Welke microcontroller(s) voor lockerwand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-05 00:06
Voor de vereniging heb ik een site gebouwd waar men kan betalen voor dingen van de bar (biertje, Snickers enz.). Nu wordt dit wel eens vergeten waardoor we een verlies hebben. Dit is bij producten met een lage waarde zoals een biertje niet erg, maar producten als Smirnoff Ice of een doos Flügel gaat het hard. Daarom heb ik 15 zwembadlockers besteld: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.245c4c4d6O0NM3

Wat ik mij nu afvraag is welke microcontroller ik hier het best voor kan gebruiken? Het slot werkt op 3-5V, een Arduino lijkt voldoende stroom te geven, een ESP8266 heeft er wat moeite mee (3,3V). Tevens zit er op elk slot een controledraad op, deze is niet verbonden als de deur op slot zit en wel verbonden als de deur open is. Het controledraad is niet per sé essentieel, maar kan natuurlijk wel handig zijn m.b.t. foutcontrole.

Totaal zijn er dus 15 pinnen nodig om de boel te laten werken en 30 pinnen als er ook een foutcontrole bij moet zitten.

Wat ik al heb gemaakt is een echte deur die met dezelfde site bediend kan worden. Dit werkt als volgt: een Raspberry Pi heeft een relay aangesloten en is een server. Een bepaalde poort staat open naar het internet. Als iemand de deur wilt openen geeft hij of zij dit aan in de site. Deze schrijft een waarde weg naar een mySQL db en roept daarna de Raspberry aan. De Raspberry leest daarna of er een waarde in de db staat die de laaste minuut is toegevoegd. Zo ja, dan klikt de relay open, anders gebeurd er niks.

Een beetje een beunoplossing maar het werkt prima. Alleen zit er wel een vertraging van bijna 10 seconden tussen het aanklikken op de site en het openen van de deur, dit zou ik voor het huidige project liever niet hebben.

Zelf denk ik aan een Arduino Mega samen met een ethernet shield. Ik weet alleen niet wat de responsetijd daarvan is, maar dat is uit te vinden. Is dat aan te raden of zouden jullie toch iets anders doen, bijvoorbeeld een Raspberry of ESP?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 19:00
Dit soort dingen wil niet elke minuut een DB uitlezen. Je wilt een techniek waarmee je vanuit de webapplicatie een push kunt doen en vanuit de Raspberry subscribed. Je zoekt een pub sub architectuur.

In de IoT wereld zie je dan ook veel MQTT, dat dit regelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54

dragonhaertt

@_'.'

Als je meer pinnen nodig hebt hoef je niet persé een grotere microcontroller te gebruiken.
Je kan bijvoorbeeld ook een (latched)schuifregister o.i.d. gebruiken om simpele digitale outputs te sturen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-05 11:09
Japie07 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:33:
Het slot werkt op 3-5V, een Arduino lijkt voldoende stroom te geven, een ESP8266 heeft er wat moeite mee (3,3V).
Het is absoluut geen goed idee om direct met de uitgangen van je ESP/Arduino zo'n slot aan te sturen. Er moet op z'n minst iets van een transistor tussen. Dan maakt 3.3V/5V ook niet meer uit, omdat je een andere spanning kan gebruiken voor de microcontroller dan voor het aansturen van het slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:50
Een ESP8266 is prima geschikt hiervoor. Ik heb zelf een project gemaakt wat ongeveer hetzelfde moet doen (een motortje draaien als er iemand op een knopje drukt).

First of all: denk om je elektra :P je wil niet dit soort dingen door de bordjes zelf laten lopen. Zorg voor een stabiele stroomvoorziening en sluit hier de energiebehoefte van je ESP board op aan, en de energiebehoefte van je slot.
Je slot heeft waarschijnlijk nog 1 andere draad welke je op 1 van de pins van je ESP aan sluit :)
Gezien een ESP (of een RPI) heel wat pins heeft kan je waarschijnlijk zo'n hele kast van 1 of 2 printplaatjes runnen.

Verder wil je denk ik direct naar je ESP praten. Ik had zelf gewoon een webserver op de ESP gehost, dus als je naar 192.168.x.x ging, ging die ESP je request afhandelen. En voordat je dan 200 OK terug geeft, laat je het motortje draaien.
Nu ging mijn projectje om een home assistant dingetje en speelde het dus enkel op lokaal netwerk af.

Dit werkt zo goed als instant en je hebt geen database die je eeuwig moet pollen. Je moet er alleen voor zorgen dat je ESP veilig benaderbaar is door je webserver.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 26-07-2021 14:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-05 19:28

SA007

Moderator Tweaking
Deze dingen trekken een flinke piekstroom, teveel voor een directe esp of arduino pin.

Kijk eens naar een ULN2803 (8 voudige stroom driver) of een TPIC6C595 wat effectief hetzeflde is met een schuifregister erin gebouwd.

Ik heb zelf ditzelfde slot liggen in 12V versie (ook voor lockers) hier heb ik een printje voor gemaakt met losse mosfets en een 595 (en een 165 om de schakelaartjes uit te lezen).
Dat vond ik op dat moment een betere optie (kunnen meer stroom hebben voor als ik toch 's andere slotjes eraan wil hangen bijv).
Heb die alleen nog niet getest dus vind het niet gepast daar nu de schema's van te delen mocht hij niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
Dank! Voor de duidelijkheid: in mijn andere implementatie van de deur wordt er niet elke minuut iets uitgelezen. Dat gebeurd pas als een bepaald webadres wordt aangeroepen. Aangezien iedereen dat kan doen moet er nog wel gecheckt worden of deze actie valide is. Daarom roept de deur daarna de db aan om te checken of hij ook daadwerkelijk open mag. Dit heb ik afgekeken van de Mollie webhook: https://docs.mollie.com/payments/accepting-payments (Working with the payments api)

Het zou slim zijn om een wachtwoord in de POST mee te geven waardoor de db check achterwege kan worden gelaten. De boel zal dan vast sneller worden. MQTT wordt op het moment iets te lastig ben ik bang.

Van mosfets heb ik geen kaas gegeten, maar ik leer graag! Qua voeding ben ik er dan toch met zo'n ding: https://www.tinytronics.n...ing-power-supply-lrs-50-5 ?

De TPIC6C595 ziet er interessant uit! Met hoeveel pins ben je er dan om die via SPI aan te sturen?
CLR om te clearen, SER In voor de input en uiteraard bovenstaande Vcc. Is een SER Out per sé nodig? En wat is het verschil tussen de Register Clock en de Shift Register Clock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De TPIC is door te lussen, daar is de SER OUT voor, dus als je meer dan 8 kanalen nodig hebt kan je ze doorlussen zonder dat het extra pinnen op je microcontroller kost.
Je sluit daarvoor alle pinnen hetzelfde aan als de eerste, maar dan SERIN naar de SEROUT van de eerste.

In basis heb je alleen SER IN, SRCK en RCK nodig, voor Data, Clock en Latch.
(Je zet een bit zoals de uitgang moet worden op Data, dan haal je clock hoog/laag, als je alle bits gehad hebt bedien je Latch om de data naar de uitgangen te zetten.)

Maar het kan een idee zijn om G ook een pin te geven, als je de chip aanzet zijn de uitgangen niet per-se uit.
Het kan dus een goed idee zijn om G pas hoog te maken zodra je de eerste keer er data ingezet hebt,
Je wil natuurlijk niet hebben dat als je de spanning erop gooit dat er soms opeens een locker openspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-05 11:09
10A voeding lijkt me extreem overkill. Zeker als het nu al werkt direct vanaf een digitale output van een Arduino (Foei! Nooit meer doen!) vraag zo'n slot kennelijk niet heel veel stroom. Zeker als je niet alle slotjes tegelijkertijd wil aansturen kan je met veel minder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
Tom-Z schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:08:
10A voeding lijkt me extreem overkill. Zeker als het nu al werkt direct vanaf een digitale output van een Arduino (Foei! Nooit meer doen!) vraag zo'n slot kennelijk niet heel veel stroom. Zeker als je niet alle slotjes tegelijkertijd wil aansturen kan je met veel minder af.
Welke voeding is dan beter geschikt? Een oplader van een telefoon (5V 2A) schijnt ook niet helemaal geschikt te zijn om 24/7 te gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Das geen probleem hoor, als je een goede kwaliteit telefoonlader hebt kan je die prima 24/7 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
als je nu gelijk deze erbij had gekocht was je al een heel stuk verder. Voor dat geld kun je zelf niks fatsoenlijkers maken.
https://nl.aliexpress.com....1000023.4.73d94581AcBtw9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
cowandchicken schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:41:
als je nu gelijk deze erbij had gekocht was je al een heel stuk verder. Voor dat geld kun je zelf niks fatsoenlijkers maken.
https://nl.aliexpress.com....1000023.4.73d94581AcBtw9
Dat was inderdaad makkelijker geweest waarschijnlijk!
SA007 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:25:
Deze dingen trekken een flinke piekstroom, teveel voor een directe esp of arduino pin.

Kijk eens naar een ULN2803 (8 voudige stroom driver) of een TPIC6C595 wat effectief hetzeflde is met een schuifregister erin gebouwd.

Ik heb zelf ditzelfde slot liggen in 12V versie (ook voor lockers) hier heb ik een printje voor gemaakt met losse mosfets en een 595 (en een 165 om de schakelaartjes uit te lezen).
Dat vond ik op dat moment een betere optie (kunnen meer stroom hebben voor als ik toch 's andere slotjes eraan wil hangen bijv).
Heb die alleen nog niet getest dus vind het niet gepast daar nu de schema's van te delen mocht hij niet werken.
Een klein beetje offtopic, maar waarop heb je deze sloten gemonteerd? Ik vind dat het metalen deel wat in het elektrische slot valt erg lang is. Hierdoor komt deze klem te zitten als je een kluisje wilt openslaan. Enige oplossing wat ik nu zo bedenk is het zwarte deel een stukje verdikken waardoor het metalen deel de draai kan maken. Niet de meest elegante oplossing, en tevens verlies je inhoud in het kluisje. Graag hoor ik of je een betere oplossing hebt!
SA007 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:27:
Das geen probleem hoor, als je een goede kwaliteit telefoonlader hebt kan je die prima 24/7 gebruiken.
Zoals gezegd is het voor de vereniging die binnenkort een elektrische keuring moet ondergaan (NEN 3410). Nu gaat dat technisch gezien niet over de apparaten die met een stekker aangesloten zitten (want die horen niet bij het gebouw), maar ik heb ook wat Raspberry Pi's en Arduino's liggen daar. Die controleur komt nu dus zo al een stuk of 4-5 telefoonopladers tegen die permanent aanstaan en zal daar denk ik niet heel happig op zijn. Is dat echt niet meer te professionaliseren/veiliger te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-05 20:46
Japie07 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Dat was inderdaad makkelijker geweest waarschijnlijk!

[...]

Een klein beetje offtopic, maar waarop heb je deze sloten gemonteerd? Ik vind dat het metalen deel wat in het elektrische slot valt erg lang is. Hierdoor komt deze klem te zitten als je een kluisje wilt openslaan. Enige oplossing wat ik nu zo bedenk is het zwarte deel een stukje verdikken waardoor het metalen deel de draai kan maken. Niet de meest elegante oplossing, en tevens verlies je inhoud in het kluisje. Graag hoor ik of je een betere oplossing hebt!

[...]

Zoals gezegd is het voor de vereniging die binnenkort een elektrische keuring moet ondergaan (NEN 3410). Nu gaat dat technisch gezien niet over de apparaten die met een stekker aangesloten zitten (want die horen niet bij het gebouw), maar ik heb ook wat Raspberry Pi's en Arduino's liggen daar. Die controleur komt nu dus zo al een stuk of 4-5 telefoonopladers tegen die permanent aanstaan en zal daar denk ik niet heel happig op zijn. Is dat echt niet meer te professionaliseren/veiliger te maken?
Telefoonlader met CE keuring is toch gewoon prima, beetje a merk kiezen, of bijvoorbeeld 1 van ikea, dan kan er eigenlijk niet heel veel fout gaan. Denk dat dat wenselijker is dan wanneer je zelf apparaten gaat bouwen, want ik neem aan dat je die niet zelf mag/kan keuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Japie07 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:15:

Ik heb ze nog niet gemonteerd zitten, maar ik mis het probleem wellicht.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
v Buitenkant kluis
______________   __
      %   %   |    | < Deurtje
      %   %   |__  |
      %   %  /-----|
     XXXXXXXXXXX   |
     XXXXXXXXXXX   |
      ^      \-----|
     Slot     ^    |
           Sluiting|
                   |
% = 'afstandhouders' om de rand te overbruggen.

Dat is volgens mij ruwweg de manier om ze te monteren, de afstandhouders hangen af van de maten van het kluisje, daar kom je niet omheen.
Pagina: 1