Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Beste antwoord (via Juup op 26-07-2021 21:33)

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:34
Juup schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:09:
Googlen op "opvolgende arbeidsovereenkomst" levert vooral veel hits op die over tijdelijk naar vaste contracten gaat.
Maar het lijkt idd wel de juiste term te zijn voor zo'n verandering.
Probeer het eens op "arbeidsovereenkomst andere b.v.", dat geeft op het eerste gezicht ook relevante resultaten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:53
Wat heb je zelf al gevonden? Volgens mij is het korte antwoord op je vraag 'ja'.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Googlen op "opvolgende arbeidsovereenkomst" levert vooral veel hits op die over tijdelijk naar vaste contracten gaat.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Beetje raar. Volgens mij is een nieuw contract helemaal niet nodig. Ik ben bij mijn vorige werkgever ook meerdere keren onder nieuwe BV's gehangen en als je medewerkers gewoon netjes informeert en ze geen bezwaar maken is daar geen nieuw contract voor nodig. Er verandert voor hun immers niets.

Ik zou dat nieuwe contract heel goed lezen om zeker te weten dat er niet meer aan de hand is. Zo kan het ook de eerste stap naar een sterfhuisconstructie zijn waarbij "ongewenste" medewerkers eerst onder een nieuwe BV worden gehangen die ze dan na verloop van tijd laten klappen.

Gaan alle medewerkers naar die nieuwe BV of blijven er mensen in de oude BV achter?

[ Voor 5% gewijzigd door downtime op 26-07-2021 18:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:34
Juup schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:09:
Probeer het eens op "arbeidsovereenkomst andere b.v.", dat geeft op het eerste gezicht ook relevante resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
downtime schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Beetje raar. Volgens mij is een nieuw contract helemaal niet nodig. Ik ben bij mijn vorige werkgever ook meerdere keren onder nieuwe BV's gehangen en als je medewerkers gewoon netjes informeert en ze geen bezwaar maken is daar geen nieuw contract voor nodig. Er verandert voor hun immers niets.

Ik zou dat nieuwe contract heel goed lezen om zeker te weten dat er niet meer aan de hand is. Zo kan het ook de eerste stap naar een sterfhuisconstructie zijn waarbij "ongewenste" medewerkers eerst onder een nieuwe BV worden gehangen die ze dan na verloop van tijd laten klappen.

Gaan alle medewerkers naar die nieuwe BV of blijven er mensen in de oude BV achter?
Dit is een goeie (vwb BV laten klappen).
Daarnaast, blijf je onder dezelfde COA vallen, blijven je huidige dienstjaren geldig enz enz.

Mocht er een (actieve) OR zijn, die zou ik aan het werk zetten om eea zeer goed uit te (laten) zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17
Wat is jouw eigen belang bij het tekenen van dit document?
Als het antwoord hierop "geen" is, zou ik de vraag stellen waarom je hier iets mee zou moeten. Of je nou door de eerste BV betaald wordt of door de tweede lijkt me echt een minimale wijziging.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 22:26

Lordy79

Vastberaden

Nee je krijgt een nieuwe werkgever en je oude werkgever heeft niets meer met je te maken.
Als de nieuwe BV dus failliet gaat na een jaar sta je op straat, ook al zit er in de oude BV nog een enorm eigen vermogen.

Ik zou dus niet tekenen tenzij de oude BV meerekent voor iets als:
"Oude BV garandeert dat werknemer alle rechten kan uitoefenen die werknemer zou kunnen ontlenen aan de arbeidsovereenkomst met oude BV als die zou zijn voortgezet voor een periode van vijf jaren."

Hoe je het precies opschrijft weet een jurist wel te vertellen.
Mijn oude werkgever wilde dit ook doen om een OR te ontlopen (50 man personeel) maar * Lordy79 weigerde te tekenen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2fastTG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-09 08:12
ybos schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:42:
[...]

Dit is een goeie (vwb BV laten klappen).
Daarnaast, blijf je onder dezelfde COA vallen, blijven je huidige dienstjaren geldig enz enz.

Mocht er een (actieve) OR zijn, die zou ik aan het werk zetten om eea zeer goed uit te (laten) zoeken.
Klinkt allemaal spectaculair, maar daar komt een werkgever toch nooit mee weg in Nederland? Zie bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBMID:2010:BU1260

Bovendien is er in deze situatie sowieso sprake van opvolgend werkgeverschap. https://www.bvdv.nl/doors...l-en-transitievergoeding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
2fastTG schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Klinkt allemaal spectaculair, maar daar komt een werkgever toch nooit mee weg in Nederland? Zie bijvoorbeeld: https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBMID:2010:BU1260

Bovendien is er in deze situatie sowieso sprake van opvolgend werkgeverschap. https://www.bvdv.nl/doors...l-en-transitievergoeding/
Ik heb géén idee, maar aannemen dat een werkgever er nooit mee wegkomt lijkt me wat risicovol, zeker als ik de post boven die van jou lees.
Zeker als er een OR is, die het laten uitzoeken, en als dat antwoord niet bevredigend is verder onderzoek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:53
fonsoy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:51:
Als het antwoord hierop "geen" is, zou ik de vraag stellen waarom je hier iets mee zou moeten. Of je nou door de eerste BV betaald wordt of door de tweede lijkt me echt een minimale wijziging.
Je hebt ook nog zoiets als goed werknemerschap. Het kan dus zijn dat je het tekent omdat je werkgever het vraagt, en jij er niet significant op achter uit gaat.

Stel dat werkgever een bepaald bedrijfsonderdeel wil verkopen over een aantal jaar. Daarvoor richt ze een aparte BV op. Dan wil je het liefst alle overeenkomsten gewoon op naam van die nieuwe BV hebben staan, zodat er een clean slate ontstaat en bij een overname helder is wat de rechten/verplichtingen van die nieuwe BV is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09 07:47
Het enige goede advies: bij twijfel iemand ernaar laten kijken die er verstand van heeft en nu niet tekenen.
Niemand hier weet wat in je huidige en nieuwe contract staat of wat de communicatie tussen werkgever en werknemer op dit moment is. We gaan uit van goede intenties van je huidige werkgever maar je zou ook niet de eerste zijn die via deze constructie erop achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

fonsoy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:51:
Groei? Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt, toen mocht je prima in de oude BV blijven zitten, maar dan kon je toekomstige voordeeltjes en loonsverhogingen voor eeuwig vaarwel zeggen. Kwestie van keuzes zeg maar...

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:32
Wat ook vaker gedaan wordt, is het personeel in 1 bv zetten, machines e.d. in een andere bv's zetten om het risico te spreiden en daarboven een holding.

En een andere reden kan zijn om de bruto winst wat te drukken om zondoende meer over te houden. (Personeel wordt "verhuurd" aan de andere bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 22:26

Lordy79

Vastberaden

Colini schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:07:
Wat ook vaker gedaan wordt, is het personeel in 1 bv zetten, machines e.d. in een andere bv's zetten om het risico te spreiden en daarboven een holding.
En waar wordt de activiteit gedaan? Nee hoor een rechter prikt daar zo doorheen als het gaan om werknemersrechten.
En een andere reden kan zijn om de bruto winst wat te drukken om zondoende meer over te houden. (Personeel wordt "verhuurd" aan de andere bv)
Ja als een bedrijf ruim in de hoge VPB schijf valt is het wel de moeite waard om de winst te 'verdelen' over 2 BVs zodat je 2x de lage schijf kunt gebruiken. Nadeel is wel dat je dan 2 administraties moet voeren maar als je dat goedkoop kunt regelen of zelf doen bespaar je snel 10.000 euro per jaar. Maar dit is offtopic.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1