Fan speed MacBook Pro late 2013

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-09-2024
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort geupgrade van mijn 15" MacBook Pro 2012 non-retina naar een 15" MacBook Pro late 2013 Retina.

Op de nieuwe MacBook heb ik meteen een schone installatie Big Sir geinstalleerd.

Het probleem:
Wanneer een extern scherm aangesloten is (en dus de extended Nvidia GPU gebruikt wordt), gaan de fans op een hoge snelheid, meestal maximale snelheid, draaien.
Dit had mijn oude MacBook (Catalina overigens) met extended GPU niet.

Ik heb al van alles geprobeerd.
- Compleet schoon gemaakt van binnen
- Koelpasta vervangen
- SMC en PRAM reset
- Gisteren nog een update gedaan naar 11.5

Niks heeft geholpen....

Ik heb de MacBook nu 2 maanden en nu heeft mijn vriendin exact de zelfde MacBook gekocht, en heeft exact dezelfde problemen. 8)7

Ik ben vrijwel zeker dat het aan de extended GPU ligt maar dit kan toch niet de bedoeling zijn? Mijn oude MacBook Pro van mid 2012 had op extended GPU geen problemen en was eigenlijk altijd stil (Draaide overigens wel op Catalina!)

Iemand nog suggesties? Ligt het aan BigSur?

Alvast bedankt!

Groeten Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 23:54
Wat zeggen de temps? Heb je mac fan control al geïnstalleerd dan kan je het uitlezen. Het zou kunnen dat een extern scherm in combinatie met Big Sur zwaar is om te processen dus ook met die extended GPU.

Check dus ook even je activity monitor en kijk of er applicaties zijn die veel load vragen van je CPU. Er zijn nog al wat fan issues geweest met Big Sur in het verleden.

[ Voor 30% gewijzigd door Riptide op 26-07-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Hallo Riptide, bedankt voor je reactie.

Zie hier de temperaturen (en de hoge fan speed) van mijn MacBook.
Dit is met extern scherm (en dus de NVIDIA GPU)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8ajzTMcZMzC7XfUvI3J-QfBPyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lZvj5vKVACFWEFooi69Yix6Q.png?f=fotoalbum_large

Temperaturen zijn niks geks in mijn ogen.

[ Voor 4% gewijzigd door maartenvdw op 26-07-2021 19:29 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je in Activiteitenweergave kijkt, hoe zien de grootverbruikers (CPU/RAM) er daar uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 23:54
maartenvdw schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:28:
Hallo Riptide, bedankt voor je reactie.

Zie hier de temperaturen (en de hoge fan speed) van mijn MacBook.
Dit is met extern scherm (en dus de NVIDIA GPU)

[Afbeelding]

Temperaturen zijn niks geks in mijn ogen.
Zien er prima uit, wat Sypie zegt even kijken of je een proces met hoge load ziet in je activity monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fFUYo5hBoAZxkHyQoUGs9yFAE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dcIDmwdZ7Mk7VUBApsUm81NO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vEl9r7htnZB3Yky88q6VJWxoHkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QbSHcU3SfJ0mMuMUXgBRz7P3.png?f=fotoalbum_large

Dit is met extern scherm aangesloten en FireFox open (YouTube).
Fan speed was weer hoog.

Overigens is BigSur gewoon schoon geinstalleerd...

Mijn vriendin heeft met exact de zelfde MacBook het zelfde probleem op extern scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 07:00
Uit nieuwsgierigheid, wat is de resolutie van je externe monitor? Is dat toevallig 4K? Want ik kan mij zomaar voorstellen dat een machine uit 2013 daar toch even moeite mee heeft.

Wat je verder kunt proberen is deze tool installeren en zonder een externe monitor forceren je MacBook de GPU te laten gebruiken en even kijken of daar dezelfde resultaat uitkomt.
https://gfx.io/

Wat je ook kunt doen is even een dualboot met catalina maken en kijken of je daar ook dezelfde issue hebt (dus uitsluiten of dit een software of een hardware issue is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Het is een full-HD monitor.

Heb de tool gebruikt tijdje terug maar op extern scherm kun je alleen de extended GPU gebruiken...

Ik ga een extra partitie maken met Catalina en kijken wat dit doet. Heb helaas geen SSD van dit formaat meer liggen geloof ik.
Ik heb zo het voorgevoel dat het probleem met Catalina weg zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-05 07:00
maartenvdw schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:48:
Het is een full-HD monitor.

Heb de tool gebruikt tijdje terug maar op extern scherm kun je alleen de extended GPU gebruiken...

Ik ga een extra partitie maken met Catalina en kijken wat dit doet. Heb helaas geen SSD van dit formaat meer liggen geloof ik.
Ik heb zo het voorgevoel dat het probleem met Catalina weg zal zijn...
Nee ik bedoelde ook om de tool te laten forceren dat je dedicated GPU gebruikt wordt zonder dat je laptop aan een externe monitor hangt. Zo kun je namelijk uitsluiten of je monitor (om wat voor reden dan ook) de issue is.

Vervolgens, ook zonder externe monitor op je grafische kaart dezelfde gebruik simuleren, met o.a. Firefox met Youtube open.

Je disk hoeft trouwens niet zo zeer even groot te zijn, gewoon via een kleine partitie op je interne of externe SSD Catalina zetten om te kijken of hiermee de issue opgelost is. Zou heel goed kunnen dat daarmee je issue is opgelost. Mijn 16" Macbook voelde na de Big Sur upgrade ook aan als een laptop van 15 jaar terug, waarbij elke keystroke een vertraging had tot input/output van 500 milliseconden, helemaal merkbaar in electron based apps zoals Microsoft Teams en Spotify.

Dat nog terzijde, als ik het goed zag heb je een nVidia kaart, en Apple update de drivers daar nauwelijks meer voor, je hebt zomaar kans dat er bijna geen aandacht is besteed aan Big Sur en nVidia drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:19
Ik zou ff de apple hardware diagnostics draaien. Een kapotte temperature sensor wil dit ook nog wel eens veroorzaken, voor zover het niet normaal is. Mijn late 2013s (heb er 2) hebben er in ieder geval geen last van.

https://support.apple.com/en-us/HT202731

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-04 14:08
Ik heb met mijn 2013 retina veel fan geluid gehad vanwege een slechte accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Zijn er momenten dat de ventilatoren langzamer draaien? Bijvoorbeeld als je verder niks draait. Als dat zo is, dan is het geen sensorissue. Dit kun je overigens ook zien aan het feit dat de kloksnelheid dan naar 800MHz gaat.
Maar iets zorgt ervoor dat WindowServer veel resources (voornamelijk GPU) nodig heeft. Heb je nog andere externe hardware aangesloten behalve je monitor? Heeft hij dit gedrag ook zonder die monitor aangesloten te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Bedankt voor de reacties! :)

@kevinkrs , zo had ik er nog niet overna gedacht. Ga ik vanavond eens proberen.

@__fred__ , Apple hardware diagnostics heb ik bij de aankoop gedraait --> geen problemen.
Ik zal het voor de zekerheid nog eens doen.
Hebben jou late 2013's ook extended GPU's? En geen hoge fan snelheid op extern scherm?

@Roel84 , mijn accu is nieuw (imitatie), die van mijn vriendin gebruikt (origineel) met ca 500 cycles en 80% capaciteit. Beide MacBooks geven problemen

@rvanpruissen , Ja, wanneer niet op een extern scherm aangesloten draaien ze langzaam. Er zijn met extern scherm ook wel eens momenten dat de ventilatoren gewoon rustig draaien overigens.
Zonder extern monitor geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-05 23:19
maartenvdw schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:39:

@__fred__ , Apple hardware diagnostics heb ik bij de aankoop gedraait --> geen problemen.
Ik zal het voor de zekerheid nog eens doen.
Hebben jou late 2013's ook extended GPU's? En geen hoge fan snelheid op extern scherm?
De mijne hebben inderdaad een extra nvidia gpu allebei en nooit extra fanspin gemerkt bij externe monitoren. Ze zijn allebei ook nog uitgerust met bootcamp en ook daar geen hoge fanspin, terwijl daar de interne GPU dan zelfs helemaal niet werkt en alleen de nvidia gebruikt wordt, ook zonder extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Heb de MacBook vanavond gebruikt zonder extern scherm maar met de dedicated GPU aan. (met GFX card status).

Resultaat: Geen hooge fan snelheid.

Daarna extern scherm aangesloten, vrij snel ging de fan snelheid omhoog en uiteindelijk naar maximaal.
Extern scherm verwijdert maar weer met dedicated GPU --> fan snelheid weer normaal.

Het ligt dus blijkaar niet aan de dedicated GPU zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdw
Nou, kleine update:

- Heb geprobeerd extern scherm via thunderbolt 2, geen succes.

- Exterm scherm van 1080P naar 1080i, fan speed ging meteen omlaag en blijft mooi laag staan! :)
- Wanneer ik het naar 720P zet, dus lagere resolutie, gaat de fan speed weer omhoog??

Helaas flikkert het beeld een beetje op 1080i dat het niet bruikbaar is.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Pagina: 1