt het zend en ontvangstvermogen niet geknepen omdat energieverbruik niet belangrijk is (werkt immers via een adapter op 230 volt), en er kan een goede antenne worden gebruikt omdat het apparaat niet zo klein/compact mogelijk hoeft te zijn en niet in alle posities hoeft te weken. Als je een goede antenne gebruikt voor je 4G modem/router dan kan deze zomaar 12 dB meer ontvangen. En 12 dB is het equivalent van 15 maal zo krachtig kunnen zenden, en 15 maal zo gevoelig kunnen ontvangen.

Sterker nog, als je weet waar een 4G mast in de buurt zit zou je zelfs een paraboolantenne hierop kunnen richten en een 20 dB halen; daarmee is de vaste setup 100 maal zo gevoelig/krachtig als je telefoon.

Edit:

pricewatch: MikroTik SXT LTE kit
een losse 4G ontvanger met ethernetaansluiting en ingebouwde 9 dB 60° paraboolantenne. Alleen de antenne zorgt er al voor dat deze 8 maal zo gevoelig/krachtig is dan een telefoon.

En anders: https://mikrotik.com/product/lhgg_lte6_kit. Deze is de grotere/zwaardere versie met een 17dB parabool die 50 maal zo krachtig/gevoelig is dan je telefoon. Simkaart erin en RJ45 netwerkuitgang. Met zo'n ding buiten aan een paal op het balkon/dak/vlaggenmast/telefoonpaal kun je een heel eind komen met 4G.

Of anders: pricewatch: MikroTik LHG LTE kit (RBLHGR & R11e-LTE). Deze heeft een ingebouwde 21 dB richtantenne die dus 120 maal zo krachtig is dan je telefoon.

Maar het nadeel van dit soort apparatuur is wel; je moet weten waar de telefoonmast staat (want je moet de antenne er echt op richten), en je moet weten welke kanalen de mast gebruikt, want daar moet je je antenne/ontvanger op selecteren/uitzoeken.

Edit2:
Wil je losse antennes en een losse 4G ontvanger:
pricewatch: Nedis 3G/4G Buitenantenne - Max. 15 dBi Versterking - 698 - 960 M... als antennset aansluiten op pricewatch: Teltonika RUT950.
Dan heb je wel een 'hark' op het dak staan, maar ook deze combinatie is zo'n 100 maal zo krachtgier/gevoeliger dan je telefoon

[ Voor 42% gewijzigd door Theo op 28-07-2021 09:51 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
d-Frag schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 00:30:
[...]

Om te beginnen, kijk niet met Nederlandse verwachtingen naar een internet verbinding.
Wat in Frankrijk ertoe doet is of je in urbaan gebied bent of niet. In urbaan gebied is 1Gbit/10 EUR de norm, daarbuiten ADSL (vaak ook voor zo'n prijs te krijgen). De Nederlandse verwachting dat je veel teveel moet betalen kun je inderdaad rustig laten varen :)

Zou die ADSL toch eens goed testen, je kunt mazzel hebben, VDSL gaat ook tot 100Mbit tegenwoordig. Ook kun je eens zien of je dichtbij een 4G toren zit, kan via FREE ook een optie zijn (doen/deden niet moeilijk over hotspots e.d.).

[ Voor 20% gewijzigd door Brent op 28-07-2021 09:42 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja als verwacht in de binnenlanden niet hetzelfde als in Nederland. Satelliet werkt prima en prijs valt ook wel mee. Althans als ik kijk wat mijn zus in Noorwegen betaald. Denk dat je je dus echt ok Franse aanbieders moet richten. Zelfs Facetimen gaat prima over de Satelliet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:42

thof

FP ProMod
Brent schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:40:
Zou die ADSL toch eens goed testen, je kunt mazzel hebben, VDSL gaat ook tot 100Mbit tegenwoordig. Ook kun je eens zien of je dichtbij een 4G toren zit, kan via FREE ook een optie zijn (doen/deden niet moeilijk over hotspots e.d.).
Sterker nog, misschien kun je zelfs bondend VDSL krijgen en ga je zelfs de 200 mbit voorbij. Wat misschien handig is, is dat je bij KPN ook maand abonnementen kan afsluiten, dan is het proberen een stuk fijner dan meteen een 1 of zelfs 2 jarig abonnement af te moeten sluiten. Scheelt bij gedoe ook meteen een schakel, omdat andere ISP's dan weer met KPN als netwerkbeheerder moeten schakelen.

Misschien kun je hier eens je adres door heen halen om te zien wat de mogelijkheden zijn:
https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Een andere weg die je in kan slaan is kijken of er wellicht een glasvezel initiatief loopt. Dan doel ik niet zo specifiek op KPN Netwerk NL, maar bijvoorbeeld CIF, Glasvezel Buitenaf, T-mobile etc.

Edit: :+ Excuus ik had even de opmerking 'Zuid-Frankrijk' gemist. Misschien hebben ze daar vergelijkbare mogelijkheden? :>

[ Voor 5% gewijzigd door thof op 28-07-2021 10:47 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
thof schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:46:
[...]

Misschien kun je hier eens je adres door heen halen om te zien wat de mogelijkheden zijn:
Hier lees ik dat er op mijn adres een koper upgrade gepland staat over 2 weken? Ik dacht dat KPN koper weg ging doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Een goede mobiele router die 4G, LTE en 5G voorbereid is met een degelijke antenne eraan moet neem ik aan toch wel signaal kunnen ontvangen? Desnoods de antenne op een paal of in een hoge boom hangen?

Zorg er wel voor je geen fysieke verbinding hebt met je camera's. Gebruik een WiFi of een glasvezel. In geval van goede blikseminslag verlies je alleen je modem en niet meteen alle andere apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
FrankHe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:27:
Een goede mobiele router die 4G, LTE en 5G voorbereid is met een degelijke antenne eraan moet neem ik aan toch wel signaal kunnen ontvangen?
Even op https://www.cartoradio.fr kijken wat er in de buurt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:56
thof schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Wat een shit-site is dat zeg.

Bij mijn adres staat: "Geplande updates: FttH 1-1-2015"
(Er ligt nog niets)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik gok dat eerder de aangeleverde data matig is. Of je bent aan de beurt in 12015, de 10-millenium bug.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Je zegt buren is geen optie, maar hoe hebben zij dat geregeld? Hebben die uberhaupt wel internet? Als ze dat hebben lijkt me dat stap 1

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat meer toelichting zou handig zijn.

Je situatie vraagt creativiteit. Mensen doen hier verschillende suggesties. Als je niet ingaat erop (niet alleen met "geen optie" op welgeteld een van de vele suggesties, maar ook uitleg waarom niet) is er niet veel dat wij voor je kunnen betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 28-07-2021 16:31 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:30:
[...]

Wat meer toelichting zou handig zijn.

Je situatie vraagt creativiteit. Mensen doen hier verschillende suggesties. Als je niet ingaat erop (niet alleen met "geen optie" op welgeteld een van de vele suggesties, maar ook uitleg waarom niet) is er niet veel dat wij voor je kunnen betekenen.
Uit de OP:
afgelegen woning
Hoe afgelegen meldt de TS niet, maar ik kan me er best wat bij voorstellen omdat ik redelijk vaak in Zuid-Frankrijk ben geweest ;)
Denk aan huisjes tegen/op een berg bijv., 100'en meters van een doorgaande weg en buren etc.

En zelfs als je ADSL hebt, hoef je niet te rekenen op topsnelheden in buitengebied, 2 mbit down max. is daar nog gewoon: telefoonkabels hangen bovengronds, grote afstanden tot "wijkcentrales" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 11:41

ZaZ

Tweakers abonnee

3dfx schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:00:
[...]

Uit de OP:

[...]

Hoe afgelegen meldt de TS niet, maar ik kan me er best wat bij voorstellen omdat ik redelijk vaak in Zuid-Frankrijk ben geweest ;)
Denk aan huisjes tegen/op een berg bijv., 100'en meters van een doorgaande weg en buren etc.

En zelfs als je ADSL hebt, hoef je niet te rekenen op topsnelheden in buitengebied, 2 mbit down max. is daar nog gewoon: telefoonkabels hangen bovengronds, grote afstanden tot "wijkcentrales" etc.
Honderden meters is echt geen issue. Ik heb wel eens een airfiber opgezet van meer dan 20km en hoewel het niet gratis is, is het nog wel te betalen voor gewone stervelingen

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

ZaZ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:11:
[...]

Honderden meters is echt geen issue. Ik heb wel eens een airfiber opgezet van meer dan 20km en hoewel het niet gratis is, is het nog wel te betalen voor gewone stervelingen
Het voordeel van veel kabels bovengronds lopen is dat je ook heel gemakkelijk er een kabeltje bij kunt prikken. In Nederland moet alles in de grond worden gelegd, en daar is het graven en dichtgooien zo'n 99% van het werk. Als je je glasvezel aan de telefoonpalen kan vastmaken dan zou je best een 10+ km in een dag kunnen aanleggen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 11:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Theo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:52:
[...]

Het voordeel van veel kabels bovengronds lopen is dat je ook heel gemakkelijk er een kabeltje bij kunt prikken. In Nederland moet alles in de grond worden gelegd, en daar is het graven en dichtgooien zo'n 99% van het werk. Als je je glasvezel aan de telefoonpalen kan vastmaken dan zou je best een 10+ km in een dag kunnen aanleggen.
Met airfiber bedoelde ik een straalverbinding
https://www.ui.com/airfiber/airfiber/
Zelfs dit is nog betaalbaar als je het graag wilt. Dit was gewoon mijn meest extreme voorbeeld op basis van ervaring.
Voor een enkele km zijn er nog veel goedkopere oplossingen.
Maar ik zou als ik TS was eerst jouw advies ter harte nemen want als er al een bruikbaar 4G signaal is, dan is dat de beste oplossing

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

ZaZ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:05:
[...]

Met airfiber bedoelde ik een straalverbinding
https://www.ui.com/airfiber/airfiber/
Zelfs dit is nog betaalbaar als je het graag wilt. Dit was gewoon mijn meest extreme voorbeeld op basis van ervaring.
Voor een enkele km zijn er nog veel goedkopere oplossingen.
Maar ik zou als ik TS was eerst jouw advies ter harte nemen want als er al een bruikbaar 4G signaal is, dan is dat de beste oplossing
Ik snap dat die dingen de 100km kunnen halen :D ; een 40 dB zender met twee 35 dB antennes dat is ruim 10.000 mW aan zendvermogen dat 300 maal versterkt wordt door de antenne; dat is 30.000 maal zo krachtig dan de wifi van een gemiddelde router/pc.. Dan is die 100 km opeens niet extreem spannend meer :P Nadeel is wel dat je een set moet hebben; één op je huisje in Frankrijk en één ergens anders waar je'm op het internet kan aansluiten.

Zijn die dingen eigenlijk wel legaal te gebruiken als consument gezien de officieel niet meer dan 100 mW mag zenden in de wifiband?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Theo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:42:
[...]

Ik snap dat die dingen de 100km kunnen halen :D ; een 40 dB zender met twee 35 dB antennes dat is ruim 10.000 mW aan zendvermogen dat 300 maal versterkt wordt door de antenne; dat is 30.000 maal zo krachtig dan de wifi van een gemiddelde router/pc.. Dan is die 100 km opeens niet extreem spannend meer :P Nadeel is wel dat je een set moet hebben; één op je huisje in Frankrijk en één ergens anders waar je'm op het internet kan aansluiten.

Zijn die dingen eigenlijk wel legaal te gebruiken als consument gezien de officieel niet meer dan 100 mW mag zenden in de wifiband?
Dat lijkt mij best wel illegaal zo op die manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

3dfx schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:00:
[...]

Uit de OP:

[...]

Ja, dat is duidelijk, maar mbt dekking is bijvoorbeeld bovenop berg cq in dal een flink verschil. Wat de situatie is met buren eveneens - het is juist in gebieden met honderden meters zo niet kilometers tussen huizen een stuk gebruikelijker elkaar te helpen met infra (niet alleen internet maar ook dingen als water).

DSL is niet geweldig, maar kan gebruikt worden als low-latency upstream in combinatie met hoge(re) bandbreedte maar hoge latency satelliet.

Ik heb recent samen met een collega z'n broer die een boerderij onder vergelijkbare omstandigheden in ruraal zuid-Frankrijk uitbaat als camping geholpen met connectivity. In zijn geval was er een LTE band 20 (800MHz) mast goed te bereiken met een richtantenne bovenop de 'schuur' (groter dan huis) die precies op de mast gericht was. Die antenne op een degelijke 4G router aangesloten als uplink, dan een UniFi setup met router die verkeer verdeelt over twee SSID's, eentje met hoge prio voor bedrijf, eentje met lagere prio voor gasten en sowieso cap van max 5Mbps per client en klaar was Kees.

Het is niet overal zo makkelijk, maar ik lees vooralsnog geen onderbouwing van TS dat iets vergelijkbaars niet mogelijk zou zijn. Z'n "geen mobiel bereik" zou zomaar gewoon met mobieltje in hand geconstateerd kunnen zijn, wat weinig zegt over wat je kunt doen met een op 10m hoogte gemonteerde richtantenne. Of misschien heeft hij het wel professioneel aangepakt; dan zou duidelijkheid daarover gelijk betekenen dat wij niet meer hoeven te speculeren in die richting.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:23

FreakNL

Well do ya punk?

4g met richtantenne (hoog op een paal) zou een oplossing kunnen zijn.

Hoever staat de dichtstbijzijnde mast en staan er bergen voor?

Ik heb een keer in een afgelegen huisje (in een dal) in Spanje gezeten, ook geen 4G. Als ik echter de oprit omhoog liep had ik wel signaal, helemaal bovenaan bij de poort zelfs 10Mbit. Dat was prima, werkte ook wel ergens de verslaving tegen :)

Ik zat er maar paar dagen maar als het mijn eigendom was zou ik daar zeker een oplossing voor verzinnen.

Wat @dion_b ook zegt.

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 28-07-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@dion_b ik ben inderdaad ook benieuwd in hoeverre TS hier onderzoek naar heeft gedaan.

Een simpele test.
Maak van je telefoon een mobiele hotspot.
Verbind je laptop met die mobiele hotspot.
Plak je telefoon met wat tape aan een lange paal en zet die paal op verschillende uithoeken van je perceel. Kijk in welke hoek je de beste ontvangst hebt en zet daar een permanente paal neer met en 4G, LTE, 5G modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Theo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:04:
Waarom is de ADSL niet te gebruiken? Is deze net betrouwbaar? Is de snelheid te laag? (wat voor snelheden kun je max halen op de lijn?) Is het te duur?

Heb je wel mobiel bereik? Dus kun je wel mobiel bellen? Vaak kun je dan een 4G router plaatsen, deze hebben een wat krachtigere antenne dan je telefoon en kunnen nog net wel het 4G oppakken wat je telefoon niet meer ziet.
Je telefoon is namelijk een tradeoff tussen lang op een accu mee moeten gaan, zo klein mogelijk zijn en 4G kunnen ontvangen, en in alle horizontalen/verticale posities moeten werken.

Bij een losse 4G router wordt het zend en ontvangstvermogen niet geknepen omdat energieverbruik niet belangrijk is (werkt immers via een adapter op 230 volt), en er kan een goede antenne worden gebruikt omdat het apparaat niet zo klein/compact mogelijk hoeft te zijn en niet in alle posities hoeft te weken. Als je een goede antenne gebruikt voor je 4G modem/router dan kan deze zomaar 12 dB meer ontvangen. En 12 dB is het equivalent van 15 maal zo krachtig kunnen zenden, en 15 maal zo gevoelig kunnen ontvangen.

Sterker nog, als je weet waar een 4G mast in de buurt zit zou je zelfs een paraboolantenne hierop kunnen richten en een 20 dB halen; daarmee is de vaste setup 100 maal zo gevoelig/krachtig als je telefoon.

Edit:

pricewatch: MikroTik SXT LTE kit
een losse 4G ontvanger met ethernetaansluiting en ingebouwde 9 dB 60° paraboolantenne. Alleen de antenne zorgt er al voor dat deze 8 maal zo gevoelig/krachtig is dan een telefoon.

En anders: https://mikrotik.com/product/lhgg_lte6_kit. Deze is de grotere/zwaardere versie met een 17dB parabool die 50 maal zo krachtig/gevoelig is dan je telefoon. Simkaart erin en RJ45 netwerkuitgang. Met zo'n ding buiten aan een paal op het balkon/dak/vlaggenmast/telefoonpaal kun je een heel eind komen met 4G.

Of anders: pricewatch: MikroTik LHG LTE kit (RBLHGR & R11e-LTE). Deze heeft een ingebouwde 21 dB richtantenne die dus 120 maal zo krachtig is dan je telefoon.

Maar het nadeel van dit soort apparatuur is wel; je moet weten waar de telefoonmast staat (want je moet de antenne er echt op richten), en je moet weten welke kanalen de mast gebruikt, want daar moet je je antenne/ontvanger op selecteren/uitzoeken.

Edit2:
Wil je losse antennes en een losse 4G ontvanger:
pricewatch: Nedis 3G/4G Buitenantenne - Max. 15 dBi Versterking - 698 - 960 M... als antennset aansluiten op pricewatch: Teltonika RUT950.
Dan heb je wel een 'hark' op het dak staan, maar ook deze combinatie is zo'n 100 maal zo krachtgier/gevoeliger dan je telefoon
Waardevolle reactie, dankjewel!! Hoe kan ik het beste uitzoeken welke antenne ik nodig heb in verband met de kanalen, hoe kom ik achter welke kanalen ze gebruiken?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:18
@Duckzelf Waarom reageer je niet op de reacties in dit topic? Zijn een hoop mensen die moeite doen en met je willen meedenken maar je laat een beetje een vreemde houding zien.
Dus zoek actief de discussie op en reageer of sluit het topic en zoek het lekker zelf uit :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Schiet me net te binnen: in Frankrijk kun je soms op afgelegen plekken fiber aangelegd krijgen in ruil voor een femtocell ergens op je terrein/zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
laurens0619 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:42:
@Duckzelf Waarom reageer je niet op de reacties in dit topic? Zijn een hoop mensen die moeite doen en met je willen meedenken maar je laat een beetje een vreemde houding zien.
Dus zoek actief de discussie op en reageer of sluit het topic en zoek het lekker zelf uit :)
Stond de post waar ik op reageerde net in een ander topic dan? Volgensmij reageerde ik op een reactie uit dit topic.

Ik ben opzoek naar een oplossing met een losse antenne ergens aan een boom om via 4g internet te ontvangen. Hopelijk kan ik dan geholpen worden wat ik hiervoor nodig heb? Voorziening is voor een thuisnetwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:18
Niet zo bijdehand doen he :)
Maar nu je je in de discussie mengt:

Ik denk dat 4G ook de beste optie is. Er bestaan kaartjes waar je de 4G masten kunt opzoeken of bereik per provider kunt opzoeken. Vanuit daar provider selecteren > gebruikte banden opzoeken >richtatenne uitzetten.

bijvoorbeeld: https://www.gsma.com/coverage/#50
https://www.cellmapper.ne...ours=true&mapType=roadmap

[ Voor 48% gewijzigd door laurens0619 op 29-07-2021 12:02 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Er zijn legio mobiele routers te vinden, ook in de Pricewatch, die beschikken over een externe antenne die je kunt verlengen. Wel even opletten of de frequenties overeenkomen met wat de providers gebruiken in de omgeving van je huis in Frankrijk. Een voorziening tegen overspanningsbeveiliging op de antennekabel lijkt mij ook iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-05 20:20
Duckzelf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Ik ben opzoek naar een oplossing met een losse antenne ergens aan een boom om via 4g internet te ontvangen. Hopelijk kan ik dan geholpen worden wat ik hiervoor nodig heb? Voorziening is voor een thuisnetwerk
Je hebt geen mobiel bereik, maar wel 4G?

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
iamerwin schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:34:
[...]

Je hebt geen mobiel bereik, maar wel 4G?
Mijn vermoeden is dat er sprake is van een nieuw inzicht. Het zou geen kwaad kunnen al TS het een en ander kan kwantificeren zonder direct het exacte adres prijs te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Ik heb even verdere research gedaan

ik denk eraan om deze modem te nemen:
https://www.routershop.nl...lte-cat6-router/pid=71130 .
De snelheden zijn als volgt: Downloadsnelheid: 300 Mbps, uploadsnelheid: 50 Mbps. in de meest ideale omstandigheden natuurlijk. Of zouden jullie een andere adviseren? Ik vind de vpn optie wel aantrekkelijk...

En dan met deze antenne: pricewatch: Nedis 3G/4G Buitenantenne - Max. 15 dBi Versterking - 698 - 960 M...

De frequenties worden ondersteund in het gebied van het huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Geen ervaring met het specifieke product maar in beginsel ziet het er goed uit. Een aantal overwegingen.

Omdat je installatie stationair gaat zijn kun je in beginsel toe met 1 mobiele antenne. Twee mobiele antennes is vooral handig wanneer je de installatie in een bewegend voertuig wilt gaan gebruiken. Bij stationair gebruik heb je met twee antennes natuurlijk wel meer kans op een goede ontvangst en heb je failover voor het geval een mobiele antenne (kabel) stuk gaat.

Wat betreft het gebruik van een +15 dBi directionele antenne, dit werkt vooral goed wanneer je de mast zelf kunt uitpijlen. Dit is erg afhankelijk van de omstandigheden. Persoonlijk zou ik wellicht eerder voor een omnidirectionele antenne kiezen die pakweg +3dBi tot +5 dBi doet.

Link naar den willekeurig product:
https://www.reichelt.de/d...=lsbght_sldr::263618&&r=1

Alleen 2,4 GHz WiFi vind ik persoonlijk trouwens wel een gemis. Zou eigenlijk ook 5 GHz WiFi verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Er zijn in dit topic al een aantal goede vragen gesteld. Daar antwoord op geven lijkt me wel de minste moeite.

Ontopic: Die Teltonika zou niet mijn eerste keuze zijn. Dat is een CAT6 modem.

Anno 2021 investeren in een CAT6 modem is een beetje als investeren in een 2.4Ghz wifi accesspoint.

Met een wat nieuwere modem kun je gebruik maken van veel meer capaciteit. En dat kan ook bij een zwak signaal wel een verschil maken.

Ik zou eerder naar CAT11 (of hoger) kijken. Een goede richtantenne met 2x2 mimo is bv de https://poynting.tech/antennas/xpol-2-5g/

Let wel, voor CAT16+ heb je 4x4 Mimo nodig. Niet elke 4G router heeft dat, er zijn ook genoeg routers die 4x4 MIMO intern hebben, maar waarvan je slechts 2x2 kan gebruiken met een externe antenne. Al is dat ook nog altijd een behoorlijke verbetering tov een CAT4/CAT6 routertje.

Maar begin met het bepalen van de zendmasten en dekkingskaarten. Pas als je weet wat er mogelijk is kun je gaan kijken naar de meest optimale hardware

Ik heb zelf goede ervaringen met de Huawei B818 (100 euro op Marktplaats). Dat is een 4x4 CAT19 LTE modem met dualband AC wifi

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 02-08-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duckzelf
Top,

Ik ga gebruik maken van de routerfuncties van de accespoint functies ga ik niet gebruiken.
Ik heb al diverse acces points verdeeld staan. De mast met de router (in een stalen waterdichte behuizing) komt 100 meter van het huis te staan . Hier ligt al een glasvezellijn naartoe voor de dataoverdracht naar het huis toe.

Ik ga dus nu verder zoeken naar een router met een minimale cat waarde van 11. Plus een externe antenne. Het bevind zich in een heuvelachtig gebied. Dus even uitzoeken wat ik het beste kan gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:30
Duckzelf schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:53:
Top,

Ik ga gebruik maken van de routerfuncties van de accespoint functies ga ik niet gebruiken.
Ik heb al diverse acces points verdeeld staan. De mast met de router (in een stalen waterdichte behuizing) komt 100 meter van het huis te staan . Hier ligt al een glasvezellijn naartoe voor de dataoverdracht naar het huis toe.

Ik ga dus nu verder zoeken naar een router met een minimale cat waarde van 11. Plus een externe antenne. Het bevind zich in een heuvelachtig gebied. Dus even uitzoeken wat ik het beste kan gaan gebruiken
Peplink HD1 kan je zo tegen de paal schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Peplink is idd een goede kandidaat. Dat is een beetje een Teltonika-on-steroids en idd veel meer rugged/industrieel, dus prima in een mast. Zo'n beetje waar Teltonika ophoud begint Peplink / pepwave

Veel goedkopere opties zul je in een kastje moeten doen en alleen de antenne buiten. Dit soort dingen kun je gewoon in zn geheel in de paal hangen.

Maar daar hangt wel een prijskaartje aan gok ik. Dan heb je ook wel wat.
Pagina: 1