Vraag

• soldier wolf
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 16-09 11:52
Mijn vraag

Ik heb een samsung odyssey g9 monitor met een resolutie van 5120 x 1440 32:2.
Games zoals Warzone, halo MCC, RDR2, etc. die deze resolutie ondersteunen is een waar genot te spelen op deze monitor.

Echter zijn er ook een hoop games die deze resolutie niet (goed) ondersteunen.

Valorant, Fallout 4, Control, etc.
Ik krijg deze games niet goed werkend vanwege de resolutie.

Valorant, start, lijkt er redelijk normaal uit te zien, heeft 2 zwarte randen aan de zijkant, maar is ontzettend uitgerekt.

Fallout 4, krijg ik met geen mogelijkheid op een normale manier werkend.(zwarte balken aan de zijkant vind ik niet erg, maar lukt niet)

Control, zelfde als Valorant, is ontzettend uitgerekt.

Ik weet dat je voor bijvoorbeeld fallout 4 een mod kan downloaden dat het wel werkt, maar er moet toch een makkelijkere manier zijn om een game bijvoorbeeld gewoon in 16:9 ratio op te starten in het midden van het scherm en zwarte balken of andere applicaties aan de zijkanten?

Ik zoek een makkelijk manier om niet elke keer nieuwe games te hoeven tweaken waarbij de resolutie niet ondersteund word.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Samsung oddyssey G9
Pallit gamerock 3080 ti
Intle I9 10850K

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Fawless screen software (maar ondersteund maar een paar spellen)
het een en ander aan instellingen in Nvidia control panel

Alvast bedankt voor de hulp :)

Alle reacties

• lt_cmd_data
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:09
Je hebt geen extra software nodig dit zit standaard in het "nvidia control panel".
Persoonlijk vind ik het fijn door de breedte te halveren 32:9 naar 16:9, dus van 5120 naar 2560 te gaan en de hoogte 1440 hetzelfde te laten je krijg dan links en rechts zwarte balken.

Ga naar "nvidia control panel" en onder "Adjust desktop size and positions"
Verander je de de scaling naar -> No Scaling
Perform scaling on -> Display (dit is default)
Override the scaling mode set by games and program -> leeg laten (default)
Resolution -> 2560x1440 (dit is default voor G9 5120x1440)
Refreshrate -> 240 of 120 zoals je het op je g9 hebt ingesteld
Start je game op en verander de resolutie in game ook naar 2560x1440 en waar mogelijk ingame zet de ratio in op 16:9

Games waar het direct werkt:
Black Mesa
Counter strike Global Offensive
The Witcher Wild Hunt
Tombraider

Andere games hebben een extra stap nodig door de resolutie in Windows ook terug te schroeven naar 2560x1440
Cyberpunk 2077
Fallout 4

Mocht het niet meteen lukken reset je scherm naar factory settings.

Optioneel:
Zorg altijd dat je de laatste G9 firmware hebt zie reddit changelogs

• Timmiboy
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 15-09 00:03
Ik heb ook dit probleem. Echter probeer ik ook de bovengenoemde methode. Alleen als ik de Windows resolutie op 2560x1440 zet. Ik ook weer volledig beeld krijg in windows, en geen 16:9 ratio

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee