Ik krijg nu bij Pfsense 2.5.2 de keuze om het te installeren met ufs of zfs. Wat kan ik het beste kiezen? Ik heb er 1 Samsung ssd van 250gb inzitten. Ik lees op internet verschillende meningen van wat ik moet kiezen? Ik ben het systeem nodig wat mijn internet en vpn het snelste laat werken. Wie kan mij hier een goed advies in geven?
De schijf gaat geen invloed hebben op internetverkeer, dus het maakt vrij weinig uit.
ZFS zal een hoger geheugen gebruik opleveren maar als voordeel boven UFS iets meer bescherming tegen data corruptie door power-outages.Egbert Jan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:34:
Ik krijg nu bij Pfsense 2.5.2 de keuze om het te installeren met ufs of zfs. Wat kan ik het beste kiezen? Ik heb er 1 Samsung ssd van 250gb inzitten. Ik lees op internet verschillende meningen van wat ik moet kiezen? Ik ben het systeem nodig wat mijn internet en vpn het snelste laat werken. Wie kan mij hier een goed advies in geven?
Zeker voor thuis gebruik met het Nederlandse stroom net is ufs prima en scheelt wat geheugen gebruik (wat effect kan hebben op je netwerk snelheid)
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ufs gebruiken