Na 8 jaar geleden mijn huidige CPU/mobo gekocht te hebben (i5 4670k) is het tijd voor een nieuwe pc. Helaas is mijn kennis van hardware met de jaren iets minder geworden, vandaar dit topic om mijn keuze te checken.
Sommige items heb ik schaamteloos overgenomen van andere topics.
Hoofddoel van de nieuwe pc is het spelen van spellen variërend van MS flight sim tot FPS, van RPG tot citybuilders. Met andere woorden, geen specifieke gamesoort in gedachten.
Daarnaast wat licht officewerk, photoshop en wat werk gerelateerde programma's, maar weinig zware toepassingen.
Mijn budget ligt nu tussen de 1.000 en 1.500 euro, met als opmerking dat ik voorlopig geen nieuwe videokaart ga kopen. Ik heb op het moment een GTX1080 in mijn huidige pc, die neem ik zeker voor het komende jaar(?) mee, gezien de prijzen en beschikbaarheid. Waarschijnlijk zal deze nieuwe pc het ook wel weer 8 jaar (of meer) moeten uithouden.
Verder gaat het alleen om "de kast" en inhoud, alle andere (rand)apparatuur heb ik al.
Wat mij verder totaal niet boeit is RGB of een glazen wand. Heeft een onderdeel toevallig RGB, prima, maar is verre van een pre.
Momenteel heb ik het volgende lijstje:
Mis ik nog iets of zijn er onderdelen die qua prijs/prestatie beter zouden passen?
Sommige items heb ik schaamteloos overgenomen van andere topics.
Hoofddoel van de nieuwe pc is het spelen van spellen variërend van MS flight sim tot FPS, van RPG tot citybuilders. Met andere woorden, geen specifieke gamesoort in gedachten.
Daarnaast wat licht officewerk, photoshop en wat werk gerelateerde programma's, maar weinig zware toepassingen.
Mijn budget ligt nu tussen de 1.000 en 1.500 euro, met als opmerking dat ik voorlopig geen nieuwe videokaart ga kopen. Ik heb op het moment een GTX1080 in mijn huidige pc, die neem ik zeker voor het komende jaar(?) mee, gezien de prijzen en beschikbaarheid. Waarschijnlijk zal deze nieuwe pc het ook wel weer 8 jaar (of meer) moeten uithouden.
Verder gaat het alleen om "de kast" en inhoud, alle andere (rand)apparatuur heb ik al.
Wat mij verder totaal niet boeit is RGB of een glazen wand. Heeft een onderdeel toevallig RGB, prima, maar is verre van een pre.
Momenteel heb ik het volgende lijstje:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5800X Boxed | € 409,- | € 409,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B550-E GAMING | € 219,- | € 219,- |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B | € 192,89 | € 192,89 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Dark Rock Pro 4 | € 75,22 | € 75,22 |
2 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 119,90 | € 119,90 |
1 | Voedingen | Corsair HX750i | € 149,90 | € 149,90 |
Totaal | € 1.261,91 | |||
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid | € 96,- | € 96,- |
- Qua CPU kies ik voor een AMD 5800x. Waarschijnlijk nu nog "overkill", maar in de toekomst waarschijnlijk een lange tijd redelijk courant. De 5900x is ook een optie, maar lijkt mij prijstechnisch niet te verantwoorden, alleen wat als hij 8 jaar mee moet gaan?
- Wachten op de nieuwe zen4 generatie duurt mij te lang.
- Het moederbord is een B550 van asus. Zo op het oog, met mijn kennis, lijkt mij dat deze de features biedt die ik wil en de cashback is nooit weg.
- Het geheugen heb ik overgenomen uit een andere build, 32gigabyte lijkt mij prima, mogelijk nu wat overkill, maar in de toekomst mogelijk wel lekker. Geen idee of het het juiste type/snelheid is.
- De koeler is ook een overgenomen item, maar reviews geven aan dat het waarschijnlijk een goede keuze is. Stil en goed koelend.
- Ik heb qua opslag een samsung 980 genomen, Ik heb een aantal topics gelezen over het verschil tussen de 970 en 980 en eerlijk gezegd ben ik er nog niet uit. Ik wil sowieso 2TB opslag, dus het wordt of 1 970 van die grootte, of 2 980's van 1TB. Ik weet ook dat mijn mobo 1 m2 ssd op pci4.0 aankan, en dat een tweede de snelheid terugbrengt naar pci3.0.
Volgens mij zijn zowel de 970 als 980 3.0, dus mij lijkt dat geen verschil te geven. - Voeding heb ik ook met het oog op de uiteindelijke vervanging van de huidige 1080 gekozen, mij lijkt het een goed merk en 750W zou genoeg ruimte moeten geven voor welke videokaart ik dan kies.
- [i]En alles gaat dan in de Meshify2 compact kast, Volgens mij moet alles (koeler en volgende videokaart) passen, terwijl de reviews verder uitermate positief zijn.
Mis ik nog iets of zijn er onderdelen die qua prijs/prestatie beter zouden passen?