Computer freezed/ stopt met werken bij sommige videogames

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qilion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:51

Qilion

ICT student

Topicstarter
Beste Mede-tweakers,
Sinds ongeveer 3 maanden heb ik het volgende probleem: Bij sommige games waaronder Total Warhammer II bij het initiëren van het laadscherm van een battle valt eerst het beeld weg, daarna het geluid en maakt de inhoudt van mijn kast veel geluid.( Fans gaan maximaal) Ik kan verder niets behalve de computer helemaal uitdrukken en opnieuw opstarten.

Bij gewoon gebruik, werken, video editing etc geen problemen. PC staat gemiddeld op een werkdag 9 uur aan om mijn werk uit te voeren.

Het probleem viel mij pas op toen ik een andere game dan ANNO1800 ging spelen, bij Warhamer II komt het probleem redelijk snel naar boven bij sommige games soms, vooral bij laadschermen en andere games helemaal niet.

...
Specs:
WIN 10
Cooler Master GM Series - 450W RS450-AMAAB1-EU
Corsair Vengeance LPX - DDR4-3000 - Zwart - 16GB
Intel Core i5-6400
Gigabyte GA-B150-HD3P
Cruciaal MX300 - 525GB
MSI Radeon RX 480 - Gaming X - 4GB GDDR5

Wat heb ik al geprobeerd:

Ik heb FURmark gedraait dit leidt meteen tot hetzelfde probleem, PRIME95 draait gewoon prima en zonder problemen.

Na wat onderzoek online, wordt er veel gesproken over de voeding, online ook een test ingevuld bij outervision voor energie verbruik en daar komt een advies van 600w voeding uit. Kan het zijn dat dit een voeding probleem is?

Mocht het een voeding probleem zijn wat voor voeding raden jullie dan aan?
Zag op een ander topic deze voeding voorbij komen: https://tweakers.net/pricewatch/1634010/msi-mpg-a650gf.html

...

Just be your self today ok?

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Het heeft waarschijnlijk met de voeding te maken. Het gaat hierbij niet om het vermogen, want 450W is genoeg voor deze setup. Het is eerder de levensduur van de voeding die ten einde komt en de kwaliteit van de topologie van het gebruikte platform (double forward).

Een verse voeding is een goed idee. De high end pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart voor slechts 70e kun je momenteel niet om heen.

• Qilion

Qilion

ICT student

Topicstarter
Dankjewel heb hem meteen besteld :) hopelijk lost dit het probleem op.

• Qilion

Qilion

ICT student

Topicstarter
Nieuwe voeding geïnstalleerd helaas blijft het probleem zich voor doen.
Dacht even dat het opgelost was maar het probleem kwam gewoon iets later aan het licht.

Iemand misschien een idee waar het aan kan liggen ?

• Djarune
Het feit dat Prime95 (CPU benchmark) wel goed gaat en Furmark (GPU benchmark) niet + het feit dat videobewerken (CPU based) wel goed gaat en gamen (GPU based) niet maakt nornaal gesproken de voeding of videokaart verdacht. Aangezien de voeding al vervangen is, is de videokaart verdacht. Probeer eens de drivers compleet te verwijderen met DDU en de nieuwste drivers opnieuw te installeren. Als dat niet helpt is het misschien een idee om de RX480 in een andere pc te testen.

Zie bijvoorbeeld Tom’s Hardware Forum: RX 480 problem, PC restarts randomly, especially in intensive games voor een soortgelijk probleem. Hier heeft een verse voeding wel geholpen. In jouw geval is het iets anders.

• Qilion

Qilion

ICT student

Topicstarter
Ga het meteen proberen.

Had zelf net MSI afterburner gebruikt en de fan speed op omhoog gezet. Dit resulteerde dat het systeem iets later crashde. Zeg 10 seconden inplaats van meteen.

Wat mij opviel is dat op het moment van vastlopen elke keer alle fans maximaal draaien en tijdens de test totaal niet.

• Djarune
Qilion schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:11:
Wat mij opviel is dat op het moment van vastlopen elke keer alle fans maximaal draaien en tijdens de test totaal niet.
Dat is inderdaad vreemd. Met “alle fans” bedoel je de fans van de videokaart of de case fans?

• Qilion

Qilion

ICT student

Topicstarter
Beide, dus had de gpu fan max ingesteld en hoorde daarna de rest ook mee blazen.

• Qilion

Qilion

ICT student

Topicstarter
Ik heb van het weekend een reinstall gedaan van mijn machine, net even tussen het werken door een stress test gedaan via de AMD software zonder crash. Zal vanavond even kijken wat er gebeurd als ik een game opstart. Staat nu nog niets op de computer.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 19:46

Zorian

What the fox?

Ik zie echter niets staan over eventuele temperaturen. Een systeem dat oververhit dondert ook gewoon uit.
Misschien een idee om deze even bij te houden. Heb je een 2e scherm? Dan kan je daar de temperaturen op weergeven tijdens het testen.
Pagina: 1