Aarding STP-kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 13:35
Hoi Tweakers,

Ik wil graag even controleren of mijn redenering correct is. Ik heb gebruik gemaakt van STP-kabels (ja, ik weet dat dat niet nodig is, maar kwam via een promotie gevoelig goedkoper uit...) en wil deze dus netjes aarden.

De WCD's zijn van Niko, CAT6A, STP. Het patchpaneel is eveneens voorzien om te aarden, er zit reeds aan aarde-kabel aan die ik in de patch-kast zou kunnen bevestigen. Probleem is dat ik niet meteen een degelijk aardepunt heb, de meterkast en patchkast staan niet in dezelfde ruimte. In principe kan ik wel een kabel trekken, maar goed...

De switch is echter ook voorzien van aarding lijkt me. Ik heb een Cisco 3750X op de kop kunnen tikken. Stel nu dat ik tussen het patchpaneel en de switch STP patchkabels gebruik, dan lijkt me dat de kabels correct geaard zijn via de switch. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Verder heb ik vastgesteld dat Niko hun combinatie Coax + CAT6A standaard wordt geleverd met een keystone die geen STP ondersteund. Het lijkt me dan logich dat ik deze keystone best vervang door de STP-variant? Of zou ik de meerkost hiervoor beter niet doen en simpelweg zorgen dat deze kabel niet geaard is?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

Normaal gezien wil je groundloops voorkomen. Als ik mij niet vergis voer je aarding dus uit aan 1 kant

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:09
Dit is nu precies waarom je in een thuissituatie geen afgeschermde netwerkkabel moet gebruiken.
Altijd maar op een punt aarden anders loop je het risico op aardlussen en/of common mode spanningen.

Als je apparatuur hebt die via de netspanning aansluiting geaard is dan moet je dus niet ook nog eens aarden via de netwerkkabel.
Gebruik dus patchkabels zonder afscherming.

Uiteraard heb je wel een aardpunt namelijk de netspannings aarde.
Het slimste is om een stekkerblock te nemen, daar al je apparatuur op aan te sluiten en maak een stekker waar je alleen de randaarde op aansluit en maak daar een aardpunt mee.
Aard vanuit dat aardpunt je patchkast en je patchpaneel en daarmee de shielding van je kabels tot en met de wcd's.

Vanf de wcd's sluit je dan je appartuur aan met unschielded patchkabels.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
@Ben(V)

Dan doe ik het zo :-). Maar, ik veronderstel dat de keystones in de WDC dan wel STP compatibel moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarom?

Shielding is zo wie zo nutteloos, dus af zo'n keystone nu wel of niet afgeschermd is maakt niets uit voor je netwerk.

Wel zorgvuldig de coax monteren, die is uiteraard afgeschermd, maar tv signaal is veel gevoeliger voor storing dan netwerk.
En zorg ervoor dat de shieling van je netwerkkabel niet de buitenmantel van de coax raakt want dan heb je een aardlus gemaakt.

Dat is vermoed ik ook de reden waarom die combo niet afgeschermd is.

[ Voor 65% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2021 12:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Wel, lijkt me als je dan toch STP-kabel gebruikt je beter de hele boel langs 1 kant aard? For some reason biedt Niko ook alleen een 2xCAT6A, STP aan (https://www.niko.eu/nl-be/artikel/101-65278). Tenzij de sokkel (https://www.niko.eu/nl-be/artikel/170-65272) en centraalplaat (https://www.niko.eu/nl-be/artikel/101-65200) los van mekaar worden aangekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nutteloos blijft nutteloos.

En ze bieden denk ik geen afgeschermde combo coax/utp aan, omdat coax per definitie geaard is en als je dan nogmaals aard via de netwerkkabel heb je een aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ben(V) schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:06:
Nutteloos blijft nutteloos.

En ze bieden denk ik geen afgeschermde combo coax/utp aan, omdat coax per definitie geaard is en als je dan nogmaals aard via de netwerkkabel heb je een aardlus.
Klinkt logisch, inderdaad. Bedankt voor het advies!

Best wel langs patchpaneel aarden lijkt me (op de manier waarop eerder beschreven)? Ik weet het, de meerwaarde is beperkt, maar het is anderzijds niet veel werk om het toch te doen. Of toch gewoon lekker niet doen zodanig het zeker geen aardlussen kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nu je eenmaal shielded kabel hebt zou ik persoonlijk het gewoon goed doen.
Waar het om gaat is dat je begrijpt hoe aardlussen ontstaan en hoe je ze kunt voorkomen.

Meestal kun je in een patchpaneel de aarding van de kabel doen via de beugel van de trekontlasting.
Daarna leg je een aarddraad van de achterkant van je patchpaneel naar een stekker waar je alleen de aarde op aansluit en vanuit hetzelfde punt aard je de patchkast.
Als je het patchpaneel in de patchkast schroef is die meteen geaard of je legt een extra aarddraad als hij afgelakt is en dus geïsoleerd.

[ Voor 55% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:40
Hier heb je hanleiding hoe aarding moet.

https://1drv.ms/b/s!AqDHKOdO17EJdcHCYwTrN5NJZgQ?e=ylE3yV

In de Niko catalogus staat dit erbij.

"De standaard meegeleverde Cat6 A UTP RJ45-connector kan vervangen worden door een Niko Cat5E UTP (650-45051) RJ45-connector,
Niko Cat5E STP (650-45055) RJ45-connector, Niko Cat6 UTP (650-45061) RJ45-connector, Niko Cat6 STP (650-45066) RJ45-connector
of een Niko Cat6 A STP (650-45077) RJ45-connector."

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1MVExuYNb6dPhQKmdHNQSwZZnI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/998qDOJQfhd9TRRa1V2xJTKR.png?f=user_large

link: https://www.niko.eu/-/dow...98c104d5689a1abaa012616b1

[ Voor 78% gewijzigd door Dyckie op 26-07-2021 16:13 ]

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ik wou me toch nog wat verder inlezen, en kwam uit op deze blog. Ik denk in "Scenario #1" te zitten. Men schrijft dat het het best is het patchpanel ofwel gewoon niet te aarden ofwel te verzekeren dat het aan dezelfde aarding is gekoppeld aan dat van het gebouw.

Dat laatste ben ik dus van plan, bij nader inzien ga ik zelfs gewoon een rechtstreekse aardingskabel trekken, er is nog een loze wachtbuis. In dezelfde blogpost zegt men echter dat je tussen het patchpanel en de switch/router (in mijn geval professioneel spul dat shielded is via AC) eveneens shielded kabels (moet/kan) gebruiken?

Ik heb hier nog wat verder over zitten opzoeken, maar, ik vind geen eenduidig antwoord. Het lijkt eerder een "meningsverschil" te zijn dan puur onderbouwd.

Zie bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een aardingskabel erbij trekken levert meer problemen op.
Je switch ligt al aan de netaarde en dan ga jij er nog een aardkabel bij trekken.
Dat wordt een aardlus.

Doe het nu gewoon zoals ik zei dan krijg je geen problemen.
Je hebt dan in principe alles centraal geaard op de spanning slof.
En zorg er verder voor dat alle apparatuur met een unshielded patchkabel wordt aangesloten, dan zit je altijd goed

En vergeet al die goedbedoelde google onzin.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 28-07-2021 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:03:
Een aardingskabel erbij trekken levert meer problemen op.
Je switch ligt al aan de netaarde en dan ga jij er nog een aardkabel bij trekken.
Dat wordt een aardlus.
Klopt niet wat u weer beweert want als die extra aarding van dezelfde aardingsonderbreker komt als die van de switch zit die op hetzelfde aardpotentieel dus krijg je geen lus. Zit je nu op 2 verschillende aardingsonderbreker dan kan er een aardpotentieel op treden waardoor je wel een lus krijgt.

Eerst zit je hier al in sommige posts onzin uit te kraaien over bekabeling en de connectoren en nu over iets wat met elektriciteit te maken heeft. Zou je niet beter eerst eens opleidingen gaan volgen voor je de volgende keer weer iets onzinnig uit spreekt.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zucht.... daar heb je Ducky weer.

Je begrijp blijkbaar het principe van aardlussen niet.
Als het zo simpel was dat de boel aan elkaar knopen alles zou vereffenen hoefde je je nergens druk over te maken.

Als je twee paden naar een centraal aardpunt hebt kunnen daar aardlussen en common mode spanningen ontstaan.
Het heet niet voor niets lus, dat werkt met inductieve en capacitive koppelingen.

Maar dit is echt de laatste keer dat ik op jouw onzin teksten reageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Dan heb je toch nu ook al aardingslussen in u huis als je appart u gas en waterleidingen moet aarden want deze buizen zijn geaard via een apparte aardingskabel naar de aardingsonderbreker en zij via het stopcontact geaard. Dus volgens u heb je dan nu ook een lus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja als je het verschil tussen veiligheid aarde van elektrische installaties en signaal aarde niet begrijpt houd alles op.

En ja daar kunnen ook common mode spanningen optreden alleen die zijn voor veiligheid aarde niet van belang omdat er geen vermogen achter zit.
In elke lus die je maakt kan elektrische inductie optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Ben(V) schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:19:

Als je twee paden naar een centraal aardpunt hebt kunnen daar aardlussen en common mode spanningen ontstaan.
Het heet niet voor niets lus, dat werkt met inductieve en capacitive koppelingen.
Ik ben het hier volledig mee eens. Ik heb geen elektra gedaan, maar dit is vrijwel common knowledge.

Zorg voor 1 pad naar de aarding, en niet 2.
oftewel, OF je kiest voor een geaard stopcontact, steekt daar een stroomslof in, en zorgt dat ALLES via die stroomslof loopt.
OF je kiest voor een ongeaard stopcontact, trekt een losse aardekabel, en zorgt ervoor dat ALLES via de kast/aardekabel loopt.

Het hele punt van een aardelus, is dat je een stroomcirkel maakt. oftewel: Meterkast(aardeblok) -> Stroomkabels -> Stopcontact -> Stroomslof -> Apparatuur -> Kast -> aardedraad -> meterkast(aardeblok).

en zoals Ben al zegt, geloof geen reet van google, iedereen kan iets typen, of ie nu verstand ervan heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:50:
Tja als je het verschil tussen veiligheid aarde van elektrische installaties en signaal aarde niet begrijpt houd alles op.

En ja daar kunnen ook common mode spanningen optreden alleen die zijn voor veiligheid aarde niet van belang omdat er geen vermogen achter zit.
In elke lus die je maakt kan elektrische inductie optreden.
superkevinxd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:03:
[...]

Ik ben het hier volledig mee eens. Ik heb geen elektra gedaan, maar dit is vrijwel common knowledge.

Zorg voor 1 pad naar de aarding, en niet 2.
oftewel, OF je kiest voor een geaard stopcontact, steekt daar een stroomslof in, en zorgt dat ALLES via die stroomslof loopt.
OF je kiest voor een ongeaard stopcontact, trekt een losse aardekabel, en zorgt ervoor dat ALLES via de kast/aardekabel loopt.

Het hele punt van een aardelus, is dat je een stroomcirkel maakt. oftewel: Meterkast(aardeblok) -> Stroomkabels -> Stopcontact -> Stroomslof -> Apparatuur -> Kast -> aardedraad -> meterkast(aardeblok).

en zoals Ben al zegt, geloof geen reet van google, iedereen kan iets typen, of ie nu verstand ervan heeft of niet.
Lees de bijlage van Panduit maar eens goed daar staat letterlijk dit in

"De aanbevolen methode voor het aarden van de afgeschermde link is:
gebruik door het werkstation voorziene grond. Gebruik van een afgeschermd patchsnoer
aardt beide uiteinden van de afgeschermde kabelverbinding en voltooit de
afgeschermd kanaal. Echter, wanneer beide uiteinden van een afgeschermde link
geaard zijn, bestaat de mogelijkheid dat er een aardstroom
geleid over de afscherming als de gronden niet gelijk zijn
potentieel. In dit voorbeeld kan er een spanningsverschil bestaan ​​op de
aarde tussen de wisselstroombron die het werkstation bedient
en de telecommunicatiegrond binnen het datacenter.
Daarom, om de omvang van dergelijke grondstromen te verminderen,
alle dienende AC-stroomsystemen moeten aan elkaar worden verbonden met de
hetzelfde aardelektrodesysteem. (Een gebouw kan alleen hebben:
één aardelektrodesysteem, zoals vereist door de National
Electrical Code.) Deze benadering zal elke aardspanning verminderen
verschillen die kunnen bestaan ​​tussen verschillende AC-vermogens
systeemaarde of tussen de AC-voedingssysteemaarde en
de telecommunicatiegrond.

http://www.panduit.com/he...G%20shielded%20system.pdf

En als u dit niet geloofd Panduit is gerenomeerd berdrijf in Netwerkinfrastructuur van zowel datakabel, patchpanelen, fiber, data racks en nog veel meer. Dit bedrijf is wereld wijd actief en heel bekend. Dus Panduit zal wel de juiste informatie kunnen geven ivm aarden van newerkkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkevinxd
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-06 08:40
Dyckie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:30:
[...]

[...]

Lees de bijlage van Panduit maar eens goed daar staat letterlijk dit in

"De aanbevolen methode voor het aarden van de afgeschermde link is:
gebruik door het werkstation voorziene grond. Gebruik van een afgeschermd patchsnoer
aardt beide uiteinden van de afgeschermde kabelverbinding en voltooit de
afgeschermd kanaal. Echter, wanneer beide uiteinden van een afgeschermde link
geaard zijn, bestaat de mogelijkheid dat er een aardstroom
geleid over de afscherming als de gronden niet gelijk zijn
potentieel. In dit voorbeeld kan er een spanningsverschil bestaan ​​op de
aarde tussen de wisselstroombron die het werkstation bedient
en de telecommunicatiegrond binnen het datacenter.
Daarom, om de omvang van dergelijke grondstromen te verminderen,
alle dienende AC-stroomsystemen moeten aan elkaar worden verbonden met de
hetzelfde aardelektrodesysteem. (Een gebouw kan alleen hebben:
één aardelektrodesysteem, zoals vereist door de National
Electrical Code.) Deze benadering zal elke aardspanning verminderen
verschillen die kunnen bestaan ​​tussen verschillende AC-vermogens
systeemaarde of tussen de AC-voedingssysteemaarde en
de telecommunicatiegrond.

http://www.panduit.com/he...G%20shielded%20system.pdf

En als u dit niet geloofd Panduit is gerenomeerd berdrijf in Netwerkinfrastructuur van zowel datakabel, patchpanelen, fiber, data racks en nog veel meer. Dit bedrijf is wereld wijd actief en heel bekend. Dus Panduit zal wel de juiste informatie kunnen geven ivm aarden van newerkkabels.
Waarom zou ik aan u gehoor geven? Ik gebruik zelf ook panduit, en weet de richtlijnen, maar kan je 1 ding zeker vertellen. Wij hebben hier ook een elektricien in het bedrijf, en die zegt dat het ABSOLUUT niet via beide wegen mag. Dus OF het een OF het ander.

Daarnaast heb ik jou al vaker voorbij zien komen, en begint je betweterige gedrag me nogal m'n neus uit te komen, alsmede die van Ben... dat je het even mag weten :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
superkevinxd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Waarom zou ik aan u gehoor geven? Ik gebruik zelf ook panduit, en weet de richtlijnen, maar kan je 1 ding zeker vertellen. Wij hebben hier ook een elektricien in het bedrijf, en die zegt dat het ABSOLUUT niet via beide wegen mag. Dus OF het een OF het ander.

Daarnaast heb ik jou al vaker voorbij zien komen, en begint je betweterige gedrag me nogal m'n neus uit te komen, alsmede die van Ben... dat je het even mag weten :r
Ga wat opleidingen volgen zodat je gecertificeerd zijt en dan spreken we nog wel eens. Ik heb juist nog een opleiding van het merk Nexans gehad en heb er nog al gehad van andere merken. En jullie gaan beweren dat die merken er niks van kennen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dyckie op 28-07-2021 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lorduh
Ik weet het eerlijk gezegd ook niet meer wie ik nou moet geloven. Zoals hier eerder aangehaald, iedereen kan maar wat schrijven. De vraag is, wat is correct en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Beide...

Als je hele installatie correct is aangesloten en je aardpunten gelijk zijn is het geen probleem om een afgeschermde STP kabel te gebruiken voor het laatste stukje en kan je gerust op 2 punten aarden.

Punt is alleen: in een niet-gecertificeerde installatie heb je geen garantie dat al je aardpunten altijd gelijk zijn. Gare lasdop of een schroefje dat niet lekker is aangedraaid en er kunnen stromen gaan lopen over de aardmantel van de STP bekabeling ipv via de randaarde van je stopcontact. Dan gaat je afscherming juist storen ipv beschermen.
En ja, er zijn dingen als NEN normen waar een huisinstallatie aan moet voldoen, maar dat wordt alleen bij de eerste aanleg gecontroleerd, daarna in de praktijk nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
_JGC_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:00:
Beide...

Als je hele installatie correct is aangesloten en je aardpunten gelijk zijn is het geen probleem om een afgeschermde STP kabel te gebruiken voor het laatste stukje en kan je gerust op 2 punten aarden.

Punt is alleen: in een niet-gecertificeerde installatie heb je geen garantie dat al je aardpunten altijd gelijk zijn. Gare lasdop of een schroefje dat niet lekker is aangedraaid en er kunnen stromen gaan lopen over de aardmantel van de STP bekabeling ipv via de randaarde van je stopcontact. Dan gaat je afscherming juist storen ipv beschermen.
En ja, er zijn dingen als NEN normen waar een huisinstallatie aan moet voldoen, maar dat wordt alleen bij de eerste aanleg gecontroleerd, daarna in de praktijk nooit weer.
In principe zou de installatie volledig conform de Belgische wetgeving moeten zijn. De elektrische installatie is begin dit jaar volledig vernieuwd en gekeurd geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxyfhP1GU3pjt3aFzljJCZS5Ccg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugCx0mrBZUwzs07d4NeUt8UY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht hier een extra aarde aan te koppelen en deze naar de patch kast te brengen. De afstand zou ongeveer 6m zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dyckie schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:53:
[...]

Ga wat opleidingen volgen zodat je gecertificeerd zijt en dan spreken we nog wel eens.
Waarom speel je zo op de man?
Het lijkt mij niet nodig om te kokketeren met wat commerciele bedrijven via hun "opleidingen" de wereld in sturen.

Aardlussen bestaan en zijn een echt probleem waar deze worden aangetroffen.
In de netwerkaanleg vallen veel van deze lussen buiten de waarneming omdat de differential verbindingen zorgen dat het nauwelijks van invloed is op het gebruikte signaal. totdat -zoals @Ben(V) al aanstipte- een flaky stekkertje gaat bibberen.

Ver voordat UTP gemeengoed werd zijn diff verbindingen altijd al gebruikt in geluid (symm mic kabel) en SCSI. De 'warstories' uit die tijd bespaar ik je, maar de beste wapens tegen aardlussen waren een rol gaffa en een knipex. Daarmee werden dan de meerdere paden naar een afscherming losgehaald en geisoleerd om Radio Moskou uit de achtergrond te laten verdwijnen.

Daar merkte je meteen dat er iets mis was met de aarding omdat het simpel hoorbaar was. Bij netwerken zul een scoop met analyzer erop moeten zetten om de storingen te zien die veelal buiten het gebruikte spectrum vallen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lorduh schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:13:
[...]

In principe zou de installatie volledig conform de Belgische wetgeving moeten zijn. De elektrische installatie is begin dit jaar volledig vernieuwd en gekeurd geweest.

[Afbeelding]

Ik dacht hier een extra aarde aan te koppelen en deze naar de patch kast te brengen. De afstand zou ongeveer 6m zijn.
Er is echt maar een ding waar je voor moet uitkijken en dat is dat je niet via twee paden de boel aan aarde legt.

Als jij een extra aardkabel legt en je switch ligt via z'n randaarde ook aan aarde, je twee aardpaden hebt.
Dus als jij een extra aarddraad legt moet je er ook voor zorgen dat die alleen gebruikt wordt en dat de apparatuur zoals je switch niet meer via de randaarde een ander pad heeft.
Beter is gewoon de randaarde van een spanning slof voor alles te gebruiken, zoals ik al aangaf.
En als je dan onafgeschermde patchkabels gebruikt is alle prima in orde.

Bedenk dat het in elektrische installaties (230V) altijd over veiligheid aarde gaat en daarvoor is een aardlus niet van belang.
Die is er enkel voor dat als er een lekstroom naar aarde loopt de aardlek schakelaar eruit vliegt en niets anders.
Dat geeft dus vaak veel verwarring en heeft ook heel andere voorschriften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Topicstarter zegt dat alles volgens Belgische norm is dus @Ben(V) randaarde is verboden in België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
TS begrijpt prima dat het om de netspanningsaarde gaat en of dat nu via penaarde of randaarde in de wcd's gedaan wordt doet er natuurlijk niet toe.

[ Voor 41% gewijzigd door DJSmiley op 02-08-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Deze link bevat tekst die u mss kan helpen: http://www.cablinginstall...pair-cable-revisited.html

Als STP-kabel wordt gecombineerd met onjuist afgeschermde connectoren, verbindingshardware of stopcontacten, of als de folieafscherming zelf is beschadigd, zal de algehele signaalkwaliteit verslechteren. Dit kan op zijn beurt leiden tot verminderde emissie- en immuniteitsprestaties. Om ervoor te zorgen dat een afgeschermd bekabelingssysteem interferentie volledig vermindert, moet elk onderdeel binnen dat systeem volledig en naadloos worden afgeschermd, evenals correct worden geïnstalleerd en onderhouden.

Een STP-bekabelingssysteem vereist ook goede aardings- en aardingspraktijken vanwege de aanwezigheid van de afscherming. Een onjuist geaard systeem kan een primaire bron van emissies en interferentie zijn. Of deze aarde zich aan één uiteinde of aan beide uiteinden van de kabel bevindt, hangt af van de frequentie waarmee een bepaalde toepassing wordt uitgevoerd. Voor hoogfrequente signalen moet een STP-bekabelingssysteem minimaal aan beide uiteinden van de kabel worden geaard en moet het continu zijn. Een afscherming die aan slechts één uiteinde is geaard, is niet effectief tegen interferentie van magnetische velden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Conclusie van dit topic tot dusver is mijn inziens dat er een verschil is tussen de theorie en de praktijk (ervaring).

Anyway, ik ga het dan doen zoals eerder door Ben en anderen aanbevolen. Een stekker maken met enkel de aarde aangesloten. Zal deze dan koppelen aan patchpanel.

Wat me echter nog niet helemaal duidelijk is, is waarom bv. combinatie patchpanel + shielded kabel + switch geen goed idee is? De switch zal zijn stroom krijgen uit dezelfde stekkerblok. Of is het "probleem" van deze combinatie dan vooral omwille dat er mogelijks toch ergens een poortje hetzij op het patchpanel, hetzij op de switch of de kabel niet 100% OK is?

Voortgaande hierop, in principe als het patchpanel netjes aan de aarde hangt, wat zou dan het probleem zijn om shielded kabels te gebruiken (met de kanttekening dat die op exact dezelfde stekkerblok zit natuurlijk). Wil ik vooral graag weten, begrijpen ;-).

Alvast bedankt voor alle input tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat is ook geen probleem als je maar unshielded patch kabels gebruikt.

Want stel je hebt een kabel vanaf je patchpaneel naar de zolder gelegd en omdat je daar meer poorten wil hebben plaats je daar een switch die ook in een geaarde wcd zit.
Als je dan een afgeschermde patchkabel zou gebruiken, heb je een pad via die netwerkkabel en ook een via de netspannings aarde van die switch en dus een aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Ben(V) Aardlus is pas een probleem als je 2 verschillende "aardes" met elkaar verbindt waardoor er een stroom gaat lopen over een pad waar je dat niet kunt gebruiken. In een goed aangesloten installatie is dat helemaal geen probleem omdat alles in de meterkast op hetzelfde aardpunt uitkomt.

Bij een coax installatie plaatst de kabelboer een geisoleerd AOP met aarddraad naar de aardpen van de woning. Als jij daar je plasma televisie met geaarde stekker op aansluit krijg je ook geen problemen. Het is dezelfde aarde. Bij coax loopt de afscherming ook van apparaat tot en met de hoofdaansluiting, zodra je die onderbreekt heb je storing of instraling.

Waarom ik geneigd ben om jouw advies op te volgen, of extremer: STP en FTP kabel volledig afraden in woonhuissituaties, is omdat het voor thuissituaties eigenlijk totaal geen zin heeft en gevoelig is voor foute installatie. Tel daarbij op de adviezen die sommige shops geven en je kunt erop wachten (tijdje terug nog klant die CAT7 had gelegd en of ik daar voor hem RJ45 pluggen op wilde knijpen... nee dus. Verkopende partij had hem verteld dat dat het beste was, want die keystones zijn extra koppelingen en elke koppeling is verlies van signaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ben(V) schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:03:
Dat is ook geen probleem als je maar unshielded patch kabels gebruikt.

Want stel je hebt een kabel vanaf je patchpaneel naar de zolder gelegd en omdat je daar meer poorten wil hebben plaats je daar een switch die ook in een geaarde wcd zit.
Als je dan een afgeschermde patchkabel zou gebruiken, heb je een pad via die netwerkkabel en ook een via de netspannings aarde van die switch en dus een aardlus.
Dus in feite zou ik het patchpanel ongeaard kunnen laten, shielded patchkabels naar de switch en dan maken dat op de wcd's uitsluitend unshielded kabels worden gebruikt? Lijkt me hetzelfde resultaat te geven, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Als u het patchpanel ongeaard laat en enkel een shielded patchkabel naar de switch steek en aan de wcd's unshielded kabels gebruikt dan maakt u gewoon een antenne waardoor deze alle ruis en storingen kan opvangen.

Dus steek overal shielded kabels van switch tot pc zodat de ruis langs 2 kanten kan wegvloeien. Zie mijn vorige post.

Maar als u @Ben(V) liever geloofd en vertrouwd doe het dan maar zo maar dan moet u achteraf ook niet klagen dat er problemen zijn.

En anders contacteer u eens wat installatie firmas. mss dat die u het juiste antwoord kunnen geven.

Hier een paar voorbeelden:
https://dago.be/nl/
https://netconnect.be/nl
https://www.connectivitysolutions.be/p/index.html
https://www.davocabling.be/

En die zullen allemaal hetzelfde zeggen wat ik u verteld heb dat als je dezelfde aarding gebruikt dat er geen lus kan ontstaan en dat ja van beging tot einde met shielded moet werken en ook dat je u patchpaneel of rack best aard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
@Dyckie Op de beschreven manier zijn ze toch minstens als geaard via de switch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:18
Aangezien shielded kabels in een thuisomgeving eigenlijk al compleet onnodig zijn, lijkt het mij niet dat je het verschil gaat merken tussen unshielded, half-shielded of dubbel-shielded.
dat als je dezelfde aarding gebruikt dat er geen lus kan ontstaan
Probleem is volgens mij dat dezelfde aarding in de praktijk onmogelijk is. Vanaf het centrale aardpunt gaat bijvoorbeeld een korte verbinding naar het patchpaneel in de meterkast (vlak bij het aardpunt); vervolgens gaat er een meter of 20 aarddraad naar bijvoorbeeld de tweede verdieping, heb je nog wat contact-overgangen en zo, dus qua weerstand kan het naar het begin en eindpunt zo een paar ohm verschillen lijkt mij. En dat is dan wellicht al voldoende voor een aardlus.

Nou ben ik vooral bezig met digitale elektrotechniek en zo, niet helemaal thuis in analoge dingen, EMC problemen, maar volgens mij is eenzijdig aarden hier toch de beste keuze. Ik ben het regelmatig met @Ben(V) oneens, maar in dit geval denk ik dat hij een punt heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:51
Volgens mij zit er in beide kanten van het verhaal wel een kern van waarheid. Het punt is m.i. dat we hier proberen om een concept dat is bedoeld voor industriële omgevingen toe te passen in een huis-omgeving. In alle omgevingen die ik ken worden kabelmantels vrijwel altijd twee-zijdig geaard. Maar daar ligt wel een aardingsconcept aan ten grondslag, bijvoorbeeld dat kabels altijd in metalen kabelgoten liggen, die ook aan alle uiteinden en bij alle aftakkingen naar kasten geaard zijn. In dat geval heb je wel de voordelen van twee-zijdig aarden (minder storing op de kabel), maar niet de nadelen (grote stromen over de kabelmantel, bijvoorbeeld in geval van kortsluitingen).
Want ik durf wel te stellen dat twee-zijdig aarden technisch gezien beter is. Door twee-zijdig aarden zullen stoorsignalen op de kabel lager zijn dan bij kabels die een-zijdig zijn geaard of bij kabels zonder afscherming, zowel voor hoogfrequent als laagfrequent storingen.
Maar de randvoorwaarden zijn dan wel:
  1. De mantel moet bestand zijn tegen de stromen die er gaan lopen (thermisch).
  2. De transferimpedantie moet voldoende laag zijn.
De transferimpedantie is de verhouding tussen de spanning in het signaal-pad wordt opgewekt en de stroom die over de mantel loopt (als functie van de frequentie). Anders gezegd: bij een kabel met een goede (=lage) transferimpedantie wordt er weinig stoorspanning opgewekt door een stroom die over de mantel loopt. Als we als voorbeeld een standaard audio-kabeltje nemen, waarbij de mantel onderdeel is van het signaal-circuit (het audiosignaal loopt over de centrale ader en de mantel), dan zie je dat een stroompje over de mantel ook een spanning opwekt in het signaal-circuit (weerstand van de mantel x stroom over de mantel). Zo’n kabel heeft dus een beroerde transferimpedantie, vandaar dat je al snel brom hebt op zo’n audiokabeltje, zeker als je hem gaat gebruiken tussen een PC (geaard op de veiligheidsaarde van je woning) en een versterker (via de tuner verbonden met de aarding van coax). En al helemaal met de AOP’s van vroeger waarbij er geen galvanische scheiding zat tussen de binnenkomende mantel en de huis-bekabeling. Doordat er in die grote lus altijd wel spanningsverschillen ontstaan gaat er stroom over dat audio-kabeltje lopen en hoor je brom. Vandaar dat hele volksstammen denken ‘aardlus = evil’, maar dat ligt wel wat genuanceerder.

Als je systemen hebt waarbij je signalen symmetrisch worden verstuurd (dus een ader met het + signaal en een ader met het – signaal, waarbij de mantel geen onderdeel is van het signaal-pad), dan heb al veel minder last van dan de weerstand van de kabel. Er kan dan wel nog een spanning geïnduceerd worden tussen de aders te gevolge van de stroom over de mantel (magnetische of inductieve koppeling), maar de transferimpedantie voor lage frequenties zal vele malen beter zijn. En het hangt er natuurlijk vanaf hoe goed de kabel is opgebouwd, hoe constant de twists zijn en hoe de mantel is opgebouwd (massief koper, geweven mantel (één laag of meerdere lagen), hoek van de draadjes in de mantel ten opzichte van de aders, etc.).

Een ander effect is CMRR, oftewel common mode rejection ratio. Dat is het effect dat je bij een differential systeem (waarbij het signaal dus tussen de + ader en – ader staat) toch ook storingen kunt krijgen ten gevolge van een spanning op beide aders. Anders gezegd: stel dat er op de ene ader 2,5 V staat en op de ander -2,5 V. Signaal is dan dus 5 V. Als er op beide aders gezamenlijk een stoorspanning staat van 10 V (zie ook hieronder), dan heb je dus 12,5 V en 7,5 V op de + en – ader. In een ideale wereld is het signaal is nog steeds 5 V (verschil tussen de twee aders), maar in de praktijk zorgt die gezamenlijke 10 V toch voor een storing op het signaal, omdat de elektronica die common-mode spanning het helemaal kan verwerpen (vandaar common mode rejection ratio). Het signaal wordt dan gezien als 5,5 of 4,5 V ofzo. En als de gezamenlijk spanning (de common mode spanning) maar groot genoeg is, dan kan dat toch leiden tot storing, ook al heb je een differentail systeem.

Het is dus zaak om die CM spanning voldoende laag te houden, en juist dat bereik je door twee-zijdig aarden van de kabelmantel. Als je de mantel twee-zijdig aardt krijg je een lus, maar dat is juist goed omdat er in die lus een stroom kan lopen als er in die lus een magneetveld aanwezig is (wet van Lenz). Als je de mantel zou onderbreken kun je die stroom weliswaar onderbreken, maar daarmee is het magneetveld nog niet weg. En dat magneetveld zorgt voor een common-mode spanning op de plek van de onderbreking. Dus als je voldoet aan de twee randvoorwaarden va hierboven (de mantel moet bestand zijn tegen de stromen die gaan lopen en de transferimpedantie is voldoende laag), dan heb je geen last van die stroom. Dat is dan beter dan een onderbreking waarbij je een CM-spanning ontstaat. Want die stroom die over de kabelmantel loopt, zorgt ook voor een verlaging van de CM-spanning op de signaal-aders. En dat is niet alleen van belang voor 50 Hz stromen, maar ook voor hoogfrequente verschijnselen. Denk aan een nabij blikseminslag. Het feit dat er stroom kan lopen over een kabelmantel, zorgt voor een reductie van de spanning op de aders (en daarmee voor een kleinere kans dat de boel stuk gaat).

In een professionele installatie is vooral die eerste randvoorwaarde makkelijker te realiseren dan thuis. Kabels liggen in metalen goten die ook een deel van de stroom voor hun rekening nemen. En er liggen hele bossen kabel, waardoor de stroom per kabel laag is.
Maar thuis, met een STP kabeltje in een PVC-buisje wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je inderdaad kans dat bij kortsluiting in je PC de helft van de kortsluitstroom over de mantel van je STP kabel gaat lopen. En of dat goed gaat, is nog maar de vraag.

Dus kortom: ja, twee-zijdig aarden is vaak technisch beter, maar voor netwerkkabels in een woning is het niet nodig en kan het voor problemen zorgen.
Ik zou dus UTP nemen (makkelijker te verwerken, meer is niet nodig), of eventueel STP die je eenzijdig aardt door UTP-patchkabels te gebruiken.
(Ter info: mijn huis ligt vol met Cat 6 UTP.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
@Out.of.Control
Bedankt voor het uitgebreide, technische antwoord. Dit is zeer verhelderend, nu begrijp ik de achterliggende gedachte!

Een gewone CAT6A had inderdaad eenvoudiger geweest. CAT7 was dusdanig veel goedkoper, vandaar de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Dan zou ik in jouw geval de kabels eenzijdig aarden via de switch. Ik neem aan dat het metalen omhulsel van de patchkabels contact maakt met de behuizing van de switch en dat de behuizing ook is doorverbonden met de veiligheidsaarde. Dat is ook eenvoudig te meten met een multimeter.

Als je dan STP patchkabels gebruikt tussen switch en patchkast, dan zit je goed.
Aan de andere zijde dan UTP patchkabels gebruiken, zodat de andere zijde niet via PC of andere apparatuur ook geaard is.

Lijkt me in dit geval de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Dat lijkt me eigenlijk ook het eenvoudigste. Aarden via de switch... Zal uiteraard nagaan of de poorten wel degelijk geaard zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Data-technicus
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-08-2021
Best,

If you want to use your shielded cable properly, you must use shielded cable from start to finish, so also your patch cords on the switch and on your device (PC or something else) and all connectors on your horizontal link cable must also be shielded . If you don't do this, your cable can function as an antenna and there can still be interference on the part that is not shielded.

Kind regards,
Data Technician

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar door je aardlus induceer je ook een storing op je signaal. De bron van de storing zit dan veel dichter op je kabel dan een eventueel magneetveld.Tijdens mijn studie altijd gehoord dat je aardlussen dient te voorkomen. Zie ook bijvoorbeeld deze app note en dan het stuk over differental signaling.
https://www.ni.com/nl-nl/...s-for-analog-signals.html

[ Voor 8% gewijzigd door Mr_gadget op 04-08-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Mr_gadget schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Maar door je aardlus induceer je ook een storing op je signaal. De bron van de storing zit dan veel dichter op je kabel dan een eventueel magneetveld.
Dat is precies wat ik bedoelde met de transferimpedantie. Als die slecht is (en de frequentie van de stoorstromen over de mantel overlappen met de bandbreedte van de gewenste signalen), dan kan een aardlus inderdaad heel vervelend zijn.
Tijdens mijn studie altijd gehoord dat je aardlussen dient te voorkomen. Zie ook bijvoorbeeld deze app note en dan het stuk over differental signaling.
https://www.ni.com/nl-nl/...s-for-analog-signals.html
Ik zie zo snel niets staan dat in tegenspraak is met mijn uitleg, maar heb niet alles letterlijk gelezen. Let wel: die link gaat over analoge signalen, dan liggen sommige dingen toch net weer even anders dan digitale signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Zo aarden ze de racks zodat de shielded verbonden is met de aarding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOv4UZqSAiwxFF6NahfrtiZzOJU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RpcXzxuD3FjSeYrh84pISlyh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nog een andere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yR0b_45T3SZ-Yf5CdY-2hIF3RNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dgmchoOkfY0dtHgcGoTsAOO3.jpg?f=fotoalbum_large

En dit plaatsen ze er soms ook tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OiKOSXyF-Cq9wRVA9W9E8VWtKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPSu25JIojNWayTzyZPKO4DM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Dyckie op 13-08-2021 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorduh
Ik zou het in principe zo perfect kunnen uitvoeren. Er staat een zekeringskast boven de patch kast. Ga trouwens nog een zekering bij plaatsen voor stopcontacten.
Pagina: 1