Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:09
Hallo,

Wij zijn bezig met de afwerking van onze nieuwbouw en ik heb afgelopen weekend alles geconfigureerd in het domoticasysteem (KNX) in verband met verlichting. Dat is relatief vlot gegaan, maar alleen het dimmen van LED-lampen lukt niet helemaal.

De dim actor betreft een Theben DM 4-2 T die dimt met "trailing edge" of fase-afsnijding (RC) en geschikt is voor LED-lampen, gloeilampen en halogeenlampen.

De dimbare LED-lampen waren er 2 van Philips: aan de verpakking kon ik niet afleiden of het om een dimbare LED-lamp ging met fase-afsnijding (RC) of fase-aansnijding (RL).

Bij het schakelen van de Philips LED-lampen viel mij op dat ik de dimbare lampen nooit helemaal "uit" kon zetten: zelfs op de laagste stand of "uit" bleven ze nog altijd een heel klein beetje branden. Dus ben ik verder beginnen onderzoeken wat de oorzaak hiervan kon zijn. De dim actor zelf stond ingesteld met een "RC-belasting" (wat de enigste optie was voor LED-lampen).

Uiteindelijk ben ik er dan achter gekomen dat LED-lampen van Philips dimbaar zijn met fase-aansnijding (RL) en dus niet met fase-afsnijding (RC). En dat zal waarschijnlijk het gedrag van de lamp verklaren...

Nu heb ik gelezen dat Philips eigenlijk nog maar 1 van de weinige fabrikanten is dat LED-lampen dimt met RL, dus ben ik op zoek naar dimbare LED-lampen van het RC-type van een andere fabrikant.

Maar nu zie ik door de bomen even de bos niet meer, want er zijn enorm veel fabrikanten van LED-lampen. En Philips zit al heel mijn leven in mijn hoofd als de "beste fabrikant" wat betreft lampen. :)

Kunnen jullie misschien een andere fabrikant aanraden met dimbare LED-lampen RC? De enigste vereiste die we hebben is dat het licht "warm wit" moet zijn.

Thanks in advance!

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:50
Vind het niet bij een nieuwbouwhuis passen, maar had in mijn vorige woning ook last van Ledlampen die op stand uit zachtjes gloeiden.
Kwam door lek spanning, merk je normaal niets van, maar door het lage wattage gaven deze licht. Heb het toen opgelost door andere armatuur waar 3 lampen in gingen.
Kan dus ook zijn dat je een hoger wattage moet pakken of een weerstand en er dan vanaf bent.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Cyriel85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:58:
Vind het niet bij een nieuwbouwhuis passen, maar had in mijn vorige woning ook last van Ledlampen die op stand uit zachtjes gloeiden.
Kwam door lek spanning, merk je normaal niets van, maar door het lage wattage gaven deze licht. Heb het toen opgelost door andere armatuur waar 3 lampen in gingen.
Kan dus ook zijn dat je een hoger wattage moet pakken of een weerstand en er dan vanaf bent.
Ja, dat probleem van lekstroom had ik ook al gevonden via het internet, maar denk niet dat dat hier het probleem is.

Je kan ook een belasting configureren op de Theben dim actor en dan kan je kiezen tussen onder andere RC of een puur Ohmse belasting (zoals jij voorstelt). Maar het probleem is nog altijd bij allebei de instellingen.

Ligt volgens mij hier puur aan mismatch tussen RL-led en RC-dimmer.

Ik vind het trouwens ook heel vreemd dat Philips hier niks van op de verpakking zet... Ik kan nergens afleiden dat het om een RL-led gaat, maar heb in een blog post op een webshop gelezen dat Philips blijkbaar nog 1 van de weinige grote fabrikanten is die RL-leds produceren...

Momenteel heb ik wat Osram LED-spots op het oog, iemand ervaring met die fabrikant? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Cyriel85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:58:
Ik heb ook wel gemerkt dat als ik een tweede dimbare LED-lamp van Philips in parallel zet met de eerste LED-lamp, dat er geen lichte gloed meer te bespeuren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom niet centraal alle drivers in MK en met DALI aansturen? Dan kun je met “kale” LEDs werken en deze direct op stroomsterkte (zoals t heurt) aansturen.
Dat is wel zo’n beetje de ‘standaard’ setup van de mensen in het KNX topic.
Blijft een beetje raar, electronica in de lamp, alsook in de MK……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
bbbrumbrum schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 01:05:
Waarom niet centraal alle drivers in MK en met DALI aansturen? Dan kun je met “kale” LEDs werken en deze direct op stroomsterkte (zoals t heurt) aansturen.
Dat is wel zo’n beetje de ‘standaard’ setup van de mensen in het KNX topic.
Blijft een beetje raar, electronica in de lamp, alsook in de MK……
Ja, akoord, maar daarvoor is het nu te laat. :-) We hebben de elektriciteitskast en plan laten uitwerken door een elektricien en die heeft gekozen voor het bovenstaande type dimmer. En die waren best prijzig, dus we zullen het ermee moeten doen de komende jaren. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als hij een plan uitwerkt kan ie ook wel werkende lampen aanleveren toch…? En waarom is het jullie probleem? Je betaald voor een werkende installatie lijkt me….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de dimmer fase aansnijding en afsnijding ondersteund, wat houdt je tegen om hem op aansnijding te zetten?

En ik meen dat mijn huidige dimmers ook faseafsnijding zijn maar geen issues met Philips Master lampen hier. Maar zou een keer moeten checken of ze inderdaad afsnijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
De dimmer van Theben werkt enkel met "Trailing edge" LED lampen om te dimmen.

Ik heb ondertussen GU10 LED-spotjes gekocht bij de IKEA en daar heb ik het bovenvermeld probleem helemaal niet mee. Die 2 dimbare LED-spots van Philips ga ik op een andere plaats gebruiken zonder dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:10

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hoezo dan, kan dat ding het alleen op auto detect doen ofzo?
Pagina: 1