Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies bij aanschaf zonnepanelen (d.m.v. offertes)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:43
Foto's en beschikbare dakruimteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5Os-W6FbEMS5v-b3rDVrRBJCMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzsZIKFrTZOf9A5b7eiQCigj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FczrWMbfe3g2dzZ-C0HZiFRmsRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvfWT3hBpnEaxhGYXHLOFcM0.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Vrijwel geen, het dak ligt volledig op het zuiden.
Jaarverbruik
Afgelopen jaar was dit circa 2.800 kWh, maar sinds dit jaar hebben we nieuwe keuken (met elektrische kookplaat), wordt meer thuis gewerkt en zijn we in verwachting van een baby (de 1e). Als ik kijk naar mijn verbruik van de afgelopen maanden dan zit ik tussen de 250 - 300 kWh per maand. Per jaar is dat dus circa 3.360 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3fase
Budget en doel
Besparing, lagere maandlasten en future proof. Gezien het feit dat de saldering langzaam afgebouwd gaat worden heb ik het idee dat het "nu of nooit" is.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog geen idee, ik in ieder geval niet :) , wordt een uitbesteding.
Bijhouden van data
Graag via een app d.m.v. WiFi. Hoeft niet perse cloud based te zijn.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hPHNYuwC-QTuWr_Jd4zVAwcJGk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O9YV1btDJc4Lq5nziYmqPX6v.png?f=fotoalbum_large

Let op, klein typfoutje, moet 365 zijn ipv bij canadian solar
Regio
Noord Brabant (tussen Eindhoven en Tilburg)

Alle reacties

• niels2322
Kleine aanvulling:
zelf heb ik een goed gevoel bij de Canadian Solar offerte. Deze is niet geschakeld en de panelen worden volgens mij goed beoordeeld. Echter zit mijn dak volledig op het zuiden dus ik vraag mij af of het niet verstandiger is om voor een geschakeld systeem te gaan, bijvoorbeeld de offerte i.c.m. DMEGC panelen. Deze hebben iets meer vermogen en heb ik 9 panelen i.p.v. 8. Heeft iemand ervaring met DMEGC? Ik begreep van het internet dat dit een Chinees merk is.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Je hebt geen schaduw zeg je, waarom staan er dan optimizers op de offertes?

Hoi!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:22
Ik zou leverancier 1 eens een stringomvormer (zoals de Goodwe of ander merk) laten uitrekenen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zou noord er ook gewoon bij pakken op een 2x mppt omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnV4XqvrrmWXi_sCZz-BrE0OOwI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78vQef3xhpiouT2xc6bl7nno.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-azVAbZrve4MlCkDE4hlXwFU2CQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBdytVrRW0CyoVXfLtKLqcI9.jpg?f=fotoalbum_tile

https://pvoutput.org/comp...78&sid1=37091&dt=20210726

Canadian solar 265 Wp. Komen die van markplaats af ofzo? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2021 19:59 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-11 22:05
Ter inspiratie een winkelmandje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CzRDRwKTfcqu0LocWYpgPJaRlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuZejDOoJWUulUzfqbLzMXat.jpg?f=fotoalbum_large
€2885 excl BTW voor 3285 Wp.
Dit wekt ongeveer 3250 kWh per jaar op. Als de saldering wegvalt zul je je stroomverbruik 's ochtends en 's avonds niet helemaal kunnen afdekken.

Over Chinese panelen: heel veel panelen worden gemaakt in China. Het is je eigen beoordeling of je extra wilt betalen voor een langere (vermogens)garantie. Vaak is de meerprijs flink. Qua vermogen is het ene 360 Wp paneel bijna gelijk aan het andere 360 Wp paneel. Dus ik zou zeggen dat uiterlijk, afmetingen en in specifieke situaties technische gegevens doorslaggevend moeten zijn. Niet per se merk of land.

Aanvulling: omdat er geen schaduw is, is een stringomvormer een prima keuze. Dus Solaredge of systeem met micro-omvormers is niet nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door schumacher op 26-07-2021 20:02 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Geen SolarEdge voor zo`n dak. Dan kan het ook niet kapot.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Ik neem aan dat je 365 Wp Canadian solar bedoeld?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Aanbieder 2 rekent evenveel voor een systeem met goedkope (maar niet ongeschikte) Chinese omvormer als aanbieder 1 met duur SolarEdge systeem.

Aanbieder 2 gelijk laten vallen dus.

De offerte met 265Wp panelen absoluut niet doen. Die legden we 8 jaar geleden op een dak... nu is het verspilling van geld...

Offerte met de LG's: LG maakt goede, maar enorm dure panelen. Het verschil tussen dergelijk dure panelen en goedkope panelen is miniem.
Deze installateur lijkt verder wel redelijk geprijsd; praat met hem over panelen van een minder premium merk, maar vergelijkbaar vermogen als de LG's. Hang deze aan een Goodwe, of als je zelf wil kunnen monitoren zonder de cloud een SMA (kost 3-400 meer),

Leg noord ook vol. Installateurs leggen het 2e dak voor relatief weinig meer; en je hoeft de omvormer amper groter te kiezen omdat de daken eigenlijk niet tegelijk op vermogen komen. Ja dat levert minder op per paneel; maar omdat de meerkosten ook relatief laag zijn is het kosteneffectief.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• niels2322
AUijtdehaag schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:54:
Ik zou noord er ook gewoon bij pakken op een 2x mppt omvormer.

[Afbeelding][Afbeelding]

https://pvoutput.org/comp...78&sid1=37091&dt=20210726

Canadian solar 265 Wp. Komen die van markplaats af ofzo? ;)
Jullie hebben gelijk, ik bedoelde 365 ipv 265, klein typfoutje.. overigens gaf bedrijf 1 aan dat het ook zonder optimizers kan, dan zou 400 ex btw schelen

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:31
Bedrijf 1 heeft daarmee dan een prima prijs. Doen wat mij betreft.

edit: ik bedoel 400 euro minder en dan geen SolarEdge.

[ Voor 30% gewijzigd door busscherski op 26-07-2021 20:53 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• niels2322
busscherski schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:53:
Bedrijf 1 heeft daarmee dan een prima prijs. Doen wat mij betreft.

edit: ik bedoel 400 euro minder en dan geen SolarEdge.
Dat denk ik ook inderdaad, ik ga de offerte nog wel even laten herberekenen zonder de SolarEdge. Zien jullie nog onderhandelingsmogelijkheden of zit de markt redelijk op slot?

• Ronald
@niels2322 Installateur 1 is al best scherp. Hij zal dat ook weten ;-)

Prima offerte dus (Maar vraag even wat hij voor nog eens 8 op noord wil. De omvormer zal naar een 3500W/3600W model moeten, maar dat is het dan wel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• niels2322
Ronald schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:20:
@niels2322 Installateur 1 is al best scherp. Hij zal dat ook weten ;-)

Prima offerte dus (Maar vraag even wat hij voor nog eens 8 op noord wil. De omvormer zal naar een 3500W/3600W model moeten, maar dat is het dan wel)
Ga ik zeker doen! Maar heb ik dan geen overcapaciteit? Met 8/9 panelen zou ik conform mijn verbruik opwekken en mij is verteld (wellicht verkooppraatje?) dat overcapaciteit niet handig is ivm lage opbrengsten bij teruglevering

• Ronald
@niels2322 Als saldering weg gaat vallen (waarschijnlijk) dan is meer beter: meer direct eigen verbruik = minder energiebelasting betalen.

Ik vang 11 cent/kWh netto terug geleverd. En er zijn inmiddels meer leveranciers die hoge vergoeding geven. (gaslicht.com is je vriend)

Ja een groter systeem heeft iets langere terugverdientijd. Je zal uitkomen op ongeveer 6ct/kWh stroom uit jouw systeem over 20 jaar dus tegen huidige tarief 5ct/kWh winst. Beter rendement dan geld op de bank.

(Ik heb nu 12 panelen goed voor 4.2kWp operationeel, en er liggen nog 8 panelen in de logeerkamer - mijn verbruik is < 2500kWh - zelfs als de warmtepomp er in komt haal ik de 6500-700kWh die het systeem gaat opleveren dus niet)

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 26-07-2021 22:44 ]

• Peetke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 07:30
....dat overcapaciteit niet handig is ivm lage opbrengsten bij teruglevering
Het tijdstip van productie (en verbruik) gaat veel meer van belang zijn. Dus je panelen op Noord zullen misschien maar 50% opleveren, maar dat wel tegen veel hogere tarieven (vroege ochtend en verder in de avond). Maar dat is pas nadat saldering niet meer in beeld is. Tegen die tijd kun je ook goedkoop en simpel een thuisaccu uitzoeken die het nuttig inzetten van (je eigen) zonne-energie mogelijk maakt.
Pagina: 1