Ik heb een vraagje over welke brandstof je het beste kunt gebruiken voor een Husqvarna Rider zitmaaier uit 2021. Op de tankdop staat de aanduiding E10. Dit komt volgens mij overeen met euro 95? Nu adviseert de dealer om er euro98 in te gooien omdat dit beter zou zijn. Klopt dit? Als dat het geval zou zijn dan zouden ze toch wel een ander nummer op de tankdop zetten?
E5/Euro98 kan inderdaad ook; het is niet per definitie beter.
E10/Euro95 staat op de dop; Husqvarna is geen klein bedrijf; ze zullen het wel weten
E10/Euro95 staat op de dop; Husqvarna is geen klein bedrijf; ze zullen het wel weten
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
De reden waarom bedrijven voor brandstofmotoren E10 afraden is omdat er ethanol zit. Nou is dat prima voor een gros van de voertuigen die dagelijks bereden wordt, maar funest voor voertuigen die nauwelijks bereden worden.
Ethanol is hygroscopisch en trekt vocht aan, met als gevolg water in je brandstof. Als je tank van metaal is dan zal hij van binnenuit roesten.
Tevens zorgt water in je tank voor algvorming en vervuiling.
Dus zit je dagelijks te maaien, kan E10 geen kwaad. Tank je eens in de zoveel maanden. Dan E5 met 0% ethanol nemen.
E5 betekent maximaal 5% ethanol. In de meeste premium brandstoffen zit 0%. Je moet even nagaan bij welke er stiekem toch 5% in zit.
Ethanol is hygroscopisch en trekt vocht aan, met als gevolg water in je brandstof. Als je tank van metaal is dan zal hij van binnenuit roesten.
Tevens zorgt water in je tank voor algvorming en vervuiling.
Dus zit je dagelijks te maaien, kan E10 geen kwaad. Tank je eens in de zoveel maanden. Dan E5 met 0% ethanol nemen.
E5 betekent maximaal 5% ethanol. In de meeste premium brandstoffen zit 0%. Je moet even nagaan bij welke er stiekem toch 5% in zit.
@Sunri5e Als je het in de huidige tijd netjes wilt doen gebruik je Aspen oid. Dat scheelt momenteel ongeveer 1 euro/liter en verbrand schoner.
Ik ben vorig jaar voor al mijn tuinmachines overgestapt naar Euro 98 vanwege de maximale standtijd, Euro 95 zou volgens mijn informatie wat stroperig kunnen worden, niet goed voor een machine die een hele winter stil staat. Het is mij de potentieele ellende niet waard. Ik maak ook mijn eigen 2-takt met Stihl 2-takt olie. Tegenwoordig voor de kettingzaag vaker Aspen, afhankelijk of ik m in het jaar vaker gebruik - ofwel opnieuw: Staat ie de rest van het jaar stil.
Your mileleage may vary - zijn mijn niet per definitie rationele overwegingen.....
Ik ben vorig jaar voor al mijn tuinmachines overgestapt naar Euro 98 vanwege de maximale standtijd, Euro 95 zou volgens mijn informatie wat stroperig kunnen worden, niet goed voor een machine die een hele winter stil staat. Het is mij de potentieele ellende niet waard. Ik maak ook mijn eigen 2-takt met Stihl 2-takt olie. Tegenwoordig voor de kettingzaag vaker Aspen, afhankelijk of ik m in het jaar vaker gebruik - ofwel opnieuw: Staat ie de rest van het jaar stil.
Your mileleage may vary - zijn mijn niet per definitie rationele overwegingen.....
zonder ethanolcom2,1ghz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:52:. Je moet even nagaan bij welke er stiekem toch 5% in zit.
Shell Vpower
Bp ultimate
Esso Synergy supreme+
Zolang je hem in de winter maar wegzet met euro98 zal het wel loslopen als je in de zomer regelmatig maait.
Mijn ervaring is dat bij meer dan een week of twee je ellende krijgt met euro95.
Mijn ervaring is dat bij meer dan een week of twee je ellende krijgt met euro95.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
in de winter wegzetten met 98 verder gewoon 95 tanken. Dat gaat echt wel langer mee dan 2 weken. Zou geen auto meer starten op Schiphol na een vakantie van een paar weken.
Dit staat ook in het boekje. Husqvarna schrijft -bijvoorbeeld in het geval van de Rider 214- een min. octaangehalte (loodvrij) voor van 91. Beiden zouden dus mogen. In mijn geval adviseerde de dealer ook euro 98 overigens. Verder eens met de user hierboven, al tank ik ook braaf 98 voor de zitmaaier
Pagina: 1