Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is Solaredge de meerprijs waard (kleine installatie)?

Pagina: 1
Acties:

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:20
Ik heb momenteel 9 panelen op oost liggen (geplaatst bij de nieuwbouw van ons huis) en zou graag op een uitbreiding willen doen op een wat kleiner dakvlak op zuid.
Er passen waarschijnlijk 5 panelen op het dakvlak in portret-stand (op één rij) of 6 stuks in landscape (2 rijen van 3).

Er valt wat schaduw op het dak van het huis van de buren, maar voor zover ik het kan inschatten is dat alleen in de wintermaanden. Er trekt dan een driehoekje (schaduw van de nok) over de panelen.
Van maart tot oktober verwacht ik niet of nauwelijks schaduw (zeker als ik kies voor 5 panelen in portret-stand, misschien net op de onderste rand als ik kies voor 2x3 in landscape). In december zal de top van de schaduw grofweg tot halverweg de panelen komen.

Ik heb een offerte met twee opties (beide op basis van 6 stuks 330 Wp panelen van Axitec):
- Solax X1 2.0 omvormer voor 2300,-
- Solaredge SE2000 met 6xP401 voor 350,- meerprijs
Prijzen zijn ex BTW, maar verder inclusief alles. Andere offertes zijn onderweg.

Voor zover ik weet kan de aangebode setup van Solaredge niet, dat zou een M2640 optimizer moeten zijn (met 4 trackers). Die vraag staat ook uit bij de aanbieder.

Ik twijfel nu wat voor mij de beste keuze is. Aan de ene kant neig ik naar het meest eenvoudige scenario: 5 panelen in portrait, Solax omvormer en niet druk maken over de schaduw in de wintermaanden.

De andere optie is eruit halen wat erin zit, dus 6 panelen met de Solaredge omvormer. Ik vind het niet erg om wat extra te investeren, maar dan moet het wel goed werken en daar heb ik wat twijfels over. Ik snap op hoofdlijnen het principe van de optimizers, maar ik zie dat er ook wel wat beperkingen aan dat systeem zijn voor kleine installaties. Met de M2640 kom je dan sowieso uit op 1 tracker per 2 panelen en ik vraag me af of de optimizers de gouden bergen in dat geval kunnen waarmaken. De leverancier voorspelt 14% meer opbrengst tussen Solax en Solaredge (beide met 6 panelen), maar ik vraag me af of dat realistisch is.

Iemand die daar iets over kan zeggen? Alvast bedankt.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb je hellingshoek en type panelen (die 9 stuks)
Dan kan ik het invullen in sunnydesignweb.

Waarom niet alles op 1 omvormer?
Om terug te komen op de vraag: nee het is niet nodig, maar 6 panelen is wel beter dan 5 met schaduw.

Edit: oh wacht 3-fase.
Ja dan een kleine omvormer ernaast

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2021 18:24 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:33
6 x P401 kan inderdaad niet.
Toch sneu dat jij en ik dat weten maar de verkoper niet. Wat weet die dan nog meer niet? (wat betreft de theorie ben je alvast beter gekwalificeerd dan de verkoper, waarom doe je de installatie niet gewoon zelf?)
P404 is ook een optie. M2640 kan volgens mij ook en werkt beter op momenten met veel schaduw. (maar dat gebeurt niet vaak)
De andere optie is eruit halen wat erin zit, dus 6 panelen met de Solaredge omvormer. Ik vind het niet erg om wat extra te investeren, maar dan moet het wel goed werken en daar heb ik wat twijfels over. Ik snap op hoofdlijnen het principe van de optimizers, maar ik zie dat er ook wel wat beperkingen aan dat systeem zijn voor kleine installaties. Met de M2640 kom je dan sowieso uit op 1 tracker per 2 panelen en ik vraag me af of de optimizers de gouden bergen in dat geval kunnen waarmaken. De leverancier voorspelt 14% meer opbrengst tussen Solax en Solaredge (beide met 6 panelen), maar ik vraag me af of dat realistisch is.
Het verschilt minder dan 14%. Ik denk zelfs minder dan 5%.

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 26-07-2021 20:12 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18
Sowieso nooit solaredge kopen bij een installateur die geen fatsoenlijke simulatie kan doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Ga voor 6 in landscape, zeker als je denkt dat schaduw langs de onderzijde gaat lopen: Panelen gaan daar beter mee om (Door hoe ze gebouwd zijn).

SolarEdge voor een beetje harde schaduw in de winter? 14% winst op jaarbasis in het deel van het jaar wat nog geen 14% van de jaaropbrengst zou kunnen leveren??? Lijkt me tikje overdreven ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Out.of.Control
AUijtdehaag schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:22:
Heb je hellingshoek en type panelen (die 9 stuks)
Dan kan ik het invullen in sunnydesignweb.
Hellingshoek van het dak is ca. 55 graden (zowel het vlak oost als op zuid).
Overigens ligt het huis ook niet precies oost-west maar iets gedraaid. Het dakvlak 'oost' ligt op 100 graden en zuid op 190 graden van de windroos.
Waarom niet alles op 1 omvormer?
Om terug te komen op de vraag: nee het is niet nodig, maar 6 panelen is wel beter dan 5 met schaduw.

Edit: oh wacht 3-fase.
Ja dan een kleine omvormer ernaast
Ik wil ook liever niets aanpassen aan de bestaande installatie en wil de beide installaties ook afzonderlijk kunnen monitoren. Vandaar geheel gescheiden.
busscherski schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:12:
6 x P401 kan inderdaad niet.
Toch sneu dat jij en ik dat weten maar de verkoper niet. Wat weet die dan nog meer niet? (wat betreft de theorie ben je alvast beter gekwalificeerd dan de verkoper, waarom doe je de installatie niet gewoon zelf?)
Deel doe ik waarschijnlijk zelf (vanaf groepenkast t/m werkschakelaar bij omvormer). De rest laat ik doen.
Ronald schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:51:
Ga voor 6 in landscape, zeker als je denkt dat schaduw langs de onderzijde gaat lopen: Panelen gaan daar beter mee om (Door hoe ze gebouwd zijn).
Voor een schaduw die horizontaal begrensd is snap ik dat, maar geldt dat ook als de schaduw de vorm van een driehoek heeft? Voor mijn gevoel komt dat zowel in landscape als portrait niet lekker uit. Is 5 stuks in portrait dan niet gunstiger (dan ligt de onderrand van de panelen hoger dan 2 rijen landscape).

• Ronald
@Out.of.Control panelen zijn opgebouwd in 3 delen (substrings). Als er schaduw op best wel een heel klein stukje van een sub-string valt dan kan de stroom van de rest (van alle panelen) er niet lekker door.

De omvormer kan regelen dat de stroom niet door de niet-presterende paneeldelen probeert te lopen, maar door een by-pass (diode); zo worden goed presterende paneel(delen) niet beperkt.

Schaduw langs lange zijde kan paneel dus in 1/3e delen overgeslagen worden. Langs korte zijde alleen hele paneel (Want je blokkeert dan al snel cellen in alle 3 substrings)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Ronald
Dan maar 120 cels panelen?
In portet-stand zijn er dan nauwelijks problemen met schaduw langs de onderzijde.

• Ronald
@PClop De karakteristiek van half cell panelen (2 substrings per diode) kan alleen benut worden als de hele string vergelijkbare schaduw langs korte zijde heeft: Veld opstellingen dus.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ronald schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:11:
@PClop De karakteristiek van half cell panelen (2 substrings per diode) kan alleen benut worden als de hele string vergelijkbare schaduw langs korte zijde heeft: Veld opstellingen dus.
Leg uit, ik leer graag bij, bron?
Je zet nu een stelling neer, en het kan zijn dat deze juist is, maar ik kan het met mijn
ruim 10 jaar ervaring met zeer diverse paneel opstellingen niet een plekje geven.
;)

• Ronald
offtopic:
https://www.gses.com.au/h...-cells-work-while-shaded/

Als je 1 cel van een half cell paneel afdekt krijg je 2 mogelijke powerpoints:

Of volle stroom en 2/3e van de spanning (precies als een traditioneel paneel: 1 dubbele substring in bypass)
Of halve stroom* en volle spanning (geen bypass, maar 1 helft van een dubbele substring werkt blokkerend)

Die halve stroom is nu de net de crux... Nu zou je hem moeten snappen.

Stel we hebben een string van 6 300Wp panelen waarvan 1 paneel met schaduw op 1 van de 6 substrings onder STC omstandigheden:
We kunnen nu OF de hele string op halve stroom draaien: we krijgen 900W.
Of we kunnen de string spanning verlagen zodat 1 dubbele substring in bypass gaat. We krijgen 5x300+1x200W = 1700W.

De omvormer zou dus hetzelfde powerpoint moeten opzoeken als een set van traditionele 300Wp panelen.

In veld opstelling staan panelen meestal op schansen met meerdere panelen boven elkaar, en kan schans 1 schaduw op de volgende schans werpen bij lage zonnestand. Sluit de onderste panelen niet aan op de zelfde string als de bovenste en je kunt dus de hele onderste string - met schaduw langs korte zijde van alle panelen - op halve stroom draaien om zo productie te halen uit de bovenste paneelhelft in plaats van de hele panelen in bypass te dwingen: Winst.

Half cell techniek werkt natuurlijk wel onafhankelijk bij alle systemen met trackers per paneel (SolarEdge, Enphase, APS, etc)

* in de praktijk is er geen 100% afdek, en krijg je iets meer dan 50% stroom. Er moeten desondanks wel een behoorlijk aantal panelen in de string schaduw langs korte zijden moeten hebben voor het extra powerpoint nuttig gebruikt kan worden in een string systeem

[edit]
En dat alles stond ook al in het REC whitepaper in je EIGEN link: PClop in "Zonnepanelen op gedraaid dak"

Bedankt voor het biertje :-)

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2021 21:15 ]

• Out.of.Control
@Ronald Dank voor de toelichting. De Axitec panelen die mij zijn aangeboden zijn (al dan niet toevallig) ook half-cel panelen. Maar ik heb geen veld-opstelling waarbij de schaduw gelijkmatig over het onderste deel valt.
Als ik het goed begrijp heb ik er niet veel voordeel van, maar ook geen nadeel.

Als ik jou verder goed begrijp zou jij dus adviseren om 6 panelen in landscape te plaatsen (2 rijen van 3) op een string-omvormer met 1 MPPT. Klopt dat? En heeft een SMA-omvormer dan nog de voorkeur boven de Solax die nu is aangeboden?
(Ik wacht sowieso nog even de andere offertes af, maar vind het wel prettig om zelf zoveel mogelijk informatie te hebben). Alvast bedankt.

• Ronald
@Out.of.Control Correct; half-cell panelen hebben (technisch) geen nadelen t.o.v. traditioneel. Het is een 'recentere' techniek (2015, REC...maar wordt nu ook bij de goedkope panelen toegepast).

Ja correct, 6 in landscape. Puur op gevoel m.b.t. de schaduw dynamiek die je omschrijft.

SMA is een betere omvormer, vind sneller en efficiënter het optimale powerpoint. Is lokaal te monitoren. Duits kwaliteitsproduct... Duits prijsje.
Solax komt niet zo heel veel langs op het forum, dus ik mis er gevoel bij.

Voor 6 panelen zijn APS micro-omvormers prijstechnisch niet heel verkeerd. Je hebt 3 YC600 nodig a 174 incl btw per stuk. Zal maar iets duurder zijn dan de Solax, en dan worden panelen geheel onafhankelijk aangestuurd.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GoodWe gaat heel goed om met schaduw. Pakt direct het goeie MPP bij schaduw.
Pagina: 1