Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsKinoo
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-01-2024
Edit: uiteindelijk is hij eind juli toch voor de Lenovo Legion 5 gegaan. Hij heeft zeker geen spijt van zijn keuze, prima laptop voor de prijs (zeker met studentenkorting). Ook de batterijduur valt beter mee dan gedacht (wel een klein bedrag bijbetaald voor de 80 Wu batterij)

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?

Hallo,

De laptop is voor mijn broer, die vanaf oktober industrieel ingenieur (België) gaat studeren. De bedoeling is om de laptop elke dag mee naar school te nemen om notities te maken tijdens de lessen. Gezien de studierichting moet het naar de toekomst toe ook mogelijk zijn om grafische programma's te draaien en daarom dachten we in eerste instantie aan een laptop met een AMD Ryzen 7 of een Intel Core i7 processor, gecombineerd met een dedicated GPU. Qua schermgrootte denken we aan 15,6 inch en ook een dedicated numpad vond hij belangrijk.

Na de websites van de grote fabrikanten (HP, Dell, MSI, Lenovo, Razer) en verschillende webwinkels te doorploegen kwamen we, rekening houdend met studentenkorting, uit bij 2 Lenovo toestellen die binnen het budget passen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo Yoga Slim 7 15IMH05 (82AB0030MB, Azerty toetsenbord)€ 1.199,-€ 1.199,-
Totaal€ 1.199,-

De 2e optie was de gaming laptop Lenovo Legion 5 15. Ik kan via de Lenovo site deze configureren met de volgende specs voor €1078,64 (korting is tot morgenavond geldig):
-Processor: AMD Ryzen 7 5800H
- Geheugen en opslag: 16 GB RAM + 512 GB SSD
-15,6 " FHD scherm, IPS, 300 nits, 165 Hz
-Videokaart: NVIDIA GeForce RTX 3060 6GB GDDR6 192
- 80 Wu batterij (standaard is dit 60 Wu, maar heb de 80 Wu versie gekozen)

Als ik de 2 opties vergelijk dan is, op de Intel vs AMD processor na, de Yoga qua design en gewicht duidelijk (+/- 600 gram lichter) beter om mee te nemen, maar de Legion biedt wel een betere grafische kaart (RTX 3060 ipv GTX 1650).

Wat voor ons echter belangrijk is om een keuze te maken, is de batterijduur. In aula's zijn vaak geen stopcontacten beschikbaar, en we vrezen dat gaming laptops (t.o.v. bv. ultrabooks of Macbooks) en zeker de Legion de dag niet zou halen. Vandaar ook de keuze om voor de 80 Wu versie te kiezen van de Legion 15 ipv de standaard aangeboden 60 Wu. De Yoga komt met een 70 Wu batterij, maar claimt 12 uur mee te gaan op één batterijlading, al is dat natuurlijk theoretisch en in de praktijk bij gebruik waarschijnlijk heel wat minder.

Nu heb ik voor jullie de volgende vragen:
- Welke van deze 2 opties zou de beste accu hebben? De Legion komt dus met een 80 Wu batterij en de Legion met een 70 Wu batterij, maar de Legion verbruikt mogelijk (?) veel meer energie gegeven de specs.
-Zijn er eventueel andere opties dan deze 2 laptops die een fundamenteel betere batterijduur hebben (maar nog wel met een dedicated GPU)?
- Nu zie ik dat Tweakers ook de Lenovo Legion 5 Pro heeft gereviewd. https://tweakers.net/reviews/8936/lenovo-legion-5-pro-2021-update-geeft-gamelaptop-desktopkracht.html. Nu valt de Legion 5 Pro net buiten het budget, en is deze ook niet helemaal gelijk aan de Legion 5, maar deze heeft ook een 80 Wu batterij en dus misschien vergelijkbaar qua accuduur? De Pro geeft in de browsertest een accuduur van 4u33 minuten, maar dit stijgt naar 7u45 wanneer een "hybrid graphics" modus is ingeschakeld. Is deze modus ook op de gewone Legion 5 beschikbaar? Op internet kan ik dit namelijk nergens terugvinden

Eventuele aanvullende tips of opmerkingen zijn ook steeds welkom.

Alvast bedankt

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Max. €1200

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Geen merkvoorkeuren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
[quote]
Nu heb ik voor jullie de volgende vragen:
- Welke van deze 2 opties zou de beste accu hebben? De Legion komt dus met een 80 Wu batterij en de Legion met een 70 Wu batterij, maar de Legion verbruikt mogelijk (?) veel meer energie gegeven de specs.
[quote]

Yoga
-Zijn er eventueel andere opties dan deze 2 laptops die een fundamenteel betere batterijduur hebben (maar nog wel met een dedicated GPU)?
Ja en nee, bij ja verlies je performance en ben "Nee" niet.

[quote]
- Nu zie ik dat Tweakers ook de Lenovo Legion 5 Pro heeft gereviewd. reviews: Lenovo Legion 5 Pro - 2021-update geeft gamelaptop desktopkracht. Nu valt de Legion 5 Pro net buiten het budget, en is deze ook niet helemaal gelijk aan de Legion 5, maar deze heeft ook een 80 Wu batterij en dus misschien vergelijkbaar qua accuduur? De Pro geeft in de browsertest een accuduur van 4u33 minuten, maar dit stijgt naar 7u45 wanneer een "hybrid graphics" modus is ingeschakeld. Is deze modus ook op de gewone Legion 5 beschikbaar? Op internet kan ik dit namelijk nergens terugvinden
/quote]

Compleet andere laptops, de één heeft een hogere refresh rate (Wat veel uitmaakt voor de accuduur, zeker als deze niet variabel is.)

En het antwoord op je vraag is: Ja, maar er komt meer bij kijken, als je een goede en consistente accuduur wil. Is voor nu nog de Yoga een betere optie(Ik loop iets achter.)

Your choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
Wat voor grafische programma’s gebruikt hij?