Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 30-09 11:31
Ik zoek een?
Actieve Speakerset met een DAC, heb al een GAMEDAC van Steelseries, maar weet niet of dat voldoet.

Wat is je budget?
200 euro, mag meer kosten. dit is enkel voor de speaker. Daarbuiten wil ik de benodigde kabels+DAC halen. en een e.v.t. stand voor de speakers zal ook niet mistaan.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Na veel plezier gebruikt te hebben van de SteelSeries Arctis Pro Wireless wil ik toch overstappen naar een nieuwe speakerset voor mijn PC. De reden waarom ik eigenlijk wil opstappen omdat ik toch het gevoel heb dat de SteelSeries Arctis Pro Wireless niet ideal is voor muziek/film(behalve in de nachtelijke uren) maar ook zeker met de aankomende weer wil ik liever geen zwetende oren hebben als ik naar muziek luister.

Ik zal mijn speakerset voornamelijk voor muziek/films gebruiken, meestal hip-hop, maar ook soul/rnb/house en nog wat meer genre's.. Ik ga er meer muziek mee beluisteren dan films afspelen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Via verschillende topics kwam ik terecht bij de Presonus 3.5BT / E5 en de KRK, maar ook de AudioEngine en Argon kwamen voorbij. Maar of het zal voldoen aan mijn eisen. geen idee, ik ben niet zo thuis in de audio, wat ik wel graag wil is dat het samen kan werken met mijn huidige setup.
Voor DACs ben ik de Behringer U-PHORIA UMC22 audio interface tegen gekomen, maar of dit voldoet daar heb ik hulp bij nodig.

Welke vragen heb je hier nog over?
Dus zoals ik al hierboven aangaf, het liefst wil ik dat de nieuwe speakers goed samenwerkt met mijn huidige setup, en daarmee bedoel ik dan dat het makkelijk is om te switchen tussen game/muziek/films dat ik hier en daar nog wat manuele handeling(en) moet uitvoeren dat neem ik dan voor lief, maar als ik bijvoorbeeld iedere keer de speaker handmatig moet aanzetten(denk ze om op een monitor stand te zetten vandaar) of een kabel moet omwisselen wil ik liever niet. En als ik bijvoorbeeld moet kiezen tussen een lichte ruis(als er geen source is o.i.d.) en de speakers handmatig aan/uitzetten verhelpt dat, dan zet ik ze liever handmatig uit.. heb namelijk hier en daar gelezen dat er een lichte ruis uit de speakers kunnen komen, of dit te maken heeft met analoog signaal->digitaal aansluiting o.i.d. geen idee heb er weinig kennis van.

Mijn huidige setup:
PC(ASUS ROG Strix X570-E, Lian Li PC-O11D XL)
Headset SteelSeries Arctis Pro Wireless + gamedac
TV Philips 50PUS8204

Foto van de achterkant van de gamedac:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Om6j_sYn5YkcnQyPxpGJh5QR0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fGTeBeMEA4D7scN0A74gdTyb.png?f=user_large

Achterkant moederbord aansluitingen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J02P2OfglS39VEn14FImv7yIHpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/62HCmjJoR0b61zlV3es1eKf5.png?f=fotoalbum_large

Aangezien ik een compleet noob ben op de gebied van audio zijn deze merken voor mij (denk ik) onbekend en voor jullie niet. Als jullie me hierbij kunnen helpen ben ik jullie voor eeuwig dankbaar _/-\o_

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door PCRaceMASTER op 26-07-2021 13:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
JBL 305P MKII. Bij bax-shop € 236 voor een paartje. Mooie speaker voor muziek. Zo'n kabel (3,5 mm TRS naar Dual 1/4 in TS) moet werken om deze speaker aan te sluiten op je gamedac (line in)

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 26-07-2021 14:09 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 19:06
Hulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:07:
JBL 305P MKII. Bij bax-shop € 242 voor een paartje. Mooie speaker voor muziek. Zo'n kabel (3,5 mm TRS naar Dual 1/4 in TS) moet werken om deze speaker aan te sluiten op je gamedac (line in)
Grappig wilde net hetzelfde aanbevelen :D

Jaren geleden ben ik toen naar Baxshop gegaan, die heeft veel modellen klaar staan om te beluisteren. Ik kwam in eerste instantie voor de KRK, maar na het beluisteren vond ik deze gewoon niet eerlijk qua geluid.

Ik gebruik nu de JBL 305 met zo'n kabeltje als ik de speakers mee neem op vakantie ofzo, werkt prima, maar een interface is wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
Hulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:07:
JBL 305P MKII. Bij bax-shop € 236 voor een paartje. Mooie speaker voor muziek. Zo'n kabel (3,5 mm TRS naar Dual 1/4 in TS) moet werken om deze speaker aan te sluiten op je gamedac (line in)
De speakers komen op de hoeken terecht van mijn bureau, en mogelijk ook nog op een stand.
Denk niet dat de kabel lang genoeg zal zijn ? Misschien zal wellicht een female y-kabel is werken? waarbij ik twee mannelijke aansluitingen vanuit de speakers trek..

Maar de gamedac zal gewoon voldoen aan de eisen ? of is een dac interface beter?
DBC87 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:12:
[...]

Grappig wilde net hetzelfde aanbevelen :D

Jaren geleden ben ik toen naar Baxshop gegaan, die heeft veel modellen klaar staan om te beluisteren. Ik kwam in eerste instantie voor de KRK, maar na het beluisteren vond ik deze gewoon niet eerlijk qua geluid.

Ik gebruik nu de JBL 305 met zo'n kabeltje als ik de speakers mee neem op vakantie ofzo, werkt prima, maar een interface is wel beter.
Ja bij mij blijven ze gewoon op de kamer, als ik op vakantie ga of ergens anders naartoe waar geen muziek aanwezig is heb ik daarvoor nog wel een JBL boombox. Maar hoe klinken deze t.o.v. PreSonus ?
Van deze video wordt ik er niet wijzer van : https://www.youtube.com/watch?v=-R9l3z7qIvM
alleen dat de JBL wat rijker geluid oogt, maar merk niet veel van de bas o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door PCRaceMASTER op 26-07-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:26
PCRaceMASTER schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:20:
Denk niet dat de kabel lang genoeg zal zijn ?

Maar de gamedac zal gewoon voldoen aan de eisen ? of is een dac interface beter?
Koop je een langere kabel :+
Ik ben niet zo thuis in DAC's, maar iets met een interface is altijd handiger. Anders moet je altijd aan de achterkant van de speakers zitten pielen.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
Hulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:25:
[...]

Koop je een langere kabel :+
Ik ben niet zo thuis in DAC's, maar iets met een interface is altijd handiger. Anders moet je altijd aan de achterkant van de speakers zitten pielen.
Ja dan kan ik beter een interface erbij zetten, helaas heb ik de gamedac nodig om wireless geluid te krijgen vanuit de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-10 11:39

ricardo246

Life's what you make it!

PCRaceMASTER schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Ja dan kan ik beter een interface erbij zetten, helaas heb ik de gamedac nodig om wireless geluid te krijgen vanuit de pc.
Mag het ook 5.1 met een licht opgerekt budget?
klikkerdeklik
Ook voor muziek erg goed geluid (imho)

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:20:

Ja bij mij blijven ze gewoon op de kamer, als ik op vakantie ga of ergens anders naartoe waar geen muziek aanwezig is heb ik daarvoor nog wel een JBL boombox. Maar hoe klinken deze t.o.v. PreSonus ?
Van deze video wordt ik er niet wijzer van : https://www.youtube.com/watch?v=-R9l3z7qIvM
alleen dat de JBL wat rijker geluid oogt, maar merk niet veel van de bas o.i.d.
Tegenwoordig heb je zat goede draadloze speakers, maar dat was 10 jaar geleden ietsjes anders ;)

Ik gebruik ze tegenwoordig als speakers voor mn werk pc (home office), puur voor radio en dat soort simpele dingen. Ik heb ze wel in combinatie met een interface, een oude Steinberg. Met een interface kan je ze aansturen met 6.5mm mono trs kabels, elke speaker een eigen kabel. Mono TRS is eigenlijk een stereo kabel voor één kanaal ;)

Ik weet niet precies wat je gamedac doet, maar zo'n interface is als het ware een externe geluidskaart en volgens mij kan een PC maar één geluidskaart tegelijk aansturen. Kans is aanwezig dat je gamedac dan niets meer doet, althans niet tegelijk. Dan moet je waarschijnlijk telkens je afspeelapparaat wijzigen.

Hoe de PreSonus klinken weet ik niet, maar wat betreft de JBL en KRK, dat zijn studio monitoren. Die zijn ontworpen voor o.a. DJ's en producers, daarbij is het belangrijk dat ze het geluid laten horen zoals het is ontworpen (eerlijk). Veel consumenten audio hebben er als het ware een sausje overheen en doen het net iets anders laten klinken door b.v. een loudness er overheen te gooien of een nadruk op de lage tonen te leggen.
Smaak is erg belangrijk, ook bij geluid, ik vond de KRK's gewoon vlak klinken en vond dat de JBL's meer dynamiek toonde. Je hebt zo nog wel meerdere merken, zoals Yamaha hs5, ook een mooi klinkende speaker. Daarom luisteren in een winkel, waar de speakers goed zijn ingespeeld en zelf vergelijken.
Maar voor een speaker met een 5" woofer moet je geen booming bassen verwachten, dan moet je er een sub bij zetten. Je kan natuurlijk met de EQ zelf een sausje maken om bv de lage tonen te versterken.

Speakers is één ding, maar dan heb je de aansturing (interface), maar ook het bronmateriaal is erg belangrijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ricardo246 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Mag het ook 5.1 met een licht opgerekt budget?
klikkerdeklik
Ook voor muziek erg goed geluid (imho)
Leuk voor films, waardeloos voor muziek.

JBL305 of een ADAM 5 inch zou mijn keuze zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga een deze dagen richting baxshop om daar te kijken of de JBL305 een betere speakers is dan degene waar ik een oog op heb.

Ik heb op verscheidene forums gelezen dat de gamedac van steelseries een niet bepaald fijn ding is om speakers op aan te sluiten, denk aan zachter geluid, minder helder geluid/bas, je hoort direct het verschil als je het aansluit op de pc. Dus zit te denken om het direct op de moederbord aan te sluiten en dan via windows te switchen iedere keer als ik van headset naar speakers ga.. of is het handig om daar een apart interface tussen te zetten? Alleen weet niet waar je naar moet kijken bij een dac interface..

[ Voor 6% gewijzigd door PCRaceMASTER op 27-07-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:31:
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga een deze dagen richting baxshop om daar te kijken of de JBL305 een betere speakers is dan degene waar ik een oog op heb.

Ik heb op verscheidene forums gelezen dat de gamedac van steelseries een niet bepaald fijn ding is om speakers op aan te sluiten, denk aan zachter geluid, minder helder geluid/bas, je hoort direct het verschil als je het aansluit op de pc. Dus zit te denken om het direct op de moederbord aan te sluiten en dan via windows te switchen iedere keer als ik van headset naar speakers ga.. of is het handig om daar een apart interface tussen te zetten? Alleen weet niet waar je naar moet kijken bij een dac interface..
Je hebt alleen een interface nodig voor de aansturing van de speakers, dus die Behringer U-PHORIA UMC22 voldoet prima, voor jouw doeleind heb je niet meer nodig. Als je kijkt naar een interface voldoet elke wel, maar op een interface zitten er vaak meerdere functies en aansluitingen op zoals fantoomvoeding voor een condensator microfoon en midi en andere aansluitingen, maar dat ga je denk ik niet gebruiken.

Je zou ook een kabel kunnen gebruiken om rechtstreeks van de geluidskaart van je moederbord gebruikt te maken, dat zou ook al voldoen voor je. maar dan reguleer je de volume via de PC.
Die speakers hebben een eigen versterker ingebouwd en een volume knop, de volume van de speaker zet je meestal tot 80% open en via de interface reguleer je het. Zonder interface en met de volume van de speakers op 80% kan het wel eens voorkomen dat Windows in 100% volume opstart ofzo en dan schrik je je wezenloos. Die speakers kunnen echt heel hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:05:
[...]

Je hebt alleen een interface nodig voor de aansturing van de speakers, dus die Behringer U-PHORIA UMC22 voldoet prima, voor jouw doeleind heb je niet meer nodig. Als je kijkt naar een interface voldoet elke wel, maar op een interface zitten er vaak meerdere functies en aansluitingen op zoals fantoomvoeding voor een condensator microfoon en midi en andere aansluitingen, maar dat ga je denk ik niet gebruiken.

Je zou ook een kabel kunnen gebruiken om rechtstreeks van de geluidskaart van je moederbord gebruikt te maken, dat zou ook al voldoen voor je. maar dan reguleer je de volume via de PC.
Die speakers hebben een eigen versterker ingebouwd en een volume knop, de volume van de speaker zet je meestal tot 80% open en via de interface reguleer je het. Zonder interface en met de volume van de speakers op 80% kan het wel eens voorkomen dat Windows in 100% volume opstart ofzo en dan schrik je je wezenloos. Die speakers kunnen echt heel hard.
Dankjewel voor je reactie!

Hmm dan kan een interface wel handig zijn, denk dan dat ik speakers>behringer>geluidskaart van PS en in windows doe omschakelen. Wil ook een stroomkabel met schakelaar aansluiten op de speakers zodat ik niet iedere keer de aan en uit knop achter de speakers hoef te drukken, de instellingen op de achterkant van de speakers stel je maar 1x ga ik vanuit.

[ Voor 8% gewijzigd door PCRaceMASTER op 28-07-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
Niemand een aanrader voor een DAC tussen de speakers en pc ? En welke bekabeling kan ik het best gebruiken ?

[ Voor 28% gewijzigd door PCRaceMASTER op 28-07-2021 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:29:
Niemand een aanrader voor een DAC tussen de speakers en pc ? En welke bekabeling kan ik het best gebruiken ?
Wat bedoel je precies met DAC? Beetje ruim begrip, want de interface of een geluidskaart is ook een DAC.

En kabels is afhankelijk van de type speakers en de aansturing. De JBL 305 kan je aansturen met een interface. De interface zoals die boven beschreven heeft 2x 6,5mm jack uitgangen. De speakers hebben zowel XLR als 6,5mm jack ingangen. De keuze is dan om een kabel male 6,5mm jack naar 6,5mm jack male, of een kabel van 6,5mm jack male naar XLR. De 6,5mm jack TRS (tip, ring, sleeve) is te herkennen aan de 3 vlakken op de stekker. elke speaker een kabel naar lengte die je wenst.
De interface is USB aangesloten en apart gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Wat bedoel je precies met DAC? Beetje ruim begrip, want de interface of een geluidskaart is ook een DAC.

En kabels is afhankelijk van de type speakers en de aansturing. De JBL 305 kan je aansturen met een interface. De interface zoals die boven beschreven heeft 2x 6,5mm jack uitgangen. De speakers hebben zowel XLR als 6,5mm jack ingangen. De keuze is dan om een kabel male 6,5mm jack naar 6,5mm jack male, of een kabel van 6,5mm jack male naar XLR. De 6,5mm jack TRS (tip, ring, sleeve) is te herkennen aan de 3 vlakken op de stekker. elke speaker een kabel naar lengte die je wenst.
De interface is USB aangesloten en apart gevoed.
excuus, ik bedoelde een externe geluidsinterface. Dit omdat ik in de nabije toekomst mijn headset ga upgraden die ik dan kan aansluiten op de externe geluidsinterface, zodat ik van daar alles kan inregelen.

Met de steelseries gamedac kun je niet veel, en had uit verschillende fora gelezen dat er een bepaalde hum uit de speakers komen zodra je de line in gebruikt

En maakt het enigszins enige verschil uit in kwaliteit welke kabel ik moet gebruiken ? heb links en rechts gehoord over een white noise vanuit de speakers als je het direct aansluit op de pc, dan werd er gesugeerd om een ground loop isolator aan te sluiten en ook iets over een balanced/unbalanced kabels?

[ Voor 19% gewijzigd door PCRaceMASTER op 28-07-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeze-Oh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-07 09:58
Of je gaat voor een van die handige Ali-desktop versterkertjes. Ik heb hier een NobSound 2x100 Watt versterkertje ter grootte van ongeveer een pakje sigaretten dat twee JBL studio 230's meer dan capabel aanstuurt.
Geluid kun je dan direkt van je PC naar het versterkertje laten lopen. (in mijn geval zit er een Xonar U7 tussen voor nog wat meer controle over het geluid) .
Voordeel is dat je dus niet betaald voor de versterker die ingebakken zit in je pc speakers, en dat je ook wat meer controle hebt over de speakers die je aansluit. je kunt in feite elke boekenplank speaker (of groter) aansluiten op je versterkertje dus de keuze is veel ruimer.

Ik vind het helemaal prima klinken, en ik kan eenvoudig en flexibel mijn geluid aanpassen als ik dat wil.
er zijn ook desktopversterkertjes te vinden met een ingebouwde DAC, waarmee je je signaalweg nog wat verder digitaal maakt.

Mocht je dat niets vinden, op mijn andere PC staat een Edifier setje. Edifier is wat mij betreft het beste merk kwa prijs/kwaliteit verhouding op het gebied van PC speakers. Klinkt ook helemaal prima, en geeft je over het algemeen ruime mogelijkheden voor inputs. Er zitten ook wat modellen tussen waarbij de DAC via USB ook in de speaker verwerkt zit. De S2000's van mij zitten met een optische kabel direkt vanaf de geluidskaart van mijn PC aangesloten. Op die manier heb je ook geen last van eventuele ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
Freeze-Oh schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:06:
Of je gaat voor een van die handige Ali-desktop versterkertjes. Ik heb hier een NobSound 2x100 Watt versterkertje ter grootte van ongeveer een pakje sigaretten dat twee JBL studio 230's meer dan capabel aanstuurt.
Geluid kun je dan direkt van je PC naar het versterkertje laten lopen. (in mijn geval zit er een Xonar U7 tussen voor nog wat meer controle over het geluid) .
Voordeel is dat je dus niet betaald voor de versterker die ingebakken zit in je pc speakers, en dat je ook wat meer controle hebt over de speakers die je aansluit. je kunt in feite elke boekenplank speaker (of groter) aansluiten op je versterkertje dus de keuze is veel ruimer.

Ik vind het helemaal prima klinken, en ik kan eenvoudig en flexibel mijn geluid aanpassen als ik dat wil.
er zijn ook desktopversterkertjes te vinden met een ingebouwde DAC, waarmee je je signaalweg nog wat verder digitaal maakt.

Mocht je dat niets vinden, op mijn andere PC staat een Edifier setje. Edifier is wat mij betreft het beste merk kwa prijs/kwaliteit verhouding op het gebied van PC speakers. Klinkt ook helemaal prima, en geeft je over het algemeen ruime mogelijkheden voor inputs. Er zitten ook wat modellen tussen waarbij de DAC via USB ook in de speaker verwerkt zit. De S2000's van mij zitten met een optische kabel direkt vanaf de geluidskaart van mijn PC aangesloten. Op die manier heb je ook geen last van eventuele ruis.
Ik vindt de Edifier in vergelijking met de speakers van JBL wat minder helder zijn, hebben ook dat weinig "oomph" naar mijn mening.
Voor mij is het belangrijkste dat ik alles vanuit een plek kan aansturen, dus dan is z'n audio interface ideal, Behringer U-PHORIA UMC22 werd vaak aangeraden. Maar zou toch liever een hebben met twee XLR aansluitingen voor de actieve speakers, dit omdat ik las dat het beter klinkt i.v.m. ongebalanceerd kabls o.i.d. nogmaals ik weet er heel weinig van, dus corrigeer me waar nodig aub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:27:
[...]

Ik vindt de Edifier in vergelijking met de speakers van JBL wat minder helder zijn, hebben ook dat weinig "oomph" naar mijn mening.
Voor mij is het belangrijkste dat ik alles vanuit een plek kan aansturen, dus dan is z'n audio interface ideal, Behringer U-PHORIA UMC22 werd vaak aangeraden. Maar zou toch liever een hebben met twee XLR aansluitingen voor de actieve speakers, dit omdat ik las dat het beter klinkt i.v.m. ongebalanceerd kabls o.i.d. nogmaals ik weet er heel weinig van, dus corrigeer me waar nodig aub.
Heel simpel, een normale stereo audio kabel heeft 3 aderen, een links, een rechts en aarde.
Een TRS en XLR zijn ook drie aders, die gebruiken aarde, plus en min. Om geluid te beschermen word deze twee keer gestuurd, in plaats van twee kanalen, twee keer hetzelfde kanaal. Hierdoor heb je minder last van ruis en kan je langere afstanden afleggen. Dus XLR en TRS maakt geen verschil uit.
Behringer U-PHORIA UMC22 heeft gebalanceerde Jack uitgangen, speciaal voor TRS.
Je kan ook TS (mono) kabel gebruiken, maar dan is het signaal onbeschermd. Een TRS kabel is als het ware een drie aderige kabel, welke wordt gebruikt voor stereo signaal of een gebalanceerde enkel kanaal.

FYI een TRRS is een 4 aderige kabel en hier zit dus ook een microfoon bij in, dus een headset kabel.

Als je de interface ook in de toekomst wil gebruiken voor gamen etc., hou dan rekening mee dat de meeste een koptelefoon aansluiting hebben die geen TRRS is en dus geen microfoon van een headset ondersteunen. Je kan daarentegen wel een losse microfoon aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:35:
[...]

Heel simpel, een normale stereo audio kabel heeft 3 aderen, een links, een rechts en aarde.
Een TRS en XLR zijn ook drie aders, die gebruiken aarde, plus en min. Om geluid te beschermen word deze twee keer gestuurd, in plaats van twee kanalen, twee keer hetzelfde kanaal. Hierdoor heb je minder last van ruis en kan je langere afstanden afleggen. Dus XLR en TRS maakt geen verschil uit.
Behringer U-PHORIA UMC22 heeft gebalanceerde Jack uitgangen, speciaal voor TRS.
Je kan ook TS (mono) kabel gebruiken, maar dan is het signaal onbeschermd. Een TRS kabel is als het ware een drie aderige kabel, welke wordt gebruikt voor stereo signaal of een gebalanceerde enkel kanaal.

FYI een TRRS is een 4 aderige kabel en hier zit dus ook een microfoon bij in, dus een headset kabel.

Als je de interface ook in de toekomst wil gebruiken voor gamen etc., hou dan rekening mee dat de meeste een koptelefoon aansluiting hebben die geen TRRS is en dus geen microfoon van een headset ondersteunen. Je kan daarentegen wel een losse microfoon aansluiten.
Helder, dus dan als ik de Behringer U-PHORIA UMC22 pak met twee jack kabels voor de speakers moet het goed zijn met geen ruis? en ik wil graag idd het later ook voor gamen gebruiken, alleen de headset die ik nu heb heeft zijn eigen wireless station die d.m.v. aux is te koppelen, alleen als je die source gebruikt dan krijg je heel duf en zacht geluid uit de headset. Dus ik wil later nog upgraden naar een andere headset die wel gewoon fatsoenlijk werkt

Alleen is het voor mij niet duidelijk welk jack kabel goed is. De speakers gaan ongeveer 2.30M van elkaar afstaan, Deze jack kabel werd me aangeraden: https://www.allekabels.nl...bel-stereo-naar-mono.html maar als ik zo kijk kunnen de uiteindes die in de speaker moeten niet zo ver uit elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door PCRaceMASTER op 29-07-2021 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:33:
[...]

Helder, dus dan als ik de Behringer U-PHORIA UMC22 pak met twee jack kabels voor de speakers moet het goed zijn met geen ruis? en ik wil graag idd het later ook voor gamen gebruiken, alleen de headset die ik nu heb heeft zijn eigen wireless station die d.m.v. aux is te koppelen, alleen als je die source gebruikt dan krijg je heel duf en zacht geluid uit de headset. Dus ik wil later nog upgraden naar een andere headset die wel gewoon fatsoenlijk werkt
Ruis kan ook door andere factoren komen, maar ik verwacht dat je met die interface en twee normale kabels geen ruis zal hebben.

Wat ik doe voor als ik een Teams meeting heb, ik gebruik een normale microfoon die ik aansluit in de interface. Ik heb dan geluid via de speakers en een microfoon op een statief voor mn neus. Voor gamen zou dat ook kunnen alleen heb je dan niet een headset op je hoofd zitten.

Enige nadeel is, dat je de volume niet te hard kan zetten, want anders gaat de microfoon de geluiden van de speakers opvangen en krijg je de bekende pieptoon. Maar dat is ook goed op te lossen met het type microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Ruis kan ook door andere factoren komen, maar ik verwacht dat je met die interface en twee normale kabels geen ruis zal hebben.

Wat ik doe voor als ik een Teams meeting heb, ik gebruik een normale microfoon die ik aansluit in de interface. Ik heb dan geluid via de speakers en een microfoon op een statief voor mn neus. Voor gamen zou dat ook kunnen alleen heb je dan niet een headset op je hoofd zitten.

Enige nadeel is, dat je de volume niet te hard kan zetten, want anders gaat de microfoon de geluiden van de speakers opvangen en krijg je de bekende pieptoon. Maar dat is ook goed op te lossen met het type microfoon.
Ja precies, uiteindelijk zal ik die kant ook op gaan omdat de gaming headset niet bepaald fijne geluid heeft als de source AUX wordt gebruikt, surround sound valt weg en klinkt vele malen zachter dan als ik de source PC/PS5 gebruikt. Dus dan is een losse microfoon en headset erbij beter. Mijn vraag daarbij is of de audio interface Behringer UMC22 dan nog voldoende zal zijn ? En voor de nadeel met de speakers wil ik ze aansluiten op een stekkerdoos met individuele schakelaars. Dus als ik de headset op heb, zet ik de speakers uit.

Voordat ik overga op de bestelling wil ik nog een laatste check doen of ik niet iets mis of verkeerd heb;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtyrY2szRJjkBflIckC-fXtq17c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DCxCjL8vhWVn5JeiW47d7wXK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Ja precies, uiteindelijk zal ik die kant ook op gaan omdat de gaming headset niet bepaald fijne geluid heeft als de source AUX wordt gebruikt, surround sound valt weg en klinkt vele malen zachter dan als ik de source PC/PS5 gebruikt. Dus dan is een losse microfoon en headset erbij beter. Mijn vraag daarbij is of de audio interface Behringer UMC22 dan nog voldoende zal zijn ? En voor de nadeel met de speakers wil ik ze aansluiten op een stekkerdoos met individuele schakelaars. Dus als ik de headset op heb, zet ik de speakers uit.

Voordat ik overga op de bestelling wil ik nog een laatste check doen of ik niet iets mis of verkeerd heb;
[Afbeelding]
Bedoel je dan een headset met microfoon? Of alleen een koptelefoon?

Je hoeft de speakers niet uit te zetten als je over gaat op je headset, je kan de volume gewoon naar 0 brengen via de interface en dan doen ze ook niks. Ze verbruiken dan nog wel ietsjes stroom. Ik heb de stroom van de speakers op hetzelfde blok zitten als mn pc, die gaat dan met zn allen uit.

Je lijstje is prima zo, ook goed dat je de mon pads mee pakt. Het zijn monitoren, zorg dat je ze juist gericht zet op jouw zit positie, maakt heel veel uit.
Ik neem ook aan dat je twee kabels besteld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Bedoel je dan een headset met microfoon? Of alleen een koptelefoon?

Je hoeft de speakers niet uit te zetten als je over gaat op je headset, je kan de volume gewoon naar 0 brengen via de interface en dan doen ze ook niks. Ze verbruiken dan nog wel ietsjes stroom. Ik heb de stroom van de speakers op hetzelfde blok zitten als mn pc, die gaat dan met zn allen uit.

Je lijstje is prima zo, ook goed dat je de mon pads mee pakt. Het zijn monitoren, zorg dat je ze juist gericht zet op jouw zit positie, maakt heel veel uit.
Ik neem ook aan dat je twee kabels besteld ;)
Zal vermoedelijk een headset zijn zonder mic. Ik had ergens gelezen of in een filmpje gezien dat het beter is als je los mic en headset aansluit op een audio interface, of dat zo ook is geen idee. Vermoedelijk omdat het dan beter in te regelen is? moet ik dan trouwens ook denken aan een versterker ?

Alleen hopelijk glijden/trillen ze er niet vanaf. Wil ze beetje voorover laten buigen zodat gericht zijn op mijn oren.

Oké dan ga ik over op de bestelling, de kabels heb ik idd 2x geselecteerd ieder een voor de twee speakers.
Wist alleen niet zeker of ik de juiste type kabel had.

Een laatste vraag, mijn game dac van Steelseries heeft een Optische ingang. Kan die toevallig niet gebruikt worden met een audio interface die ook een optische ingang heeft o.i.d. ? Daarmee is de geluid veel beter dan bij de aux.

[ Voor 13% gewijzigd door PCRaceMASTER op 29-07-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Zal vermoedelijk een headset zijn zonder mic. Ik had ergens gelezen of in een filmpje gezien dat het beter is als je los mic en headset aansluit op een audio interface, of dat zo ook is geen idee. Vermoedelijk omdat het dan beter in te regelen is? moet ik dan trouwens ook denken aan een versterker ?

Alleen hopelijk glijden/trillen ze er niet vanaf. Wil ze beetje voorover laten buigen zodat gericht zijn op mijn oren.

Oké dan ga ik over op de bestelling, de kabels heb ik idd 2x geselecteerd ieder een voor de twee speakers.
Wist alleen niet zeker of ik de juiste type kabel had.

Een laatste vraag, mijn game dac van Steelseries heeft een Optische ingang. Kan die toevallig niet gebruikt worden met een audio interface die ook een optische ingang heeft o.i.d. ? Daarmee is de geluid veel beter dan bij de aux.
Ik heb dezelfde pads onder mn 305, ze zijn ietsjes te groot, maar glijden zeker niet.

Ga je dan een bedrade koptelefoon nemen? alleen analoog kan je het aansluiten op de interface.

Je kan een kabel vanuit de interface naar je gamedac sturen, dus koptelefoon van interface naar line in van je gamedac. Ik weet alleen niet hoe die gamedac werkt, maar dat zou je kunnen testen. Dan moet je een kabel hebben van 6,5mm jack naar 3mm jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V1RT
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-03 20:30
DBC87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Ik heb dezelfde pads onder mn 305, ze zijn ietsjes te groot, maar glijden zeker niet.

Ga je dan een bedrade koptelefoon nemen? alleen analoog kan je het aansluiten op de interface.

Je kan een kabel vanuit de interface naar je gamedac sturen, dus koptelefoon van interface naar line in van je gamedac. Ik weet alleen niet hoe die gamedac werkt, maar dat zou je kunnen testen. Dan moet je een kabel hebben van 6,5mm jack naar 3mm jack.
Zou dit ook werken voor een rechtstreekse aansluiting speakers op de game dac ?

[ Voor 64% gewijzigd door V1RT op 29-07-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Nice! dan zit ik wel goed betreft de pads!
Het liefst wil ik een wireless koptelefoon, vanwege het feit dat ik wel eens op de bank wil zitten of op bed als ik een film aan het kijken ben of muziek luisteren. Maar die zullen denk ik wel extreem duur zijn? heb er nog niet naar gekeken. Maar als ik die richting ga kijken aan wat voor price range moet ik denken? en kom ik er mee uit de voeten met de UMC22 of moet ik kijken naar een andere ?

Dat zal ik proberen, ga een 6.5mm jack > 3.5mm jack erbij bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
V1RT schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:49:
[...]

Zou dit ook werken voor een rechtstreekse aansluiting speakers op de game dac ?
Vast wel, met de genoemde kabel van stereo 3mm jack, naar 2x 6,5mm jack, kan je ze op elk apparaat aansluiten met een koptelefoon aansluiting of line out. De beste kwaliteit haal je er alleen niet mee uit, ik weet ook niet wat de kwaliteit van de DAC in de gamedac is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:24:
[...]

Nice! dan zit ik wel goed betreft de pads!
Het liefst wil ik een wireless koptelefoon, vanwege het feit dat ik wel eens op de bank wil zitten of op bed als ik een film aan het kijken ben of muziek luisteren. Maar die zullen denk ik wel extreem duur zijn? heb er nog niet naar gekeken. Maar als ik die richting ga kijken aan wat voor price range moet ik denken? en kom ik er mee uit de voeten met de UMC22 of moet ik kijken naar een andere ?

Dat zal ik proberen, ga een 6.5mm jack > 3.5mm jack erbij bestellen.
Een draadloze koptelefoon zal zeer waarschijnlijk met BT aangesloten zijn, ik heb de JBL Club One, een alleskunner met top geluid. Deze kan ik zowel draadloos via BT aansluiten op mn pc als bedraad in de interface.
Als de koptelefoon over gaat op BT, dan is de interface niet meer het afspeelapparaat en komt daar geen geluid meer uit. Je hoeft fysiek geen stekkers of schakelaars om te zetten, gaat allemaal via de pc.

Die interface is prijs kwaliteit gewoon goed en voldoet voor nu voor jou zeker. Ik heb ooit een set JBL305 aangeschaft met een Steinberg ur22 interface. Dit was voor mn "thuisstudio". Ik heb nu ook de grotere JBL 308 met 310sub, welke nog beter klinken, op een grotere interface, omdat ik meerdere instrumenten en dingen tegelijk aan moet sluiten.

Ik heb een lichtelijke bias voor JBL :p , JBL in de woonkamer, JBL in de Studio, JBL in de werkkamer, JBL in de auto's en JBL onderweg. Maar ik kan nogsteeds objectief keuzes maken, mijn Genelecs zijn voor muziek nog steeds veel beter en zal ik altijd boven de JBL verkiezen. En mijn Senheiser koptelefoon is ook gewoon veel beter dan mijn JBL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:18:
[...]

Een draadloze koptelefoon zal zeer waarschijnlijk met BT aangesloten zijn, ik heb de JBL Club One, een alleskunner met top geluid. Deze kan ik zowel draadloos via BT aansluiten op mn pc als bedraad in de interface.
Als de koptelefoon over gaat op BT, dan is de interface niet meer het afspeelapparaat en komt daar geen geluid meer uit. Je hoeft fysiek geen stekkers of schakelaars om te zetten, gaat allemaal via de pc.

Die interface is prijs kwaliteit gewoon goed en voldoet voor nu voor jou zeker. Ik heb ooit een set JBL305 aangeschaft met een Steinberg ur22 interface. Dit was voor mn "thuisstudio". Ik heb nu ook de grotere JBL 308 met 310sub, welke nog beter klinken, op een grotere interface, omdat ik meerdere instrumenten en dingen tegelijk aan moet sluiten.

Ik heb een lichtelijke bias voor JBL :p , JBL in de woonkamer, JBL in de Studio, JBL in de werkkamer, JBL in de auto's en JBL onderweg. Maar ik kan nogsteeds objectief keuzes maken, mijn Genelecs zijn voor muziek nog steeds veel beter en zal ik altijd boven de JBL verkiezen. En mijn Senheiser koptelefoon is ook gewoon veel beter dan mijn JBL.
Ahh er is dan met BT geen delay ? bijvoorbeeld als je gamed/films kijkt ? Het scheelt misschien ook voor mij dat ik enkel het gebruik om muziek af te spelen, en geen instrumenten heb.

JBL heeft ook gewoon goed spul, heb vaker van hun kleine bt speakers gehad etc. Ik heb alles besteld. Als het goed is komt het morgen binnen :D
Is er nog iets waar ik speciaals naar moet kijken ? ik hoef niks van software te installeren op m'n pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
PCRaceMASTER schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:14:
[...]

Ahh er is dan met BT geen delay ? bijvoorbeeld als je gamed/films kijkt ? Het scheelt misschien ook voor mij dat ik enkel het gebruik om muziek af te spelen, en geen instrumenten heb.

JBL heeft ook gewoon goed spul, heb vaker van hun kleine bt speakers gehad etc. Ik heb alles besteld. Als het goed is komt het morgen binnen :D
Is er nog iets waar ik speciaals naar moet kijken ? ik hoef niks van software te installeren op m'n pc?
Gamen doe ik niet, dus dat weet ik niet, maar ik gebruik mn koptelefoon regelmatig voor films en merk geen vertraging, maar ik heb wel de laatste BT versie.

Je moet wat drivers installeren van de interface, maar dat is verder geen moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCRaceMASTER
DBC87 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:38:
[...]

Gamen doe ik niet, dus dat weet ik niet, maar ik gebruik mn koptelefoon regelmatig voor films en merk geen vertraging, maar ik heb wel de laatste BT versie.

Je moet wat drivers installeren van de interface, maar dat is verder geen moeite.
Oke, wellicht dat de BT wat beter is tegenwoordig. Met drivers kom ik er denk ik wel uit.
Ik zal eens een kijkje gaan nemen in de BT headsets.
Pagina: 1