Houten vakantiehuisje fundering ophogen

Pagina: 1
Acties:

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:18
Wij zijn in het bezit van een houten vakantiehuisje, 6x8mtr. Dat staat in een gebied wat zo nu en dan kan overstromen. Met al het noodweer en overstromingen van de afgelopen tijd zat ik te bedenken of ik dat huisje niet wat kan ophogen. Het is een betonnen funderingkje met een houten frame erop.
Hoe doe je zoiets? Een aantal stalen balken eronderdoor en dan gewoon gelijkmatig omhoog krikken? En dan de ontstane ruimte tussen balken frame en betonnen fundering weer opvullen met betontegels of stoepbanden?
Of zijn daar speciale technieken/bedrijven voor die zoiets doen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niets is zo onvoorspelbaar als de natuur dus hoe hoog wil je? 50cm? 2m? 10m?

Mijn schoonpa was in Echternach tijdens de overstromingen. 2.5m hadden ze nog noooooit gehad dus het talud was 2.6m op de camping. En in 12 uur tijd kregen ze 3.8m.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:22:
Of zijn daar speciale technieken/bedrijven voor die zoiets doen?
Ja
No Hands schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:22:
Hoe doe je zoiets? Een aantal stalen balken eronderdoor en dan gewoon gelijkmatig omhoog krikken? En dan de ontstane ruimte tussen balken frame en betonnen fundering weer opvullen met betontegels of stoepbanden?
Het begin is het lastigst. Hoe kom je eronder?
Een stuk uitgraven eronder/ernaast en vandaar opkrikken. Dat kan met bijvoorbeeld een potkrik.
Het andere is dat je je woning uit verband kunt drukken. Dus zul je de woning moeten versterken.

Het 'makkelijkst' is een stalen frame eronder/erin maken dat je vastschroeft en de woning ondersteunt. Dat frame kun je dan opkrikken. Dat zou ik ook later eronder laten zitten.

Het andere waar je over moet nadenken is welke wateroverlast je wilt voorkomen. Je woning 50cm opkrikken is leuk, maar als een golf van 50cm tegen je fundering beukt gaat die woning er vandoor, verhoogd of niet. Paalwoningen lossen dat probleem op, dan kan het (meeste) water eronder door.
Een strategisch geplaatst dijkje, half metertje hoog, misschien iets meer, met stevige begroeing ervoor (flinke bomen en struiken) zal het water dwingen een andere route te zoeken.
Sta je in een laag gelegen gebied waar 5m water komt te staan? Tja, dan maakt het geen lor uit.

• No Hands
MAX3400 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:46:
Niets is zo onvoorspelbaar als de natuur dus hoe hoog wil je? 50cm? 2m? 10m?

Mijn schoonpa was in Echternach tijdens de overstromingen. 2.5m hadden ze nog noooooit gehad dus het talud was 2.6m op de camping. En in 12 uur tijd kregen ze 3.8m.
ja goed punt, er zal altijd een hogere waterstand kunnen komen dan nu. Maar dit was in 30 jaar nog niet voorgekomen dus een cm of 50 lijkt me prima. Al zal dat wellicht ooit ook niet genoeg zijn.

• No Hands
TheGhostInc schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:08:
[...]

Ja

[...]

Het begin is het lastigst. Hoe kom je eronder?
Eronder lijkt me niet moeilijk. De fundering staat zeg maar op het maaiveld. Dus ik hoeft in principe amper te graven om lager te komen.
Hoe heten die bedrijven, ik zoek op vanalles maar kom met niks zinvols als resultaat.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-12 20:56
Tikkie off-topic:

Overleg eens of je een klein dijkje (30 - 45 cm hoog op top) rondom mag aanleggen? Het dijkje zelf laat je volgroeien met grassen en bloemen (of je plant zelf wat (fruit) struiken)
------

Je kan ook een middeleeuwse oplossing gebruiken, namelijk een Terp.
Ben je alleen wel even bezig.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 00:01
Ander voordeel van de dijk suggestie: mocht het er uit komen te zien dat het onvoldoende hoog is dan is het makkelijker zakken zand te regelen. Extra ophogen van het huisje zal in zo'n penibele situatie simpelweg onmogelijk zijn.
En speel je helemaal safe leg je de zandzakken vast afgevuld klaar :+

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tja balken eronder schuiven een hoeveelheid van dezelfde potkrikken en dan maar rondjes lopen elke krik een slagje doen totdat je op hoogte bent.

Hoe zit de fundering vast aan het huisje? Dat je geen ankers uit het hout trekt etc..

Ik weet toevallig een bedrijf hier in de buurt die doen veel op gebied van hijsen en transporteren etc
Is een familie bedrijfje ze hebben eigenlijk alles in eigen beheer. En ze werken altijd bijzonder voorzichtig en doordacht.

Geen idee wat ze zouden rekenen voor zo'n klusje maar niet geschoten is altijd mis.

Ik mag hier waarschijnlijk geen namen noemen dus dat doe ik dan maar niet, als je interesse hebt in hun naam doe je maar even een pm.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• No Hands
D_Jeff schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:29:
Tikkie off-topic:

Overleg eens of je een klein dijkje (30 - 45 cm hoog op top) rondom mag aanleggen? Het dijkje zelf laat je volgroeien met grassen en bloemen (of je plant zelf wat (fruit) struiken)
------

Je kan ook een middeleeuwse oplossing gebruiken, namelijk een Terp.
Ben je alleen wel even bezig.
Het probleem met het dijkjes hetzelfde als met het ophogen van het huisje zelf. Als ik dat dijkje 50cm hoger maak en het water gaat 60 hoger komen is het nog steeds te kort. Dat hou je toch. Hoe hoog je ook gaat.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-12 20:56
Tuurlijk -- zodra het er overheen gaat, heb je alsnog hetzelfde probleem.
Ik weet niet of je een beetje natuurliefhebber bent, maar van zo'n (aarden) dijkje kan je een houtwal of mooi aanpoten met allerlei planten die vruchten geven.
In de jaren dat het water niet zo hoog komt, heb je toch nog profijt van zoiets.
Naast het feit dat er allerlei vogels en insecten op af komen.

Dat is het idee

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• No Hands
D_Jeff schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:36:
Tuurlijk -- zodra het er overheen gaat, heb je alsnog hetzelfde probleem.
Ik weet niet of je een beetje natuurliefhebber bent, maar van zo'n (aarden) dijkje kan je een houtwal of mooi aanpoten met allerlei planten die vruchten geven.
In de jaren dat het water niet zo hoog komt, heb je toch nog profijt van zoiets.
Naast het feit dat er allerlei vogels en insecten op af komen.

Dat is het idee
De rest van het land is een voedselbos in aanleg dus alles waar wat kan groeien en bloeien worden we enthousiast van.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:33
Wat ze nog wel eens doen is er een nieuwe funderingsbalk omheen storten. In deze nieuwe balk zitten een aantal gaten waardoor je palen steekt. Vervolgens zet je daar wat hydrauliek tussen, duwt de nieuwe balk op de palen omhoog, en dan stort je de boel af zodat alles vast zit op de gewenste positie.

Dat is een vrij pittige investering en ik denk niet de moeite waard. Ik zou ook opteren voor een mini dijk of dichter bij huis (hehe): De muren tot een bepaalde hoogte waterdicht maken. Ik noem maar wat geks, een soort van zwembad liner die je langs de gevel omhoog trekt zodra je hoog water verwacht. In de deur wat schotten en gaan met die banaan. Wel hopen dat je keet zwaar genoeg is want voor je het weet heb je een woonboot.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

6x8 meter? Ergens een oude duwbak vandaan halen (eentje die niet lek is), er een dek op maken, en daar het huisje op zetten? Vastzetten met wat goede kabels, en dan drijft hij bij overstromingen...

Of mag dat niet?

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Funderingsherstel
Vijzelen

Dat soort termen op googlen.
Zelf beunen is tricky, er is een moment waarop het hele spul alleen op de vijzels balanceert. Ook moet het gebouw vaak met staalkabels bij elkaar gebonden worden voor het vijzelen.

Een huis 60cm omhoog halen met veel zelf doen koste zo'n €16k.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:46
Eerst maar eens uitzoeken waar je huis nu steunt. Is het op 4 hoekpunten en 2 tussenpunten, of zijn het allemaal simpele houten wandjes die op een betonnen plaat staan en enkel uit gewoonte niet omvallen.
Pagina: 1