Lamelparket ligt niet vlak en veert in

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Enkele weken geleden heb ik in het kader van een grotere verbouwing op de eerste verdieping lamelparket laten leggen. Het betreft een jaren dertig huis met een houten verdiepingsvloer, waarop een Fermacell 2E32 ondervloer (30mm) is gelegd. Tussen het Fermacell en het lamelparket ligt nog een dunne (maar iets verende?) zilverkleurige folie.

Nu valt mij op dat de vloer op verschillende plaatsen kraakt en voelbaar beweegt als je er op loopt. Vanaf de zijkant zie je de vloer ook duidelijk meegeven.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? En hoe is dit op te lossen? Uiteraard ga ik de aannemer hierop aanspreken, maar ik vraag me af wat ik mag verwachten.

Moet de vloer er dan uit en opnieuw gelegd worden?

Daarnaast vraag ik mij af of de vloer niet beter op de Fermacell ondervloer gelijmd had kunnen worden. En of die laag folie niet overbodig was?

Bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-05 09:53

Floor-is

5.2

Wat het kan zijn?

• Ondervloer is niet vlak
• Laminaat is te strak tegen muren gelegd waardoor spanning ontstaat
• Laminaat is van dermate matige kwaliteit dat het niet allemaal even dikke planken zijn
• Een paar planken zijn aan de vloer vastgemaakt, maar niet op de juiste plek waardoor spanning ontstaat

Zonder het te zien kunnen we je niet vertellen wat het probleem is, noch wat de oplossing is. Het kan zijn dat de vloer er gedeeltelijk of in zijn geheel uit moet, ik hoop maar dat de aannemer de kosten hiervoor op zich neemt.

Dat plastic tussen het fermacell en het laminaat is geluidswerend én isolerend. Het voorkomt kraken
:)

Sterkte

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:02
Ik weet niet hoe zeer die mee veert, maar een parketvloer is toch bewerkelijk? Vocht en warmte in huis kunnen het hout doen uitzetten waardoor het de ene keer meer kraakt dan de andere keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dank voor jullie reacties.

Ik geloof niet dat het kraken/bewegen veroorzaakt is door het werken van de vloer onder invloed van weersomstandigheden. Ik heb juist voor lamelparket gekozen omdat dit vanwege zijn opbouw minder zou werken. Bovendien viel mij het veren/bewegen al op toen de vloer nog niet af was, maar toen ging ik ervan uit dat dat nog verholpen zou worden. Vervolgens heeft de vloer een paar weken onder stucloper verstopt gezeten. Helaas daarna nog steeds bewegen en kraken.

Wat betreft de folie:
Ik heb de Fermacell ondervloer laten leggen vanwege de goede akoestische isolatie, en op de verdieping eronder wordt lekker gestookt. Heeft dit folie dan echt meerwaarde? Of kan ik de aannemer beter vragen de vloer op het Fermacell te verlijmen?

De oplevering moet nog plaatsvinden, dus ik kan zeker nog bij de aannemer terecht.. Maar vraag mij af wat ik mag verwachten en wat de voorkeur heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:15
Er zit een houten vloer onder, lijkt mij dat deze het kraken en bewegen kan veroorzaken.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Als je houten vloerbalken veren, gaat alles daarboven dat niet verhelpen. Kraken kan komen door loszittende vloerdelen. Ik denk dat je constructie niet stijf genoeg is. Dit is niet erg, maar wel met dit resultaat. Het ophogen/opdikken van de vloerbalken is eigenlijk de enige echte optie om dit te verhelpen. Dat lijkt me nu echter rijkelijk laat om nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:57
@Tanooki

De houten verdiepingsvloer zal al veren, dat zijn vloerplanken of underlayment van ~2cm op houten balken, daar zit gewoon flexibiliteit in.

Zelf ook een jaren 30 huis met houten verdiepingsvloer.
Hier ervoor gekozen het lamelparket volledig te verlijmen op de ondervloer.
Hierdoor veert het in ieder geval niet onafhankelijk van de ondervloer.

Maar alsnog rammelt de kast in de kinderkamer bij het voorbijlopen.

Het is een beetje de charme van een jaren 30 woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben beneden parket gelijmd en boven zwevend. Beneden ligt het super strak, boven voel je het ook op sommige plekken wat veren.
Op betonnen ondergrond (met ondervloer).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1