Ventilatieventielen : welke maat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-10 22:13
Mijn vraag
In mijn nieuwe appartement heb ik mechanische ventilatie. In het plafond zitten buizen verwerkt en bij de oplevering zaten er ventilatieventielen in de gaten in het plafond. Deze ventielen waren zo smerig en oud dat ik deze heb weggegooid. Nu heb ik de gaten opgemeten maar ik kom er niet uit qua ventielen uitzoeken.

De maten van de gaten zijn 95mm, 120mm en 170mm
Heb ik dan ventilatieventielen nodig met een maat (net kleiner) dan het gat?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

https://www.ventilatielan...ilatieventiel-metaal-rond

Er zijn maten van 80mm, 100mm en 160mm. De precieze maten van mijn plafondgaten zijn er niet.

Een ander idee is om (iets) grotere ventielen dan de gaten te nemen en deze erin te duwen. Al weet ik niet of dat lukt.

Heb zoals je kunt lezen geen bal verstand van dit soort dingen. De volgende stap is het afstellen van de ventielen maar daar moet ik nog onderzoek naar doen. Wie kan mij de goede richting op helpen?

[ Voor 4% gewijzigd door headphoneguy op 26-07-2021 19:58 ]

Beste antwoord (via headphoneguy op 09-08-2021 11:29)

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:13
headphoneguy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:56:
Een maat net groter dan het gat. Zoek naar ventielen die zichzelf vastklemmen mbv. metalen veren. Als die 5mm extra inbuigen is dat 2mm aan beide kanten, ik vermoed dat dat verschil moeiteloos wordt overbrugd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is de maat van het gat in het plafond ook meteen de maat van de buis die daar achter zit of zit er ruimte tussen plafondplaat en buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
sypie schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:02:
Is de maat van het gat in het plafond ook meteen de maat van de buis die daar achter zit of zit er ruimte tussen plafondplaat en buis?
Er zit ruimte tussen plafondplaat en buis. Om precies te zijn is het gat in de plafondplaat gefreesd of iets dergelijks. De buis boven de plafondplaat begint pas " om de hoek" en die buizen zitten alleen horizontaal boven de plafondplaten. Hopelijk is mijn uitleg logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan hebben ze dus maar wat aan zitten klooien... Standaard afzuigventiel in een woning is rond 125.

Als ik jou was zou ik gaan kijken of je de gaten gelijk kunt krijgen en dan 3 dezelfde ventielen gaan halen. Wel zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
Zijn inderdaad geen standaardmaten. Er hebben wel ventielen in gezeten die ik helaas heb weggegooid zonder te meten. Het lijkt mij dus wel mogelijk, maar weet niet of ik met de kleinere maten het passend kan krijgen.

Ik rommel liever niet zelf aan de maat van de gaten. Zou de verhuurder niet zo leuk vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:42

Ardana

Mens

Schopje naar Wonen en Verbouwen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
headphoneguy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:56:
Een maat net groter dan het gat. Zoek naar ventielen die zichzelf vastklemmen mbv. metalen veren. Als die 5mm extra inbuigen is dat 2mm aan beide kanten, ik vermoed dat dat verschil moeiteloos wordt overbrugd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:46:
[...]

Dat klinkt ineens heel logisch. Bedankt voor je antwoord.

Dat wordt dan een 100mm ventiel voor het 95mm gat, 125mm ventiel voor het 120mm gat.

Het grootste gat is 170mm en een standaardmaat ventiel groter dan dan 170mm is 200mm.

Denk je het ventiel rondom 1.5cm kan inbuigen met de klemmetjes?

Edit: ik zie zojuist dat jij daar al iets over hebt gezegd.
Ik ga het proberen met jouw advies!

[ Voor 7% gewijzigd door headphoneguy op 27-07-2021 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Zijn er geen 180mm ventielen? Volgens mij is dat ook een standaardmaat.

Ik heb hier een 125mm ventiel in een 110mm buis zitten, dat gaat ... redelijk. Loshalen is wellicht iets stugger dan nodig.

Er zijn ook nog deze schoonheden, die je volgens mij traploos op het formaat van je buis kunt aanpassen. Zelf vind ik ze niet zo mooi, maar smaken verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headphoneguy
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:58:
Zijn er geen 180mm ventielen? Volgens mij is dat ook een standaardmaat.

Ik heb hier een 125mm ventiel in een 110mm buis zitten, dat gaat ... redelijk. Loshalen is wellicht iets stugger dan nodig.

Er zijn ook nog deze schoonheden, die je volgens mij traploos op het formaat van je buis kunt aanpassen. Zelf vind ik ze niet zo mooi, maar smaken verschillen.
Ik kan geen 180mm vinden. Denk niet dat dat een standaardmaat is.

schoonheden

^dit zou ik als last resort kiezen omdat het er idd niet heel aantrekkelijk uit ziet. Ik kijk nog even verder naar opties voor het grootste gat. Zal het grootste gat nog even nameten ook.
Pagina: 1