Windows toepassingen compileren op MS machine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 19:27
Als (Microsoft) beheerder heb ik mij (tot nu toe) zo min mogelijk bezig gehouden met ontwikkeling, maar ik ben wel altijd geïnteresseerd geweest in het compileren van broncode (op bijv. Github) naar een uitvoerbaar Windows bestand.
Hoewel ik zo af en toe weleens Linux op een machientje heb geïnstalleerd is dat niet mijn favoriete bezigheid (devices werkend krijgen is vaak/meestal een ramp) en gebruik ik het liefst een Windows apparaat.
Voor het compileren gaat niet alleen mijn voorkeur uit naar een Windows machine, maar is het zelfs een vereiste.
Onlangs heb ik het crypto mining programma Xmrig gecompileerd waarvan de code is te vinden op Github samen met de (Windows) build instructies van de betreffende ontwikkelaar.
Het heeft wat pijn en moeite gekost, maar uiteindelijk is het mij gelukt om met zowel de laatste versie van Visual Studio 16 (2019) Community als met het open source programma Cmake een executable te "brouwen" (die overigens door Windows als virus wordt aangemerkt, maar dat is een ander verhaal).
Ik heb ook de weg bewandeld met Msys2, maar heb het idee dat ik met VS toch een iets beter en sneller eindresultaat heb gekregen.
Ook het feit dat ik de "gewone" Windows command prompt kon gebruiken in tegenstelling tot de Linux achtige omgeving van Msys2 maakt dat ik in de toekomst VS wil gebruiken.
Wel heb ik voor de VS oplossing de laatste versie van Git for Windows moeten downloaden, maar dat heeft eigenlijk ook niet mijn voorkeur.

Ik denk namelijk dat de uitleg (van de betreffende ontwikkelaar, maar over het algemeen van de meeste ontwikkelaars op Github) met behulp van een (uitgebreide) Visual Studio installatie onnodig ingewikkeld is, want er moet volgens mij een manier zijn om met veel minder middelen (lees downloads en installaties) tot hetzelfde resultaat te komen.
Het liefst wil ik eigenlijk slechts een paar utilities van MS gebruiken als dat mogelijk is, maar als niet ontwikkelaar weet ik niet zo gauw welke dat moeten zijn.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk: welke minimale (command line) utitities en programma's zou ik moeten/kunnen gebruiken op een Windows omgeving om tot hetzelfde resultaat te komen?
Zijn de Open Source programma's Cmake en Git for Windows absoluut noodzakelijk of kan ik ook een "ingebouwde" versie uit Visual Studio gebruiken of de Git repository als ZIP bestand downloaden en handmatig uitpakken?
Graag een antwoord in "gewone mensentaal" (het liefst een concreet stappenplan voor Xmrig), want ik ben zoals gezegd geen ontwikkelaar en heb ook niet de ambitie om zelf code te gaan schrijven. Ik wil gewoon de makkelijkste en snelste weg vinden om broncode te compileren (met name broncode in C/C++, want dat is het meest gangbare op Github en levert de snelste code op naar ik heb begrepen).

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Beste antwoord (via soedesh op 30-07-2021 17:17)

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
soedesh schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:12:
[...]

Hoe zit het met de installatie opties van Visual Studio om Git en (C?)make te installeren?
Wat ik namelijk nog niet helemaal begrijp is de reden waarom ik in mijn geval voordat ik Visual Studio installeerde eerst de Open Source programma's Cmake for Windows moest installeren alsook Git for Windows.
Had ik die 2 eerste stappen net zo goed kunnen overslaan en bij de installatie van Visual Studio zowel Cmake als Git kunnen aanvinken, of zijn de "ingebouwde" Cmake en Git van Visual Studio soms andere tooltjes (wellicht van Microsoft zelf, dus geen open source)?
Wat als ik in plaats van de Git tool gewoon de ZIP file download en alles uitpak in de juiste directories? Kan je het programma Git dan overslaan? Met de repository van afhankelijkheden heb ik dat immers ook gedaan in het geval van Xmrig.
De Visual Studio installer kan inderdaad zowel CMake als Git voor je installeren. Je installeert dan in beide gevallen een versie van de open source tools. Je bent dan wel gebonden aan de versie die Visual Studio installeert, waardoor veel ontwikkelaars ervoor kiezen om in hun documentatie te adviseren om de installatie zelf te doen. Op die manier heb je de laatste versie en loop je minder snel tegen problemen aan omdat Visual Studio een te oude versie installeert.

Je kunt idd ook zelf een zipje downloaden maar dat druist wel in tegen je eerdere opmerking dat je aartslui bent, het is veel meer werk en gedoe, zeker als je op een later moment een update wil bouwen van de software.

Je kunt ook, zoals aangegeven, de Windows SDK en CMake zelf installeren en van daaruit bouwen maar ook dat staat volgens mij haaks op je eerdere opmerking dat je aartslui bent.

Kortom, de snelste weg naar Rome is Visual Studio met de juiste opties, de weg met de meeste hobbels is zipje downloaden en uitpakken, SDK downloaden en installeren en CMake downloaden en installeren. De laatste optie is volgens mij wel de meest leerzame.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:56

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Er is geen "hét" of "één" antwoord op je vraag en het zal van project tot project verschillen. Júíst een git client "nodig" hebben is iets wat de meeste projecten gemeen zullen hebben en ontkom je haast niet aan. Een CMake is een veel voorkomende maar zéker geen constante. Al het andere is zwaar afhankelijk van het project. Er is geen "one size fits all" oplossing.

En vwb het downloaden van een repository als een zip bestand: ja dat kan. Je kunt ook vuur maken door stokjes tegen elkaar te wrijven. Waarmee ik dus wil zeggen: je kunt ook leren git gebruiken in een kwartiertje - uurtje en dan heb je een aansteker ;)
soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:30:
met name broncode in C/C++, want dat is het meest gangbare op Github en levert de snelste code op naar ik heb begrepen
Dit is vérre van zo zwart/wit als jij het hier stelt en ver van een universele waarheid. Niet alleen staan C en C++ 8e en 7e resp. als "meestgebruikte taal" op github, maar ook is C/C++ lang niet altijd de snelste. Voor elke taal/platform heb je daarbij ook nog eens talenten en prutsers en alles ertussenin dus dergelijke aannames die je doet zijn niet echt terecht.
Ik denk namelijk dat de uitleg (van de betreffende ontwikkelaar, maar over het algemeen van de meeste ontwikkelaars op Github) met behulp van een (uitgebreide) Visual Studio installatie onnodig ingewikkeld is, want er moet volgens mij een manier zijn om met veel minder middelen (lees downloads en installaties) tot hetzelfde resultaat te komen.
Programmeurs zijn van nature luie wezens - als iets makkelijker kon/kan was de handleiding ook vast niet zo lang/ingewikkeld ;) Nu ken ik het specifieke project niet en wellicht is de procedure inderdaad nodeloos ingewikkeld en er zullen vast meer projecten zijn die makkelijker kunnen dan de handleidingen beschrijven maar dat is zéker geen grote gemeenschappelijke deler.

Edit: ik heb even gekeken maar voor xmrig zijn gewoon windows binaries beschikbaar? Waarom überhaupt dan nog zelf compilen? (Ik bedoel: ik kan wel wat redenen verzinnen, maar wat is jouw specifieke reden?). Maar either way zal dat toch geen antwoord geven op je bredere vraag die je stelt voor "alle projecten".

[ Voor 100% gewijzigd door RobIII op 27-07-2021 01:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
RobIII schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:42:

Programmeurs zijn van nature luie wezens
Wij beheerders zijn zo mogelijk nog luier, maar met dit uitgebreide en wellicht goedbedoelde antwoord schiet ik helaas weinig op.
Kan je misschien aangeven wat de kortste weg voor mij zou zijn voor dit specifieke geval?
De mogelijkheid om een reeds gecompileerde versie van een programma te gebruiken ken ik al een jaar of 35, dus dat is niet wat ik bedoelde toen ik het topic startte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-05 22:50
De makkelijkste en snelste weg is toch volgen wat de ontwikkelaar heeft uitgewerkt aan build-scripts en tools lijkt me. Buiten dat is het min of meer "you are on your own" ..

Als je zelf met een beperkte set tools wil builden zul je daar dus eventueel de aanpassingen zelf voor moeten uitzoeken en maken. Dus hoewel ik het met je eens ben dat het aantal tools, frameworks etc. de pan uit rijst omdat er veel keuze is en iedereen wat anders kan kiezen en combineren. Vrees ik dat er weinig anders op zit dan je daar bij neer te leggen (en eigenlijk altijd de binaries te gebruiken tenzij er een hele goede reden is om dat niet te doen, een specifieke opgeloste bug waar nog geen release is, of als je debug builds moet maken om mee te helpen een probleem op te lossen).

[ Voor 63% gewijzigd door gekkie op 27-07-2021 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
gekkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 03:45:
en eigenlijk altijd de binaries te gebruiken
Nogmaals: binaries gebruiken doe ik van kinds af aan. Als ik mezelf eerst moet verantwoorden over het niet gebruiken van pre-compiled binaries had ik dit topic net zo goed niet kunnen starten.
Welke losse onderdelen van MS Visual Studio zou ik in dit specifieke geval kunnen gebruiken in plaats van de enorm omvangrijke installatie? En hoe zouden de (command line) regels in dit specifieke geval luiden?
De Visual Studio IDE/visuele omgeving is immers niet nodig voor het compileren, dus ik wil weten of het ook met losse downloads kan en welke dat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 03:18:
De mogelijkheid om een reeds gecompileerde versie van een programma te gebruiken ken ik al een jaar of 35, dus dat is niet wat ik bedoelde toen ik het topic startte.
Wat bedoelde je dan wel?
Wil je leren programmeren? Wil je zelf een binary compilen van source? Waarom? Wil je leren hoe dit werkt, of gewoon kunnen zeggen dat je het gedaan hebt?

Je kan gewoon het zip-bestand van een C/C++ repository downloaden en dat in Visual Studio gooien, maar daar leer je weinig van en met de vele errors die daar in de meeste gevallen uit komen rollen zul je ook weinig kunnen.

Als je zo min mogelijk tools wil gebruiken dan vraag ik me toch wel af wat je doel is, zeker als 'Microsoft beheerder'. In de Linux-wereld is het meer dan normaal om binaries vanaf source te compilen, en valt die toolset gewoon onder de basiskennis. Ik ken enterprise-level Windows niet zo goed, maar ik kan me niet voorstellen dat als je echt op dat niveau zit je niet overweg kan met de veelvoorkomende build tools, maar je post is er niet heel erg duidelijk over..

Belangrijk puntje is dat je in 9/10 gevallen niks wint en vaak zelfs achteruit gaat met zelf compilen van binaries t.o.v. de distributables van een website plukken. Je moet dan namelijk ook alle dependencies zelf binnenhalen en compileren en als je wil dat het nut heeft je eigen CI-processen opzetten om de code vooraf en het resultaat achteraf te controleren. Klinkt niet als je doel hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Oon op 27-07-2021 05:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Oon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 05:29:
[...]

Wil je leren programmeren? Wil je zelf een binary compilen van source? Waarom? Wil je leren hoe dit werkt, of gewoon kunnen zeggen dat je het gedaan hebt?
antwoorden op deze 5 vragen:

1: nee, kan al sinds 1985 programmeren in Pascal en daarvoor in Basic
2: ja
3: gaat je niets aan
4: ik wil leren hoe dit het makkelijks en snelst gaat op een schone Windows machine
5: ik kan al zeggen dat ik het vaker heb gedaan, maar wellicht gaat het efficienter als ik zinnige antwoorden/suggesties op mijn vragen krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:56

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zoek je niet gewoon de build tools? Dan kun je alles via de commandline doen.

https://docs.microsoft.co...ommand-line?view=msvc-160

PS Je AV flagt de executable omdat de Monero miner vaak als malware op een pc draait.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 05:50:
[...]

antwoorden op deze 5 vragen:

1: nee, kan al sinds 1985 programmeren in Pascal en daarvoor in Basic
2: ja
3: gaat je niets aan
4: ik wil leren hoe dit het makkelijks en snelst gaat op een schone Windows machine
5: ik kan al zeggen dat ik het vaker heb gedaan, maar wellicht gaat het efficienter als ik zinnige antwoorden/suggesties op mijn vragen krijg?
In principe heb je je antwoord al; je kan een zip-bestand downloaden van GitHub en die in Visual Studio gooien. 'Schoner' zou zijn om de compiler direct te draaien, dat kun je in theorie zelfs online doen.

Je krijgt in ieder geval over het algemeen meer hulp hier op Tweakers als je niet meteen zo defensief reageert op alle vragen die gesteld worden alsof we je aan het verhoren zijn. We proberen je ook maar te helpen ondanks dat je weinig informatie geeft over je kennen en kunnen en wat je probeert te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
sh4d0wman schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 05:59:
Zoek je niet gewoon de build tools? Dan kun je alles via de commandline doen.

https://docs.microsoft.co...ommand-line?view=msvc-160

PS Je AV flagt de executable omdat de Monero miner vaak als malware op een pc draait.
Die build tools wil ik inderdaad gebruiken en ik ben op zoek naar iemand die mij het stappenplan kan geven voor deze specifieke toepassing, wat ik dan weer in zijn algemeen kan toepassen op andere repositories.
Als beheerder weet ik uiteraard hoe je "malware" kan toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:05

Croga

The Unreasonable Man

Stappenplan:

- Download ZIP file
- Volg wat in bovenstaande link staat
- Profit!

Serieus; het is niet meer dan dat. Er is geen "specifiek stappenplan", er is het stappenplan wat er achter die link staat.

Wil je niet de ZIP file downloaden dan is GIT je enige optie. Maar voor een eenmalige build maakt dat niet echt uit. Alleen als je iedere update opnieuw wilt compileren is GIT makkelijker. Anders is ZIP goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soedesh
Croga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:10:

- Volg wat in bovenstaande link staat
Hoeveel dagen gaat dat me kosten? Had gehoopt dat iemand hier in gewone mensentaal kon uitleggen hoe ik de build tools moet gebruiken voor Xmrig.(ipv de uitleg van de onwikkelaar, welke mij en anderen ook dagen kostte om tot resultaat te komen)

Zip file downloaden en extracten heeft juist mijn voorkeur boven Git for Windows

[ Voor 9% gewijzigd door soedesh op 27-07-2021 06:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:21:
Hoeveel dagen gaat dat me kosten? Had gehoopt dat iemand hier in gewone mensentaal kon uitleggen hoe ik de build tools moet gebruiken voor Xmrig.(ipv de uitleg van de onwikkelaar, welke mij en anderen ook dagen kostte om tot resultaat te komen)
Dan zit je hier op het verkeerde forum. Er wordt hier op Tweakers, zoals je goed weet aangezien je hier al 10 jaar rond loopt, wel wat eigen inzet verwacht.

De belangrijkste reden daarvoor is dat dit forum niet gaat over handleidingen maar over begrijpen wat er gebeurt. Die MS handleiding is de gewoonste mensentaal die daar toe zal leiden. Als je een "klik hier", "Typ dat" handleiding verwacht dan ben je hier niet op het juiste forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

[...]

Zip file downloaden en extracten heeft juist mijn voorkeur boven Git for Windows
Als je kan programmeren in Pascal en BASIC, en ook nog eens 'Microsoft beheerder' bent, dan zou je heel bekend moeten zijn met dingen die tijd kosten en zou dat ook geen probleem moeten zijn.

Maar als je echt de kennis en ervaring hebt die je zegt te hebben, dan zou je met wat Googlen binnen 10-20 minuten alles moeten kunnen vinden dat je nodig hebt om daarna in een uurtje tijd ofzo (een script te schrijven om op een verse Windows installatie) git en de nodige build tools te downloaden, de git repo binnen te halen en je repo te compilen naar iets bruikbaars.

Als je graag met een lepel alles naar binnen geschoven krijg dan kun je altijd een Devschuurder inhuren, maar als je hier om hulp vraagt zul je zelf toch ook een klein beetje moeite moeten doen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
[...]

Dus je vraagt van ons om ons dan maar dagen te verdiepen in het buildproces van xmrig en daarna ook nog wat dagen/weken om het proces te versimpelen, puur zodat jij het met MS tools kan doen?

Als je iets wilt veranderen aan het buildproces zou ik eerder een issue openen in de betreffende github repo om samen met de developers tot een simpeler proces te komen. Ze zijn vast bereid om de readme up te daten.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Er is geen universeel kant en klaar stappenplan of tool wat voor elk stukje code C++ denkbaar een werkende windows exe opleverd. Het is niet dat we het geheim willen houden oid, het is er gewoon niet. Dat komt omdat je altijd te maken heb met libs, drivers, frameworks, api's enz. waar je met compilen afhankelijk van bent. Soms moeten er zaken zelfs gepatched worden of vereist de code een specifieke versie en dat dikwijls nog verschillend per buildtarget. Tools als GIT of cmake maken dat al een stuk eenvoudiger en worden dus vaak gebruikt om het zo makkelijk mogelijk te maken. De dev van het stukje software schrijft tenslotte ook liever code dan dat ie de hele dag bezig is met compilen. :+

De instructies of cmake configfiles die zo'n project heeft zijn vaak al de meest efficiente manier van het compilen van dat stukje software en gebruiken de devvers zelf ook.

Je vraag komt een beetje over als: "ik wil naar de maan in een eigen gebouwde raket, maar ik wil mij niet gaan verdiepen in de werking daarvan". Aangezien interplanetaire vervoersmiddelen niet als bouwpakket bij de Ikea beschikbaar zijn, lijkt mij dan toch het beste als je Virgin Galatic even contacteert voor een retourtje maan ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 27-07-2021 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]

Als je dat allemaal zo ingewikkeld vindt, moet je het helemaal niet willen om een eigen binary te compileren.

Je klaagt hier over zaken die de gemiddelde programmeur in een paar minuten fixt. Even repo clonen, tools installeren waarvan het merendeel toch al geïnstalleerd is op een dev machine, eventueel config aanpassen, builden, klaar.

Wil je graag Windows schoon houden? Dan maak je een aparte Windows installatie / VM die puur voor dit soort dingen bedoeld is.

Dat je al die tools moet gebruiken, komt omdat programmeurs die tools handig en fijn vinden. En het zal ze werkelijk waar geen moer kunnen schelen wat een leek daarvan vindt :P

Sterker nog, vaak boeit het ons niet eens wat de werkgever ervan vindt. Laat staan een random iemand.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:27:
Je vraag komt een beetje over als: "ik wil naar de maan in een eigen gebouwde raket, maar ik wil mij niet gaan verdiepen in de werking daarvan". Aangezien interplanetaire vervoersmiddelen niet als bouwpakket bij de Ikea beschikbaar zijn, lijkt mij dan toch het beste als je Virgin Galatic even contacteert voor een retourtje maan ;)
Nog mooier: hij krijgt er een Ikea handleiding bij, maar vindt het teveel gedoe om hem te volgen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Voor het compileren gaat niet alleen mijn voorkeur uit naar een Windows machine, maar is het zelfs een vereiste.
Newsflash: in de dev wereld sterft Windows zo langzamerhand een pijnlijke dood. Zeker wanneer het om greenfield projecten gaat.

Dat komt omdat Linux op de server gewonnen heeft en ontwikkelaars hun dev omgeving steeds meer daar aan matchen. Hetzij door een Mac te gebruiken, of op Windows WSL te gebruiken. Of helemaal op Linux draaien.

Microsoft zag de bui hangen en kwam toen met WSL en ook vscode, om Windows als ontwikkelplatform nog enigszins aantrekkelijk te houden. Ook .NET 5 draait o.a. op Linux.

Ze laten bij presentaties helemaal trots zien hoe ze vanuit Visual Studio een Linux programma kunnen debuggen... zo van "kijk wij kunnen dit ook! ga alsjeblieft niet weg" :)

Geen idee hoe oud je bent momenteel, maar het kan geen kwaad om meer over Linux, cloud omgevingen, dev ops etc te leren. Ik hoop dat je als "Microsoft beheerder" iig ook al wat Azure en Office 365 kennis hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Lethalis op 27-07-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:59:
[...]
Nog mooier: hij krijgt er een Ikea handleiding bij, maar vindt het teveel gedoe om hem te volgen _O-
Tsja of jij even gratis de build-scripts voor hem wilt optimaliseren, voor zover dat uberhaupt mogelijk is, en het liefst vlug een beetje, geen gemits en gemaar, naar waarschijnlijkheid zal het ook nog nooit goed genoeg zijn.

Ik laat het er maar bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
De award voor meest onvriendelijke TS van het jaar gaat naar....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Croga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 06:41:
[...]
Dan zit je hier op het verkeerde forum. Er wordt hier op Tweakers, zoals je goed weet aangezien je hier al 10 jaar rond loopt, wel wat eigen inzet verwacht.
Het is overigens ook de basis houding bij opensource in z'n algemeen: "Scratch your own itch.", prima om gerichte hulp te vragen, helemaal als het een verbetering is die een groot deel van de gebruikers zou kunnen aangaan, maar in de basis ben jij zelf diegene die de meeste moeite zal moeten doen, zeker als het voor anderen en specifiek de maintainer totaal oninteressant is.
En daar buiten kun je natuurlijk betalen om iemand je itch te laten scratchen als die zich daar toe genegen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Lethalis schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:10:
Wil je graag Windows schoon houden? Dan maak je een aparte Windows installatie / VM die puur voor dit soort dingen bedoeld is.
Mjah ook daarom Linux, vrij rap een container bakken en daar de handel in compileren en daarna eventueel wegmikken op je container build-script na, toch iets wat met compileren onder windows wat minder lekker gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

gekkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:17:
Mjah ook daarom Linux, vrij rap een container bakken en daar de handel in compileren en daarna eventueel wegmikken op je container build-script na, toch iets wat met compileren onder windows wat minder lekker gaat.
Iedere container die je onder Linux kunt bouwen kun je met exact even veel moeite ook op Windows bouwen. Ik zie niet wat hier het verschil zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Croga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:28:
[...]

Iedere container die je onder Linux kunt bouwen kun je met exact even veel moeite ook op Windows bouwen. Ik zie niet wat hier het verschil zou zijn.
Ook als de compilatie in de container op windows moet plaats vinden ?
Wist niet dat je zo makkelijk een container met windows, je visual studio meuk en dan alle dependencies voor je project etc. in elkaar draait.
Want dat was de opgave, met windows tools de handel compileren, niet vanuit windows een build op linux doen en daar een windows executable aan over houden.

Bij linux opensource applicaties krijg je er vaak al een container build-script bij omdat het ook bruikbaar is voor de developers en CI/CD, soms zitten er nog wel wat afhankelijkheden is en moet je nog wel wat dingen aanpassen maar doorgaans ben je al vrij snel een eind op weg.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 27-07-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

gekkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:30:
Ook als de compilatie in de container op windows moet plaats vinden ?
Wist niet dat je zo makkelijk een container met windows, je visual studio meuk en dan alle dependencies voor je project etc. in elkaar draait.
Want dat was de opgave, met windows tools de handel compileren, niet vanuit windows een build op linux doen en daar een windows executable aan over houden.
Ah zo, ja, die zou wat lastiger kunnen zijn. Hoewel ook daar: Op Windows is er behoorlijk wat spul te krijgen wat lichter is dan VS. Ik weet niet of ik dat ook in een container kan krijgen op een eenvoudige manier. En je hebt gelijk hoor; als ik een snelle tool op Windows nodig had draaide ik een Docker script met een Linux basis. Maar in theorie kun je dat ook op een Windows basis doen (hoewel ik dan eerder voor een VM zou kiezen in plaats van een container)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

@soedesh om het toch nog even positief te houden; ga er eens vaker mee aan de slag :)

Al het begin is moeilijk en je in zoiets verdiepen is altijd erg leerzaam. Ook voor mensen die niet werken aan hun eigen progsels. Je zult dan leren waarom sommige programma's meer code aan libaries bevatten dan eigen programma code 8) of waarom elk programma het tegenwoordig nodig vind om een andere versie van die libaries mee te leveren... 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 27-07-2021 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Croga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 12:54:
Maar in theorie kun je dat ook op een Windows basis doen (hoewel ik dan eerder voor een VM zou kiezen in plaats van een container)
Yups, alleen zijn VM's doorgaans weer een stuk zwaarder (vooral qua diskspace) en bij hergebruik tussen projecten heb je dan dus weer kans dat het een janboel wordt omdat projecten verschillende tools en libs gebruiken en soms ook met hardcoded versies zitten. En eventueel zit je ook nog met licentiekosten als je het wel netjes wilt doen en geen grote ontwikkelaar bent. Dus je kunt het een stuk minder makkelijk per project uitsplitsen dan bij Linux het geval is, denk dat @Lethalis daar ook op doelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Lethalis schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 08:10:
[...]
Je klaagt hier over zaken die de gemiddelde programmeur in een paar minuten fixt.
Dat klopt! Ik had juist daarom gehoopt hier een programmeur te vinden die dat in gewone mensentaal in een paar zinnen kon uitleggen, maar gezien de vele off-topic reacties is dat kennelijk ijdele hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 07:27:
Je vraag komt een beetje over als: "ik wil naar de maan in een eigen gebouwde raket, maar ik wil mij niet gaan verdiepen in de werking daarvan".
Dat vind ik een goede vergelijking. Ik schreef inderdaad dat ik aartslui ben en hoopte op een snelle kant en klaar oplossing van mede Tweakers. Echter is compileren zoals ik het nu begrijp vergelijkbaar met rocket science?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:00:
@soedesh om het toch nog even positief te houden; ga er eens vaker mee aan de slag :)

Al het begin is moeilijk en je in zoiets verdiepen is altijd erg leerzaam. Ook voor mensen die niet werken aan hun eigen progsels. Je zult dan leren waarom sommige programma's meer code aan libaries bevatten dan eigen programma code 8) of waarom elk programma het tegenwoordig nodig vind om een andere versie van die libaries mee te leveren... 8)7
Ik ben bang dat ik het wiel inderdaad zelf moet uitvinden en ga dus maar zelf proberen de standalone Build tools te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Lethalis schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:20:
[...]
Geen idee hoe oud je bent momenteel,
Als je goed had gelezen kan je concluderen dat ik stam uit de tijd dat compileren (in een Unix omgeving) nog ongeveer als volgt ging:

"pc program.pas"

Enige jaren later moest ik voor mijn scriptie programmeren in Turbo Pascal en dat ging ongeveer als volgt onder (MS-) DOS:

"tpc program.pas"

Bij Turbo Pascal was het wellicht al iets ingewikkelder om te compileren kan ik me herinneren, maar nu moet je om te kunnen compileren kennelijk eerst een aparte studie verrichten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:56

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Basic en Pascal uit die tijd zijn een totaal andere orde dan de vele malen complexere omgevingen, platformen en software van nu. Zeker Basic was (veelal) gewoon "self containing", Pascal wellicht ietsjes minder maar nog steeds. Maar als je het te complex vindt dan maak vooral iets wat het weer terug brengt naar "xyz myproject" en wat op magische wijze dan alles doet voor elk willekeurig project hoor. Je zou er veel mensen blij mee maken ;) Maar dan ben je (o.a.) CMAKE opnieuw aan het uitvinden. Just sayin'...

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@soedesh ik snap je zeker. Software architectuur anno 2021 is zo dermate ingewikkeld dat het in veel gevallen niet veel eenvoudiger kan. Al moet ik wel zeggen dat het onder linux vaak wat beter ingericht op het zelf compilen van je exe's, dat zal ongetwijfeld bijdragen aan de stijgende populariteit voor development

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Anoniem: 674295 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:02:
@soedesh ik snap je zeker. Software architectuur anno 2021 is zo dermate ingewikkeld dat het in veel gevallen niet veel eenvoudiger kan. Al moet ik wel zeggen dat het onder linux vaak wat beter ingericht op het zelf compilen van je exe's, dat zal ongetwijfeld bijdragen aan de stijgende populariteit voor development
De mogelijkheid om een apart machientje in te richten met Linux voor cross-compiling alsook Linux compiling hou ik zeer zeker open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Als je goed had gelezen kan je concluderen dat ik stam uit de tijd dat compileren (in een Unix omgeving) nog ongeveer als volgt ging:

"pc program.pas"

Enige jaren later moest ik voor mijn scriptie programmeren in Turbo Pascal en dat ging ongeveer als volgt onder (MS-) DOS:

"tpc program.pas"

Bij Turbo Pascal was het wellicht al iets ingewikkelder om te compileren kan ik me herinneren, maar nu moet je om te kunnen compileren kennelijk eerst een aparte studie verrichten?
Een grote flexibiliteit leidt vaak tot een grotere complexiteit.

Ik denk dat ik daarmee alles samenvat. Om C en C++ programma's te compileren én ontwikkelen bestaan zeer veel verschillende tools en IDE's met elk hun eigen sterke punten.

Alleen al het aantal verschillende compilers:

https://learncplusplus.or...-for-windows-in-2020/amp/

Dat de ontwikkelaars jou bijvoorbeeld Visual Studio laten gebruiken op Windows, is op zich niet gek, omdat het een veelgebruikte IDE is met een standaard compiler etc.

Bestaan er compactere oplossingen? Natuurlijk! Maar die zijn dan vaak ook "zeldzamer" / worden niet vaak gebruikt en dan is het simpelweg niet logisch om dat te gebruiken als bijna iedere Windows developer al Visual Studio op zijn PC heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Zo groot vind ik de keuze op deze pagina ook alweer niet, zeker als je kijkt naar het aantal aanbieders/bedrijven, want dan kom ik uit op 3 stuks:

- Clang
- Embarcadero (voorheen Borland, welke ik nog ken uit "mijn tijd")
- Microsoft

De gratis (uitgeklede) versies van Embarcadero en vooral die van Borland (helaas alleen 32 bits) spreken mij het meeste aan voor mijn doel.
Aangezien Microsoft de meest gebruikte is had ik ook graag een minimale versie van hen willen zien op deze pagina, maar dat zijn waarschijnlijk de build tools, waarvan ikzelf maar moet uitvogelen welke componenten ik nodig heb en hoe dat dan in de praktijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:58:
De gratis (uitgeklede) versies van Embarcadero en vooral die van Borland (helaas alleen 32 bits) spreken mij het meeste aan voor mijn doel.
Het goede nieuws is dat je die (dankzij CMake) gewoon kunt gebruiken. Kwestie van
code:
1
-G"Borland Makefiles"
aan CMake doorgeven en de gegenereerde build files openen.

[ Voor 8% gewijzigd door ValHallASW op 27-07-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:58:
[...]
Aangezien Microsoft de meest gebruikte is had ik ook graag een minimale versie van hen willen zien op deze pagina, maar dat zijn waarschijnlijk de build tools, waarvan ikzelf maar moet uitvogelen welke componenten ik nodig heb en hoe dat dan in de praktijk werkt.
Can I download the Visual C++ Command Line Compiler without Visual Studio?

"Build Tools for Visual Studio 2019"

https://visualstudio.microsoft.com/downloads/

Onder "All Downloads" en dan "Tools for Visual Studio 2019" helemaal onderaan. Die kun je dus los downloaden zonder Visual Studio.

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 27-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luxan
In de basis is compilen niet heel ingewikkeld. Je kunt volstaan met [compiler] [sourcecodefile.extension]. Dit geld echter alleen voor programma's waarvan alle source code in een bestand staat. Voor alles behalve 'Hello World" is dit echter onhandelbaar.

De oplossing is dan om je code in verschillende bestandjes te zetten en die appart te compileren. Dit kan dan weer door de bestandjes in de juiste volgorde achter eklaar te zetten. Ik neem aan dat je begrijpt dat dit geen doen is. Als je dan ook nog libraries wil gaan gebruiken die je wil linken, word het helemaal een drama.

Hiervoor gebruikt men een build system, zoals CMake of Visual Studio (en die laatste doet nog een hoop meer). Het is nogal een gedoe om het allemaal bij te houden dus een developer gebruikt meestal maar één build system voor zijn of haar project.

Gelukkig kun je in Visual Studio ook CMake projecten importeren: https://docs.microsoft.co...sual-studio?view=msvc-160

Verder komt Visual Studio standaard met een Git client: https://docs.microsoft.co...isual-studio?view=vs-2019

Trouwens, het aantal C++ compilers iets groter dan het eerdere linkje deed voorkomen, een iets completere lijst kun je hier vinden: Wikipedia: List of compilers
Je hoeft je daar echter niet te veel in te verdiepen, de meeste compilers die je op die lijst tegen komt zijn niet vrij beschikbaar. Sommigen zijn niet meer beschikbaar de anderen (vooral die waar je geen linkje van kunt vinden) kosten jaarlijks meer dan je huis aan licentie kosten.

De compilers waar je het meest mee te maken krijgt zijn:
  • CLang
  • GCC
  • VC++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jammo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-05 12:15
soedesh schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 19:16:
[...]

De mogelijkheid om een apart machientje in te richten met Linux voor cross-compiling alsook Linux compiling hou ik zeer zeker open.
Als je het al complex vind om een 'normale' compile te doen met de tooling die je daarvoor nodig hebt, dan zou ik (zeker voor nu) ver weg blijven van cross-compiling.
Bij cross-compiling krijg je te maken met nog complexere setups dan voor een normale compile.

Voor jouw specifieke geval nu:
Je vraagt om 2 dingen die elkaar eigenlijk een 'beetje' tegen spreken.
- Je wil het zo makkelijk mogelijk, dus dan zou je beste keuze zijn om Visual Studio te installeren. MS heeft namelijk veel moeite gestopt in hun tooling om die zo makkelijk mogelijk te maken.
- Je wil eigenlijk Visual Studio niet installeren omdat het zo groot is, maar dan ga je dus de helft van de tooling die het makkelijk maakt weg laten en 'klagen' dat het niet makkelijk genoeg is.

Het makkelijkste is eigenlijk gewoon een development machine inrichten, waarop je alle (nodige / handige) tools installeert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocwil
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-05 16:58
Gewoon VS installeren en gaan makkelijker kan het niet.

Tijdens de installatie kies je vervolgens de SDK's en tools die je nodig hebt voor jouw specifieke project. zodat de install base niet te groot wordt.

XmRig heeft een best duidelijke "Build/Compile" handleiding, dat ben ik wel eens slechter tegen gekomen.
https://xmrig.com/docs/miner/build/windows

[ Voor 84% gewijzigd door ocwil op 28-07-2021 11:09 ]

~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
ValHallASW schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:32:
[...]

Het goede nieuws is dat je die (dankzij CMake) gewoon kunt gebruiken. Kwestie van
code:
1
-G"Borland Makefiles"
aan CMake doorgeven en de gegenereerde build files openen.
Eindelijk iemand die komt met een geheel nieuwe suggestie/oplossing waarmee ik verder kan!
Anderen realiseren zich kennelijk niet dat voordat ik dit topic startte al lang en breed op twee verschillende manieren een Windows builds heb gemaakt van Xmrig volgens de instructies van de developer.
Echter denk ik dat er veel simpelere en directere instructies mogelijk waren/zijn om tot een build te komen en dit antwoord zet me op een spoor waar ikzelf nog niet eerder aan had gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
Lethalis schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Can I download the Visual C++ Command Line Compiler without Visual Studio?

"Build Tools for Visual Studio 2019"

https://visualstudio.microsoft.com/downloads/

Onder "All Downloads" en dan "Tools for Visual Studio 2019" helemaal onderaan. Die kun je dus los downloaden zonder Visual Studio.
De links die je hierboven gaf zagen er hoopvol uit, want ik ben inderdaad op zoek naar Standalone versies van de build tools. Helaas kom ik tot nu toe slechts uit op pagina's van MS waar ik een web installer kan downloaden en dat is dezelfde als die voor de volledige versie van Visual Studio.
Concrete vraag: Waar kan ik de volledige Standalone versies van de Build Tools vinden? Liefst niet alleen die van 2019, maar ook van 2017, 2015 en alle versies daarvoor (denk dat het met 2010 en eerder niet kan als ik de thread lees?).
Overigens vind ik de link naar de thread op Stack Overflow wel heel nuttig, want in de thread gaat het precies over datgene waar ik me zelf ook aan stoor. Ik zie in de thread wel dat iemand een lijstje heeft gemaakt van minimaal benodigde .msi bestanden, maar hoop dat dit ofwel makkelijker (één compleet archief, zoals hij zelf heeft gemaakt) kan ofwel ben ik op zoek naar actuelere lijsten.

[ Voor 18% gewijzigd door soedesh op 28-07-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
luxan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:20:
In de basis is compilen niet heel ingewikkeld. Je kunt volstaan met [compiler] [sourcecodefile.extension].

Gelukkig kun je in Visual Studio ook CMake projecten importeren: https://docs.microsoft.co...sual-studio?view=msvc-160

Verder komt Visual Studio standaard met een Git client: https://docs.microsoft.co...isual-studio?view=vs-2019
Hoe zit het met de installatie opties van Visual Studio om Git en (C?)make te installeren?
Wat ik namelijk nog niet helemaal begrijp is de reden waarom ik in mijn geval voordat ik Visual Studio installeerde eerst de Open Source programma's Cmake for Windows moest installeren alsook Git for Windows.
Had ik die 2 eerste stappen net zo goed kunnen overslaan en bij de installatie van Visual Studio zowel Cmake als Git kunnen aanvinken, of zijn de "ingebouwde" Cmake en Git van Visual Studio soms andere tooltjes (wellicht van Microsoft zelf, dus geen open source)?
Wat als ik in plaats van de Git tool gewoon de ZIP file download en alles uitpak in de juiste directories? Kan je het programma Git dan overslaan? Met de repository van afhankelijkheden heb ik dat immers ook gedaan in het geval van Xmrig.

[ Voor 14% gewijzigd door soedesh op 28-07-2021 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
https://docs.microsoft.co...r-development-environment
To write a Windows program in C or C++, you must install the Microsoft Windows Software Development Kit (SDK) or Microsoft Visual Studio. The Windows SDK contains the headers and libraries necessary to compile and link your application. The Windows SDK also contains command-line tools for building Windows applications, including the Visual C++ compiler and linker.
De Windows SDK is gewoon hier te downloaden: https://developer.microso...downloads/windows-10-sdk/

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• luxan
soedesh schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:12:
[...]

De Visual Studio installer kan inderdaad zowel CMake als Git voor je installeren. Je installeert dan in beide gevallen een versie van de open source tools. Je bent dan wel gebonden aan de versie die Visual Studio installeert, waardoor veel ontwikkelaars ervoor kiezen om in hun documentatie te adviseren om de installatie zelf te doen. Op die manier heb je de laatste versie en loop je minder snel tegen problemen aan omdat Visual Studio een te oude versie installeert.

Je kunt idd ook zelf een zipje downloaden maar dat druist wel in tegen je eerdere opmerking dat je aartslui bent, het is veel meer werk en gedoe, zeker als je op een later moment een update wil bouwen van de software.

Je kunt ook, zoals aangegeven, de Windows SDK en CMake zelf installeren en van daaruit bouwen maar ook dat staat volgens mij haaks op je eerdere opmerking dat je aartslui bent.

Kortom, de snelste weg naar Rome is Visual Studio met de juiste opties, de weg met de meeste hobbels is zipje downloaden en uitpakken, SDK downloaden en installeren en CMake downloaden en installeren. De laatste optie is volgens mij wel de meest leerzame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
luxan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:02:
[...]

de weg met de meeste hobbels is zipje downloaden en uitpakken, SDK downloaden en installeren en CMake downloaden en installeren. De laatste optie is volgens mij wel de meest leerzame.
Als ik uiteindelijk moet kiezen ga ik denk ik toch voor de meest leerzame weg. In mijn geval kunnen daar echter zomaar ineens maanden of zelfs jaren overheen gaan. :-)

Pagina: 1