Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Goedenavond.

Achtergrond
Ik wil me gaan oriënteren op een nieuwe subwoofer. Ik leef met mijn PC en heb daar jaren terug (destijds) de "beste" PC speakerset bij gekocht, namelijk de pricewatch: Creative Labs MegaWorks 510D (5.1). De ingebouwde versterker was echter na een week stuk. Geld terug gehad en toen ben ik na enkele jaren bij de Creative/Cambridge Soundworks GigaWorks S750 uitgekomen.

Helaas was de bouwkwaliteit van de in de subwoofer ingebouwde versterker wederom dermate slecht dat ik na een jaar genoodzaakt was om te kiezen voor een losse surround receiver, de pricewatch: Pioneer VSX1016V. Daarbij heb ik destijds een home theatre sub gekocht, de Klipsch KSW-10 Deze vertoont na vele jaren gebruik wat kuren, hij gaat na enige tijd uit en gaat pas weer aan als ik hem uit en aan heb gezet. Of hij nu in de "Automatische" of "Always on" staat.

De mooiste bas die ik ooit had was trouwens met de 510D. Hoewel De S750 heeft betere satellieten, maar de MegaWorks had een lekkerdere sub. Deze was in tegenstelling tot de s750 en de Klipsch KSW-10 een gesloten sub.

In de praktijk gebruik ik de set nu zonder subwoofer maar eigenlijk mis ik een goede basondersteuning aangezien deze kleine speakers dit wel nodig hebben. De speakers zijn trouwens los te koop geweest als de Cambridge SoundWorks Newton MC100
Ik zou hem graag vervangen maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen met zoeken.

Los van het probleem wat ik heb was ik redelijk tevreden met de KSW-10, maar ik heb hem altijd iets bonkerig gevonden in vergelijking met de destijds meegeleverde Creative subwoofer.

Waar ben ik naar op zoek?
  • Een actieve subwoofer om mijn surroundset te ondersteunen in het laag.
  • Ik gebruik hem vooral voor muziek en gaming.
  • Qua muziek luister ik vooral soundtracks en instrumentaal, soms wat dance, klassiek en melodieuze metal als Within Temptation.
  • Ik houd van zachte, ronde bassen
  • Sub mag niet bonkerig of boemerig zijn.
  • Volume is niet zo belangrijk. Ik woon in een appartement met buren naast en onder me dus hij zal nooit heel hard staan. Maar als een goede sub ook meer vermogen heeft dan hoeft dit ook geen limiterende factor te zijn.
  • Moet goed kunnen werken op laag volume.
  • Ik heb een lichte voorkeur voor een gesloten subwoofer omdat de sub van de 510D ook gesloten was en goed beviel.
  • Mijn woonkamer is ongeveer 4 bij 5 meter groot
  • Budget is niet heel kritisch maar ik denk aan zo'n 275 tot 600 euro.
Wat heb ik zelf al gedaan:
Eigenlijk niet zo heel veel. Wel gepoogd. Vergelijkers gezocht op internet, maar basis filters als "gepoort of gesloten" ontbreken vaak. En veel vergelijkers zijn eigenlijk sites die van referrers leven. En ik heb de nodige informatie gezocht op YouTube maar ik vind het lastig om een shortlist te krijgen van kandidaten waar ik mijn keus uit kan maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Tyrian op 26-07-2021 23:19 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kijk eens naar SVS subwoofers. Je krijgt bij dit merk doorgaans veel sub voor je geld. De nieuwe SB-1000 Pro valt net binnen je budget.

Het bonkerig zijn kan in mijn ogen ook (groten)deels aan de speakerset liggen. Als deze een beperkt bereik hebben, moet de subwoofer een te groot deel voor zijn rekening nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:04
Niet verder over nadenken. Voor jouw budget: SVS SB-1000.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik ga deze zeker meenemen.

Op YouTube kwam ik gisteren een lovende review tegen van de Bowers & Wilkins ASW608

Die heeft geen app control maar krijgt een prima beoordeling als een sub voor zuivere basondersteuning bij muziek.

Hoe verhouden deze zich tot elkaar?

Mijn voorlopige shortlist:
pricewatch: Bowers & Wilkins ASW608 (Zwart)
pricewatch unsorted: SVS SB-1000 Pro zwart

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Tyrian schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:31:
Kijk, daar heb ik wat aan. Ik ga deze zeker meenemen.

Op YouTube kwam ik gisteren een lovende review tegen van de Bowers & Wilkins ASW608

[YouTube: Bowers & Wilkins ASW608 Subwoofer Review (25hz!? B&W SQ Champion).]

Die heeft geen app control maar krijgt een prima beoordeling als een sub voor zuivere basondersteuning bij muziek.

Hoe verhouden deze zich tot elkaar?

Mijn voorlopige shortlist:
pricewatch: Bowers & Wilkins ASW608 (Zwart)
pricewatch unsorted: SVS SB-1000 Pro zwart
B&W subwoofers zijn niet zo goed als die van SVS. Plus een 8" woofer zal erg veel moeite hebben laag te spelen op een fatsoenlijk volume. Je wil echt minimaal een 10" woofer hebben. Een SB1000 veegt echt compleet de vloer aan met die B&W. Harder, lager en met minder vervorming. Als ik een schatting moet geven: de SB1000 Pro zal op 20hz zo''n 15-20dB luider kunnen spelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 27-07-2021 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:53

JTfoto

Work hard

Ook ik sluit mij bij de rest aan, de SVS SB-1000 pro. De app is prettig omdat je ook redelijk eenvoudig wat PEQ kan toevoegen, maar de sub zelf is ook uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online
Het heeft even geduurd voordat ik genoeg "extra" budget had voor de aanschaf maar vandaag kwam de door jullie aangeraden uitvoering: SVS SB-1000 Pro (Zwart) binnen. Helaas wel wat duurder geworden dan toen ik dit topic postte maar het geluid is prima. Niet bonkerig. Mooie ronde bassen en ze complementeren mijn kleine Cambridge Soundworks Newton MC100 speakers prima. De SVS smartphone app is ook fijn omdat ik het volume en andere instellingen kan wijzigen terwijl ik op mijn luisterstoel zit.

Bedankt allemaal.

Specs

Pagina: 1