Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouke1010
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
Hallo,

Ik heb een (oude) HP Compaq DC5100 SFF met een SSD, Pentium 4 en 3GB RAM en momenteel probeer ik Windows 10 hierop te installeren. Alleen dit installeren gaat niet, ik heb een USB-Stick om Windows 10 te installeren (die wel op andere pc's werkt), maar niet op deze. Wanneer ik middels F9 'boot' via de USB, blijft het beeld vastlopen op het Windows-logo (zonder ronddraaiende bolletjes). Ik heb de PC eerst een tijdje laten gaan, in de verwachting dat ik later wel in de installeer-menu's terecht zou komen. Maar helaas, na een volledige middag stond het scherm nog op hetzelfde Windows logo. Misschien staat er iets verkeerd in de BIOS, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Dus wat kan ik eraan doen, zodat ik wel verder kan met het installeren van Windows 10?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Is de laptop geschikt voor UEFI installatie?

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouke1010
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-10-2022
r44 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:30:
Is de laptop geschikt voor UEFI installatie?
Ik heb geen idee, hoe kan ik dit checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-06 13:18
Probeer eens een legacy windows 10 usb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:42

M2M

medicijnman

Zou het kunnen dat hardware van 16 jaar oud, wellicht niet geschikt zou zijn voor Windows 10? Single core processor met HT?

Edit: de kans is aanwezig dat het wel werkt door eerst Win7 erop te zetten, en dan door te gaan naar Win10. Maar ik twijfel zeer of dat nog gaat werken.

[ Voor 38% gewijzigd door M2M op 26-07-2021 23:43 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:00

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat soort bakkies is het vaak zelfs een kwestie van dat er geen USB driver is. Naast dat het gegarandeerd in MBR mode draait zonder keuze tot een UEFI install. Je zou kunnen kijken of er nog USB drivers te vinden zijn die je kan slipstreamen, of dat er een poort is op een andere controller die het probleem niet kent (minder oud dan dat beest maar er was een hele generatie waar je eigenlijk niet via de USB3 poorten kon installen vanwege dit probleem).

Overigens zijn P4's niet ondersteund door Win10: het installeren zal altijd hacky zijn (en haast makkelijker met optical media...). Ik zou een oude Windows versie, of een Linux variant aanraden (en niet aan het internet als je oude software gebruikt); hier is een lijst supported CPU's voor Windows versies:

https://docs.microsoft.co...ws-processor-requirements

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 26-07-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 10:09
Probeer je een 32-bit of 64-bit OS te installeren? Het zou me niets verbazen als deze P4 geen 64-bit support heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 11851

Je probeert een Windows 10 installatie te doen op een stuk hardware van 15-20 jaar oud?

Gaat nevernooit niet werken. hoogste wat dat apparaat nog kan draaien is Windows XP, misschien Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:23

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit gaat niet werken inderdaad, deze hardware is gewoon te oud. Er is geen support (drivers) voor deze hardware voor Windows 10.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:50
Of het kan, wie weet, het hangt er van af welke P4 CPU er aanwezig is?.
HP Compaq DC5100 Processors
64 bit support is er vanaf de 6xx-series Pentium 4.
Maar of je het wilt is natuurlijk de vraag.
Youtube: Using Pentium 4 in 2020 with Windows 10
Meeste kans inderdaad met een 32bit installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Controleer of je pc geschikt is voor Windows 8.
Als het geschikt is voor Windows 8 dan zal het (niet 100% zeker)
kunnen dat het ook geschikt is voor Windows 10.

Download hier het hulp programma om dit te testen.
https://windows-8-upgrade...d.com/download/mirror-ex1

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 06:53
Zoals anderen ook schrijven zijn er verschillende mogelijkheden waarom het niet lukt:

Het kan inderdaad zijn dat je Windows 10 installatiestick UEFI vereist en jouw BIOS dat niet heeft zoals iemand schreef.
Je zou kunnen proberen om UEFI in de BIOS aan te zetten of een Windows 10 installatie DVD te gebruiken die zowel UEFI als legacy BIOS aankan (mits je een ingebouwde of externe DVD speler hebt), of een stickje te maken die beiden kan, maar dat laatste vereist wat meer moeite.

Verder zou het ook een probleem met je SSD kunnen zijn.
Word deze herkend in je BIOS en staat hij ingesteld op AHCI of IDE? (wellicht is AHCI niet mogelijk in jouw BIOS).

Ook zou je even moeten nakijken wat de specificaties zijn van jouw oude Pentium 4 processor, want het kan idd zo zijn dat het geen 64 Bits processor is (in het geval van een 64 Bits installatie krijg je daar als het goed is wel een melding van te zien).
64 bits processor of niet, de grootste kans om het werkend te krijgen is door een 32 Bits versie van Windows 10 te installeren (je geeft aan dat je 3Gb geheugen hebt, wat ideaal is voor een 32 bits systeem)

Ik spreek overigens uit ervaring wat het betreft de installatie van Windows op oudere hardware en op grond daarvan wil ik je net zoals enkele anderen toch adviseren om niet meer dan Windows XP, Windows Vista of hooguit Windows 7 op deze machine te zetten, omdat je anders teleurgesteld zal zijn over de prestaties.
Ook heb je kans dat er geen Windows 10 drivers bestaan voor bepaalde hardware componenten die wel werken onder oudere Windows versies.

Wat voor Windows versie met bijbehorende key staat er op de COA sticker? De key hoef je hier niet te vermelden, maar kan je wel gebruiken voor (telefonische) activatie.
Met een originele OEM HP Windows installatie CD of DVD heb je kans dat de key niet eens ingevoerd hoeft en dat Windows automatisch wordt geactiveerd.

BTW: Uit ervaring weet ik dat fabrieksherstel (met F11 in het geval van HP) meestal het beste is voor dit soort oude machientjes, maar dan moet de originele harde schijf nog in de machine zitten en de herstelpartitie niet zijn gewist.
Oude schijf erin en je weet het. Daarna met een schijf cloon programma kopieren naar de SSD . Sneller en completer dan dat zal je oude machientje waarschijnlijk niet worden.

[ Voor 18% gewijzigd door soedesh op 29-07-2021 00:51 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Zelfs al krijg je W10 hierop werkend, dan gaat het niet bruikbaar zijn.

De P4 was al nooit een snelheidswonder en zelfs Atoms van een jaar of 9-10 terug waren al sneller.
Ook moet je een videokaart installeren die minimaal drivers heeft voor Windows Vista en ondersteuning bied voor WDDM 1.0.

Een indicatie:
- ATI Radeon 9500 of nieuwer
- Nvidia Geforce 6000 of nieuwer
- Intel GMA950 (niet de 900!) of nieuwer

Dit mag echter geen AGP kaart meer zijn, dat wordt niet meer ondersteund.

PC weggooien of Linux op zetten.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1