12V lift aansluiten via 2 jaloezieschakelaars op 23oV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMN84
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-12-2023
Hoi Allemaal,

Ik heb zelf een bed gebouwd, waarbij ik uit het voeteneind de TV naar boven wil laten komen.
Hiervoor heb ik van Ali een 12V DC actuator met autostop gekocht.

Dit wil ik graag gaan aansluiten op de 230V via een jaloezieschakelaar aan beide kanten van het bed.
Alleen weet ik niet hoe ik dit aan moet sluiten.

Kan 1 van jullie mij hiermee helpen?

Alvast bedankt.
Groeten Bjørn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-07 21:18
Zal wel helpen als je een plaatje post van je actuator en je jalozieenschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMN84
Hi,

Bij deze de afbeelding van de actuator en van de jaloezieschakelaar.
Ik heb begrepen dat ik een voeding en een relais nodig heb.

Groeten BjørnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qh8wMHQB5HWViN2qQOeRzPa8X5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVJPalzXyzLMJfyp3Xad7uoy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rvF6atSnc7PTH6tbSyEwndyG7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu523GsYB1e890dcH2pSKPcB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:58
Die jaloezie schakelaars zo in het hout mogen sowieso niet. Daar moet even een hollewanddoos omheen. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
Even nadenken over het minimaliseren van brandgevaar zou sowieso best een goed idee zijn bij zo'n project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMN84
Hi all!

Ik zal er even hollewanddozen achter doen, maar nu weet ik nog niet hoe ik het moet aansluiten en wat ik nodig heb.

Thnks alvast.

Groeten Bjørn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:59
wat staat er in de handleiding van de actuators over in/uit bewegen? En waar is de 12V voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:03

Bob Popcorn

Plop!

Je moet van 230v AC naar 12v DC, daarvoor heb je een transformator nodig in de vorm van een voeding. Op je actuator zie ik niks over het aantal benodigde Ampere, maar tezamen met de 12v uitgangsspanning bepaalt het welke voeding je nodig hebt.

Deze voedingen kun je kopen bij Conrad of Reichelt, en soms misschien ook wel op Amazon.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik weet niet of je een relais nodig hebt, dat hangt af van het aansluitschema van je actuator. Zou je die even kunnen plaatsen? Maar een voeding heb je sowieso nodig. Voor de motor, maar ook voor een eventueel relais.

Maar gezien het een goedkoop 12 volt gelijkspanning model is verwacht ik slechts twee aders waarbij de beweegrichting afhankelijk is van de stroomrichting. De stroomrichting omkeren is iets wat een jaloesie-schakelaar niet zomaar voor je kan doen. Daarvoor moet je een schema ontwerpen en en dan heb je meer componenten nodig. Zeker als je dezelfde motor van meerdere punten wilt kunnen bedienen zonder het risico op kortsluiting te maken.

Minder gebruiksvriendelijk maar gemakkelijker te bouwen is wellicht aan weerszijden een hotelschakelaar (kruisschakelaar) en een pulsgever te plaatsen. De voeding sluit je dan met de + aan op de beide (parallel geschakelde) pulsgevers. De beide uitgangen komen samen en gaan in kruisschakelaar 1. Op de andere ingang sluit je de - van de voeding aan. Elk van de 2 uitgangen sluit je dan aan op een ingang van de tweede kruisschakelaar. De motor sluit je dan aan op de beide uitgangen van die tweede kruisschakelaar. Beide kruisschakelaars kunnen nu de richting bepalen en de pulsgever zet alles in beweging voor zolang je die ingedrukt houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
Weet het niet zeker hoor, maar kun je die jalozieschakelaar niet aansluiten op de 12v voeding ipv op 230v en via allerlei relais gaan werken? Even vanuitgaand dat het inderdaad een 'simpele' motor is waar je gewoon de + en - omdraait om de andere kant op de draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
RiDo78 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:36:
Maar gezien het een goedkoop 12 volt gelijkspanning model is verwacht ik slechts twee aders waarbij de beweegrichting afhankelijk is van de stroomrichting. De stroomrichting omkeren is iets wat een jaloesie-schakelaar niet zomaar voor je kan doen. Daarvoor moet je een schema ontwerpen en en dan heb je meer componenten nodig.
Met een 2-polige jaloezieschakelaar dubbele wisselpulsdrukker krijg je dit eventueel nog wel voor elkaar.

Maar niet als je die op twee plaatsen wilt toepassen... Dan moet je inderdaad een oplossing met relais gaan bedenken.

Er bestaan zeker geen dubbele/serie- kruis- pulsdrukkers? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMN84
Thanx all!

Ik merk dat ik nog veel minder verstand heb van elektra dan ik dacht ;-)
Heb geen idee waar jullie het over hebben. Dus maar even iemand vinden die het voor me aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-07 10:47
De actuator die jij gekocht hebt, gaat omhoog/omlaag afhankelijk van de polariteit van de voedingsspanning.

Ik zou geen jalouzieschakelaar gebruiken maar een simpele "Double Pole Double Throw" schakelaar. Deze worden veel gebruikt om bv.het raam van een auto omlaag of omhoog te doen.

De 12 volt voeding sluit je aan op de schakelaar en de schakelaar "poolt" zelf om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rNP3p-MwjVnNNYN3WxIKE83brU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ktN4EN7MjVaSKJ60z7afPRtj.jpg?f=user_large

Hier nog een aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ_pkvCxhR9veauTQ6elXLMeyjw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AHh058URIjLJDeEv1dM80RJ9.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door ppassie op 06-08-2021 12:25 ]

Pagina: 1