• Anna26
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik krijg sinds kort de melding dat de opslagruimte bijna vol is.

Apps die ik naar de sd kaart kan plaatsen had ik al verplaatst.

De verdeling is

Apps 49,44 gb
Systeem 12,97 gb plus nog wat kleine mbs totaal 62,80 gb van 64 gb verbruikt.

Ik heb al een paar schoonmaakapps gebruikt maar dit levert niets extras op.

Ik heb ook niet eens heel veel apps gedownload en wat ik niet echt gebruik verwijderd.

Heeft er iemand tips of ervaring met dit probleem?

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
12,97 plus nog kleine mbs geeft een totaal van 62,8 Gb? Dan zijn het wel heel veel kleine mbs :P .

Gebruik je veel whatsapp en verstuur/ontvang je veel foto's video's?
Wat geeft de telefoon aan onder; Instellingen - Batterij en apparaatonderhoud - opslag?

• Anna26
Nee Gismo plus de Apps 49,44gb dus 49,44 plus 12,97 en nog wat mb's totaal 62,80

Deze getallen haal ik uit apparaatonderhoud.

[ Voor 22% gewijzigd door Anna26 op 26-07-2021 16:02 ]

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:04
Als het goed is kun je per app zien hoeveel ruimte die gebruikt. Wat is je top 5 grootverbruikers?

In de basis:
Ik zou beginnen met de hele whatsapp media folder van het apparaat af te halen en op een USB stick, laptop of in een cloudopslag als dropbox, onedrive, google drive, icloud te zetten. Voordeel van de cloud versies is dat je er altijd bij kan, maar die kosten geld (abonnement) naarmate ze vol raken.
Hetzelfde zou ik met de DCIM folder doen, dat zijn alle foto's en video's op het apparaat.
En dan nog eens kijken hoeveel ruimte je over hebt.

• Anna26
Oei @swhnld zo'n kener ben ik niet whats app media folder?? alle fotos en video's bedoel je? die staan op sd kaart. Alle overige fotos staan ook op de sd kaart. Ik begrijp er niets van

• swhnld
Begin hier eens mee dan, stap voor stap kom je er: https://www.simyo.nl/blog/telefoon-opschonen/

• Anna26
@swhnld Heb ik allemaal gedaan. 😒

Nog steeds 96% vol. Wel iets beter maar is natuurlijk zo weer vol.

• Anna26
Ik kwam er vanavond achter dat ik per app wel de cache leeg..(als je bij de app info het onderdeel opslag aanklikt staat rechtsonder cache legen) maar linksonder staat dan ook nog gegevens wissen. Dit heb ik bij mijn online bibliotheek app gedaan want daar zag ik heel veel gb's staan. En ja hoor daar zat o.a. mn opslagruimte en volgens mij ook bij you tube. Even weer opnieuw inloggen op de apps en nu heb ik maar 22,83 GB gebruikte opslag ipv 62,80..

Misschien kan ik iemand hiermee helpen.

Dank jullie wel voor het meedenken!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:56

M2M

medicijnman

aha, weer zo'n fijne app die het leuk vind om flink te cachen. Spotify was ook al zo'n drama. Het zou fijn zijn als android daar eens wat aan deed. 64GB geheugen in een telefoon zou toch genoeg moeten zijn om 100-en apps te installeren.

-_-

• swhnld
M2M schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:45:
aha, weer zo'n fijne app die het leuk vind om flink te cachen. Spotify was ook al zo'n drama. Het zou fijn zijn als android daar eens wat aan deed. 64GB geheugen in een telefoon zou toch genoeg moeten zijn om 100-en apps te installeren.
Nee, dat is geen valide optie, dat het besturingssysteem (Android) bepaald dat je bijvoorbeeld op vakantie geen boekenlijst, muziek of films gedownload mee kan nemen omdat het ruimte kost.

Wat Android bied is inzicht in je verbruik per app, en tools om dat op te schonen. De rest is aan de eigenaar van de telefoon.

Wat wel een optie is, is dat Google regels gaat stellen in de store over downloaden en opslag die gebruikers functionaliteit bieden om binnen de app zaken te bepalen hoeveel de betreffende app mag opslaan, of hoe lang iets bewaard mag blijven lokaal. Een serie of films downloaden voor vakantie kun je na gekeken te hebben automatisch laten verwijderen met een week vertraging bijvoorbeeld.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40

Croga

The Unreasonable Man

swhnld schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:56:
Wat wel een optie is, is dat Google regels gaat stellen in de store over downloaden en opslag die gebruikers functionaliteit bieden om binnen de app zaken te bepalen hoeveel de betreffende app mag opslaan, of hoe lang iets bewaard mag blijven lokaal. Een serie of films downloaden voor vakantie kun je na gekeken te hebben automatisch laten verwijderen met een week vertraging bijvoorbeeld.
Je bedoelt zoals bij Netflix waar je in kunt stellen dat hij de download verwijdert zodra je het gezien hebt.
Of Spotify waar je zelf aan geeft of iets lokaal opgeslagen moet worden of niet.

De meeste apps hebben dit al. Ik heb natuurlijk geen idee van die bibliotheek app die TS gebruikt maar ik verwacht dat ook daar een optie in zit om te bepalen wat er lokaal staat en wat niet.

Waarom regels maken over iets wat al goed geregeld is? Het is hier een geval PEBCAK, PICNIC of welke afkorting je ook wilt gebruiken.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:56
swhnld schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:56:
[...]

Nee, dat is geen valide optie, dat het besturingssysteem (Android) bepaald dat je bijvoorbeeld op vakantie geen boekenlijst, muziek of films gedownload mee kan nemen omdat het ruimte kost.
Cache is wat anders dan data opslag he

• M2M

M2M

medicijnman

Croga schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:02:
[...]

Je bedoelt zoals bij Netflix waar je in kunt stellen dat hij de download verwijdert zodra je het gezien hebt.
Of Spotify waar je zelf aan geeft of iets lokaal opgeslagen moet worden of niet.
Dus niet of je iets download binnen spotify. Zodra je een nummer beluisted hebt, wordt de stream opgeslagen in de cache. Die cache groeit (of groeide) zo ongeveer oneindig.

Als ik iets actief download, snap ik dat het storage kost. Een kleine cache (10MB voor een muziekstreamdienst, 1GB voor videostreamdienst) kan ik mij nog voorstellen. Maar spotify heeft op mijn telefoon een cache van 4.9GB momenteel. Dat is vrij fors voor het opslaan van wat MP3'tjes.

Aan de kant van spotify snap ik het ook wel. Scheelt gewoon letterlijk bandbreedte op de servers als de app lokaal kijkt ipv "online". Maar die cache is niet te managen binnen de app, enkel sporadisch leeg te gooien, ergens onderaan in het instellingen menu.

Ik gok dat het idem is voor elke andere app met caching.

-_-

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40

Croga

The Unreasonable Man

M2M schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:13:
Dus niet of je iets download binnen spotify. Zodra je een nummer beluisted hebt, wordt de stream opgeslagen in de cache. Die cache groeit (of groeide) zo ongeveer oneindig.
Wow... Da's wel heel vaag.... Op mijn iPhone, die ik ook als daily driver voor muziek gebruik, is er 70MB voor cache in gebruik. Een afgespeeld nummer wordt dus zeker niet lokaal opgeslagen tenzij ik er om vraag. Geen idee waarom dat op Android wel gebeurt....

• M2M

M2M

medicijnman

Yep, 4.9GB, downloads staan zelfs apart vermeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CPXysv8YUy9U5QZCYCP6Sg2QaLM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ClFjFGAT7ACrxaEvVHBsHl3.jpg?f=fotoalbum_medium

-_-

• Anna26
Ik heb standaard op de online bibliotheek app 10 boeken staan maar er stonden er een heleboel in het tabblad "eerder geleend" die had ik de afgelopen dagen al geleegd in de hoop dat ik dan weer meer opslag zou hebben maar dit hielp niets.
Maar ze stonden dus blijkbaar nog wel ergens 'verstopt' in die app. dus toen ik ipv cache wissen de "knop"Gegevens wissen gebruikte was het weg.
Pagina: 1