Hindernisbaan, wifi in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-08 22:23
Ik woon op Bonaire en wil graag wifi in onze tuin. Er is maar 1 provider die internet levert op dit deel. Deze staat niet toe in de modem in te loggen, dus alle opties die daarmee gepaard gaan vallen af.
We gebruiken momenteel een simpele repeater (er is niet zo veel te koop op het eiland), maar die werkt niet naar behoren.

Ik kom binnenkort een week naar Nederland en wil dan een passende oplossing kopen. Er is geen omruilmogelijkheid als het niet blijkt te werken, dus jullie snappen dat ik het direct zo goed mogelijk wil doen (met de beperkingen die er zijn).
In de tuin hebben we een grote overkapping met stroomvoorziening en zodoende dacht ik eerst aan een powerline adapter met wifi. Echter lees ik er wisselende ervaringen over.
De grond is keihard, dus een kabel doortrekken gaat niet.
In elke slaapkamer hebben we een lan aansluitmogelijkheid via een contactdoos. De slaapkamer die het dichtst bij de overkapping ligt, is er ongeveer 25m bij vandaan, dus misschien ligt daar ook een mogelijkheid?

Er was vorige maand een zelfde soort vraag hier en daar werd over een mesh gesproken. Ik ben nu deze optie tegengekomen: TP-Link Deco E4 - Mesh Wifi.
Zou dat een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ben bang dat geen enkele WiFi (hoogstens de wat duurdere beam-oplossingen) eerst de 25m van slaapkamer naar overkapping gaat overbruggen en dan ook nog eens de rest van de tuin "goed" aansturen. Of begrijp ik de situatieschets dan niet?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 21:33
Een plattegrond zou de situatie verduidelijken en kan er gerichter advies worden gegeven.
En wat wilde je in de router doen wat blijkbaar niet kan?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mooiste is als je in de buurt waar je het meeste netwerk werkverkeer verwacht een accesspoint kan ophangen en die uiteindelijk via een bedrade verbinding op het netwerk kan ontsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:22

Tazzios

..

Waar heb je de 'simpele repeater' hebt neergezet; Op de plek waar je bereik wil of waar er nog goed bereik is.
De repeater kun je waarschijnlijk ook als accesspoint aansluiten in de betreffende slaapkamer

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 26-07-2021 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 11:50
Powerline moet volgens mij wel gewoon werken. Wifi over een afstand van 25 meter is best ver.

Het signaal is niet zo sterk als een CAT5e/6 kabel trekken en daar weer een router op aansluiten, maar er zou toch wel signaal over moeten blijven om een beetje te kunnen internetten. Theoretisch werkt het tot 300m.

Volgens mij werkt het, het beste als je de 2 powerline adapters op dezelfde groep hebt zitten. Wellicht kun je op de groep van de tuin een stopcontact zetten en daar de primaire powerline adapter in drukken.

Als alternatief kun je geen CAT5e kabel over/langs een schutting laten lopen in een beschermbuisje oid? Dan kun op het einde van de kabel een extra router plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Spiff schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:33:
Een plattegrond zou de situatie verduidelijken en kan er gerichter advies worden gegeven.
En wat wilde je in de router doen wat blijkbaar niet kan?
Ik heb een denkfout gemaakt, ik bedoelde inloggen in de modem. We hebben een modem-router, waar geen extra router aan vast gehangen kan worden.
(ik heb het aangepast in de OP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

FunFair schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:38:
Als alternatief kun je geen CAT5e kabel over/langs een schutting laten lopen in een beschermbuisje oid? Dan kun op het einde van de kabel een extra router plaatsen.
Een dubbele router is nooit een goed idee.
Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:
Ik heb een denkfout gemaakt, ik bedoelde inloggen in de modem. We hebben een modem-router, waar geen extra router aan vast gehangen kan worden.
Euh, dit klinkt wel wat gek, om eerlijk te zijn. Zolang je een accesspoint of switch er aan kan hangen zit je goed. :)

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:18

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik heb enkele jaren geleden 2 directionele 2.4G antennes gekocht op amazon en ben daar wel over te spreken.
Concrete situatie bij mij is -60 dB ontvangst op 25m de router. Enkel een houten dakstructuur (met glaswol) zit ertussen en verder open bereik.
Ding kostte niet veel, denk 25 euro voor de 2 samen. is absoluut geen high tech, gewoon de beam wat versmallen en wat kunnen richten.
Lees wel dat dat enkel 2.4G is, de antenne werkt niet voor 5G. Maar daarvan is het bereik sowieso al korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:
[...]
Een dubbele router is nooit een goed idee.
[...]
Euh, dit klinkt wel wat gek, om eerlijk te zijn. Zolang je een accesspoint of switch er aan kan hangen zit je goed. :)
Hoezo? Dat gaat prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 11:05

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:26:
Ik woon op Bonaire en wil graag wifi in onze tuin. Er is maar 1 provider die internet levert op dit deel. Deze staat niet toe in de modem in te loggen, dus alle opties die daarmee gepaard gaan vallen af.
Serieus? Wat nu als je een andere SSID wilt, een ander channel of een andere WPA2 key?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 21:33
Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Waarom kan er geen router aan gehangen worden en waarom wil je dat wel doen?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken.

Is de situatie Huis ----25 meter--- Tuinhuis en daar wil je wifi hebben? Moet die wifi dan nog een ander punt bereiken?

Zou je een schets van de situatie kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_ISPEPRpLEOZ_-ssP3II_c81II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKNIZULRBNgsypgTi8eatcsg.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is de situatie. Modem komt rechtsonder binnen. De slaapkamer die het dichtst bij de overkapping ligt, is vanaf het stopcontact in die slaapkamer ongeveer 25 m van het midden van de overkapping.
De repeater hangt buiten, op die plek heb ik met mijn laptop en telefoon nog goed internet van de modem, dus daarom de repeater daar ook gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Iets met dubbel NAT wat je zoveel mogelijk wilt voorkomen; je wilt het netwerk zo simpel mogelijk houden.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
FunFair schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:38:

Wij hebben een cactushaag :P
In theorie zou het kunnen als deze geheel waterdicht en hitte bestendig is. Ik weet niet of dat in de praktijk haalbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
(jarig!)
Ondergronds niet. Bovengronds mogelijk wel :) Hoe loopt de stroomkabel?
De slaapkamer die het dichtst bij de overkapping ligt, is er ongeveer 25m bij vandaan, dus misschien ligt daar ook een mogelijkheid?
In tegenstelling tot wat anderen zeggen lijkt 25m mij helemaal niet zo ver voor wifi (op 2.4 GHz). Het is ten slotte in de buitenlucht, niet binnenshuis.

De overkill-oplossing is een point-to-point-opstelling (als je geen kabel kunt trekken; bovengronds of ondergronds) zoals een Ubiquiti Nanostation, en dan een AP aan de overkapping, maar ik vermoed dat je met een AP in die slaapkamer al een heel eind bent :)

Het hele verhaal over routers moet je vergeten; je wil je wifi uitbreiden, niet meerdere netwerken aan elkaar knopen. De verwarring zit er vooral in dat veel wifi access points ook kunnen routeren, of dat veel routers ook wifi access points bevatten. Het router-deel van zo'n gecombineerd apparaat is niet van belang voor jouw use case. Het kan (afhankelijk van het merk en de uitvoering) wel in de weg zitten, dus het lijkt me beter je te concentreren op apparaten die alleen wifi doen, en niet kunnen routeren.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:43
Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:53:
[...]

Wij hebben een cactushaag :P
In theorie zou het kunnen als deze geheel waterdicht en hitte bestendig is. Ik weet niet of dat in de praktijk haalbaar is?
TIP doe direct dubbelle kabel. Ofwel 2 kabels tegelijk trekken. Je hebt ook kabels waar direct2x UTP aan elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:

Gek dat we een modem-router hebben of dat ik er niet op kan inloggen? Dat laatste wordt namelijk geblokkeerd door de provider. Zo ver ik het begrepen heb, kun je daardoor geen netwerk bridge maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:55:
Gek dat we een modem-router hebben of dat ik er niet op kan inloggen?
Nee, dat je er geen router op kan aansluiten, maar andere apparatuur wel. ;)
Dat laatste wordt namelijk geblokkeerd door de provider. Zo ver ik het begrepen heb, kun je daardoor geen netwerk bridge maken.
Een netwerk bridge hoeft ook niet echt. Je wilt, zoals gezegd, je wifi uitbreiden of aanleggen. Dus een router heb je niet nodig, dat maakt het onnodig ingewikkeld en complex, zie ook de uitleg van @Paul erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 15:02
Paul schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:54:
[...]

[...]
In tegenstelling tot wat anderen zeggen lijkt 25m mij helemaal niet zo ver voor wifi (op 2.4 GHz). Het is ten slotte in de buitenlucht, niet binnenshuis.

De overkill-oplossing is een point-to-point-opstelling (als je geen kabel kunt trekken; bovengronds of ondergronds) zoals een Ubiquiti Nanostation, en dan een AP aan de overkapping, maar ik vermoed dat je met een AP in die slaapkamer al een heel eind bent :)

Het hele verhaal over routers moet je vergeten; je wil je wifi uitbreiden, niet meerdere netwerken aan elkaar knopen. De verwarring zit er vooral in dat veel wifi access points ook kunnen routen, of dat veel routers ook wifi access points bevatten. Het router-deel van zo'n gecombineerd apparaat is niet van belang voor jouw use case . Het kan (afhankelijk van het merk en de uitvoering) wel in de weg zitten, dus het lijkt me beter je te concentreren op apparaten die alleen wifi doen, en niet kunnen routeren.
Ik sluit mezelf helemaal aan bij deze post, kijk eventueel naar een ubi nano station of een AP LR (long range) ik heb die zelf ook hangen en kom daar makkelijk een heel eind mee mn tuin in.

Ik heb recentelijk bij iemand anders ook nog een unifi ap-ac-mesh-pro opgehangen buiten zodat hij ook bereik heeft op zijn boot, dit is ook zeker 50 meter ver. en deze kunnen buiten hangen in weer end wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Paul schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:54:
[...]

[...]

Het hele verhaal over routers moet je vergeten; je wil je wifi uitbreiden, niet meerdere netwerken aan elkaar knopen. De verwarring zit er vooral in dat veel wifi access points ook kunnen routeren, of dat veel routers ook wifi access points bevatten. Het router-deel van zo'n gecombineerd apparaat is niet van belang voor jouw use case. Het kan (afhankelijk van het merk en de uitvoering) wel in de weg zitten, dus het lijkt me beter je te concentreren op apparaten die alleen wifi doen, en niet kunnen routeren.
Dank je! Dat maakt het al een stuk overzichtelijker en eenvoudiger.
Heb je dan misschien ook een voorbeeld waardoor ik gerichter kan zoeken? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 17:14
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Iets met dubbel NAT wat je zoveel mogelijk wilt voorkomen; je wilt het netwerk zo simpel mogelijk houden.
Uiteraard, ideaal is anders maar als je geen toegang tot de router hebt kan dit prima.
Of je zet de DHCP uit in de tweede router en dan heb je een AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:00:
Dank je! Dat maakt het al een stuk overzichtelijker en eenvoudiger.
Heb je dan misschien ook een voorbeeld waardoor ik gerichter kan zoeken? :$
De genoemde Unify producten zijn het overwegen waard. Hebben echter wel een kabel aansluiting nodig. Je zou eventueel de repeater kunnen vervangen door buiten een weerbestendige router te hangen aan de kant van de slaapkamer, om de 25m te overbruggen. Maar ik blijf erbij, het mooiste is om bij de overkapping zelf een accesspoint op te hangen, dan hou je op die plek ook het beste signaal.
com2,1ghz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:03:
Of je zet de DHCP uit in de tweede router en dan heb je een AP.
Nee, dit is pertinent niet waar. De tweede router doet dan alleen geen DHCP meer en deelt daardoor geen IP-adressen uit, maar blijft nog wel zijn eigen ding doen (omdat het in de basis twee netwerken wilt verbinden met elkaar terwijl dat niet hoeft en zit je nog steeds met de NAT dus), en juist dat is wat je dus niet wilt! Je wilt dan immers 1 netwerk vormen.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In plaats van een repeater een AP liefst buiten ophangen in dit geval zou ik rustig voor een Ubiqity longrange kiezen. Ik verwacht namelijk niet dat je veel last van andere netwerken zal hebben en dan is die LR wel fijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Too5
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:03:
[...]
De genoemde Unify producten zijn het overwegen waard. Hebben echter wel een kabel aansluiting nodig. Je zou eventueel de repeater kunnen vervangen door buiten een weerbestendige router te hangen aan de kant van de slaapkamer, om de 25m te overbruggen. Maar ik blijf erbij, het mooiste is om bij de overkapping zelf een accesspoint op te hangen, dan hou je op die plek ook het beste signaal.
Ik zou kunnen kijken of er nog een lan kabel door de de buis van de elektra past (die is bij de bouw van het huis gelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:08:
Ik zou kunnen kijken of er nog een lan kabel door de de buis van de elektra past (die is bij de bouw van het huis gelegd).
Eventueel aan een kant de RJ45 stekker er af halen, dan gaat een dergelijke kabel er veel gemakkelijker doorheen. wanneer de kabel er doorheen is, een nieuwe RJ45 stekker erop monteren en je kunt weer verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook even reageren. Ik heb hiereen ubiquiti USG router en die doet net zo makkelijk dubbel nat als dat ie rechtstreeks aan een ziggo modem als gateway hangt. Geen centje pijn. Verder heb ik hier een drietal AP AC pro's hangen die me nog steeds ruim 3 Mbit leveren op de 2,4Ghz op ca 100m afstand. En dat terwijl het bewuste AP dan op de eerste verdieping van ons huis hangt, binnen aan de buitenmuur. Dus ik zou zeggen dat dat met de geschetste situatie ook moet kunnen.

Having said that: UTP buiten hangen, het is er niet geschikt voor. Coax is dan beter. Als het om draden trekken gaat zou je ook kunnen overwegen om met MoCa te gaan werken, daar haal je in principe Gbit over coax mee. Is alleen niet goedkoop.

Verder vraag ik me af of ubiquiti niet gewoon uit hun US store naar Bonaire?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Too5 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:55:
[...]

Gek dat we een modem-router hebben of dat ik er niet op kan inloggen? Dat laatste wordt namelijk geblokkeerd door de provider. Zo ver ik het begrepen heb, kun je daardoor geen netwerk bridge maken.
Dit blijft een wat wazig verhaal, wat het moeilijk maakt om voor ons de werkelijke (on)mogelijkheden te begrijpen.

Kun je aangeven welke provider je hebt, welke merk+model modem router het is, en welke aansluitingen er op zitten?

In de regel is het niet nodig om in te loggen op je modemrouter om een extra AP aan te sluiten, dus al zou de boel volledig dichtgetimmerd zijn, dan hoeft dat nog niet onoverkomelijk te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Powerline naar onder de overkapping en daar een WiFi punt maken. Een AP of Router in AP modus bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 09:53
ik zou deze optie toch proberen, eventueel een minigraver huren. PVC buis in de grond, kabel erdoor en dan een PoE Accesspoint aansluiten

[ Voor 13% gewijzigd door 107mb op 27-07-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Een netwerk kabel hoeft niet in de grond je kan prima een UV bestendige buis over de grond leggen. Ik denk dat het meest erge waar je last van hebt UV licht is daar moet je je kabel tegen beschermen anders is hij in een jaar verpulvert misschien.
Wat nu wel duidelijk mag zijn, je hebt geen router nodig hooguit een switch om het aantal netwerk poorten uit te breiden en een access point om de overgang van kabel naar wifi te verzorgen. Ook hoef je niet in de instellingen van het modem/router te zijn.
Waarschijnlijk als je in je huis een kabel naar buiten brengt en een buiten AP ophangt ben je er al.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
dion_b schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:55:
[...]
Kun je aangeven welke provider je hebt, welke merk+model modem router het is, en welke aansluitingen er op zitten?
Provider Telbo, modem is van comtrend. Zoals ik al aangaf ben ik niet in Nederland. En er is hier een behoorlijke monopolie-positie voor heel veel van dit soort bedrijven (internet, stroomvoorziening, watervoorziening, etc). Dus ze kunnen ook doen en laten wat ze willen.
Frogmen schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:18:
Een netwerk kabel hoeft niet in de grond je kan prima een UV bestendige buis over de grond leggen. Ik denk dat het meest erge waar je last van hebt UV licht is daar moet je je kabel tegen beschermen anders is hij in een jaar verpulvert misschien.
Wat nu wel duidelijk mag zijn, je hebt geen router nodig hooguit een switch om het aantal netwerk poorten uit te breiden en een access point om de overgang van kabel naar wifi te verzorgen. Ook hoef je niet in de instellingen van het modem/router te zijn.
Waarschijnlijk als je in je huis een kabel naar buiten brengt en een buiten AP ophangt ben je er al.
Dit gaan we nu proberen via de bestaande elektriciteitsbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Too5 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Provider Telbo, modem is van comtrend.
Dat is het merk. Welk model?
Zoals ik al aangaf ben ik niet in Nederland.
Ja, dat was duidelijk.
En er is hier een behoorlijke monopolie-positie voor heel veel van dit soort bedrijven (internet, stroomvoorziening, watervoorziening, etc). Dus ze kunnen ook doen en laten wat ze willen.
Mogelijk, maar wederom, exacte situatie helder krijgen is juist dan belangrijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5

Maar wat wil je precies weten dan? Er blijken gangbare oplossingen te zijn met de beperkingen die ik heb, dus ik heb niet de intentie iets proberen te omzeilen.

Er zit geen sticker op de modem en ik wil 'm niet openschroeven.
Doos is een witte doos zonder opdruk, dus daar valt ook niets uit op te maken. Er zit geen boekje bij.

[ Voor 25% gewijzigd door Too5 op 27-07-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Even nog een sulle vraag: Ik lees wisselende ervaringen over een powerline adapter met wifi, maar weet eigenlijk niet waarom dat in mijn geval niet zou kunnen werken? De slaapkamer en overkapping lijken op dezelfde groep te zitten, dus als ik de lankabelaansluiting van de slaapkamer gebruik, zou ik dan geen goede verbinding kunnen opzetten?
Ik probeer het oprecht te begrijpen hoe ik kan inschatten of dat bij mij zou werken. Ik blijf ook met dezelfde vraag over de mesh-wifi zitten.

Alles wat ik er over lees is net niet voldoende om het echt goed te begrijpen voor verschillende situaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Too5 op 27-07-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Power line kan je proberen maar de betrouwbaarheid is niet erg hoog en als het electriciteitsnet niet erg schoon is krijg je veel storing of kans dat het niet werkt. Als het bij jouw allemaal netjes is met randaarde ook kan je het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is de grond écht te hard, of te hard om zomaar met een schep door te gaan?

In betonvloeren snijden ze ook nog wel eens een sleuf met een flinke zaag, die zal ook op zo'n eiland vast wel te vinden zijn. Als de grond zo hard is dat je er met een schep niet doorkan hoef je een kabel ook niet heel diep te leggen, zeker niet als het gewoon stevige buiten/grondkabel is en het maar voor eigen gebruik is.

Dan heb je namelijk de optie om gewoon een AP op te hangen en hoef je je verder nergens druk om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 10:36

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Oon schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:25:
Is de grond écht te hard, of te hard om zomaar met een schep door te gaan?

In betonvloeren snijden ze ook nog wel eens een sleuf met een flinke zaag, die zal ook op zo'n eiland vast wel te vinden zijn. Als de grond zo hard is dat je er met een schep niet doorkan hoef je een kabel ook niet heel diep te leggen, zeker niet als het gewoon stevige buiten/grondkabel is en het maar voor eigen gebruik is.

Dan heb je namelijk de optie om gewoon een AP op te hangen en hoef je je verder nergens druk om te maken.
Inderdaad, ik kan me niet voorstellend at de grond dusdanig hard is dat je met het juiste materieel er niet doorheen komt.

In Nederland pakt men altijd een schep om te graven en als die vervolgens breekt klaagt men over de schep. Maar soms moet je een pikhouweel of een stootijzer gebruiken of een ander stuk iets meer gespecialiseerd graafgereedschap.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Even de zaken uit elkaar halen :)

1. Accesspoint
Je wilt onder de overkapping wifi en met het huidige accesspoint wat in je provider modem zit heb je geen bereik.
Je wilt dus ergens een accesspoint neerzetten, het liefst zo dicht mogelijk bij de overkapping.
Idealiter zet je het accesspoint dus buiten onder de overkapping en koop je hier een outdoor variant van. Echter, afhankelijk van je ramen en muren, krijg je misschien ook al genoeg dekking vanuit je slaapkamer (vanuit binnen).

2. Uplink naar accesspoint
Je accesspoint moet natuurlijk ergens signaal vandaan halen. Dat kan grofweg via:
- Een utp kabel
- Een powerline
- Repeater (oppikken bestaand wifi)
- Mesh Repeater (oppikken bestaan wifi van andere mesh node)

Een powerline is meestal instabiel en zou ik dus links laten liggen. Een utp kabel is het meest ideale maar niet altijd gewenst.
Blijf repeater dus over waar een mesh repeater de voorkeur heeft. Wil je een mesh repeater dan moet je dus minimaal 2 nodes hebben. 1 bekabeld in het huis en 1 onder de overkapping.
Dan heb je nog dual band en tri band nodes in. Grofweg: bij een dual band gaat je bandbreedte /2 en bij een tri band niet.

Hoeveel bandbreedte wil je halen?

Het meest pragmatische is denk ik:
- Ik begrjp dat je vanuit de router een utp kabel hebt naar slaapkamer. Ik zou vanuit de slaapkamer een gat naar buiten boren dat je daar utp en stroom hebt
- Buiten hang je dan je 1e deco node op (liever m4 dan e4 omdat m4 gigabit poorten heeft)
Wellicht is dit al genoeg en ben je klaar :) Hoeft trouwens geen deco node te zijn, ieder goed accesspoints doet dienst.

Is het niet genoeg dan:

- Je 2e deco node hang je over de overkapping
- Je 3e node zet je naast de modem, puur voor het gemak om 1 netwerk te hebben. wifi van provider kan dan uit

Verwacht dan naast je hoofd deco node bij het huis een megabit of 300, en onder de kap een megabit of 100.

Echter, deco nodes zijn niet gemaakt voor buiten dus ik verwacht niet het eeuwige leven. Beter is iets buitenzetten wat wel outdoor werkt. Aan de andere, als je iets van een porch hebt dan zal dit dan echt wel een paar jaar blijven werken.

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 27-07-2021 13:36 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Too5 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:15:

Maar wat wil je precies weten dan? Er blijken gangbare oplossingen te zijn met de beperkingen die ik heb, dus ik heb niet de intentie iets proberen te omzeilen.
Niemand heeft het over omzeilen, enkel over het begrijpen van de situatie. Welke aansluitingen heb je? Welke standaarden zijn ondersteund? Wat is er mogelijk op die aansluitingen?

Sowieso, je hebt nog geen werkende oplossing. Totdat je dat hebt is het handig niets uit te sluiten.
Er zit geen sticker op de modem en ik wil 'm niet openschroeven.
Doos is een witte doos zonder opdruk, dus daar valt ook niets uit op te maken. Er zit geen boekje bij.
Helemaal geen sticker? Vreemd.

Is het de linker hier?
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/44215869_1856081441113689_9170057181880385536_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=A-acHdEJ1OcAX8PLHKr&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=1812e9bd425900819e285a1dcf8d6d74&oe=6126A667
(in dat geval is het een Comtrend Nexuslink 3100u)
Too5 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:20:
Even nog een sulle vraag: Ik lees wisselende ervaringen over een powerline adapter met wifi, maar weet eigenlijk niet waarom dat in mijn geval niet zou kunnen werken? De slaapkamer en overkapping lijken op dezelfde groep te zitten, dus als ik de lankabelaansluiting van de slaapkamer gebruik, zou ik dan geen goede verbinding kunnen opzetten?
Ik probeer het oprecht te begrijpen hoe ik kan inschatten of dat bij mij zou werken.
Lastig. Powerline is afhankelijk van de demping op je stroomnet (kun je inschatten op basis van lengte/afstand) maar vooral van de interferentie op de frequenties 2-80MHz op die kabels, veroorzaakt door andere apparaten op je net (is zo goed als niet in te schatten zonder meetapparatuur). Als je net 'schoon' is, dan kun je stabiel hoge performance halen. Is het ranzig vuil, dan is het mogelijk dat je geen (stabiele) verbinding hebt.

Wat veel uitmaakt: is je elektra geaard? En zou de aarding onder de overkapping terug lopen naar zelfde aardepunt als in de woning? Zo ja kun je PLC met MIMO gebruiken, wat sneller en stabieler is. Zo nee zit je vast aan SISO en het is trager en mogelijk minder stabiel.
Ik blijf ook met dezelfde vraag over de mesh-wifi zitten.
Dat is vergelijkbaar, met als verschil dat je betere inschattingen vooraf kunt doen, althans als je weet wat de demping is van de obstakels (ben bang dat ik het niet gelijk voor een cactushaag weet...). Die kun je meten met de repeater die je al hebt: ga met een laptop of mobieltje waarmee je RSSI (signaalsterkte) kunt meten, meet het signaal van de repeater aan ene kant haag, dan aan andere kant, dan weet je wat de cactussen tegenhouden. Idem voor muren en andere zaken.
Alles wat ik er over lees is net niet voldoende om het echt goed te begrijpen voor verschillende situaties.
Klopt. Vaste netwerkkabels zijn (mits goed aangesloten) volledig betrouwbaar, alle overige technieken hebben last van niet altijd even voorspelbare factoren uit de omgeving. Wil niet zeggen dat ze niet goed kunnen werken, maar wel dat je geen garanties hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Too5
Wauw, jullie zijn snel! Ik probeer iedereen zo goed mogelijk te beantwoorden. Ben echt heel blij met het meedenken, dank!

@Frogmen , stroomnetwerk is pas 3 jaar oud, alles is geaard incl overkapping.
@Oon @Johnny Vanaf ongeveer 10 cm diepte is het koraal. Er zou een drilboor aan te pas moeten komen.
@laurens0619 De maximum internetsnelheid is hier 50mbps, dus het verval / 3 zou dan wel erg traag worden ben ik bang.
@dion_b Het is een oudere versie dan deze, maar als het handig/beter is kan ik 'm wel voor deze laten omruilen.
Alles is geaard, ook de overkapping die op hetzelfde netwerk loopt.

We kunnen het uiteinde van de electriciteitsbuis nog niet vinden. Op de bouw tekening is ie er niet bij gezet, omdat het buiten de oorspronkelijke planning viel.
Andere optie: aan de buitenkant van de slaapkamer is een veranda. Zou ik daar een accespoint onder kunnen maken die een bereik van >25meter heeft? Of zou ik daar ook weer een hoop verlies door hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Too5 op 27-07-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Too5 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:00:
@Oon @Johnny Vanaf ongeveer 10 cm diepte is het koraal. Er zou een drilboor aan te pas moeten komen.
Bleh, dat is wel heel ondiep. Ik had willen zeggen van hak/zaag/snijd/graaf een sleuf tot hoever je komt, leg daar PVC in en vul het gat erboven weer met wat er uit kwam, maar 10 centimeter is wel riskant.

Ligt er toevallig een bestraat (met bakstenen oid) pad door de tuin heen waar je makkelijk onderdoor zou kunnen? Dat zou nog enige bescherming geven.

Je zou in het ergste geval nog een kabel langs de erfgrens kunnen leggen (bovengronds), maar dat is ook weer niet super.

Kabel uitgesloten dan zijn er al wat mooie opties gegeven, maar ik zou toch nog eens goed kijken of een kabel niet gewoon mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
[b]
Andere optie: aan de buitenkant van de slaapkamer is een veranda. Zou ik daar een accespoint onder kunnen maken die een bereik van >25meter heeft? Of zou ik daar ook weer een hoop verlies door hebben?
Dat zou echt heel goed kunnen werken zeker de moeite van het proberen waard, zou dan wel voor een POE gevoede AP gaan hoef je buiten geen 220V aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 08:31
(jarig!)
Too5 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:00:
@laurens0619 De maximum internetsnelheid is hier 50mbps, dus het verval / 3 zou dan wel erg traag worden ben ik bang.
De bandbreedte van je wifi is niet hetzelfde als de bandbreedte van je internetverbinding.

Als je wifi 150 Mbps haalt en om een of andere reden door drieën gaat dan houd je nog 50 Mbps over. Als je wifi 1300 Mbps haalt dan blijft er 400+ Mbps over, dus ruim meer dan je internetsnelheid.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:32
Too5 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:00:@Frogmen , stroomnetwerk is pas 3 jaar oud, alles is geaard incl overkapping.
In dat geval zou een goede powerline wellicht kunnen werken. Misschien kun je meerdere oplossingen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp kan je dus wel inloggen op de router, maar de modem instellingen daarin niet wijzigen.

WiFi instellingen (kanaal, SSID, WPA) kan je wel aanpassen?

De modem-router heeft naast een ingebouwd Wireless AP ook RJ45 connectoren.

In principe heb je alleen dat laatste nodig als je een wireless bridge wil gebruiken. Om bedraad internet bij de overkapping te krijgen.

Tevens is het geen enkel bezwaar om een eigen Wireless AP (dus geen router) aan te sluiten op een RJ45 poort. Waarbij je een eigen antenne aansluit op dat AP, met een directional flatpanel antenna buiten aan de muur gericht op de overkapping en op 2.4MHz moet je 25m wel kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ga naar telbo met je modem, laat hem in bridge mode zetten.
Hang je eigen router er netwerkspul erachter. :Y

Wise enough to play the fool

Pagina: 1