Opvolger Volvo S40

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11 09:52

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Mijn oom is nu 71 en rijdt al jaren Volvo S40's (en daarvoor 440's, en daarvoor 340's :)). Dáárvoor heeft hij in verschillende (Duitse, Franse) auto's gereden maar die roestten vaak al snel weg omdat hij vlak aan de kust woont (zoute zeelucht). Zijn eerste Volvo 340 kon daar wél tegen, en sindsdien is hij dus fan.

Hij rijdt niet veel, maar gaat elk jaar wel een paar keer wat verder weg (naar Zwitserland bijvoorbeeld) met 3 passagiers. In totaal denk ik dat hij tussen de 10 en 15 K / jaar rijdt. Verder weet hij niets van auto's behalve hoe je moet tanken en de bandenspanning checken, zelfs de olie laat hij bij de dealer doen. Gelukkig doet zijn dealer dat graag en daardoor hij heeft nog nooit problemen met zijn auto gehad. Een goede dealer is voor hem essentieel.

De vorige keer dat hij een nieuwe auto kocht is zo'n 7 jaar geleden. Toen wilde hij op zich wel een wat kleinere, maar de C30 vond hij vooral te onhandig omdat het een driedeurs is, en daarom is het toen toch weer een S40 geworden.

Ik begrijp dat hij binnenkort weer gaat kijken voor een nieuwe, maar momenteel de XC40 het kleinste model. Ik vermoed dat hij die echt te groot zal vinden. Als hij een kleiner model wilt zal hij naar een ander merk moeten uitwijken.

Ik zit als alternatief aan de Lexus CT 200H te denken, maar ik ben niet goed thuis in de nieuwe auto's, dus vermoed dat ik een paar modellen over het hoofd zie.

Wat zou een goede opvolger kunnen zijn voor de S40, mogelijk iets kleiner maar wel vierdeurs?

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 26-07-2021 13:37 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:41
Zijn er features die hij in een nieuwe auto zoekt, waardoor hij niet meer in zijn huidige auto kan blijven rijden?

Aangezien je het hebt over een lexus ct200h, gaat het hier na inruil om een budget van ongeveer 20k?

Zonder lullig te proberen te doen, heeft zijn huidige auto met dat bedrag aan onderhoud misschien wel bijna een langere levensverwachting dan je oom zelf.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:50
Wellicht een 2e hands v40 met lage kilometer stand?
Zijn nog behoorlijk nieuw.

Ander voor nieuw een toyota corolla hybrid?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:05

Theo

moederbord

Leeftijd 71, familie hebben in Nederland en om de zoveel jaar een nieuwe auto kopen; is je oom soms een boomer? If so; dan is de status die een auto geeft (bijna?) belangrijker dan de status die een huwelijk geeft. In een oudere auto rondrijden is dan not done, ook al is dit rationeel goedkoper/beter/duurzamer dan het kopen van een nieuwe auto.

Je oom gaat een nieuwe Volvo kopen,gewoon omdat hij vindt dat dat hoort. :P

7400 Wp op het dak

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:47

-tom-562

Oliesjeik

Een CT200h heeft wel een behoorlijk sportieve 'zit' (laag) voor een wat ouder persoon, daar moet je van houden natuurlijk.
Maar we kunnen nu wel honderden auto's gaan noemen, maar het lijkt mij handig om wat voorkeuren te posten. Budget, eventueel merk voorkeur, model voorkeur (SUV, sedan, coupe, cabrio), motorisering (benzine, diesel, hybride, volledig elektrisch).
Mocht de Lexus te laag zijn, dan zou ik persoonlijk de nieuwe Corolla eens overwegen (en dan bomvol stoppen met opties)

Edit:
Toyota C-HR? Hoge instap, hybride en niet heel groot
Mazda MX-30? Eventueel als private lease (300 euro/maand). Volledig elektrisch en ook niet heel groot.

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 26-07-2021 14:21 ]

Vaak bu'j te bang!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Voor iemand van 71 jaar, kun je misschien kijken voor een iets nieuwere S40, of met minder km's ?
Als de huidige niet defect is, of grote gebreken kent, zou ik die behouden

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:47
Heeft die oom jou om advies gevraagd?
Zo niet, laat hem dat lekker zelf uitzoeken i.p.v. hier het zoveelste vage auto-aankoopadvies te vragen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Mijn post blijkbaar nog niet zo duidelijk als in mijn hoofd. Ik zal nog wat toelichten.

Mijn oom rijdt al jaren een auto een jaar of 5 a 6. Na die tijd zijn er gewoon dingen aan onderhoud toe zijn en daar heeft hij geen zin in, dus koopt hij een nieuwe. Laatst was er dus iets met de vering. Hij laat dit gewoon repareren maar hij vind het fijn weer om een nieuwe auto te rijden, dus wil binnenkort gaan kijken. De V40 had ik ook in mijn hoofd, maar die is in 2019 uit productie gegaan. Misschien als de dealer nog een hele mooie hele recente heeft zou dat een optie zijn, maar ik verwacht dat hij liever een nieuwe heeft.

Dat dit niet de goedkoopste manier van vervoer is is bekend. Het kan zeker goedkoper, maar het is zijn keuze om een nieuwe auto te willen rijden en koopt die ook gewoon zelf, zonder financiering of lease.

Ik rijd zelf een roestknol uit 1998 dus ik weet dat niet iedereen op de zelfde manier of met het zelfde budget naar auto's kijkt, maar als hij graag een nieuwe auto wilt dan hoef ik dat denk ik niet te verdedigen.

Om het aanzien gaat niet: dan zou hij op zijn minst iets met aanzien kopen, en geen (toch wel suffe) S40 met stalen velgen en wieldoppen :+ Meestal bijna altijd hij de goedkoopste versie zonder extra accessoires. Dat het 'uit gewoonte' weer een Volvo zou kunnen worden sluit ik echter zeker niet uit, maar ik denk dat als er een andere goede optie is dat hij daar wel blij van wordt.

@JukeboxBill bedankt voor je levensbeschouwelijke inzicht, maar dit topic heb ik geopend over tips over een autosegment waar ik niet zo bekend mee ben. Als er dingen nog vaag zijn over de auto dan licht ik die graag toe, maar wie en of ik help kies ik zelf ;)

De Toyota CH-R kende ik niet, maar die ziet er goed uit.Hij is zelfs iets korter dan de S40 en heeft goede binnenruimte voor 4 volwassenen. Het onderstel schijnt wel stug te zijn, ik hoop niet tè stug.

Misschien wat concreter op een rijtje wat de wensen zijn:
- 4-deurs auto met comfortabele binnenruimte voor 4 volwassenen + wat bagage.
- Comfortabel rijden (stil, rustig op snelweg), zeker niet sportief
- Kleiner dan of gelijk aan zijn huidige S40 (4.47 meter)
- Voorkeur voor benzine of hybride
- Geen merkvoorkeur maar het is fijn al de dealer hem eventuele zorgen uit handen neemt. De Volvo dealer staat goed bekend om zijn service dus vergelijkbaar zou fijn zijn.

Bedankt voor de tips zover!

My anime addiction.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het om een nieuwe gaat: laat hem een Kia Ceed (al dan niet in SW of sportsback uitvoering) eens zien. Die Koreanen verbazen me serieus de laatste jaren.
Daarbij: Volvo is tegenworodig Chinees, dus net zo Aziatisch als Kia. Alleen zou ik meer vertrouwen hebben in Koeranen dan in Chinezen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08
Zelf een paar jaar nieuwe V40’s gereden en iets vergelijkbaars in dezelfde prijsklasse is lastig.. Uiteindelijk moest ik een Ford Focus nemen dus dat was snel klaar. In dit geval zou ik lekker je oom zelf laten kijken. Auto is gevoel in zijn geval en het leukste is van tevoren zelf alles uitzoeken.

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-10 12:26
Toyota Corolla Berline? Zelfde vorm als de S40, hybride, en Toyota heeft wel een goede reputatie denk ik.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:25

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Ford Mondeo Hybrid?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11 11:55
Das wel meteen een slagschip van heb ik jou daar.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@EMP Mazda 3 al bekeken als nieuwe auto ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zie 1 klein probleem: de afmeting maar buiten het niet genoemde budget, waarom geen Model S Long Range?

1x prikken in Duitsland en je rijdt ermee naar Zwitserland; is wel 4.9m lang. Heeft door gebrek aan motoren net zoveel laadruimte als de gemiddelde stationwagon (oke, niet aan lengte maar wel aan volume), amper onderhoud dus bandenspanning & ruitenwisservloeistof en klaar. Voldoende binnenruimte, waarschijnlijk fantastische restwaarde (want we moeten groen) etc.

Ben eigenlijk ook benieuwd hoe je zelf van een S40 naar een 200H was geredeneerd; die vallen niet eens in hetzelfde carroserie-model dus allicht (nadruk) is het net zo leuk om samen met je oom eens de auto-boulevard of Autoweek af te struinen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• EMP

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Toyota heeft meerdere interessante opties. Ik heb zelf alleen ervaring met de Prius en de Avensis van een paar jaar terug, maar die waren beiden erg comfortabel.
Hackus schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:48:
@EMP Mazda 3 al bekeken als nieuwe auto ?
Wel even over gedacht, maar in de test op Autozine staat "En het zullen vooral kinderen zijn die achterin de Mazda3 worden vervoerd, want volwassenen kunnen de benen alleen kwijt als de bestuurder en bijrijder de stoelen naar voren schuiven." Daarom niet verder naar gekeken.

De Kia Ceed zou ik zelf ook eens in het echt moeten zien. Ze beweren zelf veel ruimte achterin te hebben, maar de reviews zijn daar niet zo van overtuigd. Het hoeft achterin geen balzaal te zijn, maar er moet wel 'genoeg' ruimte zijn. Als die er is is het zeker een optie, ook vanwege het no nonsense Kia.

Ik heb inderdaad geen budget genoemd, want dat weet ik niet concreet. Mijn gevoel zegt wel dat het niet in een heel andere range dan de S40 (30K?) zal moeten zijn, maar ik ga hem binnenkort eens bellen. Heb door dit topic al een paar goede vragen :)

Hij kan geen eigen laadpaal plaatsen, en er staat er ook niet een in de buurt momenteel. Los van het budget acht ik de kans op een full electric daarom klein (en omdat het onbekend :X is), ondanks dat het voor de rest een hele goede optie is :)

[ Voor 13% gewijzigd door EMP op 26-07-2021 16:17 ]

My anime addiction.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Er is ook een Mazda 3 in de carrosserievorm van een S40 (sedan) https://www.autoweek.nl/carbase/mazda/3/

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:31
70 jaar en een volvo v40. Niet doen! De instap in veel te laag. zou veel eerder voor de xc40 gaan. kost dan iets meer maar de ergernis van de lage instap heb je niet.

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-11 00:43

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Misschien indien eletrisch rijden mogelijk is dan kan je kijken naar de C40 deze komen nu geleidelijk bij de dealers binnen en anders de XC40 die is net zo groot als de V40 maar wel een hogere instap.

Zelf ben ik een V40 rijder (2018 model) en heb hiervoor de S80 (2002) gehad en als je eenmaal een Volvo rijd dan krijg een aantal luxe opties op de auto standaard er bij die je niet snel bij andere merken terug ziet (tegenwoordig wel iets meer). Dus dan is ook de vraag wat je oom zelf belangrijk vind aan een nieuwe auto (automatisch lichten aan, regen sensor, buitenspiegels verwarmd... enz) dat maakt het allemaal ook iets gemakkelijker om te gaan vergelijken of keuzes te maken.

Daarnaast kan je je blind blijven staren op plaatjes maar het rij gevoel moet ook goed zijn, mijn ouders hebben een Ford Mondeo station 2015 maar persoonlijk vind ik dat niet fijn rijden en dat is lastig uit te leggen waar dat precies aan ligt.

Verder heeft een vriend van me een Mazda CX30 en dat is vergelijkbaar met een Volvo V40 kwa beenruimte achterin.

ps. ik vind zelf de C30 en C40 foeilelijk maar goed dat is mijn bescheiden mening en gelukkig is ook daar een doelgroep voor, ander zouden we allemaal in de zelfde auto rijden :+

[ Voor 5% gewijzigd door xleeuwx op 03-08-2021 10:53 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Yaris Hybrid ?
Pagina: 1