Buitenlandse koper op marktplaats

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KornuitSchool20
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-11-2022
Beste mede tweakers,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening in deze kwestie. Ik verkoop mijn DJI Air2s drone op marktplaats en al vrij snel kwam een koper uit Slowakije. Hij gaf aan de drone te willen kopen voor 900€ (niet de jackpot aangezien ik hem zelf twee maanden geleden gekocht heb voor 1300€).

Ik kreeg gelijk het vermoeden van een scam maar ik keek de kat nog even uit de boom en gaf aan dat wanneer ik geld ontvangen heb de drone pas op stuur. Gisteren heb ik een SEPA boeking ontvangen vanuit China. In mijn optiek vreemd aangezien de drone naar Slowakije moet.

Zijn verklaring was:

“ I have company there also...and drone is bought on that company...i work many time there...than later is drone going with me to Hong kong.”

Denken jullie dat dit een scam is? Het is toch vrij bijzonder dat iemand uit Slowakije op de Nederlandse marktplaats zit en vervolgens vanuit China betaald.

Acties:
  • +57 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Dit is de bekende diehoeksoplichting.
Die man uit Slowakijke heeft iets voor het zelfde bedrag aan iemand in Hong Kong verkocht en heeft jouw rekeningnummer opgegeven.
Jij stuurt iets naar Slowakijke, maar die man uit Slowakijke stuurt niets op naar Hong Kong. Vervolgens wil die man uit Hong Kong zijn geld terug omdat hij niets heeft ontvangen.
Het resultaat is dat die man in Slowakijke een gratis product heeft ontvangen op kosten van een ander.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:02
Wat zegt je onderbuikgevoel?

Ik zou dit soort kopers lekker links laten liggen. Bij twijfel niet doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
oplichterij. ding kost in Hongkong 7999 HK dollar, oftewel 872 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-05 07:47
Terugstorten met als opmerking "scam"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:33

Pierre

Van nature lui!

Ik zou er niet eens op reageren.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Gewoon op je eerste gevoel af gaan; het klopt niet. DUs gewoon niet doen, simpel.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 15:30
Zeker weten doe je het natuurlijk niet. Maar het kan natuurlijk een driehoek verhouding zijn.
Persoon A denkt iets te kopen van B.
B geeft aan bij jou iets te willen kopen.

Persoon A maakt geld over naar jou, en uiteindelijk heeft persoon B een drone die is betaald door persoon A.
Uiteindelijk krijgt persoon A niks geleverd voor zijn geld en staat dat geld op jouw rekening.

[ Voor 18% gewijzigd door aurelius142 op 27-07-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Onbekend schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:53:
Dit is de bekende diehoeksoplichting.
*advocaat van de duivel*

Ja en? Geld is geld; SEPA kan niet zomaar teruggehaald worden. Je was ter goeder trouw. Hebt communicatie en mailtjes van "koper". En trouwens, fijne wedstrijd voor die man in Hong Kong want die gaat hier een civiele procedure starten tegen je? En dat pakje naar Slowakije is kwijt?

Tuurlijk, handig is anders maar op deze manier kan een drone van 1300 nieuw worden verkocht tegen 900 gratis en dan later nog eens 900 (bijvoorbeeld) aan een legitieme bieder.

[ Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 27-07-2021 09:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 12:08
Waarom zou je de moeite nemen om dit uit te zoeken.
Gewoonweg simpel zijn en zeggen:

" I don't trust this at all. If you want to get this drone, you have to pick it up at my home."
"Have a nice day" <- want je weet toch al dat ie dit niet gaat doen lol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 16:00
MAX3400 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:58:
[...]

*advocaat van de duivel*

Ja en? Geld is geld; SEPA kan niet zomaar teruggehaald worden. Je was ter goeder trouw. Hebt communicatie en mailtjes van "koper". En trouwens, fijne wedstrijd voor die man in Hong Kong want die gaat hier een civiele procedure starten tegen je? En dat pakje naar Slowakije is kwijt?

Tuurlijk, handig is anders maar op deze manier kan een drone van 1300 nieuw worden verkocht tegen 900 gratis en dan later nog eens 900 (bijvoorbeeld) aan een legitieme bieder.
Het feit dat hij hier komt vragen of het wel oke is, geeft wel aan dat hij wel voelt dat er iets niet klopt.

Je moet wel vrij emotieloos en numb zijn wil je dit risico nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-05 23:41
1 cent terug storten met je telefoon nummer.

Als ze niet reageren geld houden .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-05 17:25

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou er niet in verder gaan. Denk even na, waarom zou iemand uit Slowakije op marktplaats uit Nederland een drone kopen om in Hong Kong te gaan gebruiken?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-05 17:15
hhoekstra schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:54:
Terugstorten met als opmerking "scam"
In plaats van gelijk terugstorten zou je ook kunnen overwegen om €0,01 over te maken met een tekst als:
"Please confirm your address: <straatnaam+nr> <plaatsnaam> <land> for DJI Air2s drone"
KornuitSchool20 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:51:
Gisteren heb ik een SEPA boeking ontvangen vanuit China.
Ben je zeker dat SEPA ook vanuit China werkt?

[ Voor 23% gewijzigd door SmiGueL op 27-07-2021 10:35 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

SmiGueL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:10:
[...]

In plaats van gelijk terugstorten zou je ook kunnen overwegen om €0,01 over te maken met een tekst als:
"Please confirm your address: <straatnaam+nr> <plaatsnaam> <land> for DJI Air2s drone"
Dat dus!

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 27-07-2021 10:40 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KornuitSchool20
Hij stuurde eerdaags ook nog deze screenshot van de betaling. Een dag later ontving ik de betaling daadwerkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgI9i1xnE0RCUwlUigmxtYALzLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3a0S84ou3M9xHMhqrjJToJoR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
[...]

*advocaat van de duivel*

En het slachtoffer wat je dan (indirect) geld afhandig aan het maken bent, vergeten we dan maar even? Och, wat gaat het slachtoffer doen? Je aanklagen? Pff..

Ga anders zelf gewoon als oplichter aan de slag, boeiend, zijn toch maar mensen uit het buitenland. |:(

Advocaat van de duivel? Nee, dit is gewoon iemand adviseren mee te werken aan oplichting.
En in het heel onwaarschijnlijke geval dat het verhaal gewoon klopt, word TS zelf gewoon een regelrechte oplichter.

[ Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 27-07-2021 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-05 15:30
KornuitSchool20 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:32:
Hij stuurde eerdaags ook nog deze screenshot van de betaling. Een dag later ontving ik de betaling daadwerkelijk.

[Afbeelding]
Hij kan natuurlijk de screenshot ook van de andere persoon hebben ontvangen ter bevestiging. Dan is het zo geforward richting jou. Ik denk inderdaad de methode van 1 cent uitkomst kan bieden om zekerheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
KornuitSchool20 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:32:
Dat hoeft niet zoveel te betekenen imo. Kan prima een screenshot zijn die iemand in China heeft opgestuurd naar de scammer als bewijs van betaling.

Ik zou er vanaf zien denk ik. Als het nu een super obscuur iets is waar men de hele wereld voor afstruint. Maar het is een best generiek product dat overal wel te krijgen is.

Probeer in ieder geval contact op te nemen met de afzender van de betaling.
Of anders gewoon de stekker er uit trekken en het hele bedrag terugboeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Wat staat eigenlijk bij de betaaltekst? Dat kunnen we niet zien, ben ik wel benieuwd naar. Waarom zou iemand uit China zo'n bedrag overmaken als @107mb gelijk heeft. Dat is ook wel opvallend.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:32
psy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:44:
Wat staat eigenlijk bij de betaaltekst? Dat kunnen we niet zien, ben ik wel benieuwd naar. Waarom zou iemand uit China zo'n bedrag overmaken als @107mb gelijk heeft. Dat is ook wel opvallend.
In de screenshot staat toch de naam van TS als ontvanger, maar goed waarschijnlijk is bij degene uit Hong Kong eenzelfde verhaal opgehangen 'stuur de betaling naar mijn neef in Nederland' oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 100% gewijzigd door anon054630 op 03-08-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SmiGueL schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Wel even goed nadenken hoe je zoiets op gaat stellen. De echte koper staat hier ook een beetje raar van te kijken denk ik. Zelf zou ik even een gmail-adresje aanmaken en die ook in de omschrijving zetten. Dat chat wat makkelijker dan via je bankrekening ;) En uiteraard zorgen dat je je niet verspreekt tegen de 'verdachte'.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 27-07-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 10:05
.

[ Voor 99% gewijzigd door atomix9 op 28-09-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KornuitSchool20
psy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:44:
Ik heb even een screenshot voor je gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3IwhKyL5Vlm4NJ77u2dNpEe5Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONDyLD9dEXAqOXrDLVvS8KDw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet de drone overigens weer leveren aan Rok Drobez Velana

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Laad je batterij op en bel dan even met je bank hoe je dit terug kunt storten en bij die chinees en kunt laten weten dat het waarschijnlijk een scam is ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
KornuitSchool20 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:51:
Beste mede tweakers,

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening in deze kwestie. Ik verkoop mijn DJI Air2s drone op marktplaats en al vrij snel kwam een koper uit Slowakije. Hij gaf aan de drone te willen kopen voor 900€ (niet de jackpot aangezien ik hem zelf twee maanden geleden gekocht heb voor 1300€).

Ik kreeg gelijk het vermoeden van een scam maar ik keek de kat nog even uit de boom en gaf aan dat wanneer ik geld ontvangen heb de drone pas op stuur. Gisteren heb ik een SEPA boeking ontvangen vanuit China. In mijn optiek vreemd aangezien de drone naar Slowakije moet.

Zijn verklaring was:

“ I have company there also...and drone is bought on that company...i work many time there...than later is drone going with me to Hong kong.”

Denken jullie dat dit een scam is? Het is toch vrij bijzonder dat iemand uit Slowakije op de Nederlandse marktplaats zit en vervolgens vanuit China betaald.
Scam, driehoeksoplichting.

Don't do it ;)

PVO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy

psy

KornuitSchool20 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Ik heb even een screenshot voor je gemaakt.

[Afbeelding]

Ik moet de drone overigens weer leveren aan Rok Drobez Velana
Ook het feit dat je het moet verzenden naar iemand met een totaal andere naam is niet een klein beetje verdacht, maar helemaal verdacht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Ook het feit dat je het moet verzenden naar iemand met een totaal andere naam is niet een klein beetje verdacht, maar helemaal verdacht.
Dit is niet zomaar een beetje fishy, dit is een complete trailer vol met rotte vis en een klassieke driehoeksscam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 17:18

LankHoar

Langharig tuig

Gewoon lekker terugstorten met kosten voor ontvanger, en duidelijke boodschap erin dat hij/zij opgelicht word. Vervolgens deze gebruiker op Marktplaats rapporteren en afwachten tot je een normale koper krijgt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:09
[...]

*advocaat van de duivel*

Ja en? Geld is geld; SEPA kan niet zomaar teruggehaald worden. Je was ter goeder trouw. Hebt communicatie en mailtjes van "koper". En trouwens, fijne wedstrijd voor die man in Hong Kong want die gaat hier een civiele procedure starten tegen je?
Hiervoor kun je echt wel (als boeker) je bank bellen en die kan navraag doen bij de bank waar het geld naartoe is gegaan. En terugvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

PLAE schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Hiervoor kun je echt wel (als boeker) je bank bellen en die kan navraag doen bij de bank waar het geld naartoe is gegaan. En terugvragen.
Lief vragen wellicht, maar verder kan een bank niks. Eenmaal overgemaakt is overgemaakt.

Maar natuurlijk boekt TS zo'n bedrag zelf uiteindelijk wel terug ;)
Wel opletten met de kosten, die zijn 3,50 als je niet oplet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
psy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Lief vragen wellicht, maar verder kan een bank niks. Eenmaal overgemaakt is overgemaakt.
Banken hebben prima onderlinge communicatielijnen daarvoor. Daar is geen pressiemiddel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:44
Om driehoeksoplichting te voorkomen laat ik altijd de postcode van de koper in de beschrijving van de bankoverschrijving naar mij zetten...

Dit check ik dan met het adres...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

PLAE schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Banken hebben prima onderlinge communicatielijnen daarvoor. Daar is geen pressiemiddel voor nodig.
Als zelfs banken in Nederland onderling hebben afgesproken, eenmaal overgemaakt is overgemaakt, hoe gaat een bank in China dan een bedrag opeisen dat via overmaken in Nederland terecht is gekomen.
Nee hoor. Is kansloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:16

Rmg

Ik snap vooral niet waarom mensen hier "nog even de kat uit de boom kijken" in dit soort gevallen

Het is geen superdeal, het is vaag aan alle kant, de risk reward ratio is gewoon helemaal zoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:14
Devian schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:48:
Om driehoeksoplichting te voorkomen laat ik altijd de postcode van de koper in de beschrijving van de bankoverschrijving naar mij zetten...

Dat is als oplichter natuurlijk ook zo opgelost.

Hey, wil je deze en deze postcode in het bericht zetten, dat is mijn adres, en dan weet ik dat de betaling van jou komt.

Je hebt wel kans dat ze er dan geen zin meer in hebben, en verder gaan naar de volgende.

Maar goed, Baat het niet dan schaadt het niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Fraudedesk van je bank bellen. Die worden hier voor betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Rmg schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:00:
Ik snap vooral niet waarom mensen hier "nog even de kat uit de boom kijken" in dit soort gevallen

Het is geen superdeal, het is vaag aan alle kant, de risk reward ratio is gewoon helemaal zoek.
98 van de 100 keer deel ik je mening.

maar soms, heel soms, super soms blijkt het toch te kloppen..

ik heb ooit een mda smartphone te koop gezet op marktplaats.
bij de eerste reactie gingen alle alarm bellen af.

meneer uit Engeland.
telefoon moest naar zijn zoon in Lagos.
Wou direct meer dan de vraagprijs en verzendkosten betalen.

Hierop gereageerd dat ik niet verzend buiten nld, en dat hem het vrij stond het toestel te komen halen.
Als antwoord gekregen dat hij dat niet kon, omdat hij overmorgen terug zou vliegen naar lagos via amsterdam maar niet door de paspoort controle mocht komen ivm visa.

Nu werkte ik in die tijd achter de grens op schiphol, en dit ook daarna door gegeven.
Op de dag zelf keurig een telefoontje gekregen dat hij op schiphol stond en de deal is gewoon contant door gegaan.

mijn 2de voorbeeld,
ik verkocht een sony vaio p serie, (kleine laptop die in je binnenzak past)
binnen 30 min een persoon die de vraagprijs bied en hem direct wil komen halen vanuit rotterdam (ik in amsterdam
Toen was het een trant om vals geld te krijgen, dus ik was er op bedacht.
na 45 min krijg ik een telefoontje dat ze in de straat achter mij zijn, en dat ze er aankomen
(meer alarm bellen, als je vals geld wil geven dan zorg je ervoor dat je auto niet zichtbaar is)

wat bleek na 5 min, meneer is met een taxi vanuit rotterdam gekomen om een 125 euro laptop op te halen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Heb je het Chineese adres?

Dan zou je op Google maps kunnen kijken of het een huis is. Als het een gewoon huis/appartement is kan je proberen het nummer van dat adres te achterhalen, en naar dat adres te bellen.

Als het iemand anders is weet je dat het een driehoeksoplichting is, en kan je voorkomen dat die persoon er intrapt, en dan heb jij je goede daad ook weer gedaan, en wie weet krijg je een bedankje in de vorm van een doos noodles :)

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Als zelfs banken in Nederland onderling hebben afgesproken, eenmaal overgemaakt is overgemaakt, hoe gaat een bank in China dan een bedrag opeisen dat via overmaken in Nederland terecht is gekomen.
Nee hoor. Is kansloos.
De (waarschijnlijk) opgelichte Chinese opdrachtgever kan dat geld inderdaad niet laten terugboeken, maar als jij als ontvanger aan je bank vraagt om dat te doen, kan dat perfect. Ja, je kan het ook houden en nee, de Chinese bank kan daar niets aan doen en de opgelichte Chinees praktisch gezien ook niet, maar draai het eens even om, als jij opgelicht zou worden, heb je toch ook liefst dat iemand die het merkt er gewoon een stok voor steekt en je geld (eventueel min transactiekosten) gewoon terugstort?
Devian schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:48:
Ik vraag tegenwoordig altijd om beschrijving product en volledig adres in de mededeling te zetten, dat sluit dit soort driehoeksoplichtingen praktisch uit als er niemand helemaal ligt te slapen. Ik verstuur niet aan een ander adres dan in de mededeling en ik hoop dat er niemand zo dom is om een onbekend naam en adres als mededeling te geven omdat een onbekende daarom vraagt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 17:10

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb ooit mijn portemonnee met daarin wat kleingeld en mijn pasjes en zo teruggekregen van een eerlijke vinder, toen was ik echt superblij. Ik zou het pas echt fantastisch vinden als een oplettende en eerlijke buitenlander mijn geld zou terugstorten omdat ik een scam ben getrapt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Laatst online: 20:33

Pierre

Van nature lui!

Ga je hier nu met open ogen intrappen?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

indigo79 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:11:
[...]

De (waarschijnlijk) opgelichte Chinese opdrachtgever kan dat geld inderdaad niet laten terugboeken, maar als jij als ontvanger aan je bank vraagt om dat te doen, kan dat perfect. Ja, je kan het ook houden en nee, de Chinese bank kan daar niets aan doen en de opgelichte Chinees praktisch gezien ook niet, maar draai het eens even om, als jij opgelicht zou worden, heb je toch ook liefst dat iemand die het merkt er gewoon een stok voor steekt en je geld (eventueel min transactiekosten) gewoon terugstort?
Ik reageerde op @PLAE welke dacht dat dit door banken onderling wel teruggevorderd kon worden.
Uiteraard heb je de morele plicht om dit geld zelf terug te storten. Maar dat is ook de enige mogelijkheid. Diegene die dit geld gestort heeft kan niets terugeisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Niet online
[...]

Nee hoor. Is kansloos.
Bijvoorbeeld met een ongedekte cheque die "onder gewoon voorbehoud" is uitbetaald. Dan haalt de bank het geld gewoon weer terug. Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar ook in Nederland is dat mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

HuHu schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Bijvoorbeeld met een ongedekte cheque die "onder gewoon voorbehoud" is uitbetaald. Dan haalt de bank het geld gewoon weer terug. Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar ook in Nederland is dat mogelijk.
Ja dat is waar, maar ik ga er wel vanuit dat zoiets op de overschrijving zichtbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:56

-tom-562

Oliesjeik

jack zomer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:06:
[...]

98 van de 100 keer deel ik je mening.

maar soms, heel soms, super soms blijkt het toch te kloppen..

ik heb ooit een mda smartphone te koop gezet op marktplaats.
bij de eerste reactie gingen alle alarm bellen af.

meneer uit Engeland.
telefoon moest naar zijn zoon in Lagos.
Wou direct meer dan de vraagprijs en verzendkosten betalen.

Hierop gereageerd dat ik niet verzend buiten nld, en dat hem het vrij stond het toestel te komen halen.
Als antwoord gekregen dat hij dat niet kon, omdat hij overmorgen terug zou vliegen naar lagos via amsterdam maar niet door de paspoort controle mocht komen ivm visa.

Nu werkte ik in die tijd achter de grens op schiphol, en dit ook daarna door gegeven.
Op de dag zelf keurig een telefoontje gekregen dat hij op schiphol stond en de deal is gewoon contant door gegaan.

mijn 2de voorbeeld,
ik verkocht een sony vaio p serie, (kleine laptop die in je binnenzak past)
binnen 30 min een persoon die de vraagprijs bied en hem direct wil komen halen vanuit rotterdam (ik in amsterdam
Toen was het een trant om vals geld te krijgen, dus ik was er op bedacht.
na 45 min krijg ik een telefoontje dat ze in de straat achter mij zijn, en dat ze er aankomen
(meer alarm bellen, als je vals geld wil geven dan zorg je ervoor dat je auto niet zichtbaar is)

wat bleek na 5 min, meneer is met een taxi vanuit rotterdam gekomen om een 125 euro laptop op te halen
Sorry, maar je hebt het hier over hardware van meer dan 10 jaar oud, dus jouw verhaal zal zich ook wel ergens rond die tijd hebben afgespeeld. Deze vorm van oplichting komt nu veel vaker voor dan 10 jaar geleden.

De situatie waar de TS in zit is gewoon fraude/oplichting.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Ja dat is waar, maar ik ga er wel vanuit dat zoiets op de overschrijving zichtbaar is?
Geen idee, daarom zou ik contact opnemen met mijn bank om het bedrag terug te boeken en het niet zelf doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Sorry, maar je hebt het hier over hardware van meer dan 10 jaar oud, dus jouw verhaal zal zich ook wel ergens rond die tijd hebben afgespeeld. Deze vorm van oplichting komt nu veel vaker voor dan 10 jaar geleden.

De situatie waar de TS in zit is gewoon fraude/oplichting.
Je hoeft geen sorry te zeggen. En je aanname is correct.
Het is/was puur een verhaal dat het niet altijd is wat we denken dat het is.

Nu verwacht ik van de casus van ts helemaal niks, ruikt naar 3 Hoeks oplichting. Persoonlijk zou ik het geld terug sturen en niks verzenden.
Zeker niet terug sturen naar een ander rekening nummer dan waar het vandaan komt.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Ik heb vaak mee gemaakt bij het verkopen van mijn smartphone en overige. Ik kreeg berichten op marktplaats dat ik hem naar Nigeria moest opsturen en ik mijn geld zou krijgen een investering en een berichtje dat ik hem naar Frankrijk moest sturen en het geld zou betaald worden, deze wilde voor haar dochter een smartphone kopen. Allemaal rare verhalen en ik was gelukkig niet dom om daarmee in zee te gaan. Ik heb ze gerapporteerd aan marktplaats en bleek om fraude te gaan na onderzoek van marktplaats en waren per direct verwijderd.

Ik heb uiteindelijk mijn oude televisie 42-inch en mijn oude smartphone Galaxy S6 Edge Plus wel veilig kunnen verkopen via marktplaats. Mijn Galaxy S7 Edge heb ik uiteindelijk doorverkocht aan een collega van mij.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Aganim

I have a cunning plan..

PLAE schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:48:
[...]

In de tijd dat ik nog bij een bank werkte kon het terughalen van een door de klant overgeboekt bedrag alleen met medewerking van de ontvanger. Daarvoor konden we inderdaad een schriftelijk verzoek naar een andere bank sturen, maar daar hield het ook bij op.

Mag ik vragen waarop je deze kennis baseert? Misschien is het nieuw en loopt mijn informatie dus inmiddels achter, maar een bronvermelding zou niet misstaan.

Wellicht ten overvloede, het betreft hier dus zelf overgeboekte bedragen. Automatische incasso's zijn een heel ander beestje en kunnen (met wat uitzonderingen zoals incasso's van loterijen) wel teruggeboekt worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Aganim op 27-07-2021 14:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 10:25
[...]

*advocaat van de duivel*

Echt hoe krijg je het voor elkaar om in dit 'advies' om zelf te profiteren van de oplichting van een ander de zin "je was ter goede trouw" te verwerken. Als TS iets niet is als hij dit verschrikkelijke advies opvolgt dan is het wel te goede trouw, helemaal na alle terechte waarschuwingen die hij hier krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Je kan het proberen. Niet iedereen is een rotte appel.

[ Voor 3% gewijzigd door New Yorker op 27-07-2021 14:23 ]

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
[...]

Nee hoor. Is kansloos.
Waar baseer je dit op?

Het kan wel degelijk. Het is dagelijkse kost.
Ook tussen banken onderling in Nederland.

Voor tientjeswerk gaat er vaak een vriendelijke verzoek naar een klant. Voor grotere bedragen ondernemen banken onderling vaak actie op verzoek van de verzendende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Aganim schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:10:
[...]

In de tijd dat ik nog bij een bank werkte kon het terughalen van een door de klant overgeboekt bedrag alleen met medewerking van de ontvanger. Daarvoor konden we inderdaad een schriftelijk verzoek naar een andere bank sturen, maar daar hield het ook bij op.

Mag ik vragen waarop je deze kennis baseert? Misschien is het nieuw en loopt mijn informatie dus inmiddels achter, maar een bronvermelding zou niet misstaan.
Ontvangende bank bedoel je daar neem ik aan?
Dat is wat ik nu in ieder geval in de praktijk zie. Dat ligt er natuurlijk ook aan of het geld al echt bij de ontvangende 'klant' staat. Of dat er nog is et cetera.

[ Voor 8% gewijzigd door PLAE op 27-07-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
[...]
Wellicht ten overvloede, het betreft hier dus zelf overgeboekte bedragen. Automatische incasso's zijn een heel ander beestje en kunnen (met wat uitzonderingen zoals incasso's van loterijen) wel teruggeboekt worden.
Het verschil zit hem daar in of er een B2B machtiging is of niet. In dat geval kun je niet storneren. In alle andere wel.

Edit: oja en van de bank zelf kun je de incasso niet storneren over het algemeen.

[ Voor 8% gewijzigd door PLAE op 27-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12
PLAE schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Waar baseer je dit op?

Het kan wel degelijk. Het is dagelijkse kost.
Ook tussen banken onderling in Nederland.

Voor tientjeswerk gaat er vaak een vriendelijke verzoek naar een klant. Voor grotere bedragen ondernemen banken onderling vaak actie op verzoek van de verzendende partij.
Een vriendelijk verzoek. Precies. Maar het is nog steeds aan de ontvanger of die daar op in gaat, die is nergens toe verplicht. Logisch ook: want als ik aan jou een playstation verkoop en jij 200 euro overmaakt naar mij. En jij zegt tegen de bank dat je het wel betaald hebt maar het een misverstand is of je de fiets niet gehad hebt, dan gaat die bank toch niet rechtertje spelen en besluiten wie er gelijk heeft? Overgemaakt is pech is weg, tenzij ontvanger zelf wilt meewerken. Uitzondering is belastingdienst of overheden, die kunnen wel vaak een te grote overboeking terugvorderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Juist, de koper zou een bedrijf hebben en vanaf de corporate rekening hebben betaald. Het bedrijf heet dan kennelijk Ms. Wen Shiyi? Overigens is de eerste screenshot van de overboeking gecropped. De tekst valt er half buiten. Ik zou je bank bellen met het verzoek om de betaling te weigeren.

Overigens zal het geen SEPA-overboeking zijn:
SEPA is het initiatief van de Europese Unie en gezamenlijke Europese banken tot harmonisatie van het euro betalingsverkeer binnen Europa.
Valorian schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:50:
Uitzondering is belastingdienst of overheden, die kunnen wel vaak een te grote overboeking terugvorderen ;)
Bron? De gemeente Amsterdam neemt graag contact met je op.

[ Voor 27% gewijzigd door Thijsmans op 27-07-2021 15:51 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-05 14:38
De bank heeft het geld anders gewoon teruggehaald voor de gemeente toen. Enkel waar dat geld al verdwenen was (schuldeisers die beslag hadden gelegd, of waar het al was overgemaakt naar een andere rekening) is het niet teruggehaald. Daar komt het overgebleven bedrag vandaan.

Maar bij alle andere heeft de bank het gewoon weer van de rekeningen gehaald, zelfs al had de ontvanger het geld zelf al teruggestort. Leverde nog leuke verrassingen op toen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
[...]

Het is hier ook de ontvanger van het geld die we adviseren om zijn bank te vragen het terug te boeken naar de verzender, niet de verzender die we adviseren om te proberen zijn overboeking ongedaan te maken. Dus de medewerking van de ontvanger lijkt me niet zo'n probleem.

Ik zou het sowieso door de bank laten doen om niet in de situatie eindigen dat de originele overschrijving voorwaardelijk was (ongedekte cheque, whatever) en de terugboeking niet.

[ Voor 8% gewijzigd door indigo79 op 27-07-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:48

Aganim

I have a cunning plan..

indigo79 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Het is hier ook de ontvanger van het geld die we adviseren om zijn bank te vragen het terug te boeken naar de verzender, niet de verzender die we adviseren om te proberen zijn overboeking ongedaan te maken. Dus de medewerking van de ontvanger lijkt me niet zo'n probleem.
Mijn reactie betrof de opmerking van @PLAE over "(als boeker) je bank bellen en die kan navraag doen bij de bank waar het geld naartoe is gegaan. En terugvragen."

In dat geval ben je dus wel afhankelijk van de ontvanger, in het geval van fraude is de kans doorgaans vrij klein dat die je centen terugstort als je er lief om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Aganim schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:37:
[...]

Mijn reactie betrof de opmerking van @PLAE over "(als boeker) je bank bellen en die kan navraag doen bij de bank waar het geld naartoe is gegaan. En terugvragen."

In dat geval ben je dus wel afhankelijk van de ontvanger, in het geval van fraude is de kans doorgaans vrij klein dat die je centen terugstort als je er lief om vraagt.
Dat ligt er dus aan in welk stadium je van de betaling zit. Je bent niet altijd afhankelijk van de ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anon054630
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-03-2024
-

[ Voor 99% gewijzigd door anon054630 op 03-08-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

WEBGAMING schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Dat is als oplichter natuurlijk ook zo opgelost.

Hey, wil je deze en deze postcode in het bericht zetten, dat is mijn adres, en dan weet ik dat de betaling van jou komt.
Zet erin "voor verzending van <product X> naar <adres Y>", of natuurlijk de equivalent in het Engels.

Succes met iemand zo ver krijgen om dat in een betaling te zetten terwijl hij product X naar adres Z in een heel ander land dan Y wil sturen. En als hij dat toch doet, ja, dan is het toch echt wel zijn eigen probleem. :+ dan is diegene ook niet heel geschikt om het internet op te gaan.
HuHu schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Naar mijn weten is dat een broodje aap.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:55

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Zoals als eens is aangeven bij driehoek oplichting vermoeden stuur je 1 cent terug met je email adres en tekst in trant van ''SECURITY ALERT MAIL ME'' en vraag je of de persoon de gene is die het product gaat ontvangen op het geven adres.

Laatste keer dat ik vermoeden had waren het twee broers een woonde een in polen andere hier in NL.

En ja er zitten buitenlanders op Marktplaats, een maand geleden nog een wasmachine onderdeel naar Spanje gestuurd was daar niet te krijgen tegen een normale prijs.

Voorzichtig zijn met ze moet je sowieso maar ze zijn niet allemaal scammers.

[ Voor 10% gewijzigd door 42dpi op 28-07-2021 03:10 ]

Si vis pacem, para bellum

Pagina: 1